Cuvântul Liber, mai 2012 (Anul 24, nr. 83-104)

2012-05-23 / nr. 98

CUVÂNTUL MIERCURI, 23 MAI 2012 Funcţionarii care nu cunosc limba română îşi vor pierde locul de muncă La începutul acestei săptămâni, Senatul României a adoptat o iniţiativă legislativă, care prevede desfacerea contractului de muncă al salariaţilor din instituţiile, autorităţile publice şi alte unităţi bugetare, care refuză să vorbească limba română, insultă în public, distrug sau înlătură o emblemă, un drapel, o insignă sau un alt simbol al statului român. „Orice persoană care constată că în aceste instituţii sunt angajate persoane care nu cunosc limba română se poate adresa cu o sesizare scrisă instituţiei în cauză sau celor ierarhic superioare, prin care se semnalează acest lucru, persoanele nominalizate urmând să fie examinate în maxim 15 zile de la depunerea sesizării", se precizează în noul act normativ. Ministerul Educaţiei este obligat să elaboreze un ghid care să cuprindă nivelul de cunoaştere al limbii române, în baza căruia se va face evaluarea angajaţilor. Senatul este prima Cameră sesizată, urmând ca propunerea de lege să fie transmisă Camerei Deputaţilor. (L.P.) PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE 1. .. ŢARA e o columnă cu trunchiu-n De ce bal. ŢARA e o columnă cu Decebal în ea, Adăugaţi bărbaţii cei mari, lui De ce bal, Columna niciodată nu se va termina. Adrian Păunescu (1943 - 2010) poet, scriitor, om politic patriot *** 2. ..DEMOCRAT însemnă cineva care vrea să-şi înalţe poporul pe umerii săi, nu cineva care vrea să se înalţe ei pe umerii poporului". Nicolae Iorga (1871 - 1940), mare istoric, scriitor, dramaturg, orator, memorialist român *** 3: „Dimineaţa când vă treziţi nu vă apucaţi Întâi de treabă, că sunteţi batjocoriţi de satana. Când te-ai trezit din somn dimineaţa, întâi şi-ntâi să-ţi faci rugăciunea. Dă apă pe ochi să fugă somnul, treci în faţa Sfintei icoane, fă mâna dogmatică, trei degete unite şi două strânse în palme. Acestea două reprezintă dumnezeirea şi umanitatea lui Hristos, iar cele trei: Tatăl, Fiu! şi Duhul Sfânt. Se pune întâi mâna la frunte: în numele Tatălui; ia piept, a Fiului; ia umărul drept, a Sf. Duh; ia umărul stâng. Amin. Asta-i„Crucea dogmatică". Arhimandrit Uie Cleopa (1912 - 1998) preot duhovnic, autodidact, scriitor, gânditor creştin „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMAȘANUL Să fim sănătoşi! TRUVADA- PRIMUL MEDICAMENT DE PREVENŢIE A SIDA ! Un comitet de experţi, citaţi de descopera.ro, a recomandat Agenţiei Americane pentru Medicamente comercializarea produsului Truvada, primul tratament preventiv contra maladiei SIDA. Cu 19 voturi pentru, două împotrivă şi o abţinere, comitetul a recomandat punerea în vânzare a produsului Truvada pentru cuplurile heterosexuale, în care unul dintre parteneri este seropozitiv. Truvada este o combinaţie de două medicamente antiretrovirale, prescrise deja pentru persoanele infectate cu HIV (virusul imunodeficienţei umane care declanşează SIDA), costul noului tratament variind între 12.000 şi 14.000 de dolari pe an. Eficienţa preventivă a Truvada a fost evidenţiată de rezultatele unui studiu clinic de amploare, realizat din iulie 2007 până în decembrie 2009, în şase ţări, inclusiv în Brazilia, Africa de Sud şi Statele Unite ale Americii, perioadă în care noul medicament a redus cu 44% riscul de infectare la bărbaţii homosexuali care foloseau şi prezervative. Un alt studiu clinic a arătat faptul că Truvada a scăzut riscul de infectare cu până la 75% la