Cuvântul Liber, februarie 2015 (Anul 27, nr. 21-40)

2015-02-14 / nr. 30

r~fittttpiit.xi BLESTEMUL BANULUI In popor se spune că banul este ochiul diavolului şi că nu aduce fericire, numai necaz şi tristeţe. Adevăr grăieşte această vorbă înţeleaptă, fiindcă toţi cei stăpâniţi de patima iubiri de arginţi n-au linişte. Drept dovadă stau bogaţii zilelor noastre, blestemaţi să nu se bucure în tihnă de agoniseala lor realizată pe căi cinstite sau mai puţin cinstite. Nici un bogătaş nu se poate declara fericit cu adevărat, unuia copiii nu-i sunt realizaţi, din prea multă butecie ajung să comită fel de fel de fapte antisociale; nevasta altuia, plictisită de prea multă aşteptare, s-a încurcat cu şoferul şi a plecat în lume cu banii bărbatului; altul este încercat de o grea neputinţă şi risipeşte banii pe la doctori, preoţi, în cel mai trist caz, pe la vrăjitoare; unii, tot mai mulţi în ultima perioadă, şi-au lăsat familia, nevasta şi copiii pentru o fetişcană care să le forfeteze averea şi să-i facă de râs în faţa lumii. Exemplele despre nefericirea acestor posedaţi de blestemul banului sunt cu nemiluita. Un cântec de pe vremea socialismului spunea că „Banii nu aduc fericirea. Mult mai de preţ este iubirea.....Veţi spune că astea sunt poveşti de adormit copiii, că fără bani, în ziua de azi, eşti fiul ploii, la fel era şi în trecut. Omul sărac, fără bani este flămând şi gol, fără prieteni, fără duşmani, doar cu visul că într-o bună zi şi pe uliţa lui vine primăvara. Săracii de compătimit nu sunt cei fără chef de muncă, leneşii, ci, în primul rând, cei care din motive de sănătate nu pot munci, cei care n-au avut curajul să se lanseze într-o afacere riscantă, cei prea cinstiţi şi harnici pentru alţii. Preotul şi scriitorul Ion Agârbiceanu spunea că „Adevărata fericire este în noi înşine", vreau să spun, în puterea de a ne bucura de fiecare răsărit de soare, de fiecare sărbătoare din sufletul nostru. Am cunoscut anul trecut un călugăr, originar din Târgu- Mureş, retras la o mănăstire dintr-un vârf de munte. Un om dezamăgit în tinereţe de neînţelegeri cu femeia iubită, chiar dacă se putea considera un întreprinzător în domeniul financiar, cu rezultate frumoase, banii nu i-au adus fericirea, întâmplarea a făcut să afle câte ceva despre viaţa monahală şi într-o bună zi a renunţat la toate şi s-a călugărit. Când l-am întâlnit îmbrăcat într-o sutană veche, dar cu faţa strălucind de o lumină interioară, mi-a mărturisit că acolo se simte cu adevărat fericit. Un anume fel de fericire, pentru care iţi trebuie mult curaj... v VASILE BOTAR ! (Continuare in pag. a 5-a) Omagiu lui Grigore Vieru Catedra de Limba şi Literatura Română de la Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" din Târgu-Mureş organizează un moment omagial consacrat împlinirii a 80 de ani de la naşterea poetului Grigore Vieru (1935-2009), personalitatea care a înălţat şi a ţinut mereu trează flacăra românismului şi a limbii române în Republica Moldova, în cadrul manifestării, care se va desfăşura în sala „Amfiteatru", în data de 16 februarie a.c., ora 11.30, vor susţine comunicări domnul LAZĂR LĂDARIU, poet şi publicist, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber", şi prof. ALEXANDRU CIUBÎCĂ, de la Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian", îşi vor da concursul, de asemenea, cu un minirecital din creaţia lui Grigore Vieru, un grup de elevi ai claselor a Vll-a A şi a X-a B, membri ai Cenaclului Literar „Nicolae Băciuţ", coordonați de doamna profesoară LUMINIŢA BOBOC. Prof. ALEXANDRU