Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1869 (Anul 2, Nr. 2-26)

1869-01-12 / nr. 2

CURIERUL DE IASSI. (Timpul). Iarna a sositu in fine! După ce amu avutu mai multe Jile anu fuigă de mai bine de 12 grade, a inceputu ieri a ninge ți s’a deschisu drumul pentru sânii, lucru la care ne asceptamu de mult. Numai unu veniu neplăcuțu ne strică intru câtva plăcerile iernei. *** (Fenomenu). Marța trecută pe la 11 oare dim. s’a vecjutu aice unu curcubeu, fenomenu foarte raru in timpul iernei. (Moarte grabnică). Vineri sara a moritu individul Vasilie Savelu in cârciuma evreului Ițic sin Laiba in disp. I. V (Episcotie) esistă in comuna Icușenii plasa Braniște, iar in comunele: Stânca, Cărnicenii și Probota au contenitu cu totul, pentru care s’au lasatu numai cordonu feritor pe termin de 30 file, socotit de la 10 a curentei. Rabinul de la Leova. De mai multu decât dlone septamani, societatea noastră se ocupă de rabinul de la Leova. PublicSmu aci lângă cele relatate deja in jurnalul nostru, unu estradu din Monitorul oficialu, relativu a acestu facru: „Unu betrăn rabin din orășelul Leova, județul Cahul, manifestase, de mai multu timpu, dorința d’a îmbrățișa religiunea creștină, și acum 6 luni, se zice că ar fi propus chiar soției sale să priimească botezul d’impreună cu elu. Coreligionarii sei, ca să’l impedice d’a esecuta hotărirea sa, la 23 ale acestei luni, pe la 11 ore de dimineață, sau răpitu din Leova, sau trecutu peste Prutu și sau îndreptată spre Iassi, de unde trebuia să’l pornească peste fruntarie sub cuventu de nebunie. D. Prefect de Cahul, comunicând D-lui ministru din intru acestu faptu, a adaos că Dr. Abeba, din acestu orașu, care cunoscea îndestul pe bătrânul rabin pentru ca să se poată pronuncia intr’unu mod positivu asupra stărei minței, pe care coreligionarii lui o pretindeau vătămată, a declaratu D-lui Botezatu, șeful stației telegrafice locale că n’a descoperita ia dânsul nici o simptomă de alienare mintală. D. Ministru din intru, primind această comunicare, a incunosciuțatu îndată, prin telegrame pe prefecții de Iassi, Botoșani și Dorohoiu de faptul comisia Leova; le-a aretatu că rabinul are să fie dus pe drumul Răducănenii la Lisi spre a fi trecutu peste fruntarii; le-a ordonatu in aceiași timpu ca, in momentul ce vom descoperi pe făptuitori să meargă cu procurorul să constate faptul silniciei și să procedeze cu denșii, conform legei. La acesta ordin, prefectul de Iassi a respuns prin următoarea telegramă:înainte de ordinul domniei voastre, numai pe temeiul adresei Eminenției Sale Mitropolitului, am luatu măsuri de protecțiune pentru libertatea individuală și libertatea de consciință a rabinului de Leova care, astă noapte, a trecutu in liniște spre Botoșani fără să fi urmata din partea s tânguiri de vreo violență. Ara telegrafiatu D-lui prefecții de Botoșani, rugăndu- să fie cu privighere și să dea la momenta protecțiune rabinului, trădând justiției pe toți căți voru fi aretați de densul că au atentata la libertatea sa. „Părerea mea este că rabinul a picata in nebunie.