Cuvîntul Libertății, ianuarie 2000 (Anul 12, nr. 3001-3028)

2000-01-04 / nr. 3001

ANUL X, NR. 3001, MARȚI, 4 IANUARIE 2000, 8 PAGINI - 2000 LEI - Lovitură de teatru la Kremlin -Boris Eltîn i-a predat ștafeta prezidențială protejatului său,"Vladimir Putin" Dacă în urmă cu opt ani cei mai abili analiști politici n-au reușit să prevadă “abdicarea” lui Mihail Gorbaciov, la 25 decembrie 1991, de la cîrma Uniunii Sovietice, eveniment ce a dat semnalul prăbușirii marelui imperiu, iată că nici acum nimic n-a prevestit decizia uluitoare a lui Boris Elțîn de a-i ceda puterea protejatului său, premierul în exercițiu Vladimir Putin, chiar în seara de Revelion, pretextînd “nevoia de oameni noi, la început de secol nou”. Desigur, prea puțin din ce ajunge la urechile opiniei publice este adevărat, iar declarațiile politicienilor ruși trebuie întotdeauna citite printre rînduri. Deși,n-a vrut să se vadă, mîna lui Elțîn a fost forțată să semneze o hîrtie care, în funcție de conjunctură, ar putea însemna pensionarea liniștită a celui care a condus Rusia vreme de opt ani sau, dimpotrivă, căderea zgomotoasă a clanului Elțîn. Printre primele decrete semnate de președintele ad interim Vladimir Putin, s-a numărat cel ce acordă imunitate judiciară familiei lui Elțîn și cel de eliberare din funcția de consilier prezidențial în probleme de comunicare a Tatianei Diatcenko, una dintre fiicele lui Boris, simbol al “Familiei” Elțîn, după cum susțin unii chiar creierul întregului grup de apropiați ai fostului președinte. Fără să beneficieze de imunitatea acordată tatălui său, Tatiana Diatcenko este amestecată într-o afacere de corupție cercetată de justiția elvețiană, care a acuzat-o că ar fi primit mită, alături de Elena Okulova, sora ei, și de tatăl lor, din partea societății de construcție Mabetex din Elveția, pentru a obține un contract de renovare a Kremlinului. Către clanul Elțîn duc șințele unui scandal de spălare de bani ce implică Bank of New York, dosar aflat pe masa judecătorilor federali americani, vestiți că prea puțin le pasă de funcțiile celor dovediți delincvenți în Elveția s-au descoperit, de asemenea, peste o duzină de conturi bancare (în prezent blocate prin ordin judiciar) deschise pe numele unor apropiați ai lui Elțîn. Bineînțeles, Kremlinul a negat faptele, dar imaginea sa a avut serios de suferit: în ceea ce-l privește pe Vladimir Putin, acesta era, în urmă cu cîteva luni, cvasinecunoscut, ca orice produs 100% al serviciilor secrete rusești care se respectă. Slujbaș conștiincios la rădăcina informației, Putin a urcat, constant, toate treptele ierarhiei pînă la funcția supremă de șef al FSB, cum a fost rebotezat KGB după “diluviu”. Vladimir Putin a fost scos din rezerva de cadre și propulsat premier de însuși Boris Elțîn pe fondul ciudatelor atentate din august-septembrie, soldate cu circa 300 de morți. Am spus “ciudate” deoarece acestea au apărut și dispărut la fel de brusc, dir și în neant, pentru ele au fost acuzați islamiști ceceni și chiar s-a spus că există arestați, dar nimeni nu i-a văzut la culcare, în schimb au servit drept pretext pentru bombardarea Ceceniei și drept trambulină pentru Vladimir Putin, care în cîteva săptămîni a ajuns de la popularitate sub 1% în sondaje la peste 25 %! Anunțate pentru 26 martie, alegerile prezidențiale ar putea fi devansate cu o lună, la cererea conducătorului ad-interim al Federației Ruse, ce motivează necesitatea de stabilitate a țării și de reorganizare la toate nivelurile. Mai mult ca sigur, însă, Vladimir Putin vrea să se folosească de poziția cîștigată în alegerile parlamentare de partidul Kremlinului, Unitatea, și de faptul că rușii sînt foarte încîntați de operațiunile comandate de el împotriva cecenilor. Să se întrevadă la cîrma Rusiei un om mai periculos decît Elțîn, Jirinovski, Ziuganov și Lebed la un loc ? AURELIA SÎRBU r-- Disocieri Un mesaj cu iz electoral Președintele țării, Emil Constantinescu, s-a adresat vineri după-amiază națiunii, cu prilejul Noului An, prin intermediul buletinelor informative ale posturilor de radio și televiziune, fără fetișisme solemne, dar cu complezență. Rostirea șefului statului a fost, pe ansamblu, rotundă, aproape tonică, densă în idei, blîndă și aș putea spune cu vădite tendințe de a atinge, pe alocuri, unele adevăruri netrunchiate. Numai că pe aceste meleaguri mioritice campania electorală fiind veșnică, domnul Emil Constantinescu n-a putut reuși un mesaj autentic, în care partea de bună credință a tuturor demersurilor sale, de-a lungul unui an calendaristic, să poată fi disociată de partea de eroare. Ni s-a vorbit, pe larg, de un context european favorabil, de o aproape miraculoasă diplomație românească, grație căreia vom culege, curînd, roade îmbelșugate, fiindcă batem la porțile Europei unite cu îndrăzneală și cordialitate. Extrem de puțin ni s-a vorbit de proasta administrație, cu consecințele ei evidente, în primul rînd despre dificultățile reale ale categoriilor