Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1876 (Anul 9, Nr. 1-72)

1876-05-23 / nr. 57

ANUL IX. la$si, Duminica^ Mai 1876. C A L_ E N D A R U L- S E PTAMANEI. No. 57, PREȚUL ABONAMENTULUI: an ^ Jei noi;—Pe șase luni 6 lei In district: se adaogă portul de 2 fr. 40 bani,noi; —Pe trei luni 3 lei noi. Austria: Pe 6 luni 14 franci — Germania pe 6 luni 18 franci; — Italia, Belgia, Elveția: — Pe șase luni 22 franci. ANUNCIURI. Rondul sau locul sen 15 bani. PARTEA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura districtului Iași. No. 5355. Conform telegramei d-lui ministru de interne No. 7783, la 4 Iunie viitor, urmând a se ține lic stațiune in camera acestei Prefecturi pentru darea in antreprindere a aprovisionărei Penitenciarului central de aice cu 100 chile popușoi, se publică aceasta spre cunoștința generală. No. 5321. In ziua de 19 a viitoarei luni Iunie, oara 11 din zi, urmând a se ține licitație in camera Comitetului Permanent, pentru darea intreprisă confecționarea a 4 dulapuri, necesarie trib. secției a 3-a și a 4-a, se publică acest termin spre cunoștința concurenților, pentru ca in aratata zi să se presinte însoțiți de garanțiele cuvenite spre a lua parte la concurență, iar devizul și condițiunile se pot vide de cei interesați, la cancelaria Comitetului in toate zilele pănă la adjudecare. Prefectura Poliției Iași. No. 3378. La 29 Mai, vara fi din zi, in piața Primăriei, urmează a se vinde licitativ mai mult obiecte aflate in depositul comisiei a 3-a, găsite pe strade fără a se presenta păgubașii după cercetările urmate, se publică spre cunoștința doritorilor de a cumpără asemenea obiecte, ca in ziua arătată să se presinte la locul indicat, unde urmează a se ține licitația. Prefectura districtului Botoșani. No. 4204. Comitetul Permanent a județului Botoșani, publică terminul de 20 zile socotit de la data ionei, darea in antreprisă construirei a 7 podețe de pe calea județană Botoșani-Ștefănești, amatorii ce vor fi să se presinte in camera comitetului cu garanții in regulă, spre a putea fi primiți intre concurenți. Primarul Municipiului Iași. Urmând a se da in antreprisă pavarea cu bolovani a drumului din ograda tăetoarei de vite cu bucata de loc de lăngă construcțiunea acelei tăetori și facerea șanțului care traversaze drumul indicat mai sus, conducător apelor de ploae in părăul Calcaniei, in mărginirea sumei de lei 106 băni 85, prevăzută in devizul presentat de d. inginer comunal pe lăngă referatul registrat la No. 8290, se deschide concurența Marți in 15 Iunie viitor,oarele 12 meridiane. Amatorii de a lua in antreprindere asemenea lucrări, se vor preseta in camera acestui oficiu cu garanția necesarie pentru a se face adjudecarea. Primar, Tufescu. Secretar: D. Antonescu, Șef, Evghenide. Primăria comunei Brăești. No. 577. _ Pe teritorul acestei comuni, au picat de pripas una capă, la păr murgă închisă, cu pete albe pe spinare, furculiță la urechea dreaptă, coama neagră, se publică spre deșteptarea păgubașului conform legei. No. 585. Se publică terminul de 15 zile, de la data foaei, vânzarea licitativ la această primărie a vitelor de pripas, precum o capă, o juncă și o piele a unui străjnic, cunoscuți ca de pripas după publicațiunea inserată in foaea No. 122 din 14 Noemvrie 1875. Primăria comunei Fântânile, No. 503. In această comună s’a declarat de pripas un june, la păr porumb plavan, coarnele țapoși, cam înainte, inserat pe șoldul stâng dinapoi cu literile E și M și doue pișcături la urechia stăngă, să publică termin de 6 luni conform legei poliției rurale, spre ivirea păgubașului, cari cu dovezile legale să se presinte la aceasta Primărie