“ In același timpu, D. Prefectu de Botoșani a încredințată pe I. Ministru că au ordonatu privigherea cea mai serioase pe toate drumurile ce comunică cu Botoșanii și cele alte 1 târguri din districtu, adăogăndu că și pe la fruntării s’au luata mesuri pentru a se opri trecerea rabinului. D. Ministru din intru, luăndu cunoscință de aceste done raporturi, a mai adresatu următorul ordin telegraficii prefectului de Iassi: „Regret foarte mult că ai lăsat a să casă rabinul din Iassi fără să constați starea sa mintuală. Violența asupra persoanei rabinului, din partea Evreilor din Leova, este constatată prin prefectul și procurorul din Cahul. Am telegrafiatu prefectului de Botoșani ca se inapoine in Iassi pe rabin. De odată cu această telegramă D. Ministru mai adresă și una Eminenței Sale Mitropolitului din Iassi, concepută in următorii termeni: „ Voind a cunoasce totu deverul in chestiunea rabinului din Leova, ve conjur se’mi telegrafiați ce sciți in această împrejurare și cum a fost purtarea administrației și a poliției.“ D. Prefect de Dorohoi prin unu raporta telegraficu, a comunicații D-lui ministru din intru că după părerea sa, rabinul treime se fi fost îndreptat spre Suceava unde se află unui venerații. In urma acestei comunicări, d-la Ministru a telegrafiatu prefectului de Fălticeni să nu invoească trecerea rabinului pănă la al doilea ordin. Tot deodată, noul ordine fură transmise Domnilor prefați de Dorohoi și Botoșeni ca in cas de a trece pe acolo rabinul, să’l oprească fiindcă Evreii ce’lu insoțiați pretind că este nebun și treime inters la Iassi pentru ca să se constate starea minței sale. Dară, cu toate măsurile luate de administrațiune, fu peste putință a se opri rabinul din drumul său. —D. Prefectu de Botoșani nu putu prinde decât pe răpitorii sei, trei Evrei având de complice și pe Leib Diamand din Botoșani. Asupra lor s’a găsitu biletul primăriei din Leova cu No. 1860 care s’a liberatu anume pentru ducerea rabinului, și la unu Evreu din Cahul prins in Botoșani, s’a găsitu mai multe corespondențe din care se constată că la răpire a participatu și arendașul Evreu alu moșiei Leova. După această relațiune, s’a mai priimitu tot de la D. Prefectu de Botoșani, următoarea telegramă: „Din acte și alte descoperiri, se constată culpabili de răpirea rabinului: Nistor Wecsler, arendașul din Leova; Margulies și Simon Reisner, din Iassi; Heim Leib Diamand, ■din Botoșani; primarul sau suplinintul primarului din Leova, Marcu Feinster, din Leova; Naftalea Recer din Brascovesci; Leib Herman, din Cahul. — Rabinul a fost transportata in Mihăileni, la Vitner.— Căpitanul punctului asigură că n’a trecutu incă frontiera. — Ori rabinul este in Mihăileni, ori a trecutu astăzi cu altu nume, ori este nimicitu, pănă acuma nu se știe nimicu positiv. ‘ Aceste constatări D. Ministru le făcu de îndată cunoscuta Prefectului de Calcul și-i intimă ordinul ca d’impreună cu procurorul local să urmărească pe autorii și complicii criminalului faptu sevărșitu la Leova. Prin o altă depeșă se ceru din nou prefectului de Botoșani să-și pună toată stăruința spre a descoperi pe rabinii și pe făptuitorii atentatului. Noua informațiune ce primi D. ministru de la prefectul din Botoșani este următoarea: :.Din aratarea arabagiului Iosubein Leibu, constata că, in noaptea de 25— 26, rabinul a fostu expediata peste graniță, prin frontiera Mihăileni. Prefectul nu este culpabila, căci a data ordinele sale cu 13 ore mai înainte, adică pe la 3—4 ore, in cica de 25, dară căpitanul punctului, sau impiegații sei, sunt și se potu declara culpabilii cu insăși actele lor. Astfelu, cu toate că, prin o notă, căpitanul uda a securatu că a intăritu granița, cu toate că, prefectul a luatu măsuri eficace, totuși rabinul a trecutu incongiuratu de mulțime de Evrei. Urmărirea se face cu toată scrupulositatea spre a se descoperi adevărul. Evreii stăruescu la Cernăuți ca să se dobândească d’acolo unu certificata medicalii despre alienarea mintală a rabinului.