Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1877 (Anul 10, Nr. 70-141)

1877-07-15 / nr. 76

ANUL X. Iassi, Vineri 15 Iulie 1877. No. 76. CURIERUL DE IASSI FOREA PUBLICAȚIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII APELATIVE DIN IASSI. PREȚUL ABONAMENTULUI. In Iași și districte: Pe un an 12 lei noi, plus portul 2 fr. 40 bani; — pe șase luni 6 lei noi, plus portul 1 fr. 20 bani. Austria. Pe 6 luni 14 franci — Germania pe 6 luni 18 franci. — Italia, Belgia, Elveția. — Pe șase luni 22 franci. Inserțiuni și reclame: Rândul 40 bani. — Epistole nefrancate nu se primesc. — Manuscriptele nepublicate se vor arde. Apare de trei ori pe săptămăna DUMINICA, MERCURI Și VINERI. Redacțiunea și Administrațiunea in localul Tipografiei Nationale. ANUNCIURI. Rândul sau locul sau 15 bani. Francia: Pe șase luni 26 franci. Abonamentele și anunciurile pentru :Curierul de Iași* foaea oficială se fac la Havas, Laffite , C nio, 8 Place de la Bourse, Paris. Constantinopole, 26 franci. Abonamentele și anunciurile pentru „Curierul de Iași“ foaea oficială, se fac la D-na Eugene Miroud. Constantinopol, 2 rie de la Banque Ottoman 2. Exemplarul 30 bani. CALENDARUL SEPTAMANEI. Stil vecin. Stil non. ZIOA. PATRONUL ZILEI. Rol. Soar. Ap. Soar. Stil veciii. Stil nou. ZIUA. PATRONUL ZILEL_______ Rea. Soar. Ap. Soar. Iulie. Iulie. ore. m. ore. in Iulie. Iulie. Iore. m. ore. m. 10 22 Duminică. S. S. 45 martiri din Nicopole. 4 36 7 36 14 26 Jói. Apost. Achila. 4 40 7 32 11 23 Luni. Stam. mart. Eufimia 4 37 7 35 15 27 Vineri. Mart. Kiriac și Julita. 4 41 7 31 12 24 Marți. S. mart. Proclu și Ilariu. 4 38 7 34 16 28 Sâmbătă. Ierom. Antinogen. 4 42 7 30 _____13__________25________Mercuri.__________Consiliul archang. Gavriil.___________ 4 39 7 33______17___________29_______Duminică.________M. Mart. Marina.___________________1 4 43728 PARTEA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura Poliției Iași, No. 5410. D. David Moscovici, cerând a i se da autorizare pentru deschiderea unui stabiliment de crâșmă in acest oraș, desp Iia, este necesitate a se cunoaște mai intăi dacă numitul nu este căzut iu vreo cauză corecțională, tras înaintea trib, pentru delicte de vini sau crimi, sau pus sub privegherea polițienească pentru delicte de vini sau crimi, aceasta se publică și sunt rugate toate autoritățile respective, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut nu vreuna din asemenea categorii, se facă cunoscut acestui oficiu pănă in termen de 40 zile de la data Ionei. No. 1414. D. Froim Feldman, cerănd a i se da autorizațiune pentru deschiderea unui stabiliment de crâșmă in acest oraș de sp Iiu, este necesitate a se ști mai intăi dacă numitul nu este căzut in vreo cauză corecțională, sau tras înaintea trib, pentru delicte de vini sau crimi, sau pus sub privegherea polițienească pentru delicte de vini sau crimi, aceasta să publică și sunt rugate toate autoritățele respective, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut nu vre o asemenea categorie, se facă cunoscut acestui oficiu pănă in termen de 40 zile de la data Ioast. No. 5380. D. Leiba Herșcovici, cerând a i se da autorizație pentru deschiderea unui stabiliment de crâșmă in acest oraș, despliu, este necesitatea se cunoaște mai intăi dacă numitul nu este căzut in vreo cauză corecțională. sau tras înaintea trib, pentru delicte de vini sau crimi, sau pus sub privegherea polițienească pentru delicte de vini sau crimi, aceasta se publică și sunt rugate toate autoritățile respective, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut nn vreuna din asemenea categorii, se fată cunoscut acestui oficiu pănă in termin de 40 zile de la data Ionei. No. 5384 D. Șloim Zeilicovici, cerănd a i se da autorzație pentru deschiderea unui stabiliment de crășmă in acest oraș, desp Iiu, este necesitate a se ști mai intăi dacă numitul nu este căzut in vreo cauză corecțională, tras inaintea trib, pentru delicte de vini