Cuvîntul Libertății, mai 1990 (Anul 2, nr. 107-127)

1990-05-03 / nr. 107

•VAVMftWJWAVíWWMVrtW/Mft ■"•"■V.ViWWWiW.ViNAVJViWW, Rondelul cascadelor de roze de AL. MACEDONSKI uircînd pe pomi, zîmbind pe casă, Se surpă rozele grămadă. Sau întocmesc cîte-o cascadă Pe vreo alee mai retrasă. Parfumul lor purtat în stradă, întinde-a lui subțire plasă... Urcînd pe pomi, zîmbind pe casă, Se surpă rozele grămadă. De or cîte stăvili nu le pasă: Sunt un torent, sunt o cascadă, De-n voia soarelui se lasă, Dar ce, de cum sfîrșesc să cadă, Re urcă-n pomi, zîmbesc pe casă. l!“!!!iilli‘ill!ill]iilll Domnilor ! Dacă Legea electorală mi-ar permite, eu aș vota pentru... rivable. _ foto : I.e Alex. V.V.AV.V.V.V.V.V.VV.V.V.................................................*........................................................' W////W///////A///////W/M? . ~ £1 St ANUL I NR. 107 JOI 3 MAI 1990 •Kei* -I ' 1 LEU ^ V///////////////////W/////OT. ■ ' Numărătoarea inversă a început. Cetățenii vor să știe (IV) Interviu în serial cu 11. SEBASTIAN TĂRBURARU, judecător la Tribunalul Județean Dolj, președintele Biroului Circumscripției Electorale nr. 17 . După o pauză cam mare, datorată faptului că, în cele șase numere de săptămîna trecută ale Zbirului „Cuvintul Libertății“, am publicat listele candidaturilor depuse, în județul nostru, pentru cele 13 locuri din Adunarea Deputaților, respectiv, 4 în Senat, cire revin Doljului, vă propun să reluăm dialogul nostru... ...Nu înainte de a-mi îngădui să adresez cotidianului dumneavoastră mulțumiri călduroase pentru înțelegerea și generozitatea cu care, săptămîna trecută, găzduit, în coloanele sale, zia de zi, pe aâte două treimi de pagină de ziar, listele candidaturilor înregistrate la Biroul Electoral Județean. — Am făcut un lucru cit se poate de firesc, avînd în vedere că, pentru alegători, constituia și constituie o problemă de maxim interes cunoașterea depuse aici, în candidaturilor Dolj, din partea celor 38 de partide și formațiuni politice, respectiv, a independenților. Să revenim, însă, la „numărătoarea inversă" care pare să se accelereze pe măsură ce ne apropiem de data alegerilor — 20 mai a.c. Vă propun să abordăm cîteva dintre cele mai semnificative aspecte referitoare la Secțiunea a 3-a — LISTELE ELECTORALE — din Capitolul II, Organizarea alegerilor, al Decretului-Lege nr. 92. In art. 22 al importantului act normativ amintit se precizează că listele electorale cuprind pe toți cetățenii cu drept de vot din localitățile în care domiciliază. La ora actuală, deja alcătuite și afișate, listele electorale au fost întocmite separat pentru fiecare dintre cele 357 secții de votare DAN LUPESCU (Continuare in paga iil-a) In numărul de azi. ■ Pag. 2 — „Luminosul suflet oltenesc"; Viața noastră (studențească) cea de toate zilele. ■ Pag. 3 — Adevărul istoriei despre țărani; Un fel de... vai de pielea tăbăcarilor. ■ Pag. 4 — Sport . Publicitate. In primele ore ale dimineții de marți, un grup de 8—10 tineri din localitate, cărora li s-au alăturat alți 5 soți cu un autoturism care se declarau reprezentanți ai tinerilor timișoreni, s-au așezat pe treptele Teatrului Național din Craiova pentru a organiza o manifestație asemănătoare celei din București. Pe piepturi, ei și-au atîrnat ecusoane din carton pe care scriseseră pentru identificare cuvântul „golan", iar in zonă au fixat pancarte cu texte de adeziune la punctul 8 al Proclamației de la Timișoara, cu chemări anticomuniste și antifront. Acțiunea lor, neanunțată și neaprobată, menită să perturbeze liniștea orașului, să dezorganizeze viața politică și economico-socială a municipiului, a fost oprită de sute și sute de craioveni, care, spontan, dirijați numai de propriile sentimente, au împrăștiat, fără incidente, respectivul minigrup, restabilind, la orele II, fără nici un fel de amestec al Poliției locale, ordinea și liniștea în oraș. Sunt gesturile oamenilor simpli, ale trecătorilor de pe stradă, care, cel puțin în ziua lor liberă, au dorit să trăiască în liniște, fără incidente, fără provocări de nici un fel, din partea nimănui. Sunt gesturile celor care înțeleg să respecte Legea electorală adoptată, în consens,le cei investiți să ne conducă pînă la apropiatele alegeri, să meargă pe adevăratul drum al democrației și libertății, al deplinei demnități a omului — idealurile pentru care s-a ridicat poporul nostru la revoluția din decembrie 1989. C. MARIN Craiova vrea să trăiască liniște! in Comunicat BIROUL ELECTORAL AL CIRCUMSCRIPȚIEI ELECTORALE Nr. 17 DOLJ Partidele și formațiunile politice care au depus liste de candidați pentru Parlament în această circumscripție cleeticată sunt invitați : 1. In ziua de 3 mai 1990 să comunice oficial Biroului