“ Aceasta este pănă acum partea cunoscută a împrejurărilor in cari s’au comis atentatul de la Leova. Guvernul e fiorăritu a nu cruța nici o mesură pentru a redica vălul ce acopere acestu misteru, și va pedepsi cu toată asprimea legilor pe acei criminali cari au atentata la libertatea individuală a rabinului și ’i au violata consciință in tmu mod atăta de odios. O întreită ancetă va descoperi in curend tot adevărul in această cestiune. In ceia ce privește pe făptuitorii crimei, la Botoșani și la Leova unde s’a comis atentatul, s’a data ordine a se face de parquet, in uuire cu administrația locală, instrucțiunea cea mai riguroasă. O anchetă administrativă, cu cifre este însărcinata D-nui colonel N. Scheleti, va pune in posițiune pe guvern și pe țară să jndice ce felu ’și au îndeplinita datoria diferitele administrațiuni ale districtelor, prin cari s’a pututu transporta rabinul fără să găsească celu mai micu sprijin și apărare. In fine, pentru comandantul punctului Mihăileni, care a lăsata să se strecoare peste hotar rabinul răpitu, s’a delegatu totul. colonel Scheleti spre a face o anchetă militară. Gazeta de Cernăuți ne istoriseste, că după ordinul procurorelui de la curtea din Cernăuți rabinul s’a luatu din casa fratelui seu din Sadagura, și după dorința sa, s’a transportatu la Cernăuți unde să află sub privigherea guvernului austriacu. Procesele și licitațiunile ce se voru trata in cursul septimănei. La Curtea de Apel a Secția I. Luni, 13 Ianuarie. 1) Elen Feiga cu Primăria urbei Piatra, pentru unu fondu. 2) Oposițnea D-lui Grigorie Sturza contra decisiei Curții No. 159 in procesul cu Iancu Manoliu, pentru bani. Marți, 14 Ianuarie. 1) Mihail Cristienescu cu Profira Vărgolici, pentru bani. 2) Costachi Neculau cu Rucsanda Stan, pentru divorsu. Mercuri, 15 Ianuarie. 1) Teodor Brăescu cu frații Leca din Bacău, pentru pămentu. 2) Bereu Sigal cu Iordachi Gianoglu, pentru bani. Joi, 16 Ghenarie. 1) Contestarea lucrării D-lui capu de Portăreii de pe lăngă Trib. Roman in privința aducerei la îndeplinire a decisiei Curții No. 86 din 1861,, pentru regularea hotarălor moșiei Tuleștii despre Cornesci jud. Roman. 2) D-na Profira Cristea cu Alecu Balica, pentru unu locu. Vineri, 17 Ghenarie. 1) Oposițiunea lui Șmil sin Aron c epitropia Sf. Spiridon, pentru bani. 2) Statul cu Anton loan, pentru bani.1 Sâmbătă, 18 £ fichenarie. 1) Frații Anastasie și Costachi Carpu cu Alecu Gheorghiadi, pentru bani. 2) Judele instructore alu Trib. Vasluiu, pentru arestarea Subprefectului Plastara, fiindcă acesta s’ar fi mituita. La Curtea de Apel a Secția II, Irani, 13 Ianuarie. 1) D-na Efrosina Adamachi cu D-na Profira Varnavu și Smaranda Digerații pentru nișce case. 2) Monahiele Migdonica și Olimpiada cu Constantin Mironovici și Anastasie Mincu, pentru succesiune. 3) Costachi Munteanu cu Iromonahul Natanailu Popescu. 4) M. Panaitopol cu Iacov Peister și G. Taifer, pentru bani. • Marți, 14 Ianuarie. 1) D. Casian Leca cu Mendel Vaintragen, pentru pagube. 2) D. Dimitriu și soția sa cu G. Dimitriu, pentru dotă. 3) Iordachi Pavel cu Neculai Proca, pentru nisce case. 4) Herșcu Rozental, prevenția că au bătuta pe Vasilie Șerban. 5) Cecilia Virojinschi cu D. Budachevici, oposițiune la urmărirea imobil. Mercuri, 15 ianuarie. 