in jntrul terminului spre a ș’o primi. Primăria comunei Cucuteni. No. 723. Picând de pripas in această comuna, o măntoacă, la păr de nișă, coama coada denișă și cu dungă neagră pe spinare, se publică aflarea păgubașului in termin de 6 luni de la data Ioaei. Comisia dispărurei I din Iași. No. 1733. Pentru vânzarea averei sechestrată de la loan Avram și Vasile Hute in pretenția d. S. Crinștein pentru bani, fiind regulat termin la 7 Iunie viitor, a. c. oara 12 din zi, in piața Primăriei, se publică spre cunoștința generală. Comisia disp. a IV-a din Iași. No. 1979. In ziua de 27 ale curentei, urmând a se vinde 5000 ocă gheață, sechestrată de la d. Șmil Precupătu in pretențiunea lui M. Cosman pentru bani, se publică spre cunoștința generală. No. 2000. In ziua de 27 ale curentei urmănd a se vinde in piața halei obiectele sechestrate de la Ev. Leiser sin Michel Daved pentru îndestularea d. I. Rozentower cu o sumă bani, se publică aceasta spre cunoștința generală. Secția a II-a. No. 473. D-nul Vasile Ivanovici, cu domiciliul necunoscut. In virtutea art. 151 combinat cu art. 75 al. 6 din procedura civilă, este citat a se presenta in persoană sau prin procurator admis de lege înaintea secțiunei II a Curței de Apel la 28 a lunei Iunie anul 1876, oarele 11 din zi, când are a se judeca Apelul făcut de d-nul C. Vrănceanu in cauza cu d-sa și d-nul Ioan Visarion pentru ștergerea unei inscripțiuni hipotecare, aducănd atuncea și probele ce va fi posedând la neurmare causa se va căuta in lipsă, fără drept de opozițiune. Tribunalul județului Iași Secția I-a, No. 350. D-na Armenica născută Vasile Giupercă, cu domiciliul necunoscut. In virtutea art. 71 combinat cu art. 75 al. 6 pr. civilă, este citat a se presenta in persoană sau prin procurator admis de lege, înaintea secțiunei I a Tribunalului la 27 a lunei August anul 1876, oarele 11 din zi, cănd are a se judeca procesul intentat de d-nul Alecu Casleanu contra sa pentru divors, aducând atuncea și probele ce va fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. Secția a IlI-a. No. 405. D-na Anica Manu, de profesiune rentieră, domiciliată in Iași, soția și tubicea casei def. Alesandru Manu, prin comandamentul înregistrat la No. 86, au somat pe d-nul Gavril Goldner, de profesiune comersant, domiciliat in Iași, ca in termin de 30 zile se respundă suma de 850 galbeni și a lor procente neplătite, ce se reclamă in virtutea obligațiunei hipotecarie, înscrisă de Tribunalul Iași secțiunea a III, sub No. 199, și investită cu formula esecutorie. Fiindcă d-nul debitor in aretatul termin ce au espirat n’au plătit banii, iar d-na creditoare, prin petițiunea înregistrată la No. 2349, cerând a se pune in urmărire vânzarea imobilului hipotecar, care este o casă in 2 etaje, situată in Iași, dispărțirea IV, strada Podul Vechiu, înscrisă la No. 37, construită de cărămidă, acoperită cu tinichea și care se compune din 2 odăi sus și jos din o prăvălie și o odae, având in ogradă o altă casă tot de cărămidă, acoperită cu tinichea, compusă din 2 odăi și o bucătărie sus, iar 103 din o bucătărie și o camară, pivniță cu atenansele și locul lor. Pe acest temeiu și in baza art. 503 din pr. civilă, Tribunalul publică vânzarea, conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpără indicatul imobil, cu atenansele sale, să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a IlI-a cu garanția cerută de lege la 27 a lunei August, ziua Vineri 1876 oara 11 din zi, cănd ave a se face adjudecația potrivit art. 539—550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 procedura civilă. Totodată se somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă, au