Cuvântul Liber, iunie 2018 (Anul 30, nr. 102-122)

2018-06-30 / nr. 122

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 30 IUNIE 2018 Costurile însoţitorilor / pacienţilor minori trataţi în străinătate vor fi decontate! Ministerul Sănătăţii anunţă că au intrat în vigoare noile reglementări privind accesul pacienţilor la tratamente în străinătate, prin care au fost simplificate procedurile de acces şi decontare a tratamentelor. „Prin publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului nr. 81/ 2018, care modifică Ordinul 50/2004 privind metodologia de trimitere a unor categorii de bolnavi pentru tratament în străinătate, au fost simplificate procedurile de acces și decontare a tratamentelor în străinătate. Una dintre prevederile Ordinului nr. 81/2018 se referă la accesul la tratament în străinătate pentru bolnavii care necesită efectuarea de transplant de organe, țesuturi sau celule de origine umană şi care prezintă şi patologii asociate ce nu permit efectuarea intervenţiei în centrele acreditate din România. De asemenea, noile reglementări prevăd şi modalităţile de decontare a tratamentelor în străinătate, precum şi asigurarea medicaţiei după transplant pentru pacienţii care au suportat o intervenţie într-o clinică din străinătate. Pentru că tratamentele în străinătate presupun situaţii de urgenţă medicală, conform noului ordin de ministru, pentru copiii cu vârste între 0-1 an, dosarul necesar pentru accesul la tratament în străinătate se poate întocmi imediat după diagnosticarea afecţiunii într-o unitate sanitară din cadrul unui centru universitar, fără a mai fi necesară parcurgerea tuturor etapelor prevăzute pentru pacienţii din alte categorii de vârstă. Totodată, Comisia Ministerului Sănătăţii poate aproba efectuarea tratamentului în străinătate în baza unei singure oferte de tratament a unei clinici din străinătate, aleasă de comisia teritorială. Astfel, timpul de întocmire şi aprobare a dosarelor pentru accesul la tratament în străinătate va fi mai scurt, în cazuri excepţionale, impuse de natura şi gravitatea bolii, precum şi pentru bolnavii minori, comisiile de specialitate teritoriale pot recomanda ca pacienţii cu vârsta cuprinsă între 0 şi 18 ani să se deplaseze în străinătate cu însoţitor, iar costurile de deplasare şi cazare vor fi decontate de către direcţia de sănătate publică", se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Sănătăţii, citat de mediafax.ro. (LP.) Avem de două ori mai puţini psihoterapeuţi decât restul UE In momentul de faţă există 1.200 de psihoterapeuţi înscrişi în Asociaţia Română de Psihoterapie, adică cinci la o sută de mii de locuitori. Media europeană este dublă. Potrivit reprezentanţilor Federaţiei Române de Psihoterapie, în România nu este cunoscut rolul psihoterapeutului şi se realizează frecvent confuzii între psiholog (oferă consiliere persoanelor sănătoase), psihoterapeut (care poate oferi consiliere şi persoanelor cu afecţiuni psihice) şi psihiatru (care pune diagnostic şi prescrie medicamente în caz de afecţiuni psihice). „Formarea în psihoterapie a început la noi în ţară în anii '90, de aceea profesia nu este la fel de vizibilă ca în alte ţări", explică medicul Ileana Botezat-Antonescu, preşedinte FRP. Potrivit specialistei, în Europa există peste 200 de forme de psihoterapie acreditate, cele mai solicitate fiind logoterapia, terapia comportamentală, terapia corporală, psihanaliza, hipnopsihoterapia, psihodrama