1) Emili def. M. Sion cu frații Cerchesesci, pentru pămentu. 2) Mihaiu Cobzariu și alții cu Mihai și Anton Gheorghiță, pentru bani. 3) Anton loan cu Maria Manoliu, pentru bani. 4) Maria Ciurea cu Smaranda Sion și Scarlatu Șișcală. 5) Costachi Bosie cu Epitropia Sf. Spiridon, pentru o casă. Joi, 16 ianuarie. 4) Eredit def. Pavel Vecsler cu D-na Sevastița Buhuși, pentru bani. 2) Avocatul Publicu cu Vasilie Poponețu, pentru împroprietărire. 3) Dimitrie Cozadini cu casa repos. Cristea Harisiadi, pentru bani. 4) Teodor Goldiștanu și Iicu Grimbergu, pentru tovărășie. 5) Neculai Țuluca și Ioan Sinău, preveniți pentru furtu. Vineri, 17 ianuarie. 1) Ibel Vecsier, Mendel Zembel cu Gavril Cilibiu și Enea Cosmopulo, pentru nisce bani. 2) Zalman Josep, acusatu că au comisu delictul de mită prevedutu de art. 146. 3) Bereu Rizicu cu loan Vasiliu, pentru o garanție. 4) Teodor Boscu cu Elena Dimitriu Ciobanu, inculpatu pentru delictul de furtu in prejudeciul D-lui Costachi Terinte. Sâmbătă, 18 Ianuarie. 1) Costachi Ștefănenco, inculpatu că a furata o iapă și alte. 2) Iancu Strulovici, Moise Șaim, Moise Nelesteue și alții, inculpați pentru că a bătuta pe polițaiul de Leova. 3) D-na Maria Alecsa cu David Galia, pentru bani. Tribunalu Civil de Iassi secția I. Luni, 13 Ianuarie. 1) Cercetarea seriilor de averea def. Nicolai Lăutaru. 2) Afendulea Rucsanda cu D. Costachi Afendulea pentru divorțu. Marți, 14 Ianuarie. 1) Babtistu Ioan Găitan cu D-na Casandra Turculețu pentru lipsă de dotă. 2) Ivanovici Maria cu soțul ei Lazar Ivanovici dispărțenie. Mercuri, 15 ianuarie. 1) Xenofontu Focca pentru eliberarea unui documenta. 2) Dimitr. Evgenido tutorul casei def. Maria Teodorescu pentru a susține semnte depuse cu acte justificative. Joi, 16 ianuarie. 1) Stolumberg Haea cu soțul ei Hie Strum pentru separarea patrimoniului. 2) D. Dim. I. Miclescu este citata a presenta actul de invocală săvârșită cu D. Capitan Vorumbaru in causa averei def. Ecaterina Vorumbar. Vineri, 17 ianuarie. 1) Irimia Zamfira ca Gheorghie Simion filip. 2) Presentarea tutorelui Mendel Bercovici, spre a se pronunța asupra consil. de familie. Sâmbătă, 18 Ianuarie. 1) Sir Jorj și Grigorie Cristea, contra evreului Iosif Invaetgiu pentru împrejurare de locu. 2) D-na Catinca Olteanu este citată pentru a proba dacă este soție legitimă a def. Grig. Olteanu' Consiliul de Familie. Luni, 13 Ian. (neterminat). Marți, 14 Ianuarie. (Idem). Mercuri, 15 Ianuarie. 1) Consiliul familiei casei def. Radmil Gherșin. Joi 16 Ianuarie. 1) Consil. famil. casei def. major Lascar Dimitri». Vineri, 17 Ianuarie. (neterminata). Sămbătă, 18 Ianuarie. 1) Consiliul famil. casei def. Zamfira Patriei. Tribunalu Secția II. Luni, 13 Ianuarie. 1) E. Dobros cu Epitropia Sf. Spiridon pentru bani. 2) Ițicsin Ioil, Leib sin Iosip și Beila Polingher cu Pine* Spiru pentru 30 galb. 3) Gheorghie Gorgos cu Grigorie Carp și Stefan Gavrilașu Marți, 14 Ianuarie. 1) Costachi Lapușneanu cu Vasilie Cantacujin. 2) Nicolai Turculeți cu Gheorghie Alecsa. 3) Mihail Stere cu Costachi Lațu.4) Banca Moldovei cu Grigorie Tufescu. 5) Nicolai Pavli cu Alecu Milu. Mercuri, 15 ianuarie. 1) Elena Savinescu cu Elena Vasiliu. 2) Ilie Mitru cu Gheorghie Bucșenescu. 3) Grigorie Botedu cu Natan Rodințvaig și soția sa Alta. 4) Iancu Costantinovu cu Gheorghie Cantacuzin și Elena Cantacuzin. Joi, 16 Ianuarie. 1) Zamfir Baltag cu Savastița Bontași. 2) Spiru Derescu cu Iorgu Sigara, Iorgu Feștilă și Elena Vișinescu. 