Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1870 (Anul 3, Nr. 1-50)

1870-01-22 / nr. 6

Mice, in care să combată rătăcirile filosofice, cu deosebire doctrina materialiștilor. Aceste conferințe se vor ținea din acea causă, pentru ca conciliul să poată fice, că se găsescu oameni erudiți cari aprobă hotăririle conciliului și se supune credinței. Constantinopole, 25 Ianuarie,Marele „Levant Herald și Times“ dicu că Poarta a primitu facturele in valoare de 12 milioane de franci, pentru vasele cuirasate și poștele cu acu, cedate de Kediv. Moscva, 27 Ianuarie. Prefectul de poliție de aice a avutu in Petersburg mai multe intervorbiri cu împăratul și cu miniștrii, relativu la uneltirile revoluționare. Pentru 2 Martie,si in care partida socialistă a proedatu a incepe demonstrațiunile sale, se voru lua măsurile cele mai energice și precaute. CURIERUL DE IASSI, unui jiaru scientificu la Bucuresci, acum venimu a întregi această scrie, anunțiăndu, că acelu diaru interesantu, va purta titlul: „Revista Seiențiacă“. 1 Domnul Vasilie Sturza fostu locotenentu domnescu alu Moldovei in 1858, prim ministru și președinte alu curții de casațiune, a repausatu in Domnul pe la oarele 12, in noaptea de 10 spre 11 Ianuarie, in orașul Bacău. I. I. Domnul și Doamna, îndată ce au primitu trista solie, s’au grăbitii a arăta condolențele serii văduvei bunului cetățeanu. Guvernul a datu ordine a se face repausatului onorurile cuvenite unui bărbatu, ce a fostu chiematu a conduce destinatele țării in timpurile cele mai critice, și care in toate imprejiurările prin cari a trecutu, a datu dovedi de patriotismul celu mai luminatu și mai neinteresatu. In ședința de 12, Adunarea deputaților a fostu incunosciințată prin d. ministru de interne de perderea ce are Romănia. Corpul legislativii, indată și in unanimitate, a votatu următoarea moțiune, propusă de d-nii C. Boerescu, A. Papadopolu Callimachi și alți representanți: „Camera, manifestăndu via sa părere de rău pentru perderea emenentului bărbatu Vasile Sturza, care, ca locotenentu domnescu, a bine meritatu de la patrie, aparăndu drepturile țezei și lucrăndu pentru realisarea unirii, invită pe d. președinte a esprima sociei sale, din partea Camerii, profunda sa mâhnire, și că Adunarea deputaților României se asociază la dururea resimțită de familia defunctului. Sciii locale. *** (Balul Reuniunei Femeilor Române) din 17 Ianuarie a produsu unu venitu de 3000 lei. Afară de aceste au intratu și 18 galb. prin loteria aranjată, la care s’au căștigatu 20 feliuri de lucruri de mănă. *** (Moneta rusească) de 20, 15 și 10 capeice, are se seaeră un curăndu din valoarea ei de pănă acuma! Așa ne spunu de mai multe jile toți comercianții de aice, și in adeveru din causa aceasta toate obiectele de hrană s’au scumpiți foarte multu de ori, și carnea trebue s’o plătimu acuma cu 2 lei 32 parcursul pieței, prețu neauditu pănă acuma. Asemenea s’a scumpitu și pănea. Dacă această monedă va perde din valoarea ei de pe acuma sau nu, aceasta nu scimu, atâta ănsă scimu că poporul de jos sufere din causa acestui vuetu, plătindu obiectele cele mai trebuincioase de hrană mai scumpu decăt oricând, și mai scimu că părinții orașului adecă onor. Consiliu comunalii n’au făcutu pănă acuma nimica spre a destoinți acestu vuetu. Dacă