sau crimi, sau pus sub privegherea polițienească pentru cazuri de delicte, vini sau crimi, se publică aceasta și sunt rugate toate autoritățile respective, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut in vreuna din aceste categorii, se facă cunoscut acestui oficiu pănă in termen de 40 zile de la data Ionei. No. 5383. D. Zamfir Horn, cerănd a i se da autorizare pentru deschiderea unui stabiliment de crâșmă in acest oraș, despărțirea f-iu, este necesitate a se ști mai intăi dacă numitul nu este căzut in vreo cauză corecțională, tras inaintea trib, pentru delicte de vini sau crimi, sau pus sub privigherea polițienească in caz de recidivă delicte, vini sau crimi, se publică aceasta și sunt rugate toate autoritățile respective, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut in vreuna din aceste categorii, se facă cunoscut acestui oficiu pănă in termen de 40 zile de la data Ioaei. Casieria generală a județului Iași. No. 3235. La 25 Iulie curent, urmănd a se vinde licitativ 10 boi, 7 cai și 30 chile popușoi, avere sechestrată de la arendașul moșiei Icușeni, spre îndestularea Statului cu suma de lei 1027 bani 50, din care lei 927 bani 50 căștiul de 15 Aprilie și lei 100 dări accesorii, se publică aceasta spre cunoștința generală cu deșteptare că licitația urmează a se ține in camera acestei Casierii, care va fi deschisă de 1 la 4 oare, iar adjudecația se va face asupra persoanelor care ar oferi prețul cel mai avantajos și cu condițiunele care se vor ceti concurenților la ziua termenului, amatorii viáe care ar vroi să se informeze despre calitatea vitelor și a productelor sechestrate, să pot adresa la primarele comunei Stânca, din plasa Braniștei, care i s’au dat instrucțiuni esprese în asemenea, și la ziua termenului vor pute vide vitele in piața Palatului Administrav unda s’au regulat a se aduce precum și probe de popușoi. No. 3232. La 10 August viitor, urmănd a se vinde licitativ 200 merțe popușoi și 85 Btoguri făn, sechestrate de la arendașul moșiei Glăvănești și Stolnicenii, spre îndestularea Statului cu Buma de lei 4691, din care lei 628 bani 50 rest căștiului de 15 Iulie și lei 4082 bani 50 căștiu de 15 Octomvrie 1876, se publică aceasta spre cunoștința generală cu deșteptare că licitația urmează a se ține in camera acestei Casierii și va fi deschisă de la 1 la 4 oare și cu condițiunile ce se vor ceti concurenților la ziua termenului, iar adjudecarea se va face asupra persoanelor care ar oferi prețul cel mai avantajos, când atuncea se va pune in vnderea concurenților și probe din popușoii sechestrați. No. 3229. La 26 Iulie curent, urmând a se vinde licitativ 1 gireadă grău netinerat ca la 8 stănjeni, 2 girezi pae, 9 stoguri fân, și 7 stoguri coșolină, sechestrate de la arendașul moșiei Sfatului Moara Dancului, spre îndestularea Statului cu suma ce mai datorește rest căștiului da 15 Octomvrie 1876, se publică aceasta spre cunoștința generală cu deșteptare că licitația urmează a se ține in camera acestei Casierii unde va fi deschisă de la 1 la 4 oare, iar adjudecarea se va face asupra persoanelor care ar oferi prețul cel mai avantajos și condițiunele care se vor ceti la ziua termenului. No. 3226. La 27 Iulie curent, urmănd a se vinde licitativ obiectele notate in aneciata listă, sechestrate de la d. Stefan Sturza, fost arendaș moșiei Tomești spre îndestularea Statului cu suma ce datorește din arenda zisei moșii, se publică aceasta spre cunoștința generală cu deșteptare că licitația urmează a se ține in camera acestei Casierii, unde va fi deschis de la 1 la 4 oare, iar adjudecarea se va face asupra persoanelor care ar oferi prețul cel mai avantajos și cu condițiunile care se vor ceti la ziua termenului, insă doritorii care ar vroi să se informeze despre calitatea obiectelor sechestrate, să se adreseze cătră primarele comunei Tomești, din plasa Codru, căruia i s’au dat instrucțiuni despre asemenea. Lista obiectelor sechestrate de la arendașul