orice alt drept asupra bunului urmărit, ca inaintea adjudecațiunei să se arăte la Tribunal spre a-și arata pretențiunele lor sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. No. 401. D-nul Leiba Straif, de profesiune comersant, domiciliat in Iași, prin comandamentul înregistrat la No. 161, au somat pe d-na Etil Bas Meir Herș, de profesiune liberă, domiciliată in Iași, ca un termin de 30 zile, se respundă suma de 1330 lei vechi și a lor procent, plus cheltuelile de urmărire timbru și plata de avocat, ce se reclamă in virtutea transacțiunei legalizată de d-l jude de pace ocol I, din 17 Fevruarie anul 1876 și investită cu formula esecutorie. Fiindcă d-nul debitor in aretatul termin ce au espirat, n’au plătit banii, iar d-nn creditor, prin petițiunea înregistrată la No. 304 î, cerănd a se pune in urmărire vânzarea imobilului care este: o casă situată in orașul Iași, dispărțirea I, strada Păcurariu, inscrisă la No. 246, construită de vălătuci și cărămidă, acoperită cu șindilă și care se compune din o dugheană 3 odăi, o șură, o pivniță și o gheterie in ogradă cu locul ei. Pe acest temeiu și ia baza art. 503 din pr. civilă, Tribunalul publică vânzarea conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpără indicatul imobil cu atenansele sale, să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a IlI-a cu garanția cerută de lege la 30 a lunei August, ziua Luni 1876, vara 11 din zi, cănd ave a se face adjudecația potrivit art. 539— 550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 procedura civilă. Totodată se somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, chirie, privilegiu, hipotecă, sau orice alt drept asupra bunului urmărit, ca inaintea adjudecațiunei să se arăte la Tribunal spre a-și arata pretențiunele lor sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă No 406. D-na Vilhelimina Turlie, de profesiune liberă, domiciliată in Iași, având a lua de la d-na Iosefina Jaslinsca, de profesiune liberă, cu domiciliu necunoscut, suma 1600 galbeni cu a lor procent de 1% Pe lună, calculat de la 8 Mart 1876, pănă la numerătoare, ce se reclamă in virtutea obligațiunei hipotecară, inscrisă de Tribunalul Iași, secțiunea III la No. 125, din 47 Mart 1876 și investită cu formula esecutorie și prin care debitoarea a renunciat la comandament fără prejudețul cheltuelilor de urmărire. Fiindcă d-na debitoare, in terminul prevăzut prin obligație ce au espirat n’au plătit banii, iar d-na creditoare, prin petițiunea înregistrată la No. 2355, cerănd a se pune in urmărire vânzarea imobilului hipotecar, care este o casă situată in Iași, dispărțirea I, strada Lăpușneanu, inscrisă la No. 48, in 2 etaje construită de cărămidă, acoperită cu tinichea și care se compune din 2 odăi, un paravan sus, și jos tot din 2 odăi și o pivniță dedesubt, având deosebit in ogradă ca atenanse o căsuță compusă din o bucătărie sus și o camară jos cu dependințele și locul ei, aflat din dosul casei care se numește a treia parte din locul feredeului. Pe acest temeiu și in baza art. 503 din procedura civilă, Tribunalul publică vânzarea conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpără indicatul imobil cu atenansele sale, să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a IlI-a cu garanția cerută de lege la 25 a lunei August, ziua Mercuri 1876, oara 11 din zi, cănd ave a se face adjudecația potrivit art. 539, 550 și cu răstricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 procedura civilă. Totodată se somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă, sau ori ce alt drept asupra bunului urmărit, ca inaintea adjudecațiunei să se arăte la Tribunal