CIUBÎCĂ STIMAT! CITITORI! *1 .CUVÂNTUL Mîtriţi si Tir la cotidianul Preţul pe 6 luni este de 10 lei pentru persoane fizice şi 23 de lei pentru persoane juridice, plus 2,35 lei taxe poştale. mental Prăpastia dintre bogaţi şi săraci se tot adânceşte! Politicile publice defectuoase au avut şi au consecinţe grave asupra economiei mondiale şi pentru fiecare ţară în parte. Neaplicarea unor decizii politice curajoase de reducere a cheltuielilor publice şi de salvare a sistemului bancar a obligat guvernele, mai ales în 2011, să ia măsuri dure de austeritate. Tăierea cheltuielilor bugetare a fost şi este principala preocupare a tuturor statelor dezvoltate (ca şi în România) __________ pentru a se salva de la dezastru .-----------------economic şi colaps financiar. Grecia este ţara care a nesocotit luarea din timp a unor măsuri nepopulare, încât a trebuit să fie salvată de Uniunea Europeană, în ultimul moment, de la colaps, de la faliment total datorită faptului că şi-a pierdut credibilitatea creditorilor şi a pieţelor de capital. Guvernele trebuie să aplice o strategie credibilă şi eficientă pentru rl nf I i + n I nr rlor un o nrm r» o t* a o O pericliteze refacerea economiei şi aşa foarte fragilă. Multe ţări au luat măsuri de creştere a vârstei de pensionare, de reformare a sistemului de pensii şi de asistenţă socială, de reducere a cheltuielilor bugetare şi de creştere a taxelor, mai ales a unor contribuţii mai mari plătite de cei bogaţi (la noi cei care s-au îmbogăţit din contractele cu statul, din banii de la buget, în loc să fie taxaţi, guvernul le-a acordat scutiri ■ sau ştergerea datoriilor), însă, Europa riscă să facă exces de zel în acest sens, pentru a reduce deficitele, cu gândul că austeritatea bugetară va impulsiona creşterea pe termen scurt, care se dovedeşte a fi o iluzie deşartă. „Reducerea simultană a cheltuielilor în Europa (mai ales în Uniunea Europeană) va submina refacerea IOAN HUSAR IMEXTARI. Intre uluială şi ipocrizie! Joi, senatorii au respins solicitarea procurorului general al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Tiberiu Niţu, pentru încuviinţarea începerii urmăririi penale faţă de fostul ministru al Economiei, senatorul Varujan Vosganian, prin 71 de voturi împotrivă, 56 pentru și cinci voturi anulate. După respingerea solicitării procurorului general pentru începerea urmăririi penale, păstrându-și imunitatea, Varujan Vosganian a declarat că dacă această cameră parlamentară a decis că „nu sunt întrunite faptele penale, în termen de maximum o lună, potrivit Codului de Procedură Penală, această cercetare trebuie clasată". Care au fost reacţiile în urma votului secret din Senat? Cel mai surprins şi mai Secvenţa supărat era preşedintele Klaus Iohannis, care se aştepta ca senatorii să voteze pentru încuviinţarea cererii de urmărire penală, care declara: „Votul din Senat, în cazul Vosganian, arată că nu s-a înţeles încă necesitatea schimbării!". Mulţi consideră că, după votul de joi, preşedintele Klaus Iohannis a suferit (după ce parlamentarii l-au sfidat, şi marţea trecută, când Comisia de Cod Electoral a decis ca primarii, ca şi până acum, să fie aleşi printr-un singur tur de scrutin cea de-a doua înfrângere majoră în doar trei zile, dovadă incontestabilă a vizibilei ipocrizii chiar din interiorul PNL. Argument cât se poate de clar că acea „politică neconflictuală", promovată de președinte, este sortită eșecului, din moment ce, doar în LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 5-a) Biblioteca Jude MUREȘ