Cuvântul Liber, februarie 2017 (Anul 29, nr. 20-39)

2017-02-14 / nr. 29

CUVÂNTUL MARȚI, 14 FEBRUARIE 2017 Colţul spiritual ------------------------------------------------------ Vine o zi, când dureri nu vor mai fi Se spune că un om a vrut să salveze un pui de pisică dintr-o groapă în care căzuse. S-a aplecat şi cu mâna a încercat să apuce pisoiul şi să-l tragă afară. Animalul, speriat, şi-a scos ghearele şi a zgâriat mâna salvatoare. Omul n-a renunţat. A încercat din nou. Pisoiul a reacţionat la fel. Un trecător, văzând ce se întâmplă, l-a întrebat nedumerit pe omul aplecat deasupra gropii: - De ce insişti să ajuţi o pisică ce te zgârie? Omul, reuşind până la urmă să apuce micul animal de după ceafă şi să-l scoată afară, a răspuns: - Pe pisică, instinctul de animal a făcut-o să mă rănească, dar eu sunt om şi aleg să fac un bine chiar dacă sunt rănit. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş EMOŢIILE NEGATIVE NE ÎMBOLNĂVESC ÎN PLAN FIZIC! „în cazul în care acumularea de emoţii depăşeşte pragul de suportabilitate, aceste descărcări emoţionale ajung până în planul fizic şi încep să se manifeste tot felul de afecţiuni ale corpului, de la cele mai uşoare până la boli foarte grave. Gravitatea bolii este dată de natura emoţiei, intensitatea ei şi perioada de timp în care a fost înmagazinată, iar transpunerea bolii în plan fizic poate dura şi câţiva ani", susţine psihologul Maura Maria Cojocaru, citată de descopera.ro, aceasta indicându-ne şi emoţiile negative care se transformă în boli fizice. Frica - o îngrijorare simţită în legătură cu un pericol real sau imaginar. Persoanele care simt frică sunt tensionate, lipsite de curaj, deoarece simt vulnerabilitate interioară, sunt focalizate mai degrabă pe aşteptările celorlalţi decât pe ale lor, simt că nu se pot baza aproape pe nimeni şi nimic. Frica neprelucrată se manifestă la nivelul stomacului şi al rinichilor, zona lombară, uneori şi la nivelul gâtului dacă are legătură cu ceva ce vrem să spunem pentru că este important. Neiertarea apare ca o incapacitate de a merge mai departe, de a înţelege că oamenii sunt supuşi greşelii. Persoanele care nu-i iartă pe cei care le-au făcut rău au în minte faptul că, dacă îi iartă, este ca şi cum le-ar accepta şi încuraja comportamentul defectuos sau că răul produs nu se mai poate repara. Nu este vorba nici de acceptarea comportamentului, nici de încurajarea lui, ci de liniştea interioară personală, care decurge din eliberarea minţii de imaginea „răufăcătorului", de atenţia acordată propriei sănătăţi şi de direcţionarea minţii către căutarea de soluţii. Uneori da, un rău produs nu se mai poate repara concret, pentru că nu putem da timpul înapoi, dar putem învăţa să ne bucurăm de viaţă în continuare, făcând lucruri noi. Neiertarea slăbeşte sistemul imunitar şi aduce boala în general în întregul organism şi în mod particular, partea afectată este inima. Furia - o încărcare emoţională spontană, izvorâtă adesea dintr-un sentiment de neputinţă de a mai schimba ceva sau de a accepta o situaţie de viaţă. Persoana furioasă se simte invadată de ceva sau cineva, se opune la anumite constrângeri venite de la o persoană sau situaţie, uneori se agaţă cu disperare de propriile convingeri, gândurile se amestecă, devin confuze. Atunci când descărcarea emoţională este reprimată sau exagerată, furia se manifestă adesea în planul fizic la nivelul ficatului, în special dacă are legătură cu criticile celorlalţi, deoarece acest organ are rolul de a neutraliza. Se mai poate manifesta la nivelul capului, cefei şi picioarelor dacă are legătură cu neacceptarea, la nivelul stomacului dacă are legătură cu neputinţa, la nivelul mijlocului (spate) dacă are legătură cu lipsa de flexibilitate sau poate declanşa chiar infecţii în corp. Nesiguranţa apare atunci când ne lipsesc certitudinile (real sau imaginar) sau când ne pierdem încrederea în capacităţiile noastre. Persoanele nesigure (cu încredere scăzută în sine), pun totul sub semnul întrebării, rămân în tipare vechi de