spre a-și arata pretențiunele lor sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. Totodată se notează, fiindcă, domiciliul d-nei Iosefina Jas- Binsca, este necunoscut in România, apoi această publicațiune va servi și spre cunoștința sa, lipinduse și un exemplar cuvenit d-sale pe ușa Trib. Iași secția a III-a, conform art. 509, combinat cu 75 al. 6 din pr. civilă. Secția a IV-a. ESTRACT. No. 326. Prin sentința No. 326, din 3 Mai a. c., in baza art. 323 și 322 codul penal, au condemnat in lipsă pe Neculai Mancaș, cu domiciliul necunoscut, la un an închisoare corecțională, plus amendă și daune pentru delictul de abuz de încredere comis in prejudețul Anicăi Popovici. Sentința cudrept de oposiție și apel, conform art. 183 197 și 198 pr. penală. No. 2865. D. V. Costăchescu, cu domiciliul necunoscut, se citează ca, in ziua de 9 Iuniețviitor, oarele 10 de dim., să se presinte inaintea acestui trib., spre infățoșare in procesul in care se inculpă pentru furt, cunoscând că nefiind următor, se va pronunța sentința in lipsă, conform art. 182 pr. pen. No. 2905. D-nul Vasile Costantinescu, cu domiciliul necunoscut, se citează ca in ziua de 8 Iunie viitor, oarele 10 de dimineață, să se presinte inaintea acestui Tribunal, spre infățoșare in procesul in care se inculpă pentru actul de încredere, cunoscând că ne fiind următor se va pronunța sentința in lipsă, conform art. 182 pr. penală. Tribunalul județului Botoșani, No. 2110. D-nul Ioan Garbescu, cu domiciliul necunoscut, este citat a se presenta inaintea Tribunalului Botoșani la 15 Iuniu 1876, vara 11 ante meridiane, spre a fi ascultat sub jurământ ca martor in procesul corecțional privitor pe d. Coșuleanu, la neurmare se va aplica disposițiunele art. 155 pr. penală. No. 2113. D-nul Iordachi Bărbacariu, domiciliat in Sirbi, județul Dorohoi, este citat a se presenta inaintea Tribunalului Botoșani la 15 Iuniu 1876, oara 11 ante-meridiane spre a fi ascultat sub jurament ca martor in procesul corecțional privitor pe D. Coșuleanu pentru furt, la neurmare se va aplica disposițiunele art. 155 pr. penală. No. 4303. D-nul Neculai Bucur și Iordachi Ciutea, cu domiciliu necunoscut, sunt citați a se presenta in camera acestui Tribunal, in ziua de 17 Iuniu, anul 1876, oara 10 dimineață, cănd ara a se cerceta procesul privitor pa Irimia Vasile pentru furt, la neurmare se va procede conform legei. ESTRACT. No. 4484. Prin sentința acestui Tribunal constituit in comercial, din 18 a curentei s’au declarat falit pe comersantul Peisih Sendher Biuroul III. No. 4129, 1876, Mai 22 zile, FOAEA PUBLICAȚIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII APELATIVE DIN IASSI. Stil Vechiu, Stil nou. ZIOA. PATRONUL ZILEI. Res. Soar. Ap. Soar. | Stil vechiu. Stil nou. ZIOA. PATRONUL ZILEI. | Râs. Soar. Ap. Soar. Mai. Iunie. I Ore. m. Ore. xn. Mai. Iunie. I Ore. m. Ore. mi 23 4 Duminică. (-•) Pogorârea Sf. Duh. I 4 17 7 40 27 8 Joi. Mucen. Terapon. 4 16 7 42 24 5 Luni. (--) Sf. Treime. I 4 17 7 40 28 9 Vineri. Cuviosul Nechita. 4 16 7 43 25 6 Marți. f a 3-a aflare cap. Sf. loan Bot. 4 17 7 41 29 10 Sămbătă. I Sf. Mucen. Teodosia Tedora. 4 16 7 43 26 __________________Mercuri.__________Apost. Carp. și C.