Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1872 (Anul 5, Nr. 73-142)

1872-07-02 / nr. 73

CURIERUL DE IASSI. resul ce a arătat in privința acestei scoli și ne rog să primiți asigurarea osebitei mele considerațiuni. R. Merxetti lor pentru indeplinirea grelei lor misiuni. După aceste începuse impui țiea premiilor in sunetul musicei comunei. De elevul cel mai distins numim pe Dim. Boghean care a căpătat 7 premii, parte oficiale parte particulare. In numerul viitor vom publica o r datare mai pe largă și despre solemnitatatea impărțirei premiilor pentru elevele din școala centrală de fete si din stabilimentul Santa Maria. * **# (Esamenul la școala technică. Astăzi in 2 și mane 3 se va ținea la școala technică esamenul general teoretic iar in ziua de 5 ale curentei esamenul practic. Facem despre aceasta cunoscut concetățenilor noștri invităndu-i a asista la acest esamen spre a încuraja prin presența lor pe tinerii ce imbrățoșază cariera industrială atăt de necesară la noi. .” (Liceul Nou.) La 27, Iunie au avut loc distribuțiunea premiilor la Liceul nou in prezența unui însemnat public de ambe sexe. Mai ănteiu pe la 1 oară p. m. s’a făcut de elevi mai multe exerciții gimnastice sub conducerea profesorului respectiv D. Soukis, care a distras și mulțumit foarte mult pe asistenți. După aceasta urcăndu-se toți in salonul cal mare al școalei, D. D. Dima și Werner au ascultat pe elevi din teoria musicală și la piano. Aceste terminate, chord elevilor esecuta un imn compus ad hoc pentru aceasta solemnitate, iar cățiva sofiști esecutare o bucată de solfegiu cu mult sentiment și corecțiune de voace. In fine d. director Climescu ținu un discurs potrivit făcând o dare de samă de impoporarea scolei, progresul și resultatele studiilor etc, îndată după aceasta au fost chemați premianții, pentru a primi recompensa meritată, fructul ostenelilor lor. Serbarea se termina cu un dineu in onoarea premianților la care luare parte mai mulți părinți, profesori etc. Publicul se împrăștia ducând cu sine suvenmle cele mai plăcute. * (Burse vacante.) Pentru încurajarea* junimei studioase, cu începerea anului școlar victoriu 1872-73, asociă lumea Liceului Nou a decis a da pnn concurs următoarele burse: In cursul superior de Liceu.2 Burse întregi de intern. 1 Semi-bursă idem. 2 Burse întregi de estetm. In cursul inferior de Liceu. 2 Semi-burse de intern. 1 Bursă întreagă de estem. Concursul va ave loc la 1 Septemvrie vn Bor. Condițiunele de admisidhtate sunt • * A fi Român si b) A fi lips* de mijloace - A se adresa pentru Înscriere la adamntuțiiunea Liceului Nou. * (Proprietatea seriei armonice.“) Sub acest titlu a eșit de sub tipi zilele aceste o broșură a d-lui N. St. Bote conductor de d. I in corpul inginerilor ponți și șosele in Iași- Seopu auoru al acestei broșuri este de a demonstra prin mtode elementare unele chestiuni, ce apari analizei inalte. D-lui a inventat un pist« de tot nou spre descoperirea proprietății seriei armonice, și a și dat de știre < est aceasta academiei de știința din laus Bruxelles. Cu acest sistem se ocupă i totul in broșura aceasta, care in curând fi secundată încă de o altă, care va fi despre proprietatea seriei generale ce pi acuma n’a fost determinata de nimene. In unul din numerele viitoare ne vom a pa mai in detail despre această invenții pe terenul științific. *** (Garanția ). De doue zile s’a