moșiei Tomești: 1 mișină sistem vechi, purtată cu cai sau boi, pentru măcinat, trierat și bătut popușoi, 4 tălpi de sanie cu butuci vechi pentru trăsură și alte ferării de schijă in bucăți, 1 baraba acoperită cu scânduri vechi, roatele șiuuite tot vechi, 3 harabale care au fost înfundate vechi cu lipsuri, 1 haraba vechi stricată, 2 harabale vechi cu dricuri și numai cu 3 roți vechi, 1 sanie vechi de 2 cai, 1 mașină veche de răcire purtată de boi, 2 gonitori, 1 pat, 4 capre, 2 mindire de pai, 4 perine de pai imbracate cu pistru și 1 macat de pistru vechi rupt, 1 masă de brad vechi harbuitä, 1 coasă ruginită, 5 șipuri mici pentru cerneală și tuși, 2 linii, 1 cofă, 1 mătură, 1 căniță de lut, 3 chei ruginite, 2 pepteni stricați, 20 căpățini juguri de boi, 3 juguri întregi, 14 roți șinuite din care 1 fără șină și 1 stricată cu 0 bucată de șină, 2 dricuri cu orie de fer și 1 cu paie de lemn, 2 idem cu osii de lemn pentru cară, 1 osie de lemn pentru pluguri, 4 leuce pentru harabab, 4 vărteje de lemn pentru cară, 2 cruci de baraba, 4 prciucuri vrechi, 1 proțap de car, 1 butuc de roată stricat, 1 cură de mașină de 38 palme, 1 pat cu 3 scânduri pe 2 capri, 1 dulap de tis cu 4 uși vechi, 1 masă neagră cu postav verde vechi stricată, 1 șip mare pentru cerneală, 1 cofă, 2 jilțuri stricate cu desăvărșire și 1 balercă de stejar cu 6 cercuri de fer, ca 3 dimitrii codină grău amestecat cu pământ și stricat, ca 2 chile codină de orz amestecat cu neghină și pământ, s’a observat dedesupt stricat, găsit in casele proprietății din Osoiu, ca 1 car făn stricat pus in pivniță. Primăriul Municipiului Iași. No. 6418. Fiindcă nici la termenul de la 20 a aspiratei luni Iunie a. c., fixat prin publicațiunea No. 4729 nu sau prezentat concurenți spre a lua in locațiune un rănd de casă a Bisericei Sf. Voivozi (Roșca), cari se inchiriează de cătră Epitropia averei acei Biserici, pe trei ani, calculați de la 26 Octomvrie viitor, se deschide din nou concurenția Luni in 25 ale curentei, parele 12 meridiane, amatorii de a lua in locațiune zisele acarete, sunt rugați a se prezenta in camera acestui oficiu in ziua și oara sus indicată cu garanția necesarie pentru a se procesa licitațiune. Biuroul III. No. 6650. Din lipsa de concurenți, neputănduse efectua licitațiunea ce urma a se ține in ziua de 15 ale trecutei luni Iunie, pentru darea in întreprindere a reparațiunelor edificiilor comunale și școlare din această urbă, adecă: Palatul comunal, localurile «coaselor primare de ambe sexe, a comisiilor cu judecătorii de plăși, precum și unele din barieriele orașului, după devizile și condițiunele respective, se deschide din nou concurență pentru ziua de 25 Iulie curent, carele 12 meridiane, se invită pe toți d-nii concurenți, carii vor vor a lua asupră de aceste lucrări, se binevoească a se prezenta in camera acestui oficiu, ia ziua și vara sus indicată, însoțiți de garanția necesară, pentru a se pronunța adjudecarea asupra persoanei care va lasa un preț mai avantajos, pentru casa acestei comuni. Biuroul III. No. 6648. Findcă nici la termenul de 11 a curentei, fixat prin publicațiunea No. 6132, nu s’au presentat concurenți pentru a lua in întreprindere aprovizionarea edificiilor comunale și școlare cu 120 la stânjeni lemne de foc, necesare pentru iarna anului 1877—78. Se deschide din nou concurență Mercuri ir 27 a curentei, cârele 12 meridiane. Amatorii de a lua asupră de asemene întreprindere, se vor prezenta in camera acestui oficiu in ziua și para sus indicată, cu garanția necesară pentru a se face adjudecarea. Biuroul III. No. 6539. In conformitatea celor publicate prin foaea oficială No. 72, relativă la concurența ce urmează a se ține la 19 a viitoarei luni August anul curent, pentru darea in antrepriză a serviciului rădicărei necurățăniilor de pe stradele, de pe trotuare și de pe pețile pavate din Iași, stropirea lor, și udatul arborilor de pe bulevardurile comunei. Se publică mai