un adevăru s’a propușu că aceste monede voru perde din valoara lor de pănă acuma atunci credemu că aru fi fostu trebuincios să se țină aceasta in secretu pănă in oara cea de pe urmă, și toate blestemele clasei de jos aruncate din causa scumpetei obiectelor de hrană să cadă asupra aceluia care n’au solutu a păstra secretul. Dacă anse aceasta nu este adeveratu, atunci onor. Primărie de aice a fostu cu atât mai multu datoare de a desminți acestu vuetu, fiindcă nu putemu crede că onor membri ai consiliului comunalii să nu scie, că din causa acestui vuetu s’a scumpitu tot și că mulți nici nu voru să primească banii rusesci, precum ni s’a intemplatu noue: vroindu a cumpera o cantitate de gasu ni s’a spusu că, cănd voran plăti in galbeni sau carboave, ni se va da o ocă cu 5 par. mai eftinu, ănse cănd vomu plăti cealaltă monetă rusească gasul este mai scumpu! Fiindcă vorbimu tocmai de gasu, ne simțimu datori a esprima onor. Primărie mulțămirile noastre, că prețul lui s’a urcatu acuma pănă la 4 lei 20 par. ? ’ U* (Teatru romănu.) Marți in 20 ale curentei asistarămu la a treia representație astronomico-optică a d-lui N. Krosso; in partea I a representațiunei d-sale, amu vedutu cu o claritate simplă creațiunea pământului și diferitele perioade ale formațiunei lui pănă la apariția omului. Au fostu foarte interesante tablourile geologice cari se iviră, ca prin o vrăjitură inaintea ochiloru publicului, ce-și manifesta prin aplause complăcerea sa. In partea a II, d. Krosso ni-a amusatu din nou, cu vraja comică și magia de colori. Această representație au prevenit’o, doua comedii: „York“ și „Viața privată“ nisce piese fără nici o valoare in traducțiuni romăne și pe scena noastră. Nu putemuinse a nu ruga cu totu respectul pe d-șoara Poenaru de a nu mai cânta, ci să remănă numai pe lăngă rolurile dramatice, in care adeseori o privimu și o ascultămu prea mulțumiți. ..** (Avisu.) Dinaintea teatrului din dealu, la intrare chiaru, in urma gerului ce domnesce acum de căteva zile, se află unu lunecușu foarte periculosu, așa incătu publicul ce are plăcere dea cerceta representațiunile, este amenințatu in tot momentul, de o cădere, ce amu putea să causeze multora o nenorocire pe toată viața. Nu ințelegemu, pentru ce nu se prindărisesce acelu locu, din partea direcțiunei, care trebue să fie interesată de siguranța și comoditatea publicului ce frecventează seratele teatrale. *** (Pe strada Academiei), de vre-o 2 septemăni s’au stricatu o parte din pavagiu peste toată lățimea stradei, spre a’lu repera; de atunci s’au lăsatu nereperatu, cu movile de năsipu și de petre s’au făcutu baricade pe trotuarele stradei și comunicațiunea pe acolo este foarte periculoasă, înțelegeam că acuma, cănd pămêntul este inghețatu, reperația trebuincioasă nu se poate face, ănse pentru ce s’au stricatu pavagiul ? *.1* (Desflorare.) Intr’una din jnlele trecute, individul Teodoru Dimitriu, servit la D. Coroiu, strada Pensionului Central, a desfloratu pe fata Maria Antoniu jună de 13—14 ani. Lucrările și bănuitul s’au inaintatu justiției. *** (întregire.) In numerar precedenții al ijiazului nostru, amu menționații despre apariția Resultatul proces, și a licitațiunilor care s'a tratatu in cursul septemănei trecute de la 12 -17 Ianarie. La Curtea de Apel a Secția I. Luni 12 Ianuarie. 