3) Alecu Mavrocordat cu Marine Rotez. 4) Catinca Duca, Soltana Duca și Gheorghie Duca cu Amu Avramovici. Vineri, 17 ianuarie. 1) Epitropia casei repos. Ioan Cheșcu cu Alecu Ghica. 2) Solomon Goldinștain cu Volf sau Lupu sin Ițicu Vaiutaiiu. 3) Michel Ierjovița cu Ionași Sigal. 4) Levin A. Goldbaum cu Ițicu Eli Polingher și B. Voit . (comerciali). Sâmbătă, 18 Ianuarie. 1) Opoziția D-lui Mihail Dinat in procesul cu Gh. Minea. 2) Oposiția D. Ițicu sin Zalman in procesul cu Zalman Bercovici. 3) Oposiția D-nei Ana Cristea și Al. Cerne contra urmărriei D. P. Cristia pentru casa lui Costandachi Nicolu. 4) Discutarea garanției D. Șamșa Findelgold cu Șaia Kaia~ blat La Tribunalu Secția III. Luni, 13 ianuarie. 1) Vendarea viei D-lui Const. Iorga, urmărită de creditori. 2) Cercetarea oposiției D-lui Isaia Trancu, pentru unu comandamentu cu I. Nastasie Melinte. Marți, 14 ianuarie. Vendarea caselor D-nei Ecaterina Rosposi născută Gonaciu pentru îndestularea mesei credule a fraților Buidiești. Mercuri, 15 ianuarie. 1) Vendarea viei D-lui Costachi Scobihornu, pentru creditori. 2) Cercetarea oposiției D-lui Mihail Cerchezu procuratarele D-nei Maria Buicliu, pentru vendarea moșiei Petrestii, urmărită de D. Scarlatu l’astia. Joi, 16 ianuarie. 1) Venerarea caselor evreului Nusira Grimbergu ce-iisipa și Grünsbergu, pentru D-na Catinca Raclișu. 2) Cercetarea oposiției D-lui P. P. Zuleanu, pentru urmărirea ce i se face de D. Iordachi Stupi. Vineri, 17 ianuarie. Cercetarea contestațiunei D-lui Lazar Marin, pentru trecerea D-nei Catinca Bălușescu in tabloul ordinei ereditarului D-lui Gheorghie Velișcu. Sâmbăta, 18 ianuarie. 1) Yendarea moșiei Petreștii a L nei Maria Buicliu, postav I. Scarlatu Pastia. 2) Vinisarea caselor D-lui Gheorghie Ulinescu, pentru D-ru. Ana Caplan. La Tribunalu Secția IV. Luni, 13 ianuarie. 1) Dumitru Zmau, Petrachi Talmaciu, V. Rotariu și Mardari Onceanu, pentru maltratare. 2) Toma Selea Mitrașcu și fiul său Dumitrachi, pentru înșelăciune. 3) Apelul făcuta de Smaranda Grasu contra cărții de judecată a judecător, ocol II. Marți, 14 Ianuarie. 1) Alecsandru Șuran, arestata, Moisă Leib Craulin și Chir* Aronovici liberi, pentru furtu. 2) Costantin Tiron și soția sa Catinca, pentru furtu. 3) Apelul lui Gh. Damaschin contra cărții de judecată a judec. ocol. II, No. 447. Mercuri, 15 Ianuarie. 1) Anica Lazăr, și Iosef Milnovici, pentru maltratare. 2) Solomon Badanagiu, Șmela soția sa și Dvora Leia Sic*lor pentru insultă și maltratare. 3) Șulim Mendel Branștain, arestați pentru furtu și falsificare de bilete. Joi, 16 Ianuarie. 1) Maria Nadler Bacai, pentru maltratare. 2) Matei, soldații de artilerie și Catinca Vasiliu, pentru maltratare. 3) Nicolai Argirop și Iosif sin Ibii, arestați pentru furtu. Vineri, 17 Ianuarie. 1) Lazăr Ivanovici, pentru maltratarea soției sale. 2) Al. Popovici, pentru ultrajul lui N. Botezatu serjelita de vilii. 3) loan Marin Ciobotaru, pentru maltratarea lui Nastaai Botezu. Sâmbătă, 18 Ianuarie. 1) Bercii rbctrs.ru pentru lovirea lui Ițicu Horști jandarmi de poliție. 2) Spiru Florea, Ițicu Șarfiștanu și fiul seu Iosef, pentru maltratare reciprocă. 3) Marghioala Atanasiu și Sufia Dobrea, pentru mitratari și injurie. Tribunalu Jud. Botoșani. La 29 Ianuarie este ven darea moșiei Rădiuț împreună cu cumpărăturile din care se alcătuește sub numire de Pu ®geni și Vidra din acestu distr. remase de la defunct» Zo*ț» Chauchi, după cererea consiliului de familie. 1I