ființat la puntul Sculeni o carantină de ce zile din causa epidemiei de Holeră, există in Besarabia rusască. La această pasiune atragem ăncă odată atențiunea o Primărie asupra locurilor mlăștinoase și ne de necurățenie ce se află in orașul itrit și chiar unele in centrul orașului, ci se iec de timp măsurele necesare pei desinfectarea lor, fiindcă după ce vom epidemia aice, va fi prea târziu. (Biuroul servilor) a procurat sătenilor in timp de la 10 —30 Iunie 63 vi, și anume 20 barbați și 43 femei. (Foaea Publicațiunile frei ale.) Relativ la notița noastră sacest titlu din Nou trecut, d. editor a <ltei foi ne inștiințază că publicarea vitală a ședințelor comunale provine numai această că manuscriptul nu se trimit timp și că atunci când se trimetea sub manuscript s’a scos chiar și suplement Luănd act de această declarare dorim numai ca in viitor să vedem lucrările onor. consiliului publicate in timpul cel mai scurt, însă să nu aflăm vara, că in iarna trecută s’a luat o hotărire ca să se transpoarte omorul căzut in locuri afară de oraș. *** (Nenorocire) . Zilele trecute, venind trenul accelerat spre Iași, s’a aprins roata unui vagon , un evreu vezend această s’a apucat frică să nu ardă împreună cu vagonul întreg, și totodată a avut și curajul de a sări prin fereastă. Această frică nefundată in unire cu curajul netrebuincios a avut o tristă urmare pentru bietul evreu, rupendu-se un picior. Acuma se află in cura medicală. INSERȚIUNI ȘI RECLAME.*) Domnule Redactare ! In darea de samă producțiunei musicală de la Conservator inserată la No. 72 al aoei d-voastre s’au făcut niște observațiuni la care ca profesore de Canto la elevi me vĕd silit de a respunde vr’o căte-va cuvinte. D-nul Redactor acelui articol zice : 1. „In bucățile de Canto nu se vede nici odată figurând un componist german.“ Oare Duo cu text Italian căutat de d-nul Dunca și Ionescu lăudat cu dinstincțiune chiar de d-nul redactor acelui art, nu cumva e composiția unui autor Italian și nu a fostului profesor de la Conservatorul din Viena d-1. Weiss precum o arată programa ? In urmă referindu-se la bucățile cântate din opere italiene, d-nul Recensent zice că „sunt de o „greutate cu mult prea mare pentru voci ca „acele ce le avem până acum in Conservator.“ La aceasta voiu face numai o intrebare : care sunt acele bucăți grozave cântate in zisa producțiune afară de un simplu andante din Lombardi ? Mai departe : „ar trebui ca „d-nii profesori de Canto de și sunt italieni „se înțeleagă că este cel ăntăi interes să „nu dee școlarilor o educațiune musicală „cu totul unilaterale.“ D-nul Redactor nu ar fi spus aceasta dacă ar ști că un profesore care ar pune pe un elev se căute in diferite limbi mai ’nainte de a-i forma un sistem de canto și de a-i asigura o pronunțare ușoară și clară in limba italiană nu cunoaște treaba lui și ar face elevului numai reu ,și dacă d-nealui ar ști că unui elev care căută bine in limba italiană, ’i vine foarte ușor a aplica stilul lui la toate limbile, atunce nu ar zice cum că e un defect foarte mare de a inveța elevi să căutem limba italiana; se înțelege că aici nu e vorba de incontestabila frumusețe a opurilor lui Schuberth, Schuman etc.... ci numai că nu le posedam cu text italian (la Lingua delli musica). 