Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1870 (Anul 3, Nr. 51-119)

1870-10-25 / nr. 98

CURIERUL DE IASSI, insă convocarea Constituantei, dar pentru ca să se poată face aceasta convocare, este necesara armistițiul. La 30 oct. Thiers a sostu la Paris și de aci nainte a trecutu mai de multe ori de la Paris la Versailles și iarăși indărătu la Paris. Din Roma, 28 oct. se anunță, că Thiers a adusu acolo vestea, că toate cabinetele au simpaticii pentru Papa, și ii voru prepara unu viitoru onorificu. „Monitorul“ de la 18 oct. scrie : „Pe când unele Ziare din Berlin, precum „Gazetta naționale,“ anunță că soluțiunea in curendu a chestiunii germane nu mai lasă nici o indoeală, că negocierile urmează pe o cale foarte satisfăcătoare și că Bavaria și Würtembergul aderă pe deplinula scopul Prussiei, alte organe străine și cu că lipsa de concordia va impedeca încă multu timpu negocierile și va aduce noui obstacole la ridicarea dificultăților naționale. Pentru căt privesce la Wurtemberg și la Bavaria, mai ales la Bavaria, Ziarul „Fremdenblatt“ din Viena afirmă că aceste după State vor refuza să intre in Confederațiunea de Nordu și că vor căuta a stabili confederațiunea germană pe noui base. Asemenea și o epistolă din Dresda, publicată in „Corespondința slavă,“ zice că, in contra intențiunilor Prussiei, care cere intrarea pură și simplă a Bavariei și a Würtembergului in Confederațiunea de Nordu, Bavaria, sprijinită in aceasta de Würtemberg, „vreesce o confederațiune germană pe baza autonomiei Statelor, afară înse de suveranitatea militară ce vrea să lase Prussiei pe baza convențiunilor militare.“ Dacă Prussia nu va primi această idee, adaogă corespondința in chestiune. Bavaria și Wurrtembergul nu vor consimți decât a face parte din o Confederațiune care va avea de scopu apărarea intereselor pure economice ale Germaniei și care va avea de organu um parlamentu in felul celui ce există atji sub denumirea de parlamentu vamale.“ Detinu in „Lloydul“ de la 30 Octomvrie: „De la Wilhelmshöhe se scrie, cum că și imperatul Napoleon a pusu oamenii din giurul său in mișcare, și lucrează necontenitu, ca și cănd s’aru face pregătiri pentru o nouă incercare de a redobândi coroana imperiale. Negociantele intre mareșalul Bazaine și cuartierul generale al armatei germane, generalul Boyer, precum să scrie din Brussela, a fostu la Metz, și după aceste numai decăt a plecatu spre Belgia, pentru ca să treacă in Englitera, probabil minte cu misiune la împărăteasa Eugenia. Tot in acestu timpu la Wilhelmshöhe domnesce o mișcare de viață estraordinare. Persoane însemnate capabile pentru misiuni politice, tot vinu și se ducu. Dr. Conneau, betrănul medic al împăratului, a renturnatu din Italia și numai decăt a plecatu spre Englitera, însă intendantele de curte Raimbeau a plecatu la Petersburg; unu conte Regnald de St. Angely a pornitu spre Syntera, pe cănd din contră contele Kanitz, adjutantele regelui Wilelm, se asceaptă la Wilhelmshöhe. E prea evidinte cum că s’a pusu ceva in lucrare, insă ce ? — este ăncă unu secretu !“ Sorii locale. *** (Consilul Comunal.) Astăzi, in 25 Oct. va fi tragerea la sorți cerută de legea comunală, pentru membrii Consiliului. .Ear Dumineca viitoare va fi alegerea celor șapte membri boi. *** (Moșiile Statului) La 22 curentu s’a inceputu arendarea moșiilor Statului in localul prefecturei jud. Iassi; concurenții sunt intr’unu numera satisfăcătorii; moșiile se dau cu prețu bunu. (Panea.) Eri, Sâmbătă, părintele Știubeiu tăindu o păne cumpărată din tergu, a găsitu in trănsa unu holdu!.. De mai multe ori amu fostu relatatu despre necurățenia pănei și amu accentuatu cu gravitate neglijența unoru pitari, ce nu ținu nici unu contu de curățenia pănei, acestu dar scumpu al lui Domnedeu!.. Dar ce folosul, nimene