Cuvântul Liber, octombrie 2018 (Anul 30, nr. 187-208)

2018-10-18 / nr. 199

UVANTUL JOI, 18 OCTOMBRIE 2018 Să fim sănătoşi! EFECTUL PLACEBO ESTE UNUL REAL ŞI REDUCE SIMPTOMELE Cercetătorii americani de la Şcoala de Medicină a Universităţii din Chicago, citaţi de descopera.ro, au demonstrat că efectul placebo este unul real şi determină reduceri ale simptomelor la pacienţi. „în studiul nostru, am constatat că, atunci când oamenii cu o durere cronică de spate iau o pastilă de zahăr placebo, durerea lor este redusă la fel de eficient precum ar fi și în cazul în care folosesc medicamente pentru durere. Dar, mai important decât atât, se pare că persoanele cu anumite trăsături au răspuns mai bine la efectul placebo decât altele, iar acest lucru ar putea avea într-o zi implicaţii semnificative pentru practica medicală. Răspunsul standard a fost că efectul placebo este real, dar nu este previzibil, că nu vei putea anticipa cine va răspunde sau cât de mult va răspunde. De fapt, pot fi prezise ambele răspunsuri. în cercetarea noastră, am recrutat 63 de pacienţi cu dureri cronice de spate. Patruzeci şi trei au primit o pastilă de zahăr despre care nu ştiau că este un tratament placebo, iar 20 nu au primit niciun tratament. Nicio persoană participantă la studiu nu a primit un analgezic real. De-a lungul a circa opt săptămâni, participanţii la studiu au efectuat evaluări periodice de laborator şi le-au fost urmărite durerile zilnice pe o aplicaţie pe smartphone. Aproximativ jumătate dintre cei care au primit tratamentul placebo au prezentat o reducere de aproximativ 30% a durerii, un rezultat comparabil cu medicamentele prezente în farmacii. De asemenea, anumite trăsături puteau prezice dacă pastilele de zahăr sunt eficiente sau nu. Mai multe caracteristici ale anatomiei creierului, cum ar fi asimetria în zonele care controlează emoţiile şi răsplata, inclusiv amigdala, hipocampul şi accumbens, precum şi personalitatea (conştientizarea emoţională, atenţia îndreptată spre mediul înconjurător) au fost corelate cu răspunsul pozitiv la tratamentul placebo. Puterea predictivă este suficient de mare, astfel încât aceşti pacienţi nici măcar nu trebuie să fie păcăliţi să urmeze tratamentul placebo, deoarece creierul lor este deja pregătit să răspundă, chiar dacă ştiu că iau un medicament înşelător, încă nu se ştie dacă, sau când, aceste rezultate vor fi integrate în practica clinică, deoarece studiul a fost unul redus şi va trebui reprodus pe eşantioane mult mai mari. în plus, populaţia inclusă în studiu, adică pacienţii cu dureri cronice, pot avea o experienţă vastă cu sistemul medical şi o atitudine puternică cu privire la sănătatea lor. Persoanele cu o expunere mai redusă la sistemul de sănătate, s-ar putea să nu aibă acelaşi profil cognitiv sau să nu fie la fel de adaptate la micile schimbări la nivelul durerii şi al altor simptome, însă, dacă medicii ar putea anticipa în mod constant răspunsul la tratamentul placebo, suntem de părere că impactul va fi unul uriaş, atât la nivel individual, cât şi la nivel sistematic. Nu numai medicii ar putea prescrie medicamente placebo, care nu au efecte secundare, anumitor pacienţi, evitând astfel consumul inutil de medicamente, dar studiile clinice ar putea fi proiectate, de asemenea, fără a se ţine cont de efectul placebo, făcându-le mai ieftine şi mai uşor de completat în concluzie, un clinician ar putea pune cinci sau şase întrebări pacientului, după care ar putea decide dacă ar trebui să prescrie un tratament placebo sau unul real. Cu cât sunt mai sinceri la acest chestionar de personalitate pacienţii, cu atât mai mare va fi răspunsul la tratamentul placebo", explică oamenii de ştiinţă americani. (L.P.) 18 OCTOMBRIE 2018 Zile trecute: 291 Zile rămase: 74 1 Soarele răsare la: 7.41 1 Soarele apune la: 18.32 Ortodox: Sf. Ap. Luca1 Greco-catolic: Sf. ap. şi ev. Luca1 Romano-catolic: Sf. ev. Luca1 Zodia: Balanţa 1 (22 septembrie - 22 octombrie) FILĂ DE CALENDAR 1991-Azerbaidjanul îşi declară independenţa faţă de URSS. 1989 - Este lansată sonda spaţială americană Galileo. 1945 - în Germania, începe Procesul criminalilor de război nazişti. 1922 - La Londra, este fondată British Broadcasting Corporation (BBC). 