cuplurile heterosexuale,în care unul dintre parteneri este seropozitiv. Potrivit unui alt studiu american, publicat în luna aprilie, prescrierea de antiretrovirale cu titlu preventiv pentru bărbaţii homosexuali, care prezintă un risc mare de a contracta virusul HIV, având mai mult de cinci parteneri sexuali pe an, ar fi din punct de vedere economic o soluţie rentabilă şi ar reduce propagarea infecţiei. (L.P.) n 23 MAI 2012. Zile trecute: 142 Zile rămase: 224 Soarele răsare la: 5.44 Soarele apune la: 21.03 Ortodox: Sfântul Cuvios Mihail Mărturisitorul, episcopul Sinadei Greco-catolic: Cuv. ep. m. Mihail Romano-catolic: Sf. Dezideriu, ep. m. Zodia: Zodia: Gemeni (22 mai - 21 iunie ) w Filă de calendar 1805 - Napoleon Bonaparte este încoronat rege al Italiei, la Domul din Milano. 1871 - S-a născut Garabet Ibrăileanu, critic, istoric și teoretician literar, membru de onoare post-mortem al Academiei Române. 1895 - A murit Franz Ernst Neumann, fizician și matematician german, considerat fondatorul fizicii matematice (n.11.10.1798). 1902 - S-a născut Vladimir Streinu (Nicolae Iordache), critic literar, eseist, poet român (d. 1970). 1915 - Primul Război Mondial: Italia a declarat război Austro-Ungariei. 1942 - După câteva zile de luptă, în războiul împotriva Uniunii Sovietice 1941- 1945, armata germană (Wehrmachtul) reuşeşte în cea de-a doua bătălie de la Harkov să încercuiască complet Armata Roşie în Harkov. Capitularea are loc la data de 28 mai. 1945 - Guvernul german este destituit din funcţie de către aliaţi, după care este închis. 1949 - Consiliul Parlamentului vest-german (Bundesrat) s-a întrunit şi a declarat în mod oficial formarea Republicii Federale Germane. Cugetarea zilei: Libertate înseamnă răspundere, de aceea majoritatea oamenilor se tem de ea. (George Bernard Shaw) ICv Berbec. Este moFrm mental să vă concentraţi asupra treburilor casnice, chiar dacă aţi prefera o ieşire cu prietenii. Intuiţia vă ajută să rezolvaţi probleme dificile. Taur. Relaţiile cu cei din jur sunt foarte bune. Sunteţi dispus să le ascultaţi problemele şi să le daţi sfaturi. Nu faceţi promisiuni pe care nu sunteţi sigur că le puteţi respecta! Gemeni. Puteţi să începeţi o afacere sau să vă faceţi planuri cu privire la o investiţie pe termen lung. Prietenii şi partenerul de viaţă vă susţin. Rac. Aveţi un randament foarte bun şi puteţi să terminaţi tot ce aţi început. S-ar putea să întâmpinaţi mici probleme financiare. Nu vă îngrijoraţi, vă ajută o persoană mai în vârstă! Leu. Zi bună pentru a tre- începe activităţi noi, mai ales în casă. Este recomandabil să teminaţi mai întâi ce aţi început. Capacitatea de comunicare este excelentă şi vă ajută să legaţi cu uşurinţă noi prietenii. Fecioara. S-ar putea ca dificultăţile din relaţiile de parteneriale să vă afecteze randamentul intelectual. Dacă reuşiţi să vă concentraţi, aveţi ocazia să obţineţi mici câştiguri financiare. Balanţa. Zi favorabilă schimbărilor importante. Aveţi şansa să vă afirmaţi pe plan social. De asemenea, sunt favorizate studiile şi călătoriile. Scorpion. Aveţi un simţ practic la înălţime şi puteţi să demaraţi o afacere profitabilă. S-ar putea ca un prieten să vă propună o colaborare pe termen lung. Vă sfătuim să vă gândiţi serios, chiar dacă propunerea este foarte tentantă. Săgetător. Este o zi favorabilă realizărilor deosebite pe plan social şi financiar. Profitaţi de acest context favorabil! Capricorn. Parcurgeţi o perioadă favorabilă din toate punctele de vedere şi vă simţiţi în formă. Aveţi