jos și condițiunile in chestie spre cunoștința doritorilor de a lua acest serviciu, pe care se invită a se prezenta in camera acestui oficiu la 19 August viitor, carele 12 meridiane, cu garanțiile provizorie de căte 7000 lei noi in numerariu, iar in efecte de de ale Statului sau de ale comunei Iași, de căte 14.000 lei noi, socotite drept valora lor nominală, spre a se procede la concurență. Biuroul II. CONDITIUNI Pentru intreprinderea serviciului ridicărei necurățenielor de pe stradele, de pe trotuarele și de pe piețele pavate din Iași, precum și pentru stropirea lor și udatul arborilor de pe bulevardele comune, in conformitate cu caetul de însărcinări de mai jos. Condițiuni pentru concurență. 1. Concurența se va efectua in presența consiliului comunal. Ea se va urma in ziua și la ora fixată in publicațiune, prin care se va anuncia darea in întreprindere a acestei lucrări, prin oferte sigilate și însoțite de o garanție provisorie. 2. Ofertele vor cuprinde: numele, pronumele și domiciliul concurentului, care trebue a fi in Iași, nu o anume stradă și casă, lămurită prin numărul ei de rol, aretarea intreprinderei, prețul iilei noi, cu care voește a se angaja concurentul, și declararea că se supune la toate condițiunele antreprisei. Ele vor fi închise și adresate Primarului, purtând adresa următoare: „ofertă pentru serviciul ridicărei necurățenielor de pe sire de, de pe trotuarele și de pe piețele pavate din Iași și a stropirei stradelor și udatul arborilor. 3. Deschiderea ofertelor se va face de Primăriul sau de delegatul seu, in presența ofertanților sau a representanților lor legali. 4. Adjudecarea se va face asupra aceluia care va lăsa prețul cel mai de jos. 5. In caz cănd mai mulți concurenți ar oferi acelaș preț, adecă cel mai jos din toate cele oferite, se va procede in aceeași ședință la o nouă concurență orală. 6. Când vreunul din concurenți nu s’ar presenta in persoană, atuncea pentru a pute lua parte la asemenea concurență orală, representantul prezentantului va fi dator a presenta o plenipotență in regulă, și cu drept special de a pute trata in mod obligator pentru mandate in această afacere. 7. După adjudecare nici o supra-ofertă nu va fi primită. 8. Adjudecațiunea pentru a remenea definitivă este supusă la aprobarea consiliului comunal și la acea a d-lui Ministru de Interne. 9. Garanția provisorie despre care se vorbește in art. 1 va fi in valoră de lei noi 7000 in numerar, iar dacă va fi in efecte de ale Statului sau de ale comunei Iași, ea va fi de 14.000 lei noi, socotite drept valora lor nominală. 10. Garanția definitivă va fi in valoare de lei noi...........................(a patra parte din prețul ce va eși la adjudecațiune), in efecte de ale Statului sau de ale comunei, primite după valora lor nominală. 11. Persoana asupra căria s’ar face adjudecarea primind comunicațiunea ce i s’ar adresa, cu arătare că adjudecarea sau aprobat asupra sa, este datoare ca pănă in 15 zile se complecteze garanția in valoarea prescrisă de art. 10 precedent, și se preschimbe contractul intreprinderei. Dacă in acest termin care se numeră de la numănarea sau de la lăsarea la domiciliu sau la residență a comunicațiunei nu s’ar conforma acestei îndatoriri, atuncea garanția provisorie va remănea in folosul casei comunale și ea va fi liberă a urma cu intreprinderea așa precum interesele ar povățuio. Aceste toate se vor urma fără judecată sau vreo punere in întârziere. 12. Neaprobarea concurenței nu dă drept întreprinzătorului nici la un fel de pretențiune in contra casei comunale. 