1 Csenia Stroescu cu Neculai Polihron, pentru bani.—A jumat nefiind procedura îndeplinită. 2 N. Talpișu și Theodor Grozdieru cu Gh. și Apostol State proc. coloniștilor de Congozi, pentru sechestrare de recoltă.—Idem. 3 Iucu Herminbergu cu A. M. Bicu pentru bani.—Ajumat fiind diverginte de opinie. 4 Ioan Gramadă cu casa Rizu, pentru bani.—Decis in favoarea lui Rizu. 5 Eustatie Iorgandopulo cu Hermediu pentru sequestru. Decis in favoarea lui Iorgandopulo. 5 Etoru Tesaru cu Gheorghie Lecachi, pentru secvestru.— Decis in modu preparator trimițindu-se questiunea pe calea penală. Marți 13 Ianuarie. 1 Israil Blumenfeld cu Maria Slaider, pentru bani.—Ajumat după cerirea părților. 2 Ioan Abgarovici cu Acrivița Ținea, pentru bani.—A jumat nefiind procedura îndeplinită. 3 Alecu Cristescu cu Costachi Ciolacu, pentru bani.—Decis in favoarea lui Cristescu. 4 Elena Balomir cu Gh. Stihi și Profira Stoichi, pentru o casă. —Decis in favoarea lui Stihi. Mercuri, 14 ianuarie. 1 Gheorghie sin loan Covrig cu Al. Hagi Dimitriu, pentru bani.—Decis cu drept de oposiție. 2 Zamfira Ghiga cu frații Rugină, pentru avere de moștenire.—Idem. 3 Grigorie Hulban cu Ștefan Ciocea, pentru bani.—Ajumat nefiind procedura îndeplinită. 4 Iconomul loan Gheorghiu cu Grigorie Costachi, p. bani.— Ajumat. Joi 15 Ianuarie. 1 Casandra Porcișanu cu Dimitrie Sinescu și Curtescu, pentru pământu.—Ajumat nefiind procedura îndeplinită. 2 Iorgu Grecianu cu Gh. Ghițescu și Petru Goroveiu, pentru bani.—Idem. 3 Casa def. Iordachi Peiu cu Taehi Alterescu, p. bani.— Idem. 4 Gheorghie Gorgosu cu Gr. Carpu și Ștefan Gavrilașu, pentru arte.—Ajumat nefiind procedura îndeplinită. Vineri 16 Ianuarie. 1 Mihail Boldescu cu Maria și Ștefan Rășcanu, p. bani.— Decis in valoarea lui Boldescu. 2 Meer Nusem cu Iordachi Grigoriu, pentru prețul unu bani.—Decis cu drept de oposiție. 3 Ițcu Con cu Simion Petreanu, pentru bani.—A jumat pentru cerirea unui dosariu. 4 loan Botezatu cu Șmil Leizerovici, pentru abusu de încredere.—Decis in favoarea lui Botezatu și Leizerovici. Sâmbătă, 17 ianuarie. 1 Felicia Celimberg, inculp, pentru maltratare.—Ajumat spre a se cere solință de la Trib, respectiva dacă s’a făcut apel conform art. 198 proc. penală. 2 Cristea Ovanesu cu clironomii lui Toader Misir și curatorul averei.—Decis in favoarea lui Ovanesu. 3 Oposiția lui Nusem Mihailovici, pentru maltratarea semjent. Gavril Bulichi.— Decis mulțumindu-se decisiunea Curții atacată in oposițiune. 4 Iconomul Costachi Toculescu cu Anghel Tufescu, pentru bani.—Suspendat conform art. 254 alin. 4 proc. civ. La Curtea de Apel, Secția II. Luni, 12 ianuarie. 1 Ioniță Dobroschi, inculpatu pentru înșelăciune și abusu de încredere.—Amânat nefiind complect dosariu. 2 Dimitrie Cozadini cu Statul, pentru tăerea a niște păduri. —Amânat aseminea. 3 Ioan Costantinov cu Th. loan, pentru bani.—Ajurnat. 4 Andrei Vrănceanu, inculpatu că ar fi spartu cu unu cuțitu pe Vasile Galațianu.—Ajurnat. 5 Vecsler Avram și alții, inculpați pentru instigațiunea comisă de ei in contra lui Șmilu Ilie.—Sau decis, pe Vecsser Avram sau absolvit, pe Hascal Faibiș sau Menținut decisiunea Curței. 6 Iorgu Cilibiu cu Leon Cilibiu și Cosmopolit (oposiție).— Amânat. 7 Banca Moldovei cu Statul, pentru posesia moșiei Borca.