Cuvântul Liber, februarie 2012 (Anul 24, nr. 22-42)

2012-02-14 / nr. 31

CUVÂNTUL MARȚI, 14 FEBRUARIE 2012 PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE 1. „Dumnezeu şi măreţia Sfintei Scripturi mă umplu de admiraţie, iar Sfinţenia Evangheliei vorbeşte inimii mele". Jean Jacques Rousseau, (1712-1778), filozof francez \ ______________________________________________________________ 2. „Cel mai bun liman unde se poate odihni omul este Dumnezeu şi religia creştină". Denis Divorat (1713-1748), filozof şi enciclopedist francez 3. „Dumnezeu, Religia, Morala sunt temelia binelui obştesc". George Washington (1732-1778), fost preşedinte S.U.A. „1001 - Cugetări” Preot ortodox român ________ILIE BUCUR - Sărmașul A MAI CĂZUT O STEA, RĂPUSĂ DE DROGURI! La sfârşitul săptămânii trecute, printre atâtea ştiri despre năprasnica iarnă abătută asupra Europei, şi-a făcut loc o şi o informaţie de peste Ocean, care anunţa incredibila şi şocanta moarte a îndrăgitei cântăreţe Whitney Houston, la doar 48 de ani, în ultimii ani, Whitney Houston a avut mari probleme din cauza dependenţei de droguri şi de alcool. Multe din apariţiile ei publice i-au distrus imaginea de divă, făcând-o să cadă în penibil. Anul trecut, la ultimul show al lui Prince, cântăreaţa a avut un comportament inadecvat, deranjându-i tot timpul pe membrii echipei artistului, insistând să o lase în culise. într-un video postat pe YouTube, Whitney apare pe scenă alături de Prince, încercând să cânte cu acesta. Din cauza prestaţiei proaste, cântăreţul i-a luat microfonul din mână şi a invitat-o să părăsească scena. Vedeta a încercat de mai multe ori să scape de dependenţa de droguri, internându-se în clinici de dezintoxicare. Primele tentative au fost în 2004 şi în 2005, iar ultima, în 2011. Anul trecut, artista a fost găsită în stare de inconştienţă, din cauza unei supradoze, după un concert de la Seul (Coreea de Sud), iar medicii care au consultat-o au declarat că, dacă va continua să consume cocaină şi alcool, Whitney Houston va mai avea de trăit cel mult cinci ani. Ultima ei apariţie în public a fost, poate, cea mai şocantă dintre toate. Cu numai o zi înainte să moară, cântăreaţa a fost fotografiată în timp ce ieşea dintr-un club de noapte din Hollywood, abia ţinându-se pe picioare şi plină de sânge. Cântăreaţa de muzică pop a fost găsită fără suflare, sâmbătă, 11 februarie a.c., într-o cameră a hotelului Beverly Hilton, din Beverly Hills, trupul ei neînsufleţit fiind descoperit în cadă. Potrivit ultimelor informaţii, stilistul, două gărzi de corp şi o coafeză se aflau în camera în care era cazată Whitney. Aceştia erau îngrijoraţi că Whitney stătea în baie de peste o oră şi eră timpul ca ea să se pregătească pentru a merge la o petrecere organizată de Clive Davis, înaintea decernării Premiilor Grammy. Persoanele prezente au bătut la uşa de la baie şi, neprimind niciun răspuns, coafeza a intrat pentru a vedea ce se întâmplă. Imediat, a început să ţipe, iar în acel moment una dintre gărzile de corp a intrat pentru a o scoate pe Whitney Houston din cadă. Whitney a fost găsită având capul sub apă, iar picioarele îi erau ridicate, ca și cum ar fi alunecat pe peretele căzii. Potrivit surselor, corpul său era rece, iar un bodyguard a încercat să o resusciteze până la venirea paramedicilor. Degeaba! (L.P.) 14 februarie 2012 Filă de calendar Zile trecute: 44 Zile rămase: 322 Soarele răsare la: 7.30 Soarele apune la: 17.50 Ortodox: Sfinţii Cuvioşi Auxenţiu, Maron şi Avraam Greco-catolic: Cuv. Auxenţiu, Chiril şi Metodiu - patronii Europei. Romano-catolic: Sf. Ciril, călug. şi Metodiu, ep., patroni ai Europei Zodia: Vărsător (20 ianuarie -18 februarie). 