nu vede, nimene n’audel... ***“(Pa vagiui—trotoarele.) Suntemu deprinși a recunoașce cu laudă ori-ce faptu bunu și a accentua cu gravitate tot ce este rea. Astfelu amu recunoscutu d. e. meritul ce are Primăria noastră pentru aprovisionarea orașului cu instrumente bune contra incendiului și astfelu vomu accentua astă dată, pentru a zecea oară poate, neglijența și nesocotința ce tot această Primărie a desvoltatu in regularea și repararea stradelor și trotoarelor noastre. Este deja o mulțime de timpu de căivoi strigămu mereu: paragin — tret care; și aceasta, precum trebue să scie domnii Consilieri, n’amu făcut’o ca din partea noastră, ci ca din partea cetățenilor ce mai pe fiecare zi ne-au adresatu și ne adresară încă reclamele lor. A trecutu o vară întreagă fără ca să se lucreie nici macara cu cătuși de puțină energie, ci a trebuitu ca tocmai lucrarea stradelor celor mai principale să se amâne pănă acuma, cănd din causa ploilor sau nu se poate face nimica, sau se face intr’unu modu cu totul defectuosu. Astfelu vedemu d. e. că strada Mare incependu de la casele Naișoru și pănă la Calea Frangos, adecă o distanță abea de 200 pași se lucrează deja de vr’o 6 săptămâni, și apoi și această puțină lucrare este suspendată și strada închisă parte din șansa timpului nefavorabilu, parte din causa lipsei de materialu, așa incăt dupa cum prevedemu, va fi nevoi de a se strica o altă stradă, pentru ca pietrele de acolo să se poată întrebuința la strada mare. După cum suntemu informați comercianții din strada mare și mai alaltă cri incă au adresatu o suplică cătră primărie, arătăndu pagubele ce suferu ei din cauza baricadărei acelei străini la două locuri. — Căti pentru trotoare, acele stau și pănă ai fi tot ca nisce trence, așa, că mai alesu de cănd durează ploile, nu-i chipu ca cineva să umble pe ele, fără de a’și risca viața. Dar incă la iarnă, cănd voru fi acoperite cu ghiață, ce va fi atunci? Avemu deja nefericita esperință din anii trecuți. Mai nainte de asta cu vr’o căte-va săptămâni s’au fostu datu ordinu de a se rădica toate treptele de pe la casele și magasiile cu ușile la stradă. Atunci credeamu, că Primăria noastră lărgindu trotoarele va lua măsuri totodată și pentru repararea lor. Dar amu remasu numai cu credința! Ba chiar și treptele de pe la unele locuri le vedemu incă și pănă agii rădicate de la locul lor și lepădate in mijlocul trotoarelor, astfelu, că in loeu ca comunicațiunea să fie mai comodă, ea a devenitu întreruptă. *** (Timpul.) De mai multe zile încoace stradela noastre anoată in flășcărae; ploaia curge mereu; aerul este umedu; totul are o față posomorită; avemu o toamnă tristă! — Asemenea ni se relatează și de la Fălticeni, că ploile ce curgu mereu, aducu pagube însemnate bieților locuitori, cari nu potu să-și adune recoltele. — Presupunemu că și ’n alte părți o fi tot cam astfelin. (Seminariul de la Socola) încă nici acuma n’a inceputu cursurile anului curentu scolasticu; și aceasta numai din simpla cauză că punerea in aplicație a reparațiunei edificiului s’a tot amănatu, s’a tot trăgănatu, cătru vara de lungăi și astfelu a trebuitu, ca reparațiile necesare să se înceapă a se face tocmai acuma cănd intrămu in earnă, și cănd ar trebui ca școlarii să fie demult deja intrați in curentul studiilor lor.