Cuvântul Liber, iulie 2014 (Anul 26, nr. 124-146)

2014-07-15 / nr. 134

1 editorial. JL1 * iJ011 \ ]idtImTUwLti ^ *RAI.UL P]ENjim/ jKTT%1 J&jj .jPPflH ulVilil fi T. JL JLtflJmlJ POLITICII ROMÂNEŞTI?! ' J Prin stupida Ordonanţă de Urgenţă privind acele modificări aduse Legii Educaţiei Naţionale, prin 97 de articole, Guvernul Ponta şi-a mai dat, încă o dată, cu stângul în dreptul, autofaultându-se spectaculos! Dovadă clară - reacţiile vehemente din societatea românească, din învăţământul devenit, din păcate, din 1990 încoace, cobaiul experimentelor periculoase, luările de atitudine din massmedia şi din viaţa politică. O ordonanţă cu 97 de articole, o spun specialiştii în domeniu, nu mai este ordonanţă, ci, pur şi simplu, o lege! O încălcare grosolană a Constituţiei, obişnuinţă în lumea politică românească din 1990 încoace, care duce la o penibilă „manelizare a educaţiei, un atentat la fibra naţională a poporului român!". O ordonanţă, se ştie, conform Constituţiei, nu poate modifica o lege, organică, chiar dacă, pe alocuri, din start această Lege a Educaţiei Naţionale, adoptată sub ministrul Daniel Funeriu, ministru cu 11 clase, adus din Franţa, ea s-a dovedit oarecum anacronică, neavând o discuţie publică, şi un curs firesc parlamentar. Or, o lege organică, cum este şi cea a Educaţiei Naţionale, nu Ponta, nu Dragnea, nu Iohannis, nu Blaga, nu Crin, nu vrăbiuţa paraşutistă Elena Udrea o pot (Continuare în pag. a 3-a) LAZĂR LĂDARIU ÎNSCRIERE ON-LINE LA UMF TÂRGU-MUREŞ Universitatea de Medicină şi Farmacie din Târgu-Mureş pune la dispoziţia candidaţilor, la toate programele de studii pentru care organizează admitere în sesiunea iulie 2014, o formă nouă, modernă, de înscriere, accesibilă la adresa: https://admitere.umftgm.ro. Prin această platformă on-line, toţi candidaţii se pot înscrie la concursul de admitere, 24 de ore din 24, fără să fie nevoie să se deplaseze la universitate, în baza unui cont pe care şi-l creează şi care va fi utilizat, ulterior, pe parcursul studiilor. Prin aceeaşi metodă, se plătesc on-line toate taxele aferente procesului de admitere. Datorită interesului manifestat pentru UMF Târgu-Mureş de către candidaţi din numeroase ţări, informaţiile necesare acestora sunt oferite în 6 limbi: română, maghiară, engleză, germană, spaniolă şi italiană. Totodată, la dispoziţia candidaţilor există un call center (tel. 0365- 882.494) la care, în perioada admiterii, între orele 9-17, candidaţii pot primi informaţii suplimentare legate de procedura de înscriere on-line. Pentru candidaţii care nu au acces la computer sau care nu au abilitatea necesară lucrului cu acesta, la sediul universităţii există posibilitatea de înscriere on-line îndrumată de personalul tehnic al universităţii. înscrierea on-line este parte a unui concept mai larg pe care universitatea îl dezvoltă, e-UMF, fiind un pas înainte pe care îl face pentru modernizare și pentru integrarea sa în era digitală. Rector, prof. dr. LEONARD AZAMFIREI rdSecvenţa 1 Europa - pe locurile 1 şi 3! Aşadar, Germania a confirmat, de la începutul până la încheierea Campionatului Mondial de Fotbal, toate aşteptările. După ce i-a administrat cele şapte goluri Braziliei, ţara gazdă, echipa aureolată cu cele mai multe titluri mondiale, o adevărată execuţie în acea zi neagră pentru brazilieni, în finala de duminică seara a învins, cu 1-0, o altă formaţie sud-americană, pretendentă la râvnitul loc întâi: Argentina! O Argentină îngenuncheată, în a doua repriză a prelungirilor, de bravul şi tânărul Götze, descoperit, cu ani în urmă, pe meleagurile germane, de un mare fotbalist român - Răducanu. Au LAZAR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) . Duminică, 13 iulie a Sfinţilor Părinp de la Sinodul IV Ecumenic în altpreasfinţitul Irineu, Arhiepiscop al Alba luliei, s-a aflat în mijlocul credincioşilor din parohia Milăşel, protopopiatul Târgu-Mureş, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, înaltpreasfinţia Sa a oficiat Sfânta Liturghie în pridvorul bisericii parohiale, cu ocazia întâlnirii festive, în comuniune, a fiilor satului. Situat într-un areal geografic deosebit, înconjurat fiind din trei părţi de dealuri asemenea unei cetăţi, satul Milăşel este cuprins în zona de câmpie a Transilvaniei. Originile acestuia merg până în epoca bronzului, însă este menţionat Arhid. LIVIU STANCIU (Continuare în pag. a 5-a) înaltpreasfinţitul Părinte Irineu, în miliocul redincioşilor din parohia Milăşel, Judeţul Mureş Biblioteca Judeţeană" kA 11 e Fs I Educaţie prin deflagraţie: Sporeşte producţia de „îndiplomaţi” Guvernul înţelege educaţia ca pe o afacere, un fel de cumetrie politică a economiei noastre de „paiaţă", o locaţie de gestiune a politicianismului care se cuvine musai eficientizată să aducă profit. Nu contează devălmăşia din sistem, mita şi hoţiile care jugulează tot mai şubrezită şcoală, nici calitatea devenită o fată morgana la catedră, nici salariile mizerabile ale dascălilor şi personalului didactic, nici vocaţia cea „rara avis" rămasă cu nurii fără de căutare, nici delăsarea, greaţa, scârba, umilinţele care devin tot mai copleşitoare pentru cei care mai există profesional de pe urma şcolii... Nu contează nimic, Ponta şi ai săi vor doar să stimuleze fabricile de diplome, să sporească numărul celor aproape analfabeţi dar conştiincioşi şi abili cotizanţi care te bat în diplome, grade şi titulaturi obţinute pe la neştiute „şcoli ale vieţii". Cunoşteam un astfel de caz la Târgu-Mureş, omul avea două licenţe în ştiinţe juridice şi economie, vreo două masterate şi tot pe atâtea doctorate. Era un potent om de afaceri şi nu prea ştia exact pe unde se situau universităţile pe care se presupunea că le-a parcurs. Dar era ambiţul său să-i bată pe toţi ceilalţi în diplome de studii. Ironia face că o universitate privată din Târgu-Mureş nu avea suficiente cadre calificate pentru a preda şi, astfel, au apelat la managerul supertitrat să-i ajute. Evident, omul nu era capabil să predea nici măcar la clasele primare, însă a fost angajat cu statutul de cadru universitar asociat pentru a completa organigrama, iar în locul său preda altcineva. S-a stins din viaţă de curând, iar despre morţi numai de bine... Pare anecdotică relatarea, dar, vă asigur, este absolut autentică. Guvernul Ponta vrea să sporească producţia de astfel de „îndiplomaţi", în viziunea originală a premierului care s-a făcut, la rândul său, remarcat printr-un plagiat ordinar - „nu credem că şcoala românească trebuie să fie o junglă în care doar cei puternici supravieţuiesc" - susţine premierul, ci trebuie să fie, prin deducţie logică, o bandă rulantă a milosteniei şi a parcursului serafic pe care,în chip proletar, o urmează cu bine toţi, în mod egal, doar că vor cotiza diferit la bugetul instituţiilor de învăţământ, unii după înţelepciune, alţii după puticinţa bazei. Adică, deştepţii mai puţin sau deloc, iar ceilalţi... fără număr. Sunt câteva din gândurile care mă răvăşesc văzând mârşăvia cu care, fără vreo dezbatere şi consultare publică, prin OUG 49/2014 se modifică peste noaptea din capul guvernanţilor Legea Educaţiei Senator PDL de Mureş, vicepreşedintele Comisiei pentru cultură şi media, dr. MARIUS PAŞCAN (Continuare în pag. a 3-a)