şi analiza tranzaţională. „La noi în ţară, numărul psihoterapeuţilor acreditaţi european, adică al celor care deţin Certificat European de Psihoterapeut (CEP) este de numai 31", spune Ileana Botezat- Antonescu. Ca atare, numai aceste persoane au o pregătire conformă cu standardele europene şi pot profesa oriunde în Uniunea Europeană, nu doar în ţară. Şedinţele nu sunt decontate / de Casa de Asigurări Psihoterapia este parte a recuperării în cazul afecţiunilor psihice precum depresia, tulburarea anxioasă, tulburarea de tip borderline sau cea bipolară, dar se adresează şi persoanelor sănătoase care vor să-şi îmbunătăţească modul de gestionare a gândurilor şi a emoţiilor. „Oamenii vin la psihoterapeut pentru că pierd controlul asupra propriei vieţi, se simt neputincioşi şi fără soluţii, iar acest lucru se poate întâmpla din diverse motive: copilul consumă etnobotanice, un divorţ, pierderea serviciului", spune Ileana Botezat- Antonescu. Şedinţele de psihoterapie costă între 10 şi 20 de euro şi nu sunt decontate de către Casele de Asigurări de Sănătate. 30 IUNIE 2018 Zile trecute: 181 Zile rămase: 184 Soarele răsare la: 5.29 Soarele apune la: 21.20 Ortodox: Soborul Sfinnţilor Apostoli, cei doisprezece Greco-catolc: Serbarea celor 12 Apostoli Romano-catolic: Primii Sfinţi Martiri din Roma Zodia: Rac (22 iunie-22 iulie) FILĂ DE CALENDAR 2000 - Președintele Bill Clinton promulgă legea semnăturii electronice. 1975 - S-a născut Ralf Schumacher, pilot german de Formula 1. 1973 - Are loc cea mai lungă eclipsă totală de soare din secolul XX (6 min 20 s). 1936 - în SUA, este publicat romanul „Pe aripile vântului", de Margaret Mitchell. 1905 - Albert Einstein publică lucrarea „Asupra electrodinamicii corpurilor în mişcare", cunoscută astăzi ca teoria relativităţii. 1835 - Lui Nicolae Bălcescu i se acordă menţiune la trigonometrie. 1504 - Bogdan al lll-lea cel Orb devine domn al Moldovei. 296 - Sf. Marcelin devine Papă. Cugetarea zilei: „ Nu urma calea unde te duce drumul. Mergi mai degrabă acolo unde nu există nicio cărare și iasă o urmă". (Ralph Waldo Emerson) Berbec. S-ar putea să constataţi că v-aţi făcut planuri total nerealiste. Vă recomandăm să vă sfătuiţi cu partenerul de viaţă. Taur. Aveţi tendinţa să începeţi prea multe treburi simultan şi riscaţi să nu vă reuşească nimic. Vă sfătuim să nu vă impunem punctul de vedere. Gemeni. Relaţiile cu partenerul de viaţă şi cu prietenii sunt excelente. Vă recomandăm să fiţi prudent în afaceri. Bac. S-ar putea să plecaţi într-o călătorie neprevăzută. Profitaţi de şansele care vi se oferă, dar feriţi-vă de speculaţii! Leu. Aveţi tendinţa să vă supra-apreciaţi capacitatea de efort. Este foarte bine că aveţi încredere în forţele proprii, dar păstraţi-vă realismul! Fecioară. O veche cunoştinţă vă propune să vă schimbaţi locul de muncă. Vă sfătuim să nu daţi un răspuns definitiv. Balanţă. Vă simţiţi înSUb formă şi sunteţi hotărât să profitaţi de situaţie. Puteţi avea succes în afaceri, în călătorii, dar mai ales pe plan sentimental. Scorpion. Dorinţa de a câştiga mai mult vă face să neglijaţi planul sentimental şi riscaţi să ajungeţi la discuţii aprinse cu partenerul de viaţă. ^I Săgetător. Se pare că aveţi dificultăţi de comunicare. Vă recomandăm să amânaţi întâlnirile de afaceri şi să evitaţi deciziile importante. Capricorn, începeţi o 4 K . lucrare grea, care vă poate aduce câştiguri serioase. Vă