______________ 11 4 17 7 42_________30___________11________Duminică. Părint. Isachie._____________________NI 4 16 7 44 Apare de trei ori pe septâmănă DUMINICA, MERCUR și VINERI. Redactiunea si Administratiunea in focalul TIPOGRAFIEI NATIONALE. Inserțiuni și reclame: Rândul 40 bani. — Epistole nefrancate nu se primesc. — Manuscriptele nepublicate se vor arde. Francia. Pe șase lini 21> franci. Abonamentele și anunciurile pentru „Curieru de Iași“ foaea oficială se fac la Havas, Laffite , Cune, 8 Place de la Bourse, Paris. Constantinopole: 26 franci. Abonamentele și anunciurile pentru Curierul de Iași foaea oficială, să iac la D. Eugène Mirand, Constantinopoli 2 rue de la Banque Ottoman 2. Exemplarul 30 Bani. PUBLICAȚII JUDECĂTORESC 1. Curtea de Apel secția a I-a. No. 1791. Pe baza autoritațiunei dată de d-nul Ministru de Justiție No. 4283, din 24 Aprilie 1876, urmănd a se ține licitațiune pentru darea in antreprisă și 24 stănjini lemne necesare Cutiei și 10 stănjini necesare judecătorilor de ocoale din acest oraș, pentru încălzirea odăilor pe iarna viitoare 1876—1877. Se publică aceasta spre cunoștința concurenților ce vor vor a lua această antreprisă, să se presinte in camera acestei Curți la 23 Iunie a. c. pe la oarele 12 din zi, însoțiți de garanțiile cuvenite, iar condițiunele acestei antreprise se pot videa in toate zilele la Grefa acestei Curți. FOILETON. ARDEREA CADAVRELOR*) (Conferința publică ținută la amfiteatrul de chimie al facultății de medicină, 25 Martie 1876), de D. C. Istrat. Onorat auditor. (Urmare). Se începem a trata cestiunea inhumațiunei și a cremațiunei după nouăle sisteme din punctele de vedere higienic, estetic, moral, religios și economic, căci numai așa voi putea face se reasă mai bine superioritatea cremațianei moderne. Facând un tablou comparativ intre rasele prin care trece cadavrul din momentul ce el este confiat flăcărilor, sau din momentul cănd este încredințat păturilor superioare ale pământului, veți putea înțelege care este enorma deosebire ce desparte aceste sisteme din puntul de vedere igienic. Corpurile noastre, ființe viețuitoare — forțate a ne nutri spre a putea viețui — se compun din elementele ce le găsim in lumea esternă, fie ele luate sub forma vegetală, ca plante alimentarie, fie din regnul animal ca lapte, cărnuri etc. sau direct din regnul mineral, sub forme de sare, apă, etc. Este clar natural, ca noi se fim compuși din elementele componente ale substanțelor .) A se vedea No. 63, cu care ne nutrim, și astfel vedem că corpurile noastre la ultima întrebare a reactivelor chimiei se compun din vreo 15 elemente, care fac parte din cele 71 descoperite pănă azi. Aceste elemente combinate in diferite moduri constituesc nu numai globul pământesc, fauna și flora, care formează ornamentele naturale din care facem parte și noi, dar incă tot ce se află in imensitatea spațiului, tot ce se poate vedea planând pe bolta cerească, pănă la nebuloasele neresolubile, văzute grație telescoapelor moastre și analizate prin spectroscopie; toate zic sunt compuse, cu mici diferințe, din gruparea acestor 71 elemente, in parte sau in total. Astfel, noi facem parte din materie, din univers, prin elementele ce ne compun, și dacă prin viață devenim superiori materiei brute, cănd viața părăsește corpurile noastre, elementele ce ne compun trebue a se supune acelorași legi fisice și chimice, de la care un moment mai nainte se sustrăsese oarecum pentru a ne constitui. Oricăt de puține cunoștințe fisico-chimice ar poseda cineva, totuși ușor va putea înțelege, că din momentul cănd forța vitală care, grație sintesei, ține combinate aceste corpuri intre ele sub diferite forme, va dispare, densele vor tinde a se descompune, pentru a trece in starea simplă sub forma de elemente, sau mult cu combinațiuni simple care se pot reduce la: HO, CO2, AzH3, PhO5 3CaO, (1) etc. Elementele constitui in corpul nostru carnea, oasele, creerii, grăsimea, porul, unghiele etc; înțelegeți dară tare bine că pentru ca aceste corpuri compuse să se poată reduce la combinațiunile simple ce am menționat, va trebui să