Cuvântul Liber, februarie 2019 (Anul 31, nr. 20-39)

2019-02-23 / nr. 36

(SÂMBĂTĂ, 23, LUXI, 35 FlillRIlAKIi; a)li) » AMJLXXXl;i\l.:H» (7.497)« lî BMaM,2l) ----------------------. MC Mt M TO i; #A I, FIUL RĂTĂCITOR IW SE MAI ÎNTOARCE! Satul din copilăria mea a dispărut, au rămas doar amintirile şi nostalgia după o lume minunată. De fiecare dată, când fiu risipitor prin lume, mă întorc la casa părintească, cu iarbă crescută în curte şi un câine singur, legat lângă un coteţ, constat că lumea s-a schimbat la faţă, că majoritatea dintre cunoscuţi şi prieteni s-au mutat în cimitirul de lângă biserica din deal. Şi că majoritatea dintre localnici sunt nişte necunoscuţi. Toate uliţele satului sunt asfaltate, chiar şi în Ţigănie, un fel de cartier locuit de rromi. Străzile sunt asfaltate, din câte am aflat, cu fonduri europene şi guvernamentale. Şcoala a rămas în aceeaşi clădire impozantă din centrul satului. Dacă pe vremea în care umblam şi eu la şcoală, erau clase paralele I-VIII, una cu predare în limba română şi cealaltă cu predare în limba maghiară, copiii de ţigani frecventau mai mult secţia română şi erau silitori, învăţau la fel de bine ca şi românii. Astăzi, în clasele cu predare în limba română mai sunt doi trei copii de români, şi 20 de copii de ţigani. Am întâlnit absolvenţi de 8-10 clase din această categorie, care nu ştiu să scrie şi să citească, dar şi elevi din familii de rromi, la şcoli profesionale şi licee. Peste 10-15 ani, structura etnică a satului se va schimba, românii şi maghiari, împreună, vor deveni minoritari. Un american misionar, creştin penticostal, a venit după revoluţie, la noi în sat, şi i-a „încreştinat" pe ţigani, astfel că la ora actuală au patru case de rugăciune, cu predicatori din rândul lor, cu program riguros. Fenomenul este benefic pentru comunitate, fiindcă a reuşit să facă o oarecare educaţie civică, în sensul că ţiganii sunt cununaţi, copiii sunt trimişi la şcoală, furturile s-au redus, doar când şi când mai auzi că s-a spart o gospodărie, că nişte tineri proveniţi din alte sate s-au dedat la hoţii. Chiar dacă nu sunt locuri de muncă pe plan local, nivelul de trai a crescut, prin faptul că ţiganii, mai ales tinerii, pleacă la muncă în Germania, Slovenia, Finlanda, Danemarca, în ultimii ani, mai puţin în Ungaria. După 4-5 luni în străinătate, se întorc acasă cu bani, mulţi dintre ei şi-au cumpărat case în centrul satului şi maşini, cei rămaşi acasă sunt beneficiari de ajutor social şi alocaţie după mai mulţi copii, aşa că, în general, se poate spune că ţiganii din satul meu trăiesc bine, le prieşte democraţia şi libertatea de mişcare. Pentru mine este o mare necunoscută faptul că Biserica Ortodoxă şi Biserica Reformată din sat nu au reuşit să-i încreştineze. în Biserica VASILE BOTA V____________________________________/ (Continuare în pag. a 3-a) Noii miniştri al Dezvoltării şi Transportuillor au depus jurământul de învestitură în funcţii Social-democraţii Daniel Suciu şi Răzvan Cuc au depus ieri, la Palatul Cotroceni, jurământul de învestitură în funcţiile de viceprim-ministru şi ministru al Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, respectiv ministru al Transporturilor, în faţa preşedintelui Klaus Iohannis. Din partea Guvernului, la ceremonie au participat mai mulţi miniştri. Premierul Viorica Dăncilă nu a fost prezentă, fiind plecată la Madrid. Ceremonia a fost una scurtă, iar şeful statului nu a transmis niciun mesaj. Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, joi, decretele pentru numirea în funcţie a lui Vasile-Daniel Suciu, propus ca viceprim-ministru şi ministru al Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, şi a lui Alexandru-Răzvan Cuc, propus pentru Ministerul Transporturilor. Prim-ministrul Viorica Dăncilă a transmis, miercuri, şefului statului propunerile de numire a miniştrilor la Dezvoltare Regională şi Transporturi. Pe 22 noiembrie anul trecut, Lucian Sova a V_______________________________________a demisionat de la Ministerul Transporturilor, iar pe 26 noiembrie a demisionat şi Paul Stănescu de la Ministerul Dezvoltării. Pe 3 ianuarie, Iohannis a semnat decretele pentru constatarea vacanţei celor două portofolii. Pe 7 ianuarie, şeful statului a semnat decretele pentru desemnarea lui Eugen Teodorovici ca ministru interimar al Dezvoltării Regionale şi a Rovanei Plumb în funcţia de ministru interimar al Transporturilor. Premierul i-a nominalizat iniţial pentru cele două portofolii pe Lia Olguţa Vasilescu şi pe Ilan Laufer, însă şeful statului a respins cele două propuneri. Ulterior, Viorica Dăncilă a transmis de patru ori propunerile ca Lia Olguţa Vasilescu să fie ministru al Dezvoltării, iar Mircea Drăghici al Transporturilor. La începutul lunii februarie, preşedintele Iohannis a respins numirea Liei Olguţa Vasilescu la Ministerul Dezvoltării. Ulterior, Vasilescu şi Drăghici au anunţat că îşi retrag candidaturile pentru cele două portofolii. __________________________________AGERPRES . Declaraţie de intenţie privind elaborarea unui acord de colaborare între Ţinutul Secuiesc şi Tirolul de Sud Preşedinţii consiliilor judeţene Covasna, Harghita şi Mureş şi viceguvernatorul regiunii autonome Bolzano (Tirolul de Sud) au semnat joi, la Sfântu Gheorghe, o declaraţie de intenţie privind elaborarea unui acord de colaborare între Ţinutul Secuiesc şi menţionata regiune autonomă din Italia, informează MTI. Printre altele, în document se face trimitere la faptul că în regiunea preponderent maghiară din România şi în regiunea din Italia, în care populaţia germană este majoritară, există viziuni similare privind înţelegerea culturală, colaborarea dintre minoritate şi majoritate, convieţuirea dintre grupurile etnice. în document se stipulează că scopul relaţiilor ce urmează să fie stabilite este dezvoltarea economică a ambelor regiuni, precum şi schimburi în domeniile educaţiei, turismului, agriculturii, a sistemului de asociere, precum şi în domeniul mărcilor înregistrate locale şi regionale. Semnatarii Tamás Sándor (CJ Covasna), Borboly Csaba (CJ Harghita), Ferenc Péter (CJ Mureş) şi Bolzano Daniel Alfreider (viceguvernatorul regiunii autonome Bolzano) se angajează la elaborarea unui acord care, după aprobarea tuturor autorităţilor locale şi ale celor două state, să fie baza legală a atingerii scopurilor comune şi care va contribui la dezvoltarea relaţiilor de prietenie dintre popoarele Italiei şi României. Ceremonia de semnare a fost precedată de o (I.S.) (Continuare în pag. a 3-a) Un pod nou peste râul Mureş Podul nou ce se va construi peste râul Mureş va realiza legătura rutieră între localităţile Vidrasău şi Şăuşa. Se împlineşte, astfel, o dorinţă veche a locuitorilor de aici, prin semnarea contractului de lucrări, în data de 21 februarie 2019, între oraşul Ungheni, prin primarul Victor Prodan, şi SC DACIA FABER SRL. Astfel, localităţile Vidrasău şi Şăuşa vor fi conectate printr-un pod, în lungime de 82,85 de metri, înlocuind astfel traversarea anevoioasă cu bacul a râului Mureş. Termenul de execuţie este de 16 luni, iar valoarea investiţiei se ridică la suma de 3.395.405,45 lei. Construcţia acestui pod va permite nu doar un acces rapid între cele două maluri ale Mureşului, pentru locuitori, ci va contribui în mod direct la dezvoltarea economică a zonei, răspunzând cerinţelor agenţilor economici şi întreprinzătorilor privaţi. Solicitată cu mult timp în urmă, construcţia podului va fi realizată de către actuala administraţie locală a oraşului Ungheni, care continuă, astfel, şirul investiţiilor necesare pentru modernizarea infrastructurii locale. (I.H.) eca Judeţeană MUREŞ târgu-mureş INVITAŢIE Parada celor 100 de costume populare, ce a marcat în 2018 Anul Centenarului Marii Uniri, a fost pusă laolaltă cu imagini de istorie etnografică din arhiva municipiului Reghin pentru a sta drept mărturie generaţiilor viitoare şi a spune povestea a 100 de ani de tradiţii româneşti. Vă invităm să ne fiţi alături la lansarea albumului, să vorbim despre frumos, despre tradiţii şi despre cum este responsabilitatea fiecăruia dintre noi să le ducem mai departe. Evenimentul va avea loc vineri, 1 martie a.c., la Casa Municipală de Cultură „Eugen Nicoară" - Sala de expoziții din Reghin.