13. Taxele de timbru și de înregistrare și costul publicațiunilor urmate pentru acest serviciu vor fi achitate de întreprinzător la casa comunală la preschimbarea contractelor. CAET DE ÎNSĂRCINĂRI PENTRU CURĂȚIREA ORAȘIULUI IAȘI CAPITOLUL I. Disposițiuni generale. Art. 1. Primăria Municipiului Iași pe temeiul lucrărilor urmate și a formalităților îndeplinite dămn întreprindere ridicarea necurățenielor, stropirea stradelor și udatul arborilor de pe bulevardele comunei pe timp de 3 ani, socotiți de la 1 Ianuar 1878, și subsemnatul. .... ca asupra sa efectuarea acestui serviciu, sub următoarele clause, stipulațiuni și condițiuni. Art. 2. Serviciul constă. a) . In ridicarea gunoaelor și a necurățenielor adunate de pe strade, piețe și trotuare. b) . In ridicarea gunoaelor provenite din case, și depuse in movile pe rigole. c) . In transportul acestor necurățenii afară de oraș, la locurile ce s’ar statornici de autoritatea comunală. d) . In stropirea in timp de vară a stradelor și a trotuarelor arătate in tabloul aice anexat, precum și udatul arborilor de pe bulevardele comunei. e) . In ridicarea omătului care ar fi de prisos pentru lesnicioasa circulațiune. f) . In ridicarea gunoiului de vite și alte necurățenii din ogrăzile particularilor, dacă proprietarii acestora, ar cerea, sau dacă prin vreun regulament sau vre o disposițiune a autorităței comunale s’ar impune această îndatorire proprietarilor sau locatarilor de binale. Art. 3. Serviciul curățirei se va compune minimum din: a) . Șese brigade de oameni, avănd fiecare căte un brigadier, șase oameni, șese cai șese căzuți in cursul verei, sau șase sănii in cursul ernei. b) . Opt mașini de stopit stradele cu căte doi cai și cu tot echipamentul lor, harnașamentul și oamenii necesari. Osebit de aceasta întreprinzătorul este dator a mai avea in totdeauna față incă o a patra parte din tot materialul mai sus arătat, ca reservă de înlocuire. CAPITOLUL II. Descrierea materialului. Art. 4. Căruțele dă ridicat necurețeniele vor fi după modelul căruțelor actuale și de o capacitate cel puțin de 1/4 de metru cub. Fiecare căruță va avea una cutie de fer alb sau tablă de fier boltă și construită astfel ca se poată fi introdusă in căruțe, fără ai micșora capacitatea. Aceste cutii se vor introduce in căruțe cănd glodul de ridicat va fi in stare liquidă, căruțele vor avea căte un număr de ordine, așezat astfel ca se poată fi lesne văzut; osebit de aceasta vor fi inzestrate cu căte una lopată de fer, una mătură, și una cazma, aceste toate așezate pe păreții exteriori ai căruței. Art. 5. Caii vor fi cel puțin de 13 măsuri și bani de muncă, bine ținuți, bine inhamați, cu harnașament de pete, curate și solide. Art. 6. Mașinele de stropit stradele vor fi de un sistem bun și practic, capacitatea șodronului lucrat in fer, va fi cel puțin de jumătate metru cub și se va alimenta printr-o pompă aspirantă. Modelele mașinelor de stropit stradela vor fi presentate autorităței comunale, și după cercetare acel ales ca mai bun se va anexa la contractul intreprinderei, păstrat de comună. Art. 7. Uneltele necesare la acest serviciu, precum cașmale, hărlețe, lopeți și altele, vor fi in număr suficient pentru tot serviciul, de o calitate bună, comforme cu trebuința, bine întreținute și renoite indată ce ele se vor strica. Art. 8. Oamenii angajați in acest serviciu vor trebui se aibă o conduită bună, se fie valizi și in stare ași indeplini indatorirele serviciului lor, ei vor purta o brușă colorată și o pălărie vara, iar earna vor fi bine îmbrăcați și cu căciuli bune, vor purta la pălării și la căciule numerul punctului ce li se va încredința, vor fi datori a avea bilete de legitimațiune și ași plăti regulat dările. In caz cănd vreun om din serviciul antreprinorului nu s’ar conforma ordonanțelor autorităței comunale, ea va aviza pe antreprinor spre al revoca, și la caz cănd acesta pănă un termin de 48 ore, nu ar îndeplini cererea, autoritatea comunală va avea falcutatea al revoca de-a dreptul CAPITOLUL III. Modul curățirei Art. 9. Curățirea stradelor se va face : a). Prin ridicarea in fiecare zi a tuturor necurățenielor adunate prin măturarea generală, care se face dimineața, precum și a celor căte se vor găsi depuse pe rigol de către locuitorii riverani, in timpul trecerei căruțelor. Ridicarea necurățenielor, provenite de