Cuvântul Liber, noiembrie 2017 (Anul 29, nr. 209-229)

2017-11-08 / nr. 214

MIERCURI, 8 NOIEMBRIE 2017 r Colţul spiritual ---------------------------------------------DRAGOSTEA SUFERĂ TOTUL în Australia verile sunt toride. Crescătorii de animale n-ar avea apa necesară dacă nu ar săpa gropi mari pentru apă, poate chiar în vecinătatea unei umbre răcoroase de pădure. Şi, ca nu cumva să se întâmple ca animalele sălbatice să vină şi să bea apa, cu atâta grijă adunată, trebuie să fie angajat un paznic care să aibă o armă şi să fie oricând gata să tragă dacă fiarele pădurii ar îndrăzni să se apropie. lată-l pe paznic cum moţăie la umbră, dar cu urechile ciulite la fiecare foşnet. Este amiază, o amiază de cuptor. în căldura soarelui fierbinte toate stau în nemişcare: copacii, apa, paznicul. Deodată, un foşnet se aude scurt. Paznicul întoarce capul şi vede un cangur. Era un cangur mamă cu un puişor drăgălaş în buzunarul lui de la piept. Probabil că, setea este atât de mare încât le-a dat curaj celor două făpturi să se apropie. Nici pe departe nu semănau cu nişte fiare, ci mai degrabă cu două fiinţe drăgălaşe pe care paznicul le-ar lăsa să bea, dacă nu ar fi fost ordinul stăpânului. Cu ochii ţintă la paznic, canguriţa, mai face un pas spre apă. Paznicul ia puşca de la picior. Cangurul mai face doi paşi. Paznicul pune arma la ochi şi îi spune în gând: mai bine ai face să nu te apropii să bei, că am să trag! Canguriţa mai face un pas, apoi încă unul, şi încă doi, încet de tot, şi în acest timp nu-şi ia ochii din ochii paznicului. Acesta e pus într-o mare încurcătură. Cum să tragă? Dar în cine să tragă? Dacă trage în mamă, o să rămână puiul singur. Cine o să aibă grijă de el? Mama hotărâtă mai face un pas. Paznicul pune degetul pe trăgaci. Cele două făpturi însetate ajung chiar la marginea gropii și paznicul îşi spune: dacă te apleci să bei, am să trag! Dar canguriţa nu mai face niciun pas. Un glas neauzit de paznic îi spune puiului: „Du-te şi bea!" Puiul sare bucuros, se duce până la apă, bea pe săturate şi se întoarce. Se aşează şi mai bucuros la locul lui, spune cu un glas neauzit „mulţumesc", dar de data aceasta paznicul parcă prinde sunetele acestui glas rămâne mut de uimire. Mama pleacă fără să bea. Fără să bea măcar un strop de apă! La multe se aştepta paznicul, dar la asta nu! Cum e posibil? Să înţeleagă această mamă ce înseamnă sacrificiu? Să înţeleagă oare că trebuie să rişte, şi până unde să rişte pentru puiul ei? Da! Cu adevărat, dragostea găseşte o cale! Dragostea suferă totul, crede totul, nădăjduieşte totul! Şi cu atât mai mult, dragostea unei mame! Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş „Cine a omorât-o pe Szomna Grancsa?”. Cel de-al doilea spectacol, „Cine a omorât-o pe Szomna Grancsa?", în regia lui Mihai Lukacs, va fi jucat tot la Sala Mică a Teatrului Naţional Târgu-Mureş, pe data de 8 noiembrie 2017, de la ora 19.30. Spectacolul urmăreşte povestea unei fete rome de 17 ani din Harghita, care este găsită spânzurată în şura casei părinteşti. Povestea Szomnei nu poate fi descifrată nici de către cei din comunitate, nici de oamenii legii, deşi fiecare are o explicaţie despre moartea fetei. Din distribuţia spectacolului fac parte Liana Ceterchi, Mihaela Drăgan, Zița Moldovan, scenografia fiind semnată de Elena Dobîndă iar muzica live este asigurată de Elena Albu. Turneul TEATRUL ROM NU E NOMAD! face parte dintr-un proiect de prezentare şi itinerare a trei spectacole ale Companiei de Teatru Giuvlipen: „Gadjo Dildo", „albastru/portocaliu" şi „Cine a omorât-o pe Szomna Grancsa?". Scopul principal al turneului este discutarea necesităţii şi rolului unui teatru contemporan al minorităţii rome din