sfătuim să vă organizaţi astfel încât să nu neglijaţi problemele de familie. Vărsător. Dimineaţa faceţi planuri de afaceri foarte ambiţioase. Vă sfătuim să fiţi mai realist şi să înţelegeţi că singur nu vă puteţi descurca. x ^ Peşti. Vă cam lipseşte simţul practic şi s-ar * * putea să vă descurcaţi mai greu la serviciu. Vă recomandăm să evităm discuţiile cu şefii. HOROSCOP) Să fim săntătoşi'. SCĂDEREA IN GREUTATE NE SCAPĂ DE APNEEA IN SOMN Cercetătorii finlandezi de la Clinica de Somn Oivauni, din Kuopio, citaţi de descopera.ro, susţin că sforăitul este asociat mai multor probleme cardiovasculare, iar de această afecţiune suferă mai ales persoanele obeze. „Sforăitul nu este ceva neobişnuit, nici pentru adulţi şi nici pentru copii. Aproape 60% din populaţie sforăie, inclusiv copiii, în cazul cărora sforăitul apare de obicei din cauza unui obstacol în căile respiratorii. Una dintre cele mai frecvente cauze ale sforăitului este apneea în somn, o afecţiune a aparatului respirator caracterizată prin pauze respiratorii repetate, frecvente, în timpul somnului. Această problemă este foarte răspândită în rândul persoanelor supraponderale de vârstă mijlocie, iar forma avansată a afecţiunii este asociată mai multor probleme cardiovasculare. Studiul nostru sugerează că persoanele care suferă de apnee de somn s-ar putea bucura de beneficii pe termen lung dacă slăbesc, în urma sportului şi a unei diete sănătoase. Participanţii obezi la studiu, care au trecut printr-o schimbare a stilului de viaţă ce a durat un an, prezentau un risc înjumătăţit ca apneea în somn să se agraveze, în comparaţie cu persoanele care nu beneficiaseră de această schimbare. De obicei, durează câţiva ani până când apneea în somn progresează de la o stare blândă la una gravă, iar acest lucru se datorează creşterii în greutate. Până acum, nimeni nu a acordat atenţie acestui aspect, dar noi i-am distribuit, în mod aleatoriu, pe cei 81 de participanţi (adulţi obezi afectaţi de apnee în somn) în două grupuri. într-unul din grupuri, pacienţii beneficiau de o intervenţie din partea specialiştilor timp de un an, ce includea un plan de alimentaţie redus în calorii şi sfaturi referitoare la dietă şi la sport, pe când, în celălalt grup, pacienţii aveau parte de un număr limitat de sesiuni în cadrul cărora primeau informaţii generale despre dietă şi sport. Rezultatele au arătat că intervenţia asupra persoanelor din primul grup a dus la beneficii serioase pentru sănătate. Totuşi, era neclar dacă aceste efecte urmau să persiste şi după încheierea programului. De aceea, am revenit la 57 dintre cei 81 de participanţi la cinci ani distanţă de la primul studiu, descoperind că persoanele care făcuseră parte din primul grup reuşiseră să îşi menţină greutatea. Aceşti participanţi cântăreau,în medie, cu 5,45 kilograme mai puţin decât în urmă cu 5 ani; în schimb, participanţii din cel de-al doilea grup cântăreau, în medie, cu 0,5 kg mai mult. Şase participanţi din primul grup trecuseră de la o fază blândă a apneei în somn la una moderată, însă niciun participant nu ajunsese într-o stare gravă, în schimb, 12 membri din cel de-al doilea grup progresaseră la o fază moderată şi ajunseseră să sufere de apnee în somn în stare gravă. în concluzie, la cei care au slăbit câteva kilograme am observat beneficii în ceea ce priveşte apneea în somn, inclusiv cinci ani mai târziu", explică oamenii finlandezi de ştiinţă. (L.P.) 15-