Cuvântul Liber, noiembrie 2016 (Anul 28, nr. 215-235)

2016-11-08 / nr. 220

▲ CUVÂNTUL MARȚI, 8 NOIEMBRIE 2016 Colţul spiritual Astăzi, priveşte în sus în Epistola I către Tesaloniceni 4,13-17, Sfântul Pavel răspunde la o întrebare firească, exprimată poetic de Nichifor Crainic: „Unde sunt cei care nu mai sunt?". Şi ne spune apostolul că pe cei adormiţi îi găsim în Biserica lui Hristos. Sufletul lor veşnic nu a dispărut în nefiinţă, sau în neant, ci a trecut pragul spre o altă lume, o lume care nu are sfârşit. Tristeţea pe care o trăim în faţa morţii unui apropiat este dată de constatarea că în viaţă nu am reuşit să îi oferim întreaga noastră iubire. Nu am reuşit pentru că dragostea este infinită, iar omul, pe pământ, este plin de limitări. Aşadar, iubirea ne învaţă să ne rugăm pentru cei morţi. Nu putem iubi pe cineva şi să nu ne gândim la veşnicie. Dragostea nu îşi găseşte termene de valabilitate în timp. Pomenirea morţilor este un semn al iubirii către cei care nu mai sunt printre noi. Dar este, în acelaşi timp, un semn al credinţei că viaţa noastră nu se încheie odată cu moartea, ci ea continuă şi după aceasta. Astăzi, 8 noiembrie, de „Arhangheli", este una dintre acele zile în care Biserica lui Hristos face slujbe speciale pentru sufletele celor adormiţi. Unii dintre creştini merg la biserică, alţii la cimitir, aprind lumânări, fac parastase, dau de pomană, se roagă. A da de pomană de sufletul celui pe care îl pomeneşti, spune tradiţia, înseamnă a da ceva din sufletul tău. Iar a ceda ceva care-ţi aparţine este jertfa cea mai plăcută lui Dumnezeu. Rugăciunile pentru cei morţi constituie un prilej de comuniune, de legătură spirituală cu cei răposaţi. Pentru noi, pentru cei care mai suntem aici, cei plecaţi sunt mereu în dragostea noastră. Ei sunt pentru început durere, pentru totdeauna sunt un dor, dar Mântuitorul ne încredinţează că ne vom întâlni cu ei. Nu cred că există om pe pământul acesta, care să nu aibă măcar un suflet drag plecat departe... bunici, părinţi, fraţi, copii, prieteni... Pentru ei şi pentru oricine mai doreşti... merită să te opreşti o clipă din ale tale şi să te rogi! Există undeva un frumos tablou, care ne arată un naufragiat pe mare. Omul acela, prinzându-se cu o mână de o stâncă salvatoare ivită din mare, întinde cealaltă mână spre a salva pe alţii. Aceasta trebuie să fie atitudinea fiecărui creştin, în timp ce ne prindem de Hristos spre a fi salvaţi, să întindem la rândul nostru mâna spre salvarea altora. Cititorule, priveşte astăzi în sus spre Acela care este gata să ne vină în ajutor. Domnul şi Mântuitorul cel atotputernic, care vrea să ne dea izbăvirea, salvarea din orice situaţie grea, liniştea şi fericirea, iar celor plecaţi prea repede dintre noi, odihnă binemeritată în împărăţia şi lumina Preasfintei Treimi. Dumnezeu să îi miluiască pe toţi cei dragi ai noştri trecuţi la Domnul şi să primească rugăciunile noastre pentru ei! Astăzi, de la ora 13:30, ne vom afla în cimitire să ne rugăm pentru sufletul lor. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş v 8 NOIEMBRIE 2016 " Zile trecute: 312 Zile rămase: 54 Soarele răsare la: 7.18 Soarele apune la: 16.52 Ortodox: Sf. Arhangheli Mihail şi Gavriil şi toate cetele Puterilor cereşti Greco-catolic: Sf. Arhangheli Mihail şi Gavriil şi toate cetele Puterilor cereşti Romano-catolic: Fer. Bisabeta a Sfintei Treimi Zodia: Scorpion (23 octombrie - 21 noiembrie) g r Berbec. Ar fi bine să nu jOAAL vă planificaţi treburi importante pentru astăzi, pentru că este puţin probabil să vă puteţi respecta programul. Taur. Cu sprijinul fiaMBT ^nanciar al unei rude, vă puteţi îndeplini dorinţa de a cumpăra câteva obiecte de uz casnic. _ Gemeni. Aveţi tendinţa să j^u ş,vă dedicaţi total muncii şi să neglijaţi relaţiile sentimentale. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie familiei. Rac. Sunteţi decis să terminaţi o activitate începută mai demult, pentru casă. Puteţi beneficia de ajutorul unei rude. Aveţi grijă să nu se ajungă la ceartă! Leu. Aveţi şanse mari să rezolvaţi probleme legate de cămin. Partenerul de viaţă vă ajută. Vă sfătuim să vă bazaţi pe intuiţie. Fecioară. Sunteţi puţin destau curajat de numărul problemelor pe care le aveţi de rezolvat. Cu calm şi răbdare, veţi reuşi. Balanţă. Aveţi succes în toate activităţile casnice. Primiţi o sumă importantă de pe urma unei afaceri şi vă faceţi planuri de viitor. Scorpion. Reuşiţi să faceţi schimbări radicale în viaţa dumneavoastră, mai ales în privinţa relaţiilor sentimentale. Săgetător. S-ar putea laMofrîy să fiţi dezamăgit din cauza unei afaceri care nu merge conform aşteptărilor. Vă sfătuim să nu vă descurajaţi. Capricorn. Chiar dacă aveţi multe probleme de rezolvat, ar fi bine să vă relaxaţi mai mult. Sunteţi tentat să cheltuiţi prea mult în interes personal. Vărsător. Aveţi succes în ivit afaceri şi în activităţile TIBS desfăşurate pentru cămin. Reuşiţi să faceţi schimbări atât în casă, cât şi în afaceri. Peşti.Sunteţi hotărât să faceţi o schimbare în relaţiile sentimentale. Vă simţiţi foarte bine într-o vizită la prieteni. HOROSCOP) # I WWW. II cuvantul-liber.ro | ARHIEPISCOPUL JUSTINIAN CINEA în data de 03.11.2016 toată suflarea creştinească din Transilvania, dar nu numai, s-a despărţit de unul dintre vrednicii vlădici pe care Biserica noastră i-a avut înaltpreasfinţitul Părinte Justinian, Arhiepiscop al Maramureşului şi Sătmarului. Merită aşadar să dăm şi noi cinstea cuvenită acestui deosebit om şi ierarh cu care Dumnezeu ne-a învrednicit pe noi în această vremelnică viaţă. Arhiepiscopul Justinian Chira s-a născut la 28 mai 1921, în satul Plopiş, din judeţul Maramureş, la botez primind numele de loan. A intrat ca frate de mănăstire, la 12 martie 1941, la Mănăstirea Sfânta Ana - Rohia. A fost tuns în monahism sub numele de Justinian, în 1942, la 15 august 1942 a fost hirotonit diacon, iar la 17 aprilie 1943, preot la Mănăstirea Rohia, (1021 - de către episcopul Vadului, Feleacului și Clujului, Nicolae Colan. Timp de aproape 30 de ani, Justinian Chira a fost stareţ al Mănăstirii Sfânta Ana - Rohia, în anul 1967, pentru meritele sale în administraţia mănăstirii, la propunerea episcopului Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului, Teofil, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a ridicat la rangul de arhimandrit, iar în anul 1973 a fost ales episcop-vicar la Arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului. De numele său se leagă şi primirea în monahism la Mănăstirea Rohia a scriitorului şi criticului Nicolae Steinhardt, creştinat în temniţele comuniste. De asemenea, arhiepiscopul Justinian Chira a avut o lungă relaţie de prietenie frăţească cu regretatul scriitor loan Alexandru. Arhiepiscopul a publicat întreaga corespondenţă purtată cu scriitorul loan Alexandru, ca semn de respect a unei frumoase prietenii creştine dintre un mirean şi un monah. în septembrie 1990 Justinian Chira a fost ales episcop al Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureşului şi Sătmarului, fiind instalat la 11 noiembrie 1990. în anul 2009 i s-a conferit titlul onorific de arhiepiscop. La 7 iulie 2011, cu ocazia împlinirii vârstei de 90 de ani, în Paraclisul Episcopal din Baia Mare, după săvârşirea slujbei de „Te Deum", arhiepiscopului Justinian Chira i s-a oferit ordinul „Steaua României în grad de cavaler", de către Preşedinţia României. în martie 2015, arhiepiscopul Episcopiei Ortodoxe a Maramureşului şi Sătmarului, Justinian Chira, a sărbătorit 74 ani de la intrarea în monahism, în prezenţa a numeroşi mireni, preoţi, călugări şi reprezentanţi ai administraţiei locale. După o viaţă închinată lui Dumnezeu şi Bisericii Sale, în seara zilei de sâmbătă, 29.10.2016, în urma unui infarct miocardic este internat la Spitalul Judeţean Baia Mare, dându-şi sufletul în mâinile lui Dumnezeu a doua zi, într-o zi de duminică, 30.10.2016, la fel cum a venit în această lume, tot într-o zi de duminică (Rusaliile anului 1921). Pentru toate acestea şi nu numai înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Andrei, pe drept cuvânt, l-a numit „Voievodul Maramureşului". Aşa l-au privit maramureşenii, ca un voievod spiritual al lor, întrucât le vorbea frumos despre Rai, despre bucuria întâlnirii cu Domnul, cu veşnicia, despre Maica Domnului, despre sfinţi, despre istoria zbuciumată a Maramureşului. Pr. paroh BOGDAN STELIAN RACOŢI Parohia Ortodoxă Română „Sf. Arhid. Ştefan” - Cristeşti Fila Am calendar 2006 - A decedat Iosif Conta, dirijor român. 