comportament şi gândire, pentru că au fost „testate" de alţii, au o capacitate scăzută de discernământ şi caută confirmări de la ceilalţi pentru fiecare pas pe care îl fac. Nesiguranţa se manifestă în planul fizic la nivelul stomacului, genunchilor, gleznelor, coloanei vertebrale, umerilor, gâtului (daca este legată de credinţa că ar putea spune „prostii"). Ruşinea declanşată de credinţa legată că părerea celorlalţi este decisivă pentru a fi validat ca om în toate aspectele vieţii. Cei care trăiesc sentimente de ruşine simt că ceilalţi îi judecă, că nu sunt suficient de buni, puternici, inteligenţi, informaţi etc. Prin această atitudine ei pun pur şi simplu puterea lor interioară în mâinile celorlalţi. Ruşinea afectează pielea, stomacul, picioarele sau coloana vertebrală. (L.P.) 14 FEBRUARIE 2017 . • •.. • • •. Zile trecute: 45 I Zile rămase: 320 \ Soarele răsare la: 7.31 Soarele apune la: 17.40 I Ortodox: \ Sfinpi Cuvioşi Auxentiu, • Maron şiAvraam I Greco-catolic: \ Cuv Auxentiu, Sf Cin! şi • Metodiu, Patronii Europei * Romano-catolc: \ SS. C/fr/L, călug. şi • METODIU, ep., patroni ai Europei; Valentin, pr.m. * Zodia: Vărsător (20 ianuarie -18 februarie) . 0 Filă de calendar 2017 - Ziua Sfântului Valentin, ziua iubirii. 2002 - La Curtea de Argeş, rămăşiţele pământeşti ale lui Carol al ll-lea şi ale ultimei sale soţii, Elena Lupescu, sunt reînhumate. 1976 - A decedat Oscar Han, sculptor român. 1970 - A decedat Grigore Vasiliu Birlic, actor român. 1946 - în Germania este lansat la apă vasul Bismark, cel mai mare vas de luptă din lume. 1935 - S-a născut Grigore Vieru, poet român basarabean. 1918 - Uniunea Sovietică adopta calendarul gregorian. 1888 - La București, este inaugurat Ateneul Român. 1851 - La Paris este înființată Junimea română, societate politică şi culturală a tinerilor studenţi români. 1756 - S-a născut Petru Maior, istoric, filolog şi scriitor de origine română. 1455 - Johann Gutenberg tipăreşte prima Biblie. Cugetarea zilei: „Fereşte-te de furia unui om răbdător!" (John Dryden) Rolul formativ al bibliotecii Nu putem întotdeauna să învăţăm acasă, în special pentru că nu avem materialul documentar necesar. în condiţiile afluxului informaţional actual, necesităţile de documentare cresc şi nici o bibliotecă personală nu poate fi satisfăcătoare. De aceea elevul, studentul şi cercetătorul profesionist sunt obligaţi să lucreze în biblioteci publice, instituţii care trebuie să se integreze în mediul lor de muncă intelectuală. Biblioteca este „un depozitar de idei scrise în cărţi". Este în acelaşi timp o „instituţie de educaţie şi progres", sprijinind în mod activ procesul de învăţământ. Marile biblioteci oferă cititorilor posibilitatea unei documentări largi, datorită existenţei lucrărilor din numeroase domenii de studiu. Obişnuinţa muncii în bibliotecă se realizează treptat şi are o importanţă mare, atât pentru consolidarea unor deprinderi de muncă intelectuală formate în liceu, cu care studentul vine în facultate, cât şi pentru întreaga viaţă. Există însă unele deosebiri între activitatea elevului şi a studentului în bibliotecă, în şcoală elevul capătă obişnuinţa de a frecventa biblioteca, iar în cadrul acestei instituţii este îndrumat să se familiarizeze cu principiile de muncă în bibliotecă. Studenţia însă „te învaţă să trăieşti prin tine însuţi, prin propriile puteri morale şi spirituale"(Ion Clopoţel). Sunt câţiva ani de consacrare în întregime, în care rolul precumpănitor revine exerciţiului autocultivării în primul rând prin lectură, instrument principal al muncii intelectuale. Studentul se formează şi în bibliotecă pentru maximă eficienţă în afirmarea sa după absolvire. Educaţia şi autoeducaţia studentului în bibliotecă se face în spiritul dragostei faţă de carte, în aşa fel încât acesta să pună pe prim-plan cultura ştiinţifică, educaţia ştiinţifică, deprinderea cu munca pentru aflarea adevărului ştiinţific. Tehnicile de muncă intelectuală în bibliotecă se perfecţionează în permanenţă, deschizându-se noi perspective