2. „Ca de obiceiu vocile frumoase dintr’un an se strică până la anul viitor“, aceasta poate să se fi intemplat, „că voacea d-nului „Ionescu are o regușală care nu provine din, „ceva întâmplător ci din sforțarea glasului“ și aceasta se poate, dară aceasta sforțare a glasului făcutu s’au pare sub direcțiunea profesorului sau din alte împrejurări Eujoiu respunde că tenorul Ionescu n are alte mijloace de traiu decât bursa ce o pomnește ca corist!voacea lui e de tenor central și pe câtă vreme a căutat partida de tenor I a putut să’și economizeze voace , ănse de cănd, simt acuma opt luni, s’au dat partea i-lui tenor, insuși eu s’am prevenit că’mi remăne puțină speranță despre succesele d-sale. Prin urmare admit și eu că o voace s- 1i poate deteriora prin sforțare, dară sunt și alte cause cu atăt mai pernicioase incăt sunt mai dese la ordinea zilei și care nu nu nu pot deteriora voacea, ba chiar și a le nimic . Fără a vorbi despre daunele ce pot caus desele receli, danțurile și alte escese, menționez numai aceia ce depinde absolut de profesore adecă direcțiunea aerului sau la vocei (Impostor la voce); in adever că prin, aceasta se poate ruina cele mai frumoasee voci. Dacă d-nul recensor ar fi specialist ” arta cântului și dacă d-nealui ar fi asist la esamenele acestei școli, sunt mai bune decăt sigur că nu s’ar fi apucat de d-l 1nescu nici de profesorul d-sale care are noare de a spune că’și dă toate silințele« n' a deștepta elevi in această greafacere sprea’i pune pe o cale sănătoasă. In adever către cineva ar ave știință despre această emi une a vocei auzind a cânta d-rele din aces institut, cu toate că le auzim a căuta un cor cu destul efect mai cu samă la „Notre daili de Sion“, nu ar zice cum cântă bine, dar îs contra ar milui bietele fetițe fiindcă de un scurt timp fără îndoială va remăne voci regușite cat de tare și frumoasele ,nu se da astăzi. Aici in țară se strigă: Nu’s Vo ■ve nu e așa, voci sunt și in România dară n multe sunt nimicite prin rea invețătură. Nu’mi mai remăne decăt a cere o m C °" rectificare la lista premianților și anume era Premia I-ia de Canto e d-nul Dunca nu Duca nici Dima, premia a IlI-ia de pit e d-ra E. Selten și nu d-ra E. Gros, nu premianți de la clasa de Flaut care nici sa menționat sunt: Premia I la d-l Lupon iesi La d. Mărgineanu și a III la d-nul Stedahammer. . din I Cu toate acestea d-nule Redactore nu I decât a mulțării d-nului recensent de i la I __ ilus M Responsabilitatea articolelor publicate .— i această rubrică, privesce numai pe autori Sciii din tara. * Botoșani, 29 Iunie. Corespondența originală a „Curierului de Iași“. (Procesul Placa-Vaisman.) Marți 27 a curentei luni s’a tratat procesul privitor pe Polițaiul acestui oraș d. C. Placa pentru maltratarea d-lui Marit Vaisman, și pe acesta privitor pentru delictul de rebeliune, comis in camera Poliției Botoșani. In această zi abia s’a putut face instrucțiunea orală și cercetarea marfurilor, iar cercetarea fondului s’a amânat pe a doua zi. Pe d. Placa l’au aparat d. Nicolai Ionescu asociat de d. Avocat Anastasie Botez, iar pe d. Vaisman l’au aparat d. Maiorescu. După desbaterile care a ținut până la 1 oară noaptea, Tribunalul s’au pronunțat astfel: Pe d. Placa l’a găsit penibil de art. 147, 165, 238 și 40 Codul Penal, și l’a condamnat la o Închisoare corecțională de 6 zile; pe d. Vaisman, după art. 173, 184 și 40 Codul Penal, l’au condamnat la închisoare corecțională de 24 zile, iar pe Aprodul Costachi inculpat ca complice