1966 - în SUA, Ronald Reagan este ales Guvernator al statului California. 1956 - Este descoperită cometa Arend-Roland. 1956 - ONU solicită URSS părăsirea teritoriului Ungariei. 1943 - în URSS este instituit Ordinul militar sovietic Pobeda. 1935 - S-a născut Alain Delon, actor francez. 1929 - S-a născut Ion Brad, scriitor român. 1885 - La București este fondat Partidul Liberal-Democrat sub conducerea lui Dimitrie C. Brătianu. 1793 - în Franța este inaugurat Muzeul Luvru. 1592 - Alexandru al lll-lea cel Rău devine Domn al Ţării Româneşti. 1561 - în Moldova, Despot Vodă devine domn al Moldovei. 1364 - A decedat Domnul Ţării Româneşti, Nicolae Alexandru. Cugetarea zilei: „Există o îndrăzneală a tinereţii care te face să săvârşeşti mari prostii, fie să dobândeşti mari succese." (Honoré de Balzac) ]= „ÎNGERII... DOMNULUI! ” „înger de pace, credincios, îndreptător, păzitor sufletelor şi trupurilor noastre, Ca Domnul să cerem”. BISERICA ORTODOXĂ a rânduit, încă de prin secolul al V-lea, ca în ziua de 8 noiembrie a fiecărui an să fie cinstiţi Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil, dar în jurul lor Biserica adună şi serbează toată obştea sau întreg „soborul" Sfinţilor îngeri la un loc. Drept aceea, este firesc să ne întrebăm: ce sunt îngerii şi ce rol au ei în viaţa fiecăruia dintre noi? Cuvântul „înger" este de origine grecească (anghelos)şi are sensul de vestitor sau trimis; cu alte cuvinte ei au menirea de a vesti oamenilor voia lui Dumnezeu. După învăţătura Bisericii noastre „îngerii sunt duhuri, adică fiinţe spirituale, fără trup, nemuritoare, înzestrate cu minte, voinţă şi putere". Ei au fost creaţi de Dumnezeu înaintea „lumii văzute", după cum aflăm din Sfânta Scriptură: „La început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul" (Fac. 1,1), prin „cer" înţelegând pe cei ce locuiesc acolo,adică pe îngeri. La început îngerii au fost făcuţi buni de Dumnezeu, strălucind de frumuseţe, de înţelepciune şi de tot felul de daruri. Dar unii dintre ei, în frunte cu Lucifer, din mândrie, s-au răzvrătit împotriva Ziditorului, voind să fie asemenea Lui. în felul acesta au căzut din cinstea care erau, făcându-se demoni. După căderea îngerilor răi, Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil s-au dovedit a fi cu credinţă şi ascultare către Stăpânul Creator, fiind numiţi căpetenii a cetelor fără de trupuri şi, luând chip de trupuri, s-au arătat multora, după cum putem afla din Sfânta Scriptură a Vechiului şi Noului Testament, cea mai importantă fiind vestirea de către Arhanghelul Gavriil către Sfânta Fecioara Maria că va naşte pe Mântuitorul lumii (Luca 1, 26-38). Ei mai sunt prezenţi şi în viaţa fiecăruia dintre noi, slujind la călăuzirea şi apărarea oamenilor, ducând rugăciunile noastre către Dumnezeu: „îngerilor săi va porunci pentru tine, ca să te păzească în toate căile tale" (Psalmul 90, 11). Fiecare dintre noi are câte un înger păzitor, dat nouă de la botez, care ne ajută să facem binele, conştientizând răutatea. Avem, în felul acesta, şi datorii faţă de ei: să-i cinstim, să le dăm ascultare, să ne străduim să fim vrednici de puterea lor şi mijlocirea lor pentru noi în faţa tronului ceresc. Atunci când suntem în diferite nevoi şi necazuri să-i chemăm în ajutorul nostru spunând: „SFINTE ÎNGERE PĂZITOR, care mi-ai fost dat de la Taina Sfântului Botez, acopere-mă cu acoperământul aripilor tale şi-mi dăruieşte sănătate, linişte sufletească şi trupească şi depărtează de la mine şi familia mea toată lucrarea cea rea Diavolului” AMIN! „LA MULŢI ANI!" CU SĂNĂTATE, PACE, BUCURIE TUTUROR CARE POARTĂ ACESTE NUME SFINTE SECULARE ! „1001 CUGETĂRI” vol. XI Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMAȘANUL