Cuvântul Liber, mai 2013 (Anul 25, nr. 85-105)

2013-05-23 / nr. 99

CUVÂNTUL JOI, 23 MAI 2013 Colţul spiritual Uite ce mai poţi face cu votca Intr-o zi pescuiesc, povesteşte un pescar înrăit, şi rămân fără momeală. Alături de mine, pe mal, văd un şarpe care se chinuie să-nghită o broască, i-am luat-o şi am tăiat-o bucăţi ca să o folosesc drept momeală. Simţindu-mă vinovat că i-am luat şarpelui mâncarea de la gură, i-am turnat puţină votcă pe gât, că tot rămăsese cu gura căscată. Şi, ce să vezi? După un timp, simt că mă înghionteşte ceva la picior... Era şarpele meu, cu două broaşte în gură. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş ( Parohia ..Sf. Ana” vă invită să participaţi la: ATELIERUL: „SUNTEM PĂRINŢI. SĂ FIM CEI MAI BUNI!” Cui se adresează activităţile? De acest atelier pot beneficia părinţii cu copii care au vârste cuprinse între 3 şi 12 ani şi nu numai. Conceptele şi metodele practice cu care se va lucra sunt însă valoroase dincolo de graniţa relaţiei părinte-copil. Structura atelierului: Acesta este structurat în 6 întâlniri, pe parcursul a 6 săptămâni consecutive, şi se desfăşoară cu un număr de maximum 18 participanţi. Beneficii: Atelierul oferă soluţii adaptative, individualizate pentru rezolvarea unor probleme frecvent întâlnite în relaţia părinte-copil şi în general în familie, cum ar fi: să ajutaţi copilul să îşi dezvolte o imagine pozitivă şi realistă despre sine; să stabiliţi limite, păstrându-vă în acelaşi timp deschiderea de a negocia, şi bunăvoinţă în înţelegerea nevoilor celuilalt; să vă gestionaţi sentimentele negative şi să-l ajutaţi pe copil s-o facă la rândul său; să vă exprimaţi dezacordul fără să răniţi; să stimulaţi cooperarea şi munca în echipă în cadrul familiei; să rezolvaţi conflictele în mod paşnic, să creaţi o atmosferă caldă, bazată pe acceptare reciprocă şi respect în familie. Primul atelier va începe în data de 26 mai, ora: 18-20. Locaţia: Centrul catehetic al Parohiei „Sf. Ana", Bd. Pandrilor, nr. 69. Susţinători ateliere: psih. Daniela Ana Ilioasa, psih. Sorin Emil Bloj. V ________________________________________________ Dascăli mureşeni S-a născut la 19 ianuarie 1947, în localitatea Bahnea, judeţul Mureş, fiind al treilea copil al lui Laurian şi Maria. De profesie învăţătoare, mama a fost fiica primarului Pataki din Blaj Sat, iar tatăl tot învăţător, fiul comerciantului Baia Ioan din Bahnea. Din familie au mai făcut parte sora cea mare Cristina, educatoare la Târgu-Mureş, şi sora Violeta, economistă la Bucureşti. Având în vedere că părinţii şi bunicii au fost făcuţi chiaburi de regimul anilor 1948-1952, datorită proprietăţilor pe care le deţineau, familia a fost strămutată în anul 1952 în localitatea Gocjan (din fostul raion Sighişoara). Intre anii 1954-1959 a urmat cursurile Şcolii Primare din Gogan, apoi şi-a con- tinuat cursurile gimnaziale, în perioada 1959-1962, la Şcoala Medie din Dumbrăveni, jud. Sibiu. în toamna anului 1961 familia s-a întors acasă la Bahnea. între anii 1962- 1966 a urmat cursurile liceale, secţia reală, la Liceul Teoretic Dumbrăveni, judeţul Sibiu. între anii 1967-1968 şi-a satisfăcut serviciul militar la grăniceri, în judeţul Constanţa, ca şef de pichet. Având pasiune pentru sport încă din timpul liceului, a absolvit cursurile Facultăţii de Educaţie Fizică şi Sport din cadrul Universităţii „Babeş- Bolyai", Cluj- Napoca, între anii 1968-1972. în martie 1973 s-a căsătorit cu Sabina, contabil, în prezent pensionară. A avut doi copii: Laura, profesor de limba şi literatura română şi limba şi literatura franceză, la Sângeorgiu de Mureş, şi Laurian Viorel, profesor de educaţie fizică şi sport la Sângeorgiu de Pădure. în perioada 1968- 1973 a activat ca profesor suplinitor de educaţie fizică şi sport la Liceul din Bahnea, iar în anul 1973 a fost numit profesor de educaţie fizică şi sport la Şcoala Generală Bahnea, în anul 1977 a obţinut definitivatul în învăţământ. A fost preocupat de autoperfecţionare, tocmai de aceea a participat între anii 1980-1991 la numeroase cursuri de perfecţionare desfăşurate la Cluj-Napoca şi Bucureşti, cursuri organizate de Ministerul Educaţiei şi învăţământului. Ca profesor s-a ocupat de dezvoltarea armonioasă a elevilor şi de pregătirea echipelor de fotbal, de handbal, de volei, obţinând rezultate deosebite la faze comunale, zonale, judeţene. A participat cu elevii la concursuri de şah, sporturi de iarnă, la atletism. A fost profesor însoţitor la excursiile organizate cu elevii în diferite zone ale ţării: Maramureş, Banat, Moldova etc. De asemenea, a fost conducător de lot în numeroase tabere de elevi la mare şi munte. A activat şi ca responsabil cu cercul P.S.I. din Şcoala Bahnea şi şef de formaţie P.S.I. la nivelul comunei Bahnea. în perioada 1975-1990 a fost preşedintele Asociaţiei Sportive „Gloria" Bahnea, antrenor la echipa de fotbal din localitate şi chiar căpitanul echipei, ducând echipa în campionatul judeţean Mureş. între anii 1984-1987 a activat în echipa de teatru şi brigada artistică de la nivelul comunei. în cei 39 de ani dedicaţi şcolii a încercat să împărtăşească din tainele sportului zecilor de generaţii de elevi, să modeleze destine, să trezească sensibilităţi pentru tot ceea ce este înălţător. S-a stins din viaţă la 13 iunie 2007, în Bahnea, unde îşi doarme somnul de veci. A fost un om bun, iubit şi respectat de comunitate. Multe generaţii de elevi îşi amintesc cu plăcere şi respect de omul, de profesorul Viorel Baia. ILARIE GH. OPRIŞ DORIN BORDA VIOREL BAIA 23 MAI 2013 Zile trecute: 143 Zile rămase: 222 Soarele răsare la: 5.44 Soarele apune la: 21.03 Ortodox: Sfântul Cuvios Mihail Mărturisitorul, episcopul Sinadei Greco-catolic: Cuv. ep. m. Mihail Romano-catolic: Sf. Dezideriu, ep. m. Zodia: Zodia: Gemeni (22 mai - 21 iunie ) ^ - - ■■ —^ Filă de calendar 1400 - A început domnia lui Alexandru cel Bun în Moldova care a durat până în 1432. 1871 - S-a născut Garabet Ibrăileanu, critic, istoric și teoretician literar, membru de onoare post-mortem al Academiei Române. 1895 - A murit Franz Ernst Neumann, fizician și matematician german, considerat fondatorul fizicii matematice (n.11.10.1798). 1915 - Primul Război Mondial: Italia a declarat război Austro-Ungariei. 1934 - S-a născut Robert Moog, inventatorul sintetizatorului electronic care-i poartă numele. 1942 - După câteva zile de luptă, în războiul împotriva Uniunii Sovietice 1941-1945, armata germană (Wehrmachtul) reuşeşte în cea de-a doua bătălie de la Harkov să încercuiască complet Armata Roşie în Harkov. Capitularea are loc la data de 28 mai. 1945 - Guvernul german este destituit din funcţie de către aliaţi, după care este închis. 1949 - Consiliul Parlamentului vest-german (Bundesrat) s-a întrunit şi a declarat în mod oficial formarea Republicii Federale Germane. Cugetarea zilei: Prietenul adevărat şi prin ascuns te ajută fără a ta ştire. (proverb) Berbec: în prima parte a zilei sunteţi foarte , emotiv şi este posibil săi aveţi dificultăţi de comunicare. încercaţi să vă ordonaţi ideile şi nu refuzaţi comunicarea! Taur: Chiar dacă anti- aorpU rajul vă apreciază ideile originale, ar fi bine să ţineţi cont şi de ideile lor. Astăzi nu este recomandabil să vă implicaţi în activităţi importante. Gemeni: In prima parte a zilei s-ar putea să întâmpinaţi mici dificultăţi în relaţiile sentimentale. Puteţi rezolva totul foarte uşor, cu calm şi cu o vorbă bună. Chiar dacă situaţia financiară a familiei nu este tocmai bună, nu este cazul să vă îngrijoraţi. Banii vor veni la momentul oportun. Rac: Dimineaţa s-ar putea să fiţi cam confuz. Nu răspundeţi la provocările partenerului de viaţă! Dacă reuşiţi să evitaţi o discuţie aprinsă, în scurt timp situaţia se va îmbunătăţi de la sine. HOROSCOP Leu: Ar fi bine să accepţior taţi ajutorul oferit de prievţţterii, pentru că numai aşa puteţi rezolva tot ce v-aţi propus pentru astăzi. De unul singur, nu aveţi prea mari şanse de reuşită. Fecioară: Se pare că sunteţi cam confuz şi nu este recomandabil să luaţi decizii importante. De asemenea, vă sfătuim să amânaţi activităţile care necesită un efort intelectual deosebit. Limitaţi-vă la activităţi de rutină şi să acordaţi mai mult timp odihnei. Balanţă: Sunteţi hotărât să demaraţi o activitate nouă. Organizaţi-vă cât mai bine şi nu vă pierdeţi timpul cu activităţi care nu sunt strict necesare! Este o zi favorabilă schimbărilor în cămin şi drumurilor scurte în interesul familiei. Scorpion: Aveţi tendinţa să vă ocupaţi numai de problemele personale şi să neglijaţi relaţiile sentimentale. Riscaţi să aveţi discuţii cu partenerul de viaţă. Săgetător: Aveţi şanse mari să găsiţi un nou loc de muncă, aşa cum vă doriţi. Farmecul personal vă ajută să rezolvaţi unele probleme pe cale diplomatică. Capricorn: Este posibil să aveţi dificultăţi pe plan sentimental. Iţi evitaţi comunicarea în relaţiile cu prietenii, vă sfătuim să vă temperaţi orgoliul. Vărsător: Dimineaţa s-ar putea să rataţi o întâlnire importantă şi să vă enervaţi. Păstraţi-vă calmul, dacă nu vreţi să ajungeţi într-o situaţie neplăcută! Ar fi bine să vă concentraţi la ce aveţi de terminat. Peşti: Starea de melancolie pe care o resimţiţi se datorează problemelor sentimentale. Astăzi ar fi bine să vă ocupaţi de activităţi casnice: reparaţii în locuinţă, zugrăvit, mutat mobila etc.  PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE ! » „LEGEA şi aplicarea ei este cea mai bună asigurare a unui succes pe toate planurile. Ea trebuie să răspundă unei necesităţi general resimţite şi să fie admisă de cea mai mare parte a societăţii, căci atunci fiecare membru al societăţii devine un colaborator sigur. Dar legiuitorul are datoria să evite apelul la pasiunile rele și la instinctele josnice". SPIRU HARET (1851-1912), matematician, sociolog, om politic *** „în Italia se află pe peretele de la intrarea într-un spital o icoană unde este reprezentat un înger care suflă în cenușa din restul unui foc, cu nădejdea că se va mai face o scânteie din care să iasă foc". Icoana este pusă spre nădejdea bolnavilor din spital: „Voi, toţi, care intraţi aici, să nu disperaţi! Oricât de bolnavi aţi fi,în voi tot mai este o scânteie de sănătate din care doctorii vor putea aprinde viaţa". „Noi, creştinii, putem spune că există şi unele spitale duhovniceşti, unde bolnavii sunt plini de bolile păcatelor, pentru care avem totdeauna o speranţă a vindecării lor. Dragostea lui Dumnezeu suflă, de multe ori, tocmai în această cenuşă a păcatelor, spre iertarea lor şi restabilirea primordială a omului din Eden. La dragostea lui Dumnezeu şi noi bolnavii păcătoşi trebuie să răspundem cu pocăinţă, dragoste de Dumnezeu şi semeni". „1001 CUGETĂRI”, preot ortodox român, ILIE BUCUR SARMĂŞANUL 1I ( AGENDA ) Azi, 23 mai 2013, de la ora 19, la Teatrul Naţional din Târgu-Mureş, are loc comedia: „CĂSĂTORIA” de NIKOLAI VASILIEVICI GOGOL. ^ ------------- -|)