ocazia să obţineţi câştiguri financiare nesperate şi să vă afirmaţi în societate. Vărsător. Sunteţi în JH o formă şi vă adaptaţi cu tact uşurinţă la situaţiile noi. Aveţi ocazia să rezolvaţi probleme ce ţin de viaţa particulară. Mai mult, reuşiţi să îi ajutaţi şi pe cei din jur. Peşti. Dimineaţa puteţi rezolva problemele financiare de care nu aţi avut timp în cursul săptămânii. S-ar putea să vi se propună colaborarea într-o afacere profitabilă. Acceptaţi, pentru că vă puteţi redresa financiar. HOROSCOP1 =0= Preocupări pentru copiii rămaşi acasă în urma plecării părinţilor la muncă în străinătate Organizaţia „Salvaţi Copiii" România a început să se preocupe de copiii rămaşi acasă în urma plecării părinţilor la muncă în străinătate în 2006, când a iniţiat cercetări la nivel local în diferite regiuni ale ţării cu privire la acest fenomen. în 2009 organizaţia iniţiează un proiect de suport pentru aceşti copii în opt localităţi din România. în ianuarie 2010, cu sprijinul financiar din partea Fundaţiilor Enel Cupre şi înţesa Sanpaolo, proiectul este demarat şi se axează cu precădere pe copiii ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în Italia. în 2011 organizaţia iniţiază deschiderea a încă opt centre în alte opt judeţe: Iaşi, Suceava, Neamţ, Vaslui, Mureş, Braşov, Hunedoara şi Dâmboviţa. Fiecare centru oferă sprijin unui număr de 65 de copii (30 în primul an al proiectului şi 35 în cel de-al doilea) ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate şi doi specialişti care vor lucra cu aceşti copii. Specialiştii sunt educator/învăţător şi asistent social/psiholog. Conform celei mai recente comunicări, din partea ANPDC (Agenţia Naţională de Protecţie a Drepturilor Copilului), instituţie care deţine rolul monitorizării acestui fenomen, sunt peste 83.658 de copii rămaşi fără unul sau ambii părinţi în urma plecării acestora la muncă în străinătate. Dintre aceştia, 23.924 sunt copii care provin din familii în care ambii părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate; 49.470 sunt copii care provin din familii în care un părinte este plecat la muncă în străinătate şi 10.264 sunt copii care provin din familii în care unicul susţinător este plecat la muncă în străinătate. După cum observăm, aproape jumătate din copii sunt rămaşi acasă fără nici un părinte (fie că au ambii părinţi plecaţi, fie este plecat unicul susţinător). Dintre aceştia, 3.654 de copii se află în sistemul de protecţie specială. Trebuie menţionat însă că procesul de identificare şi monitorizare iniţiat şi desfăşurat de ANPDC este în continuă perfecţionare, fiind identificat un număr tot mai mare de copii de la trimestru la trimestru. Numărul de copii ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate se crede că ar fi mult mai mare decât cel declarat până în momentul de faţă de această instituţie. LETIŢIA BOTA e 1.000 de ani de istorie a Europei, concentrată într-un film de trei minute Vezi cum s-a schimbat... Mai întâi au fost pecenegii, apoi cumanii şi Transilvania înglobată de regatul ungar. Pe urmă apar şi Ţara Românească şi Moldova, care dăinuie în timp ce în jurul lor imperiile se succedă cu rapiditate. Spre final se nasc România Mare şi România actuală. Acest filmuleţ remarcabil de pe YouTube a concentrat în mai puţin de patru minute felul în care harta Europei s-a schimbat în ultimii 1.000 de ani. în varianta prelungită, de 11 minute (click în stânga ecranului) apar şi anii corespunzători schimbărilor politice și statale ale continentului.