Cuvântul Liber, septembrie 2009 (Anul 21, nr. 170-191)

2009-09-11 / nr. 178

* .....................R0KOR/AL. SFIDAREA n timpul campaniei electorale pentru alegerile locale din 2008, Antal Árpád, candidatul la funcţia de primar al municipiului Sfântu Gheorghe, clama, bineînţeles mânat de o precauţie firească în astfel de situaţii, dictată de un necesar capital politic: „Eu sunt autonomist şi le garantez românilor că, în autonomia ce se va face, ei nu vor păţi absolut nimic!" Câtă mărinimie! Ce darnic! De fapt, tot aşa afirmau şi „revoluţionarii" maghiari în zilele de 21-22 decembrie 1989, pe la Târgu Secuiesc, Zetea şi Dealu, unde au fost ucişi, cu bestialitate, români. „Cazul Agache" este cât se poate de concludent. Ca să vedem ce spune azi acelaşi Antal Árpád, ajuns, după alegeri, primar, cel care, duminica trecută, la un post central de televiziune, ne dădea lecţii de autonomie şi-l jignea pe marele poet Adrian Păunescu: „Cred că preşedintelui Băsescu nu-i va plăcea dacă românii din Secuime vor ajunge să împărtăşească soarta sârbilor din Kosovo!" Ameninţare cât se poate de clară! Câtă deosebire între „asigurările" date în campania electorală şi ameninţarea făcută din scaunul de primar! Fără rezerve! Fără frică de Dumnezeu! Fără pic de bun-simţ! Fără ruşine! Ei, iredentiştii, şovinii şi extremiştii maghiari, cei cărora „statul naţional unitar român" - iubit de ei ca sarea în ochi - le stă ca un arici în gât, ştiu că, orice ar zice, orice ar face, lor nu li se poate întâmpla nimic. Profită de nepăsarea, de lâncezeala condamnabilă a autorităţilor române, care dorm somn adânc! „Dar dacă s-ar întâmpla invers?"-se întreabă scriitorul şi ziaristul Ilie Şandru, într-un excelent editorial, apărut în „Informaţia Harghitei". Adică, dacă românii i-ar ameninţa, aşa cum o face Antal Árpád, în cazul acestora, pe maghiarii din Ardeal? Ce mai proteste şi chiţcăituri pe la curţile europene! Ce mai jeluiri pe la cancelariile celor care mereu i-au sprijinit până acum şi încep să-i lase din braţe, de la Budapesta la Washington, de la Bruxelles la Tel-Aviv! Aşa cum au procedat de fiecare dată, atunci când doar li sa năzărit că ceva nu le-ar conveni! Aşadar, ce ar spune ei, dacă ar fi invers? Ei, care, urmându-l pe Markó Béla, cel care consideră „Transilvania o problemă nesoluţionată de Trianon", tulbură, premeditat, de la o vreme încoace, liniştea românilor ardeleni! Ei, care, dorind, ca şi acelaşi Markó Béla, statul naţional unitar român să dispară „ttt es most", înlocuindu-l cu găselniţa „regiunile tradiţionale", reducând România la Muntenia şi Moldova, mereu sunt nemulţumiţi, mereu porniţi să ceară, la infinit, numai privilegii. Dar să ne întoarcem la acea afirmaţie a lui Antal Árpád, privind românii din Secuime, care „vor împărtăşi soartă sârbilor din Kosovo"! Mizerabilă ameninţare! Sfidare nepermisă! Atac împotriva românilor LAZAR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) V J A I Obsesia Puterii... Nu puţine sunt vocile care susţin că economiile din Europa de Est, printre care şi România, s-ar putea confrunta cu intrarea în incapacitate de plăţi. Dar vocile acestea sunt, de regulă, din exterior, căci cele din interiorul ţării (liderii politici, premierul, unii parlamentari etc.) au în continuare obrăznicia de a minţi şi acum, înaintea dezastrului economic şi social. Ei nu conştientizează că realitatea nu poate fi muşamalizată la nesfârşit. Pe de-o parte, ne spun că bani există, că nu sunt probleme, iar pe de altă parte, recurg „pe şest" la reducerea salariilor, precum şi a altor venituri, câştigate, în timp, după zeci de ani de activitate în câmpul muncii. „Problema este - ne spunea deunăzi un pensionar - nu că nu mi se măreşte pensia (deşi rata inflaţiei, scumpirile în lanţ ar impune imperativ acest lucru - n.n.), ci teama de a nu mi se reduce și cea pe care o am, prin indexările din ultimii ani".Or, deși asemenea temeri se manifestă în rândul unor largi categorii GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) / ----- - Opt ani de la atentatele sângeroase de la 11 septembrie în Statele Unite s-a dat startul evenimentelor comemorative în ajunul „zilei negre", când se împlinesc opt ani de la atentatele sângeroase de la 11 septembrie 2001. Ieri, membrii Congresului american au adus un omagiu pasagerilor zborului 93 al companiei United Airlines, scrie AFP. Ei au „salvat nenumărate vieţi" şi „poate au salvat Capitoliul de la distrugere" în urmă cu opt ani. Cu această ocazie şi în prezenţa familiilor victimelor, a fost (Continuare în pag. a 15-a) /k ( VINERI, 11 SEPTEMBRIE 2009 • AXUL XXI, NR. 178 (5.112) • \m, 90 HANI. MĂSCĂRICIUL SECAU . Ce mai tuna şi fulgera „Războinicul Luminii", ambiţiosul să-i substituie pe Mihai Viteazul şi pe Vlad Ţepeş pe aceste meleaguri, Gigi Becali, după acel 1-1 cu Franţa,în urma meciului de la Paris, din preliminariile Campionatului Mondial de Fotbal! Nimic, după el, nu era bun: nici rezultatul, nici jucătorii, nici selecţionerul Răzvan Lucescu! De atâta furie, el, vărul său şi cei care-i cântau în strună, din motive lesne de dedus, făceau spume la gură! Răzvan Lucescu-i „selecţioner subţire", „francezii s-au jucat cu noi", „ce a făcut Răzvan Lucescu nu este echipă naţională"! Este cât se poate de clar că Gigi Becali şi cei atât de radicali după egalul cu Franţa au văzut alt meci. Ce dorea, oare, Becali? Să-i ironizăm, să-i zdrobim pe francezi. LAZAR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) Cum va arăta România de după prezidenţiale? Un lucru este cert. Guvernul se dovedeşte incapabil să gestioneze România, să identifice soluţiile adecvate combaterii recesiunii, să reducă gradul de disperare al populaţiei, să menţină la cote acceptabile nivelul de trai, să stopeze şomajul şi falimentele firmelor. Dimpotrivă, acum, ni se dau asigurări că vor fi bani pentru pensii şi salarii în acest an. Dar ce va face Guvernul, Boc sau care o mai fi, începând cu 2010, în condiţiile agravării crizei? Atunci, cui foloseşte toată această disperare pentru obţinerea funcţiei de preşedinte? Vom vedea. Fapt este că uşurinţa cu care aleşii anunţă disponibilizări arată, încă o dată, discrepanţa uriaşă dintre ei şi noi. Credeţi că Berceanu (măgăoaia prezentă prin mai toate guvernele postdecembriste) ştie ce simte fiecare în parte dintre cei 11.000 de ceferişti ce vor fi trimişi în şomaj? Sau Videanu? Sau Udrea? Sau Băsescu? Etc. etc. Da, de unde! „La partid ne înjurăm, iar la Guvern ne pupăm", spunea recent ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul, social-democratul Victor Ponta. Asta cam aşa este şi explică actuala stare de lucruri din interiorul coaliţiei de guvernare, din politica românească. El a pus, critic, această situaţie pe seama alegerilor prezidenţiale şi şi-a exprimat speranţa că, după scrutinul electoral din noiembrie, lucrurile se vor mai linişti! Asta crede Ponta. Sigur, populaţia ar fi înţeles până la un punct necesitatea sacrificiului pe care-l face pe... altarul GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) Imagine de la Concertul cameral extraordinar, in aer liber, al Filarmonicii târgumureșene, de săptămâna trecută! '-Biblioteca Judeţeană ’ mureş' . frr...... " "şi SĂRBĂTOAREA POMPIERILOR ne prilejuieşte exprimarea recunoştinţei noastre t plenare pompierilor militari mureşeni, precum şi formaţiunilor de pompieri civili/voluntari, pentru profesionalismul, curajul şi altruismul dovedite în dificile „probe de foc”. Apreciind situarea dumneavoastră la înălţimea bunelor tradiţii ale breslei, vă dorim în continuare sănătate şi succes în misiunile viitoare. MARIUS PAŞCAN, prefectul judeţului Mureş