electoral de circumscripție — conform art. 31 alin. 4 din Decretul-Lege nr. 92/1990 — candidaturile rămase definitive. In conformitate cu prevederile art. 31, alin. ultim din legea electorală, nu se iau în considerare comunicările făcute după această dată. 2. Să trimită reprezentanți (cu delegație) la sediul Primăriei județene Dolj, camera 32, pe 4 mai 1990, ora 9.00, pentru completarea Biroului electoral de circumscripție în conformitate cu prevederile art. 31 alin. 4 și pentru stabilirea ordinii trecerii listelor de candidați la buletinele de vot, operațiune prevăzută in art. 14 alin. 7 din Legeaelectorală. II DIN PARTEA ORGANIZAȚIEI JUDEȚENE DOLJ A F.S.N. ^ Astăzi, la ora 11, în fața Teatrului Național din Craiova, va avea loc un miting electoral , prilejuit de prezența în orașul 1 I Craiova a domnului președinte ION ILIESCU ’ Am trecut de Armindeni. Am intrat în luna mai, cea mai frumoasă lună a primăverii. Prin această lună, primăvara devine — pr’in excelență — anotimpul rozelor. Rozele încep să înflorească. Așa cum ne spune și Tradem, poetul Craiovei, „în mai cînd rozele infloresc“. In curind, vom asista la o adevărată năvală de roze. Parcurile, grădinile, aleile vor fi inundate de roze, de petalele lor multicolore și de miresmele lor îmbătătoare, consemnind cea mai puternică explozie — irezistibilă, de nestăvilit — a forțelor și energiilor naturii, trezite la o nouă viață. Sufletul nostru se va umple de elan și de bucurie. Vom privi mai demni, mai încrezători Anotimpul rozelor și mai optimiști, plini de speranță, viitorul. Vom fi, poate, mai puri și mai lucizi. Vom ști, poate, mai bine ce avem de făcut. Căci, primăvara este echivalentă cu o renaștere și o regenerare, pe toate planurile vieții, materiale și spirituale. Peste puțin timp, rozele se vor desfășura in „cascade“, asemenea mări de oameni, ce se vr revarsă in piețe. Luna mai est:e luna „cascadelor de roze“, așa cum observa Alexandru Macedonski, patronul spiritual al acestor meleaguri — originar din Pometeștii și Adîncata Doljului, de pe Valea Amaradiei —, cel mai mare poet al primăverii și al rozelor, din întreaga literatură română. Din cele mai vechi timpuri și pina astăzi, omul a trăit ovidiu omnibiu (Conticia; ) :. I 001 J I De ce nu este democrație în România ? Istoria universală probează faptul că drumul spre democrație nu este, așa cum ar dori-o, poate, cel mai mulți dintre noi, scurt și liniar, el extrem de fiind, dimpotrivă, sinuos lungat, și în felul antic Modegrecesc este, în acest sens, destul de relevant, începutul democratizării statului atenian se datorează, după cum se știe, marelui legiuitor și poet Solon, cel care, în anul 594 î.e.n., a inițiat o serie de reforme în folosul demosului. Că in timpul vieții lui, cu toată strădania și efortul exemplar de care a dat dovadă, societatea ateniană nu a ajuns la democratizare perfectă, ne-o dovedește fie și maxima pe care, cu amărăciune, Solon a rostit-o în ultimii săi ani de viață : „Legile sunt ca priza de păianjen ; cei mici se prind, cei mari o rup". Clistene, apoi Pericle continuă efortul de zare democrațiîntreprins de înaintașul lor, dînd reforme ce limitau prerogativele aristocrației, impunind sistemul tragerii la sorți al funcțiilor politice, acordînd deci o egalitate de șansă tuturor, remunerarea acestor funcții etc. In vremea celui din urmă, 443—429 î.e.n., societatea democratică ateniană cunoaște apogeul. ION MUNTEANU (Continuare în paga H-a) La o oră destul de târzie din seara zilei de 1 Mai, televiziunea ne-a oferit posibilitatea să cunoaștem opiniile a cinci intelectuali de marcă față de mitingul din Piața Universității din București, care tinde să bată recordul mondial ca durată. Amfitrion a fost redactorul Emanuel Valeriu. Mă așteptam să fiu martor la o discuție din care să rezulte că cei cinci cunosc deja poziția guvernului față de această manifestație și, în funcție de ea, dumnealor să vină cu alte argumente decât cele cunoscute de noi din alte luări de poziție în presa centrală. Dar n-a fost așa. Ba mai mult, s-a încer at confuzie televizată cat chiar ■ sa se escamoteze unele aspecte strins legate de protestul celor din stradă. Astfel, dl. Octavian Pater a regretat prezența la manifestație a d-lui Ion Rațiu pe motiv că acesta AR LĂSA IMPRESIA că vrea „să adune capital din disperarea tinerilor" ! In realitate, dl. Ion Rațiu n-a făcut altceva decit mijlocul celor să coboare în care, prin susținerea Proclamației de la Timișoara, îl sprijină și încearcă să-i asigure șansa in campania electorală. Dl. Gabriel Liiceanu a tradus în limbajul cunoscut („persistența minciunii", „revolta spontană împotriva minciunii", „violența organelor de ordine“ etc.) stoga- TEODOR DANIA