— S’au amănat pentru 20 a curentei. 8 Aron sin Solomon cu Leonora Losonschi, p. bani.—Decis in favoarea lui Aron sin Solomon cu dreptu de oposiție. 9 Coloniștii de Congasu cu Nicolai Talpiș și T. Grosdiefer, pentru bani.—Decis in favoarea apelantei Leia cu drept de oposițiune. 10 Meer sin Alteia Branei cu Mastidusa.—Amănat 11 Minist. de Finance cu Elena Ghica uăsc. Negruți, pentru bani.—S’au retras apelul de cătră Ministerul de finalise prin avocatul seu. La Tribunals Secția I. Joi, 15 Ianuarie. 1 Bădărău Costantin cu Maria Burghelea, pentru pământu din Bădărăi.—Conform art. 109 și 400 P. C. Trib. s’a declarat necompetente a judeca causa. 2 Craftu Natalia cu Cost. Dimitriu, pentru unu locu.—Amânat conform art. 93 Pr. Div. 3 Țupleanu Catinca cu Gheorghie Țupleanu, devorsu.—Amănat pentru a se cita ambele părți. 4 Scarlat Tăutu cu Scarlat Laurranschi, pentru bani.— Amânat pentru a se cere unu dosariu de la Trib. sec. II. 5 David Grimberg cu Alexandru Fourne.—Amânat conform art. 159 Pr. c. 6 Ncu Grimbergu cu I. Popovici, pentru besmău.—închis prin impacare. 7 Costachi Ghika cu Cleopatra Olli, deversu.—S'au admis reclamațiunea conform art. 230 și 235 C. C. La Tribunalu Secția II. 1 Limba Eghis contra lui Th. Neculau p. bani. (apelu).— Amânat pentru alt termin urmănd devergințe de opinii intre judecătorii. 2 Leib Meer Hofer contra lui Iser Colman, a Statului și a Smarandei Docan, pentru bani și restituirea unor obligației.—Amănat pentru alt termin pe temeiul art. 151 Pr. Civile. 3 Al. Manoli contra lui Moise Herșcu Cabana, p. bani.— S’a hotărât respingerea reclamației D. Manoli. 4 Gh. Petrine contra lui Cost. Gheorghiu, pentru bani.— S’a hotărât in favoarea D. Petrine. 5 Cost. Roșu contra lui Cost. Puscu, pentru bani (apelu).— S’a hotărât respingerea apelului d-lui Roșu și menține in totul cartea de judecată. 6 Alter Haimovici contra casei def. Nicu Haimovici și a lui Sendel sin Ghidali, pentru bani.—Amănat pentru alt termin fiind dosarul necomplect. 7 Cost. Dasiadi contra casei def. Teod. Ghica, p. bani.— S’a respins reclamația d-lui Dasiadi, in lipsă. 8 Andrei Popovici contra lui lord. Popovici, pentru bani.— S’a ordonat in case a se face o experție la fața locului. 9 Oposițiunea lui Pan. Cristea proc.a Zoița Mighiu, contra tabloului de ordine a creditorilor Maria Strat.—Amănat pentru alt termin fiind nulitate de citații. 10 Elena Tarcaciu contra lui Ioina Fergheles, pentru bani.— S’a respins oposiția lui Fergheles. 11 Marcu Vals contra lui G. Lecachi, pentru bani.—S’a amănat pentru alt termin, urmând a se chema pe Lucachi in persoană. 12 Simha Eghis contre lui I. Sfarți, p. bani, (apelu).—S’a admis apelul anulăndu-se in totul cartea de judecată. 13 Leib Straif contra lui Faivel sin Iancu, pentru bani.— S’a hotărăt in favoarea pârâtului Fainei respingând reclamația lui Straif. 14 Epitropia școalei Monodendra din Grecia contra casei def. Nristodor Daraban.—S’a suspendat nepresentănduse părțile. 15 Mihail Costandin contra a șasa Faimblat pentru realisarea unui contractu de popușoi.—S’a hotărât in favoarea reclamantului Costandin. 16 Hristea Stoianovici contra lui Costachi Ghețu, p. bani.— S’a hotărăt in favoarea reclamantului Stoeanovici. 17 Ghidali Albeni contra lui Neculai Andoniu, p. bani.—S’a hotărăt in dreptatea reclamantului Albeni. 