treacă prin o serie de alte stări intermediare, carele prin natura lor chimică pot fi pernicioase sănătăței noastre. Această trecere a cadavrului de la compus la simplu variază nu numai prin durata sa, dar și prin nouele corpuri carele iau naștere, după cum același cadavru se va inmormanta, sau se va arde, și in aceasta consistă superioritatea cremațiunei. Durata descompunerii variează chiar la inmorméntare, căci ea depinde de latitudinea localității și in mare parte și de natura solului. Sub un strat permeabil de nisip, pământ vegetal sau prundiș, acelaș cadavru va cere pentru a se descompune trei ani, sub o latitudine de 30 ° i. e. la Cairo, Algeria etc. 5 pănă 7 ani pentru 45—50 °, de exemplu in țara noastră și ceva mai mult spre 60—65 °. Cadavrele îngropate aproape de poluri in strate de ghiață, pot fi conservate mai mult decăt putem crede. Astfel la 1772 corpul unui Rhinoceros din epoca pliocenă, s’a găsit in ghiețurile nordice ale (I) (I) (I) Apă,acid carbonic, amoniac, fosfat calcic bribanic etc. Siberiei, aproape nealterat; conjuctivele chiar intacte, după o durată de mai multe mii de secole! La 1779 s’a găsit aproape de gura fluviului Lena, aceiași regiune, in mijlocul ghețăriilor, giganticul corp al unui Mamuth, care păstra incă cărnurile pe el, deși aparținea epocei cuaternare. Cine nu poate spera, ca grație acestei disposițiuni, se va regăsi odată corpul lui Francha și tovarășilor sei, perduți la polul nord, dacă au putut scăpa voracității soarelor ce locuea acele regiuni? Dacă cadavrul va fi înmormântat sub o pătură groasă de argil prin care va comunica cu greutate cu aerul atmosferic, va fi necesar un termen dublu sau triplu pentru a fi descompus, lucru ce se intămplă in cimitirile de la Pisa. In toate cazurile, scheletul persista mai mult desagregațiunei decăt părțile moi, și nu este rar a găsi oase după secole, acolo unde a fost un cadavru — Acest fapt se intămplă mai ales al,unei cănd fosfatele, carbonatele și alte săruri din oase sunt înlocuite, prin substițiune, cu acid silicic sau silicate metalice fără ca osul să piardă forma sa. Grație acestui mecanism chimic, găsim acele resturi animale sau vegetale, numite fosile, care ne arată formele primelor plante sau animale care au viețuit pa suprafața pământului acum câteva milioane de secole. Iată acilea mai multe piese fosile printre cari merită mai mult atențiunea D-voastră, aceasta găsită la Comana, și care este un fragment din tibia a unui om ce locuia aceste părți! — La Erculanum și Pompea s’au găsit anii trecuți oase care după 1800 ani mai conservau unele substanțe organice! Durata putrefacțiunei depinde după cum vedeți de metodul inhumațiunei, de temperatură și de posibilitatea de a pătrunde aerul pănă la cadavru, pentru al oxida și distruge, grație păturei mai mult sau mai puțin permeabilă ce se afla deasupra lui. In inhumațiunele ordinare dar aerul atmosferic pătrunde pănă la cadavru. In virtutea insă aceleași permeabilități se stabilește un curent contrariu, de la cadavru spre atmosferă, și numai astfel se explică infectarea aerului, nu numai prin gazele produse prin descomposițiune, dar mai mult incă prin organismele microscopice, plante sau animale, ce nu sunt incă bine studiate, și care dimpreună cu mici părticele cadaverice, sunt aruncate in aer, prin curentul ascensional! Profesorul Selmi din Mantua, a descoperit in aerul din cimitir si un corpuscul organic, Leptapneum, care produce intr’o soluțiune de glucoză, fenomenele fermentațiunei putrede, dând naștere la bacterii asemenea cu acelea produse prin fermentațiunea butirică. Injectând sub pielea unui porumb câteva picături din a-