—Ne mirămu și compătimimu!... *** (Iarmarocul) menitu pentru Sf. Dimitrie, precum amu fostu anunțatu iu Nr. trecutu, a fostu cam puținu satisfăcătoru, din causa timpului nefavorabilu ce a duratu toată săptămâna trecută. Părechea de boi s’a văndutu cu 20—40 galbini; vaca cu vițelu 8—10 galbini; părechea de cai 40—50 galbini. Manufacturele au avut o trecere mai bună, vitele, precum se vede din cele espuse, au avutu o vândare mediocră. — Dar pentru D-<jeu, pănă cănd mai avemu să roștim in fața străinilor ce frecventează iarmarocul, renjöndu cortul autorității însărcinate cu supravegherea iarmarocului?! Este unu adevăratu scandalu ! Acestu cortu, pe care fără spirea lui Dejeu fălfăea și unu stindardu ca vai de elu, acestu cortu ,sicemu sămăna mai mult a fi una cortu țigănescu. Mai multă miserie nici odată n’amu văzutu.A 8tadată era acoperitu cu unu țolu luatu cu multe rugăminte de la Ihie morariul; masa ș’unu scaunu din trănsul erau imprumutate de la o crâșmă evreească, iar parii și iurcele din care era alcătuitu erau a unui locuitoru numitu Tălpăiaru. Pănă cănd aceasta miserie, aceasta calicie, aceasta degradare ?! *** (S’a găsitu) de cătră serva d-lui M. Vișinescu, unu actu datu din partea Epitropiei Sântului Mormăntu din Moldova, pe numele văduvei Elena Săgneanca, dmpreună cu o obligațiune. Păgubașa să se adreseze la administrația zoaei noastre. *** (Podețele) de pe drumurile județiane sunt stricate cu desăvârșire și locul competentu n’a luatu măsuri pentru refacerea lor; s’au făcutu însă șanțuri peste șanțuri, cari stăndu deschise, comunicațiunea a devenitu imposibilă; ear dacă cuiva ii vine curagiul să întreprindă vreo călătorie pe aceste drumuri, apoi mai ăntăi trebe să se prepare pentru a da față cu cele mai serioase pericole, avăndu a se restorna din șanțuri in șanțuri; astfelu este drumul spre Bivolari, Galata, etc. Ce va să Zică aceasta? Și pănă cănd tot astfelu?!... (De la Folticeni) primimu o scrisoare, in care ni se relatează, că acolo de vr’o trei luni de Zile se făcu prădăciuni mari mai in toate nopțile și nici hoții nu se prindu, nici lucrurile furate nu se mai găsescu. — Lucru destul de tristu!... *** (Hoți) Pe la munții dinspre Neamțu, după cum ni se relatează, o bandă de hoți numită „Porfiriu cu ai lui“ continuă de mai multă vreme a prăda, a jefui, a ucide, cu unu cuvăntu a comite felurite crime din cele mai grele, și autoritățile respective încă nimicu n’au făcutu pentru stirpirea lor... De ce?... 4 P. Balșu cu Iconomul Atanasie, pentru destrugerea unor pomi roditori. 5 Maria Chitic cu Maria Moșcu, pentru adopțiune. 6 Costachi Camonitia cu Dim. Anghel, pentru suspendarea unei decisiuni. Mercuri, 28 Octomvrie. 1 Inculpatul Vasile Oprea, pentru furtu. 2 Șmil Rabinovici cu Iosef Barașu, pentru bani. 3 Inculpatul Bereu Pascal, pentru maltratare. 4 Dimitrie Sinescu cu Smaranda Porcișanu, p. pământu. Joi, 20 Octomvrie. 1 Beiza Blum cu Iohanda soția lui I. Meer, p. succesiune. 2 Scarlat Udrischi cu Bereu sin Herșcu, pentru abusu da încredere. 3 Costachi Handoca cu Gh. Bezmerița, p. pământu. 4 Th. Sion cu erecții def. Al. Trifan, pentru vite. 5 Rucsanda Cozma cu Elena Carp, pentru bani. Vineri, 30 Octomvrie. 1 Col. Al. Milo cu casa del. A. Busnea, pentru impresurare de hotare. 2 Comarnischi cu Michel Fainștain, pentru bani. 3 Catinca Roseti cu Al. Dulhov, pentru bani. 4 Statul cu locuitorii moșiei Coșula, pentru pământu. Sâmbătă, 31 Octomvrie. 1 Mihail Zaharia cu Gh. Victor, pentru besmăn. 2 Constantin Carigiopol cu casa def. Nicolai Fara, p. bani. 3 Gr. Nichita, pentru furtu. 4 Statul cu eredit de pe moșia Diochenii, p. locu. 5 David Litinschi cu Dimitrie și Elena Tiron, pentru pămentu. La Curtea de Apelu Secția II. Marți, 27 Octomvrie. 1 Cost. Ciucă cu Statui, pentru delapidare de bani. 2 Catinca Ghica, pentru pămentu. 3 Meier Hofer cu Maria Stratu și P. Balșu, p. bani. Mercuri, 28 Octomvrie. 1 Bereu sin Solomon cu frații sei cu Copel Haimovici, pentru bani. 2 Moise Herșcovici cu ai lui, pentru maltratare. 3 Petru Gripa cu Gh Mărzescu, pentru bani. 4 Const. Camngeopulo cu Inge Robert, pentru bani. Joi, 29 Octomvrie. 1 Obștia răzeșilor Germăneștii cu N. Bosie pentru bani. 2 Zisu Felțu și Herșcu sin Moise, p. mai multe delicte. 3 Anghel Constantin cu I. Constantin, pentru bani. Vineri, 30 Octomvrie. 