18 Reiza Stern contra lui Gherșiu Filber, pentru bani.— S’a amănat pentru a se presta jurămentul admis in causă. 19 S. Zingher contra lui N. Milu, pentru bani.—Amănat după cererea părților pe la 16. 20 M. Sfarți contra lui Leiba Moscovici, p. bani (comercială). —S’a hotărăt in favoarea d-lui Sfarți. • 21 I. Ionescu contra lui I. Ivașcu, pentru bani.—S’a amănat pentru alt termin, urmănd a se chema din nou pe d-lu Ivașcu. 22 Gh. Petrino contra curatoriei averei def. Gh. Haciu.— Amănat după cererea părților pe la 20 curent. 23 Sfatul contra lui Dim. Alecsa, pentru bani.—S’a hotărăt in dreptatea pârâtului, lipsind reclamantele. 24 Cost. Baciu Ciuhureanu contra lui Șmil Moscovici, pentru bani.—urmează a sevărși jurămentul admis in causă Moscovici. 25 Catinca Ionescu nasc. Bălănescu contra soțului ei Ilie Ionescu, pentru devorsu.—S’a suspendat nepresentănduse părțile. 26 Elena Samsonov contra a Aspasia Boltașu, Policsenia Rusu și Achil Rusu, pentru bani. —S’a amănat pentru alt termin fiind dosarul causei necomplecte. Tribunalu Secția III. 1 Marcu Vals cu Fotie Sculi, pentru bani. — s’au amânat ap. 1 Martie, după cererea părților. 2 Vendarea caselor din tărgușorul Țiganașii a def. Iorgu Mancași, după cererea epitropilor. — S’au adjudecat provisor asupra D-lui Cons. Simon, cu prețu de 65% galb. 3 Oposiția lui A. Botez procuratore a lui lord. Duicescu, asupra vendărei unui banu.—S’au amănatu după cererea părților, pentru 19 Ian. curent. 4 Vendarea caselor evreicei Iza Ainhorn p.N. Gheorghiu. —S’a suspendatu. 5 Oposiția lui Capt. T. Iancu cu Adam Troncovschi, contra sentinței acestui Tribunal, pentru bani.—S’au respinsu opoziția. 6 Vendarea caselor a def. Caiman sin Zeiligu. —Adjudecat asupra d-lui Hristodul Matus cu prețu de 180 galb. ’ 7 loan Poroineanu contra N. Andoniu, pentru bani. — Declinatu competența 8 Vasile Stamboleanu ca procuratore lui G. Nedelcu cu Rudolf Stumer et comp. de Bravitz, pentru bani. — S’au suspendat p. la o noue cerere. 9 Idem in contra lui Saturn Ciubinschi și Rudolf Stumer, et com. de Bravitz.—S’au respinsu acțiunea. La Tribunal!! Secția IV. 1 Lupu Teodoru, N. Stoian, Nută Făclieru soția sa Feiga, Vasile Rusu și Catinca Bărbierita, pentru furtu. — Condemnatu pe toți, iar pe Catinca Bărbierița,achitată. 2 Gh. Gorjean, pentru furtu.—Achitatu. 12 Lana Rosințvai, contra eredilor def. Anjicu Indelștain, pentru bani.—S’au ajumat din căință că s’a iritu diversința de opinii. 13 Dimitrie Teodorov, inculpatu poploșirea a nisce hoți.— S’au ajumat. 14 Leon Papu, Th. Bonciu și Scarlat Pastia, pentru chirie. —Sau ajumat. 15 Gh. Palageanu și Gh. a Condrei, pentru furtu.—Ajumat. 16 Gh. Savin, pentru injurie și maltratare.—Decis, și sau achitat pe prevenit. 17 Mihail Galimirovici asupra decisiunei Curței in procesul cu Mihail Dragoveni, pentru bani (oposiție). —S’au decis in favoarea d-lui Galimbovici cu dreptu de opoziție. 18 Apelul lui Mihail Galimbovici contra sentinței tribunalului de Suceava după urmărirea lui M. Draganovici, pentru bani.—Aseminea. Sâmbătă, 17 Ianuarie. 19 Nicu Ceaur Aslan, contra lui Gr. Sion, pentru bani.—A- jurnatu. 20 Gh. sin loan Covrigu cu lord. Grigoriu, pentru bani.—A- jurnatu. 23 Manoli Iorgu contra lui N. Chiriacu, pentru bani.—decis in favoarea d-lui Chiriacu.