România. Miza principală a proiectului este facilitarea accesului publicului larg la spectacole care valorizează dramaturgia romă contemporană şi realizarea unei dezbateri naţionale privind relevanţa înfiinţării Teatrului Rom în România. Compania de teatru independent, feminist rom, Giuvlipen („feminism" în limba romani) a fost fondată în 2014 de actriţele rome, Mihaela Drăgan şi Zita Moldovan, împreună cu Mihai Lukacs, în ultimii ani s-a ocupat în special de spectacole care propun o viziune emancipatoare şi afirmativă despre femeile rome, fiind o platformă în care experienţele acestora din urmă sunt reprezentate şi făcute, astfel, mai vizibile, în urma spectacolelor cei de la Giuvlipen îşi propun să deschidă un dialog intercultural şi un proces de consultare cu profesionişti din teatru şi cultură (în principal teatru minoritar), reprezentanţi ai massmediei locale şi naţionale, reprezentanţi ai unor ONG-uri rome şi de cultură, reprezentanţi ai altor instituţii publice relevante. Biletele şi abonamentele pot fi achiziţionate de luni până vineri între orele 12:00 - 17:30 la Agenţia de Bilete a Palatului Culturii (telefon 0265 261 420, 0372 758 230) sau la casa de bilete a teatrului de luni până vineri între orele 9:00 - 15:00 (telefon 0365 806 865) și online: www.biletmaster.ro 8 NOIEMBRIE 2017 Zile trecute: 312 Zile rămase: 53 Soarele răsare la: 7.16 Soarele apune la: 16.54 Ortodox: Sf. Arhangheli Mihail şi Gavril şi toate cetele Puterilor cereşti Greco-catolic: Sf. Arhangheli Mihail şi Gavril şi toate cetele Puterilor cereşti Romano-catolic: Fer. Elisabeta a Sfintei Treimi Zodia: Scorpion (23 octombrie - 21 noiembrie) r.: FILĂ DE CALENDAR 2006 - A decedat Iosif Conta, dirijor român. 1966 - în SUA, Ronald Reagan este ales Guvernator al statului California. 1956 - Este descoperită cometa Arend-Roland. 1956 - ONU solicită URSS părăsirea teritoriului Ungariei. 1943 - în URSS, este instituit Ordinul militar sovietic Pobeda. 1935 - S-a născut Alain Delon, actor francez. 1929 - S-a născut Ion Brad, scriitor român. 1793 - în Franţa este inaugurat Muzeul Luvru. 1592 - Alexandru al lll-lea cel Rău, devine Domn al Ţării Româneşti. 1561 - în Moldova, Despot Vodă, devine domn al Moldovei. 1364 - A decedat Domnul Ţării Româneşti, Nicolae Alexandru. Cugetarea zilei: „ Viaţa este o ciudată comedie care amestecă împreună şi dureri şi bucurii, punând lacrimi lângă zâmbet, punând zâmbet lângă plâns." (Alexandru Macedonski) '£1 Berbec. Ar fi bine să nu vă planificaţi treburi importante, pentru că este puţin probabil să vă puteţi respecta programul. Taur. Cu sprijinul financiar al unei rude, vă puteţi îndeplini dorinţa de a cumpăra câteva obiecte de uz casnic. .. Gemeni. Aveţi tencţi şerinţa să vă dedicaţi totPVtul muncii şi să neglijaţi relaţiile sentimentale. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie familiei. Rac. Sunteţi decis să terminaţi o activitate începută mai demult, pentru casă. Puteţi beneficia de ajutorul unei rude. Aveţi grijă să nu se ajungă la ceartă! HOROSCOP Leu. Aveţi şanse mari să rezolvaţi probleme legate de cămin. Partenerul de viaţă vă ajută. Vă sfătuim să vă bazaţi pe intuiţie. Fecioară. Sunteţi puţin descurajat de numărul problemelor pe care le aveţi de rezolvat. Cu calm şi răbdare, veţi reuşi. Balanţă. Aveţi succes în toate activităţile casnice. Primiţi o sumă importantă de pe urma unei afaceri şi vă faceţi planuri de viitor. Scorpion. Reuşiţi să faceţi schimbări radicale în viaţa dumneavoastră, mai ales în privinţa relaţiilor sentimentale. Săgetător. S-ar putea să fiţi dezamăgit din cauza unei afaceri care nu merge conform aşteptărilor. Vă sfătuim să nu vă descurajaţi. Capricorn. Chiar