1 Mărgărintu Popa Nicolau cu Buium Rainhorn, p. bani. 2 Haralambie Macri cu frații Macri, pentru bani. Sâmbătă, 31 Octomvrie. 1 Iosep Goldenthal, cu locuitorii de pe moșia Borleștii, pentru pămentu. 2 Colonelul P. Pavlov cu I. Marcovici, pentru bani. La Tribunalu Secția I. Mercuri, 28 Octomvrie, 1 Gabi Șari, contra lui Al. Beldimanu, pentru bani 2 Popovici Paul cu Tit. S. Maiorescu, pentru bani. 3 Bănulescu Zoița cu Elena Gafencu, pentru locu. 4 Bendorf Andrei Reghina ,contra soțului ei Cosma Andrei (divorsu). 5 Darea seriilor de gerarea averei def. Lascar Dimitriu de cătră Ec. Dimitriu tubicea casei. 6 Gh. Manoliu cu N. Maximovici, pentru bani. 7 Consiliul familiei casei def. Penciu Dimitrie. Joi, 29 Octomvrie. 1 Ițic Zilberman cu Ițic Topor, pentru bani. 2 Statul cu Cristachi Corbu, pentru bani. 3 Limba sin losub cu soția sa Rosa sin Bereu, (divorsu). 4 Leiba Zaharia cu Iordachi Andrei, pentru bani. 5 Dimitrie Maria cu Emil Teodoru (divorsu). 6 Lupu Zamfira cu loan Iordachi. (divorsu). 7 Regularea succesiunei def. Nastase Gheorghiu. 8 Consiliul familiei casei def. Panaite Petrovanu. Sâmbătă,31 Octomvrie. 1 Havi Herșca cu soțul seu Zerde Grimberg, (divorsu). 2 Catinca Spănu cu Vasile Spănu (divorsu). 3 Iuliana Catinca cu Dimitrie Popescu, pentru bani. 4 Măndița Pasvantina cu T. Hóiban, divorsu. 5 Soltana Guțu cu Gg. Guțu, (divorsu). La Tribunalu Secția II, Marți, 27 Octomvrie. 1 Surea Diamant cu Viliam și Friderica Maer, p. bani. 2 Gheorghie Dimitriu cu soția sa Ruxandra, (divorsu). 3 Zamfira C. Dimitriu [cu soțul ei Alecu Iosipescu, (divorsu). 4 Elena Foca cu soțul seu P. Foca (divorsu). Mercuri, 28 Octomvrie. 1 Balașa și Mih. Botez cu I. Păun, pentru imobile. 2 Velica Anghel, C. Tudori și I. Sterea cu casa repos. Stoian Ispas și a Statului pentru bani. (poprire). 3 Maria Baltă cu soțul seu N. Baltă, pentru nulitatea căsătoriei. Joi, 29 Octomvrie. 1 Iorgu Bosie cu Const. Manea, pentru bani. 2 Toba Binchelștaiu cu Maria Ulicu, p. bani, (apelu). 3 Cererea reconvențională a Ruxandei Balșu,cu Hristachi Zarifopuio, pentru bani. Vineri, 30 Octomvrie. 1 Gr. Sion cu Anastasia Sion, pentru bani. 2 Avram Țucherman cu Leia Stanislav, p. bani, (apelu). 3 Dimitrie Lăzărescu cu I. N. Cantacuzin, pentru bani. Sâmbătă, 31 Octomvrie. Ruxandra Prăjescu cu Gr.I Balșu și I. Sturza, pentru bani. La Tribunalu Secția III. Mercuri, 28 Octomvrie. 1 Oposiția lui Răducanu D. Botez contra vânderei unei case din Iassi, a Soltanei Rizu. 2 Cererea de poprire făcută de Soltana Vorejinschi, pentru o a treia parte din pensiunea lui Cost. Cimbală prin casieria generală din Iassi. Joi,29 Octomvrie. Vemrarea unui locus repos. Vasile Drăghici, pentru casa repos. Iordachi Parfeni. Vineri, 30 Octomvrie. 1 Venuțarea unei case din cuart. II, a Smarandei Genta, pentru Aristide Livescu. 3 Ugrijarea casei def. Eni Mihailov, pentru Profira Cadhi. Sâmbătă, 31 Octomvrie. Cerirea de poprire făcută de Grigori Botez in mănile Surei Santman, Haia Santman, Ghitla Santman și Michel Santman a banilor ce are a lua de la Natau Rosențvaig și soția sa Alta. La Tribunalu Secția IV. Marți, 27 Octomvrie. 1 Iosip Grinschimaba, pentru furtu. 2 Costachi Petrea, pentru furtu. 3 Iancu Avramovici și David Haim Leib Zugravu, pentru maltratare reciprocă. 4 Dimitrie Martin cu ai lui, pentru maltratare și ultragiu. 5 Iorgu Cilibiu, pentru maltratare. 6 M. Forcașu și Catinca Ionescu, pentru maltratare. 7 Moise sin Aron, arestatu pentru furtu. Procesele și licitațiunile care au a se trata in cursul stptâmănei. La Curtea de Apel. Secția 1. Luni, 26 Octomvrie. (Serbătoare). Marți, 27 Octomvrie. 1 Iancu Blum Croitoriu cu Apter Telalu, p. maltratare. 2 Statul cu Gh. Lecachi, pentru producte. 3 Th. Grigoriu cu Costachi Gotcu, pentru abusu de încredere.