1918 - Cehoslovacia îşi declară independenţa faţă de Imperiul Austro-Ungar. 1884 - România, semnează la Viena, Tratatul de alianţă Româno-Austro-Ungar. 1882 - în România, este inaugurată linia ferată Buzău-Mărăşeşti, prima linie ferată construită de către ingineri români. 1867 - Teritoriul Alaska este transferat formal către SUA, de sub controlul Rusiei. 1599 - în Transilvania, are loc Bătălia de la Şelimbăr dintre Domnul Mihai Viteazul şi Principele Andrei Báthory. Cugetarea zilei: „în orice carieră, duşmanii stau la pândă; ei nu pot fi învinşi decât prin stăpânire de sine şi veselie." (Goethe) /" ■— Berbec. Astăzi sunt şanse să culegeţi roadele unei colaborări. După-amiază s-ar putea ca relaţiile sentimentale să nu meargă prea bine. Taur. După o perioadă nu tocmai favorabilă pe plan sentimental, se pare că astăzi norocul vă zâmbeşte. Aveţi ocazia să faceţi cunoştinţă cu o persoană care vă răpeşte inima. # Gemeni. Se pare că sunteţi nemulţumit datorită problemelor financiare. Pe plan intelectual, sunteţi într-o formă deosebită. Vă sfătuim să profitaţi! Rac. Aveţi multe probleme de rezolvat. Vă sfătuim să vă planificaţi cât mai bine, ca să nu vă consumaţi energia inutil. Leu. Sunteţi foarte bine dispus, iar relaţiile cu anturajul decurg fără probleme. Singurul lucru care nu vă mulţumeşte pe deplin este situaţia financiară. Fecioară. Creativitatea vă asigură succesul în afaceri. Planurile pe care vi le faceţi azi se vor concretiza rapid şi vă vor aduce satisfacţii financiare. Balanţă. Astăzi aveţi un farmec deosebit, care vă deschide toate uşile. Puteţi să vă ocupaţi de afaceri şi să faceţi investiţii pentru cămin. Membrii familiei vă ajută. Scorpion. Aveţi ocazia să începeţi o activitate care vă va aduce mari satisfacţii profesionale şi financiare. La serviciu, munciţi într-un ritm alert. Săgetător. Este posibil să plecaţi într-o delegaţie anunţată în ultimul moment. Deşi întâmpinaţi mai multe obstacole, vă descurcaţi foarte bine. Capricorn. Aveţi ocazia să plecaţi într-o excursie cu prietenii. Vă simţiţi plin de energie şi cei din jur vă apreciază ideile. încercaţi să profitaţi de orice ocazie. Vărsător. Vă pregătiţi să plecaţi într-o călătorie şi toată familia intră în priză. S-ar putea să vă indispună o rudă. Totuşi sfaturile sale s-ar putea dovedi utile. Peşti. Dimineaţă s-ar putea să primiţi o veste bună în legătură cu o sumă de bani pe care trebuie să îi primiţi de la serviciu, spre bucuria partenerului de viaţă. HOROSCOP )  Marele filantrop Vasile Stroescu - personalitate marcantă a Astrei Este necesară aducerea în actualitate a câtorva mari personalităţi reprezentative ale Astrei, care prin activitatea lor au desfăşurat puternice acţiuni de întrajutorare faţă de cei din jur. O personalitate marcantă este cea a lui Vasile Stroescu. Ca o consecinţă a noii orientări economice la Adunarea Generală de la Şimleu, din 1908, se aprobă angajarea de către Astra a unui conferenţiar agronomic, care trebuia, pe lângă prelegeri economice, să facă şi propagandă în favoarea însoţirilor. Insă, pentru înfăptuirea unui asemenea plan ambiţios, Asociaţiunii îi erau necesare fonduri suplimentare, întrucât aşezământul desfăşura activitatea pe multiple planuri: tipărituri, învăţământ (şcoala de fete), secţiile ştiinţifice, muzeu, bibliotecă, conferinţe etc., iar primele speranţe apar în anul 1910, odată cu actele de mărinimie ale lui Vasile Stroescu, marele moşier basarabean. în primăvara anului menţionat, Vasile Stroescu a donat celor două consistorii din Blaj şi Sibiu, pentru fondurile culturale, 100.000 şi, respectiv, 216.000 coroane, generozitate ce i-a impresionat profund pe românii transilvăneni. Având în vedere că Palatul Astrei a costat în anul 1905 aproape 160.000 de coroane, atunci ne putem face o idee asupra acestor două sume. Donaţiile le făcea nu din orgoliu, ci pur şi simplu pentru a sprijini cultura românilor ardeleni, aşa după cum reiese dintr-o scrisoare adresată mitropolitului Meţianu, la 30 martie 1910, expediată din Davos, Elveţia. Pentru sprijinul material acordat culturii româneşti, Academia Română, Liga Culturală şi Asociaţiunea transilvană, l-au ales membru onorariu. Cu acest prilej, la Adunarea Generală a Astrei, ţinută la Dej, participanţii l-au ovaţionat minute în şir, deşi mecenatul nu se afla de faţă. în calitate de membru onorariu, Vasile Stroescu a dorit să ajute nemijlocit acest aşezământ. Prilejul i s-a ivit în 1911, când Astra sărbătorea cincizeci de ani de la fondarea sa. în şedinţa comitetului central din 13 aprilie 1911, secretarul administrativ, O.C. Tăslăuanu, anunţă că a primit o scrisoare de la V. Stroescu, prin care mecenatul renunţă la planul său de a înfiinţa şcoli agricole şi prezintă o nouă propunere, ce consta în înfiinţarea băncilor săteşti, iar pentru realizarea acestui proiect trimite Asociaţiunii 50.000 de coroane. în şedinţa comitetului central din 18 mai s-au hotărât următoarele: „secţia economică să studieze organizarea economică a ţărănimii prin cooperaţie, votează din suma 50.000 coroane donată de domnul Vasile Stroescu, 1000 coroane domnului V.C. Osvadă ca să studieze mişcarea cooperativă din Ungaria, România şi Bucovina, iar până la 1 octombrie a.c. să prezinte comitetului central un raport amănunţit despre rezultatul studiului şi un proiect de realizare privitor la înfiinţarea băncilor poporale". Iniţial, Astra îşi propusese să extindă toate formele cooperatiste, însă la opoziţia lui Vasile Stroescu, ce ameninţa cu retragerea sumei donate, s-a acordat prioritate băncilor populare. Ba şi mai mult, marele mecenat era dispus să ofere câte 500 de coroane la 200 de comune, în vederea fondării băncilor populare, începând cu comitatul Bihor. Deci, era dispus să mai dăruiască altă sută de mii de coroane. După unele frământări şi discuţii, i se dă dreptate lui Vasile Stroescu, ideea mecenatului fiind susţinută şi de O.C. Tăslăuanu. La Adunarea Generală a Astrei de la Blaj, din 1911, Vasile Stroescu n-a participat. Cu acel prilej, i s-a mulţumit mecenatului printr-o telegramă expediată la Odesa, în schimb, toamna, a trecut o zi prin Sibiu, incognito, cu scopul de a-l cunoaşte pe Octavian Goga, însă „poetul pătimirii noastre" era plecat din localitate. Vasile Stroescu a rămas încântat de instituţiile culturale vizitate. în anul următor (1912), cu prilejul Adunării Generale de la Sibiu, s-a sărbătorit centenarul naşterii cărturarului G. Bariţiu, fost preşedinte al Astrei şi Academiei Române. La festivităţi ia parte şi Vasile Stroescu, care izbuteşte, la început, să treacă neobservat, întrucât nu-i plăceau ovaţiile. Preşedintele Astrei, A. Bârseanu, în raportul prezentat Adunării Generale, izbuteşte să scoată în relief contribuţia mecenatului la ridicarea morală şi materială a ţărănimii. Pentru răspândirea pe scară largă a cunoştinţelor în păturile ţărăneşti, Vasile Stroescu a oferit 15.000 coroane pentru cumpărarea de cărţi, în vederea constituirii a 3.000 de biblioteci săteşti. La aceste cărţi se vor adăuga şi altele, tipărite pe cheltuiala sa. Izbucnirea Primului Război Mondial a împiedicat realizarea acestui proiect. Vasile Stroescu preconiza ca în fiecare comună să existe o bancă sătească şi o bibliotecă. Un alt gest nobil l-a făcut faţă de studenţii români, care erau găzduiţi la căminul Petran din Cluj. în urma unui articol publicat de D. Goga în „Tribuna", intitulat Copiii nimănui, marele mecenat a dăruit 10.000 de coroane pentru cumpărarea de cărţi şi reviste. Acest cămin era patronat de despărţământul Astrei Cluj. în anul 1914, din donaţia de tipărituri a lui Vasile Stroescu au fost expediate Societăţii pentru literatura şi cultura poporului român din Bucovina, cu sediul la Cernăuţi, şase lăzi cu cărţi, în vederea distribuirii ca premii, elevilor silitori. Pentru însuşirea unor meşteşuguri artistice (dantelărie şi tâmplărie de mobilă) a oferit 10.000 de coroane, în vederea instruirii a patru bursieri. Tiberia Barcianu şi Lucreţia Iosif au studiat dantelăria la Viena şi Praga, iar Vasile Băleanu şi Ciril Morariu s-au specializat la Innsbruck. După aceea, Lucreţia Iosif a condus un curs de dantelărie la Sălişte. în numai câţiva ani, Vasile Stroescu a sprijinit material Astra cu aproape 100.000 de coroane, contribuind din plin la buna desfăşurare a activităţilor acestui aşezământ. Generozitatea sa a fost preţuită la adevărata sa valoare. FLORIN BENGEAN