dacă aveţi multe probleme de rezolvat, ar fi bine să vă relaxaţi mai mult. Sunteţi tentat să cheltuiţi prea mult în interes personal. Vărsător. Aveţi succes în afaceri şi în activităţile desfăşurate pentru cămin. Reuşiţi să faceţi schimbări atât în casă, cât şi în afaceri. Peşti. Sunteţi hotărât să faceţi o schimbare în relaţiile sentimentale. Vă simţiţi foarte bine într-o vizită la prieteni. ---_____----------------Să fim sănătoşi! -----------------------------------------------------------------------ÎN SALIVĂ EXISTĂ UN ANALGEZIC MAI PUTERNIC DECÂT MORFINA Cercetătorii de la Institutul Internaţional Pasteur (care cuprinde 33 de institute din 26 de ţări), citaţi de descopera.ro, susţin că au găsit în saliva umana o peptidă numită opiorfină, care este de şase ori mai puternică decât morfina. „în studiul nostru, am realizat o serie de teste care confirmă faptul că versiunea modificată a opiorfinei, numită STR-324, nu doar că funcţionează ca analgezic, ci este şi de şase ori mai puternică decât morfina, blocând durerea la şoareci atunci când este injectată. __________________, ______________________ în acest an, vom realiza primele teste pe oameni. Dovezile actuale sugerează că STR-324 va avea rezultate bune acolo unde alte analgezice au eşuat, iar în acest caz testele clinice vor începe în 2019. Este vorba despre durerile neuropatice (dureri cauzate de nervi şi nu de ţesut), care sunt comune la diabeticii la care boala nu poate fi controlată, apărând în urma unor infecţii virale. Durerile neuropatice şi alte dureri cronice sunt dificil de tratat şi de obicei sunt rezistente la medicamentele convenţionale pe bază de opioide. Dacă STR-324 este mai eficient pentru durerile neuropatice decât alte opioide, va fi un cu totul alt tip de analgezic. Un mare avantaj al STR-324 este că nu va cauza scăderea ratei respiraţiei precum alte medicamente. Acest efect secundar a fost asociat cu unele decese şi a limitat până acum utilizarea opioidelor pentru a reduce simptomele de durere. Datele cu privire la STR-324 sunt până acum promiţătoare, funcţionând altfel pentru a furniza un efect pentru durerile specifice, spre deosebire de opioidele convenţionale, însă numai testele clinice vor arăta dacă aduce o nouă şansă pentru persoanele care trăiesc cu durere cronică", explică oamenii de ştiinţă. (L.P.) Nu-ţi părăsi prietenul pentru un pahar cu apă Un om şi câinele său au murit în acelaşi timp. Ajungând în cer, au mers pe un drum pietruit cu aur, pe lângă un gard de marmură fină, până au dat de o poartă superbă, construită din perle, ce străluceau sub razele soarelui. Ajungând lângă poartă, au văzut un om şezând în pragul ei. - Scuzaţi-mă, unde ne aflăm? - în Rai, a răspuns portarul. - Putem primi un pahar cu apă? - Desigur, a răspuns portarul, intră şi vei primi. - Singur? Prietenul meu nu poate intra? - Regret, nu permitem intrarea animalelor... Omul a decis să renunţe la apă, şia chemat câinele şi-au plecat mai departe. Tot mergând au ajuns la o poartă simplă de lemn, fără gard împrejur. Un portar stătea rezemat de poartă şi citea dintr-o carte. - Putem primi puţină apă? - Desigur, cu plăcere, intraţi, a răspuns portarul. Cei doi au trecut poarta, şi au băut apă rece din fântâna apropiată, cât au poftit. - Mulţumim, dar unde ne aflăm? - în Rai, le-a răspuns portarul. - Am mai întâlnit un portar, şi el mi-a spus că la poarta lui e intrarea în Rai... - Ah, te referi la strada aurită şi poarta cu perle? Nu, acolo e Iadul! - Şi nu vă păsa că acolo se folosesc de numele vostru? - Nu, i-a răspuns portarul. Noi suntem bucuroşi că ei îi păstrează pe toţi aceia care sunt de acord să-şi părăsească prietenii şi să-i lase afară! AUREL VÂGA