polițaiului l’au achitat. Tribunalul au fost compus astfel: d. Teodor Kemingher Președinte, d. Andrei Manea supleante și d. Gh. Rusu, procurore. * (Bandă de Hoți.) In noaptea de 12 spre 13 a careutei, 16 hoți năvălind Curtea moșiei Bălțăteștii din Județul Neamț, au prins și legat pe grădinarul indreptăndu-se cu el spre antreul Curții, și silindu-1 a striga câtră un serv din curte ca să-i deschidă ușa, din fericire înse numitul nu s’a putut trezi din somn, și el încercase a o deschide cu forța ănse neputăndu-și realiza scopul, sau decis a se îndrepta spre Cotuna Magazia anexa moșiei Bălțăteștilor. Acolo intrând prin spargerea ferestelor in crâșma acelei Cotuni, fiind lipsă cu totul de straja Comunală, a bătut pe crășmarul și femeia sa intr’un mod foarte crud, incăt astăzi crășmarul este rea stăbit, ne mai fiind speranță a se restatornici in toate puterile omenești—pe lăngă această amară chinuire l’au mai prădat de vr’o 60 galbeni in bani și obiecte. După uromole fai-ioasei Roții mai afară la băut cu luminări aprinse, fără a sosi acolo vr’o strajă!! Aceștia a fost pre cat s’a putut constata, oameni tunși, imbracați cu uniforme de Dorobanți și grăniceri, aven’d și carabine de ale Dorobanților. Autoritățile superioare urmărind cazul n’au prins ănse până astăzi pre hoții care apucând in păduri, comit pe fiecare zi prădaturi și jăfuiri de asemine natură. mi Districtul Neamț. 21. Parte din Băltești, arendată cu lei 2.370, bani 37 ; 22. Căreuna și Tătărușii, arendate cu lei 15.418, bani 87 ; 23 Vadurile, arendată cu lei 8,296, b. 58 ; 24. Ghindaoanii-Cracaoanii, arendată cu lei 23,707, bani 63 . 25. Buhalnița, Secu, arendată cu I. 10,666, bani 65. Districtul Putna. 26. Inconjurătoarea monastirei Mira, arendată cu lei 6,537, bani 3. Licitațiunea se va începe de la suma de lei 9,911, oferită de d. A. P. Dimitriu. 27. Precistațiu arendată cu lei 5,170. Licitațiunea se va începe de la suma de lei 5,753, oferită de d. F. A. Focșăneanu. 28. Petreștii și Măndreștii, arendate cu lei 20,903, bani 66. Licitațiunea se va începe de la suma de lei 23.210, oferită de d. F. R. Focșăneanu. Districtul Roman. 29. Inconjurătoarea monastirei Doljeștii, fără husele din hotarul Micleșanii și acelea din hotarul moșiei Petreștii, arendată cu lei 10,673, bani 17. Districtul Suceava. 30. Dolheștii, arendată cu lei 17,814, b. 82; 31. Mălinii, arendată cu lei 35,261, b. 75; 32. Valea-Sacă cu trupurile Cornu-Luncei sau Stănileștii, cei zice Băiseștii-Brăești sau Corlăteștii, numită și Corlățile , muntele Băisescu și Vornicenii, Tolova sau Iosef Talva, arendate cu lei 16,567, bani 50. Licitațiunea se va incepe de la suma de lei 12,650, oferită de d. M. Ischlis. 33. Măzănăeștii, arendată cu lei 1,256, bani 29. Districtul Tecuciu. 34. Gerul cu Siliștele, arendată cu lei 12,687, bani 40. Licitațiunea se va incepe de la suma de lei 8,866, oferită de d. G. Zaharulea. 35. Barcea fără Buciume, arendată cu lei 19,745, bani 18. Licitațiunea se va incepe de la suma de lei 24,530, oferită de d. Sculi Logotetidis. Districtul Tutova. 36. Tihuleștii și Antonia, fără trupul numit Bereștii, arendată cu lei 6,547, bani 22. Districtul Vasluiu. 37. Dimitreștii, arendată cu lei 1,543 b. 71. 38. Parte din Zapodeni, arendată cu lei 94, bani 82 . 39. Stoboranii, arendată cu lei 3,877 b. 50- Tablou de moșiile Statului  de dincolo de Milcov, al căror termen de arendare expiră la 23 Aprilie 1873, și care se arendează pe un nou period de 5 ani, incepetor de la 23 Aprilie 1873 pană la 23 Aprlie 1878. Licitațiunea se va ține in ziua de 14 Iulie viitor, in palatul administrativ din Iași.Condițiunile arendării sunt publicate in „Monitorul oficial” No. 139) Districtul Bacău, 1. Frumușica, arendată cu 1. 1007, p. 40. Licitațiunea se va incepe de la suma de lei 1.144, oferit de d. Sfetcovici. 12. Lucaceștii și Titeștii, arendată cu lei 9,789, bani 63. 3.lisa Silivestrii arendată cu lei 3,558, bani 51. 4. Birte din Călugăra, arendată cu lei 399, băii 50. Districtul Cahul. 5. Oltenii, arendată cu lei 31,148, b. 14. 6. Urâreștii-Bărlădești, arendată cu lei 18,320. Districtul Covurluiu. 7. Turceștii, arendată cu lei 16,891 b. 84. t . Licitaținea se va incepe de a suma de 1 lei 17,711 oferită de d. Dimitrie Nedelcu. 8. Osel, arendată cu lei 17,777, bani 77. 9. Cîsnilele, arendată cu lei 10,548, b. 14. Licitațiunea se va incepe de la suma de e lei 12,815,oferită de d. Gr. Păun. (ț Districtul Fălciu. j. 10. Virbaia, arendată cu lei 9,528, b. 87; ă 11. Covîjia, arendată cu lei 1,925, b. 92. i Licitațiuna se va incepe de la suma de e lei 1,292, lipi 50, oferită de d. V. Mihăescu. n 12. Gheri&neștii cu Cătunele, arendată cu ,ă lei 46,225, vii ’19. Districtul Iași. ’ 13. Mănieni și Petreștii, arendate cu lei ți 8,426, bani 1. • 14. Nlacionul și Mironeasa, arendată cu lei 8,888, bar 88. ~ Licitațiune se va incepe de la suma de lei 5,610, ofeia de d. Dimitrie Anghel. • 15. Inconjuroarea monastirei Bărnova, ( arendată cu la 13,072, bani 59; r. 16. Copoul și mediul, fără embaticurile rescumpărate, areste cu lei 17,125, bani 28; 17. Mogoșeșt arendată cu lei 6,874, b. 6; 18. Parte din Zărniceni, arendată cu lei 367, bani 40; tot 19. Vocoteștii,rendată cu lei 1,659, b. 25; 20. Parte din leplenița, arendată cu lei 2,173, bani 75. . Licitațiunea se v a incepe de la suma de lei 2,508, oferită de doctor Locman. ANUNCIURI. PRIMARUL MUNICIPIULUI IASI. In acord cu decisiunea Onor. Consiliu Comunal din 21 ale curentei, pentru a se preface radicalente toate pavajele și trotuarele esistente in această urbă, precum și de a se pava din nou toate stradele nepavate încă, după un sistem nou probat, se deschide concurență pentru această lucrare, și se invită pe toți acei cari au esecutat cu succes lucrări de asemenea natură, a se adresa cu propuneri la acest oficiu in cel mai scurt timp Primar, A. Gane. Secretar: D. Antonescu. Biuroul III. Șef, Evghenide. No. 6908. 1872 Iunie in 26/g zile (388 — 3) DIRECȚIA SCOALEI TECHNICE anunță pe onor. părinți și protectori ai elevilor din acest Institut precum și pe onor. public ca esamenul general s’a regulat a se ținea la Institutul in zilele de 2 și 3 iuliu pentru partea teoretică și in ziua de 5 va avea loc esamenul practic in atelierile respective cănd se va pune de către elevi in mișcare cu vaporii toate aparatele pendente și conduse de ei. Direcțiunea face căldurosul apel, rugând pe onor, cetățeni a asista la acest esa men incuragiend pe tinerii studenți aplicați la această industrie și a se încredința de progresul dobândit. Director: G. Costandinescu. No. 236. (384—2) A Gradina Pester. Marți 4 Iulie, va cănta muzica militară in grădina Tester de la 5—10 oare seara fără antret. (395—1) BIUROUL Grigorie Heliad se deschide in 3 Iulie la Hotelul Binder No. 8. D-lui