muncii de cercetare ştiinţifică a elevilor şi studenţilor. Pentru desfăşurarea muncii intelectuale în biblioteci, în condiţii optime, trebuie să se cunoască unele aspecte specifice acestei activităţi. Lectura în bibliotecă este reglementată printr-o serie de dispoziţii administrative care prevăd formalităţile de înscriere şi de eliberare a unui permis de intrare; solicitarea cărţilor pe un anumit formular special: buletin de cercetare; respectarea unei ţinute disciplinare; restituirea la timp a materialului împrumutat acasă; mânuirea cu grijă a cărţilor şi a revistelor; interzicerea adnotărilor, sublinierilor, a îndoirii foilor etc. Nerespectarea acestor dispoziţii poate atrage sancţiuni până la retragerea posibilităţii de studiu în biblioteca respectivă. Atitudinea faţă de munca de conţinut executată în bibliotecă se formează treptat, elevul, studentul, cercetătorul învăţând să înlăture dificultăţile şi să culeagă satisfacţii de pe urma lucrărilor terminate cu succes. Ulterior, sprijinindu-se de anumite deprinderi şi obişnuinţe deja dobândite prin experienţă şi cu ajutorul personalului bibliotecilor, cel care studiază ajunge la stadiul capacităţii de autodirijare, fiind interesat pentru unele tipuri de activităţi care au şi intrat în cercul preocupărilor sale constante, în condiţiile învăţământului modern, se tinde să-i obişnuim pe viitorii specialişti cu activitatea de însuşire a cunoştinţelor, în aşa fel încât să poată face faţă cerinţelor societăţii pentru care sunt instruiţi, munca în bibliotecă fiind o parte integrantă a muncii de educaţie şi instruire permanentă. Profesorul Stanciu Stoian, referindu-se la îndrumarea muncii intelectuale, scria: „E nevoie de multă dibăcie şi prudenţă în alegerea mijloacelor. Totul va fi să creăm o atmosferă de aşa natură încât să captăm încrederea cititorului care ar vrea să ne ceară sfaturi. După sfaturile cerute, noi putem, examinându-le cu atenţie, să cunoaştem natura preocupărilor sale pe care, apoi, în deplină cunoştinţă de cauză, să le putem dirija discret". Biblioteca, inimă a educaţiei şi învăţământului, e necesar să devină inima care bate pentru o studiere şi o cercetare de mare eficienţă. FLORIN BENGEAN  Berbec. Sunteţi dominat de sentimente contradictorii, situaţia financiară nu vă oferă multe motive de bucurie. Ar fi bine să vă amintiţi de zicala „măsoară de cinci ori şi tăie o dată". Taur. S-ar putea să fiţi încordat din cauza colaborării dificile cu un partener de afaceri. Este indicat să amânaţi orice decizie în privinţa investiţiilor. . Gemeni. Se pare că nu sunteţi în cea mai bună formă fizică şi intelectuală. Vă sfătuim să nu vă asumaţi nici un risc, pentru că nu aveţi prea multe şanse de reuşită. Rac. S-ar putea să faceţi cunoştinţă cu o persoană care vă cucereşte imediat. Nu vă pripiţi şi să nu luaţi nici o decizie în privinţa relaţiilor sentimentale. Leu. Nu vă ajung banii pentru o excursie, spre nemulţumirea partenerului de viaţă. Se pare că nu reuşiţi să-i explicaţi situaţia suficient de convingător. Fecioară. La serviciu, s-ar putea să fiţi agitat din cauza unei decizii pripite a şefului. Temperaţi-vă nervozitatea, altfel riscaţi să vă complicaţi situaţia. Balanţă. Grijile pe care vi le faceţi nu sunt justificate. Aveţi şanse reale de reuşită, atât pe plan social, cât şi sentimental. Scorpion. Dimineaţă s-ar putea să fiţi cu capul în nori şi să neglijaţi problemele importante. Vă recomandăm să nu începeţi activităţi noi. Săgetător. S-ar putea să vă pună pe gânduri o ceartă cu un coleg. întrebaţi-vă dacă aveţi o atitudine corectă faţă de cei din jur! Capricorn. Plecaţi întro călătorie unde puteţi avea mari satisfacţii pe plan sentimental. O să vă simţiţi foarte bine, deşi nu v-aţi fi aşteptat. Vărsător. Sunteţi dezamăgit de o persoană în care aţi avut mare încredere. Nu este sfârşitul lumii! Pe plan sentimental, traversaţi o perioadă favorabilă. Peşti. Sunteţi confuz şi riscaţi să aveţi probleme atât pe plan social, cât şi financiar. Relaţiile sentimentale merg bine. HOROSCOP )