1821 - A încetat din viaţă Petru Maior, cărturar iluminist, filolog şi istoric , unul dintre corifeii Şcolii Ardelene (n. 1761). 1851 - S-a înfiinţat, la Paris, „Junimea română", societate politică şi culturală a tinerilor studenţi români din Paris, îndrumaţi de N. Bălcescu, C.A.Rosetti. 1888 - A fost inaugurat Ateneul Român. Clădirea a fost construită între 1886-1888, prin stăruinţa lui Constantin Esarcu, după planurile arhitectului francez A. Galléron, pe bază de subscripţie publică, sub lozinca „Daţi un leu pentru Ateneu". 1931 - S-a născut actorul Octavian Cotescu („Buletin de Bucureşti", „O scrisoare pierdută", „Tanţa şi Costel") (n. 22 august 1985). 1968 -Plenara C.C.al P.C.R. hotărăşte desfiinţarea împărţirii administrativteritoriale copiate în 1950 după URSS şi revenirea la sistemul tradiţional al judeţelor şi municipiilor. Cugetarea zilei: „Optimistul nu vede spinii din cauza trandafirului, iar pesimistul nu vede trandafirul din cauza spinilor." (Kahlil Gibran)______________________________________________________________________________________________/ Berbec. Dacă doriţi să faceţi o investiţie, vă sfătuim să nu vă grăbiţi. Astăzi şansa nu vă surâde. Ar fi bine să nu riscaţi dacă vreţi să nu ieşiţi în pagubă. Taur. Dimineaţa s-ar putea să fiţi indispus din cauza unor probleme financiare. Vă recomandăm să vă păstraţi calmul şi să fiţi prudent pentru că riscaţi să comiteti o ilegalitate fără să vă daţi seama. # Gemeni. Vă sfătuim să fiţi atent la cheltuieli, ca să nu ajungeţi la discuţii cu partenerul de viaţă. Pentru a evita o ceartă, ar fi bine să mergeţi împreună la cumpărături. Rac. Se pare că sunteţi nervos din cauza unor mici probleme financiare. Vă recomandăm să vă păstraţi cumpătul în tot ce faceţi şi să evitaţi speculaţiile. Leu. Dimineaţa, o rudă din altă localitate vă dă o veste cu care vă indispune. S-ar putea să fiţi nevoit să plecaţi într-o călătorie lungă. Fecioara. Primiţi veşti bune de la o rudă, care s-ar putea chiar să vă vină în vizită. Vă recomandăm să vă temperaţi nervozitatea şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu partenerul de viaţă. Balanţa. Aveţi de rezolvat o mulţime de probleme şi s-ar putea să nu fiţi prea bine dispus. Nu vă asumaţi riscuri! Şansele de reuşită sunt minime. Scorpion. Un prieten de familie vă propune să vă asociaţi cu el într-o afacere promiţătoare. Vă sfătuim să nu luaţi hotărâri în grabă. Săgetător. Nu sunteţi prea bine dispus şi aveţi tendinţa să exageraţi. Lipsa banilorvă indispune. Nu vă îngrijoraţi! în curând veţi primi o sumă consistentă. Capricorn. Dimineaţa sunteţi nervos. Vă recomandăm să evitaţi întâlnirile cu prietenii, pentru că riscaţi să le stricaţi buna dispoziţie cu starea dumneavoastră de nervozitate. Vărsător. Nu sunteţi mulţumit de nimic şi ţineţi neapărat să schimbaţi ceva în viaţa dumneavoastră. S-ar putea să nu reuşiţi să obţineţi un împrumut după care aţi alergat în ultimele zile. Peşti. Nu este momentul să vă ocupaţi de afaceri. Astăzi nu prea aveţi şanse să ieşiţi în câştig. Vă sfătuim să vă abţineţi de la speculaţii. HOROSCOP ~~) „Iarna nu-i ca vara!” Una dintre operele constructive ale fostului eminent primar senior Ioan Dăneşan, tatăl actualului primar sighişorean, Ioan Dorin Dăneşan, este pasarela construită şi aruncată peste râul Târnava Mare din dreptul fostului complex SIGMA, înainte de anul 1989, având reper pe malul celălalt Catedrala Ortodoxă cu hramul Sfânta Treime, pasarelă numită, pe bună dreptate, „puntea lui Dăneşan". O arteră uzitată, ce face legătura pietonală între gară şi centrul oraşului. Doar că,în ultima vreme, datorită vicisitudinii frigului tot mai accentuat, conducta de apă ataşată sub pasarelă s-a fisurat pe o anumită porţiune. Apa ţâşnind, a creat o imensă stalagmită sidefată de gheaţă ce porneşte bine statuată, de la baza râului îngheţat, urcând impetuos sub forma unei rachete îndreptate cu vârful spre cer, minunând lumea de impetuozitatea formei acestei apariţii. Efemeră, inedită prin măreţia ei, cunoscând din ce provine, amintind edililor vremii sintagma moralizatoare şi dojenitoare al maimarelui peste România, să se ia aminte că „iarna nu-i ca vara!” O teorie confirmată, din păcate, în multe ipostaze ale vieţii, de parcă n-am şti. VASILE V. LUCA Să fim sănătoşi! DEGERATURILE NU SE TRATEAZA CU APĂ FIERBINTE Degerăturile pot avea, ca şi arsurile, diverse grade de severitate, iar măsurile pe care le putem lua depind mult de gravitatea acestora. în formele uşoare (degerături de gradul 1), care nu necesită intervenţie medicală, pielea capătă paloare, apare senzaţia de amorţeală, de arsură, dar şi furnicăturile, iar sensibilitatea cutanată se diminuează. Dacă expunerea la temperaturile scăzute continuă, vor apărea pe piele flictene (băşici cu lichid) dureroase, şi ţesuturile se umflă, în cazul degerăturilor de gradul 3, extremităţile devin vineţii, semn că s-a instalat necroza (moartea ţesuturilor), şi sunt extrem de dureroase. Cele mai grave sunt degerăturile de gradul 4, în care necroza afectează ţesuturile în profunzime: muşchi, tendoane şi oase. Indiferent de severitatea degerăturilor, persoana respectivă trebuie scoasă din mediul rece, iar zonele afectate se vor încălzi prin acoperirea cu un material călduros (un prosop de bumbac), încălzirea cu apă caldă este recomandată doar în cazul degerăturilor ușoare, atunci când nu există răni. Sub nicio formă extremităţile degerate nu vor fi introduse în apă fierbinte şi nici expuse unei surse puternice de căldură, cum sunt sobele, reşourile sau caloriferele fierbinţi! încălzirea zonelor degerate trebuie să se facă treptat. Temperatura unei extremităţi degerate este de 15 - 20 de grade Celsius, iar cea a apei nu trebuie să fie cu mult mai mare.Temperatura maximă a acesteia ar trebui să fie de 37 de grade Celsius, egală cu cea a corpului. în toate formele de degerături, încălzirea extremităţilor poate fi susţinută prin consumul de ceaiuri şi de supe calde. Degerăturile de gradele 2,3 şi 4 trebuie tratate la spital. Băşicile nu vor fi sparte şi nici curăţate acasă, pentru că ne expunem riscului suprainfectării. Din acelaşi motiv, sub nicio formă nu este recomandat să aplicăm pe ele unguente şi tincturi naturiste ori comprese îmbibate în diverse ceaiuri. Asemenea remedii pot fi utilizate doar în cazul unor degerături uşoare, fără leziuni. Până a ajunge la spital, zona cu flictene trebuie bandajată cu un pansament steril. Pentru calmarea durerilor care apar odată cu încălzirea extremităţilor, se pot administra medicamente antalgice. Dacă extremităţile sunt necrozate (vineţii), victima trebuie transportată de urgenţă la spital, pentru acordarea primului ajutor. în cazul în care degerăturile au afectat picioarele, persoana în cauză trebuie susţinută în timpul mersului sau, şi mai bine, transportată pe o targă. Deplasarea nu este recomandată, pentru că astfel se pot distruge mai mult ţesuturile degerate. Nici masarea extremităţilor afectate de degerături nu este indicată de medici, nici măcar în cazul degerăturilor uşoare. Masajul lezează suplimentar ţesuturile. (L.P.)