defavorizate și, în general, ale populației, cocoșată de escaladarea prețurilor și regresul economiei. De bună seamă, nimeni nu-l învinuiește pe președinte de toate dramele acestei țări, dar nici nu-1 absolvă de inerția mecanismului economic, de suficiente alte vnabilități în tergiversarea convulsiilor la nivelul unei coaliții păguboase guvernamentale și, uneori, iraționale. Arborînd un aer competent și convingător, Emil Constantinescu ne-a lăsat impresia că eșecul e ceva de care n-a auzit decît din cărți, eludînd pînă și picajul său pronunțat în sondajele de opinie. Firește, era un mesaj de sfîrșit de an, iar virila încredere în sine trebuia transmisă românilor, secretînd fie și voalul roz pentru tonificarea acestora. Populația trebuia încredințată că nu ce a trăit de-a lungul unui an era adevărat, ci ceea ce i se spune, i se promite, mai ales în prag de An Nou. Numai că actualul președinte ne-a făcut, în urmă cu trei ani, cele mai ademenitoare făgăduințe, greu de pus la îndoială, avînd în vedere altitudinea morală de la care erau rostite. Dacă ne-ar fi adus acum la cunoștință că n-a găsit soluții adecvate pentru toate problemele ivite, că n-a fost înconjurat de vrăjitori, ci de oameni obișnuiți, cu gîndire deloc infailibilă, afectiv eram de partea domniei sale. Savurînd un bilanț mai degrabă găunos, precum și postura de parcă ar fi deja cu un picior în posteritate, Emil Constantinescu ne-a lăsat dezamăgiți. In opinia domniei sale, ar mai fi de corijat, anul acesta, anumite detalii, grație cărora pojghița prosperității va acoperi tot hăul unei economii în derivă. Românii, creduli cum sînt, vor fi convinși că tot ce a fost greu a trecut și de acum sîntem în bună ordine. Numai că de ieri prețul de desfacere la pîine, lapte, zahăr și alte bunuri agroalimentare s-a majorat în virtutea noii TVA, instituite în cadrul relaxării fiscale. Cît despre numele cu care guvernul acesta, aproape identic cu cel dinaintea lui, va fi chemat la Judecata de Apoi, iată o taină care se depășește și nimic nu s-a spus, cum era și firesc, în mesajul cu iz electoral al șefului statului. MIRCEA CANTAR 9 l văzut’coP-»»J Divorțat de a sa nevastă, pe plutonierul Dumitru Lungu, de la Brigada de Jandarmi Craiova, l-a apucat în noaptea de Anul Nou, iubit, dorul de copii. Cum, după ce a chefuit cu un grup de prieteni în cartierul “Craiovița Nouă”, “bau-bau” îl mușcase bine de nas, acesta n-a stat mult pe gînduri și la ora unu a purces spre domiciliul acestora. Pe drum, însă, s-a oprit să vadă spectacolul din Piața Prefecturii. Apoi a plecat să-i viziteze pe cei doi copii minori, care locuiesc cu soția sa, pe str. Spaniei. O dată ajuns, Dumitru a constatat cu stupoare că ușa nu i se deschide, cu toate insistențele sale. In această situație, respectivul a spart ușa. Fosta sa soție, Iustina-Elena Lungu, a încercat zadarnic să- l dea afară. Nervos, Dumitru a lovit-o cu capul de perete. A venit apoi rîndul soacră-si, Alexandrina Bondrea (49 de ani). Pentru mai multă eficiență, domn plutonier a luat un cuțit de bucătărie și l-a înfipt în ficatul acesteia. Speriați de hărmălaie, vecinii au anunțat poliția. Pe data de 1 ianuarie 2000, g-ral de brigadă dr. George Velicu, aflînd de cele întîmplate, l-a trecut pe subordonatul său în rezervă. In prezent, acesta se află în arestul Parchetului Militar Teritorial Craiova, fiind cercetat pentru distrugerea ușii și vătămare corporală. Alexandrina Bondrea este internată la Spitalul Clinic nr. 1, cu diagnosticul plagă înjunghiată toraco-abdominală dreapta și se află în afara oricărui pericol. Ieri dimineață, prim-procurorul militar Ion Alexandru se afla lîngă patul victimei, pentru a se interesa de starea acesteia, în funcție de gravitatea leziunii, se va hotărî încadrarea juridică a autorului scandalului. Iustina-Elena Lungu a suferit un traumatism cranio-cerebral acut, plagă confuză frontală. Cei doi se aflau despărțiți temporar, pînă la pronunțarea divorțului. FLORIN TANOVICI MARIN DUMITRU Un jandarm a înfipt cuțitul în ficatul soacrei sale Medicamentele românești cu opt la sută mai scumpe Începînd din această săptămînă, medicamentele românești vor fi cu opt la sută mai scumpe, din cauza majorării TVA de la 11 la 19 la sută. în plus, Ministerul Sănătății va recalcula prețul acestora, considerînd că ultima mărire a avut loc în luna octombrie, dar produsele românești vor rămîne, totuși, foarte ieftine. De la 1 ianuarie 2000, prețul medicamentelor va fi reglementat numai de minister, pe baza propunerilor primite din partea producătorilor. El va fi ajustat trimestrial pe baza declarațiilor de preț transmise, pe proprie răspundere, de producători, în funcție de indicele bunurilor de consum și indicele de devalorizare. Afara, în localuri sau acasa, Noul An a fost întîmpinat sărbătorește de craioveni, marcînd trecerea in noul mileniu Primii miri ai anului 2000 Trecerea în 2000 a fost sărbătorită într-un mod original de Daniela Dragotă și Cristian Pavel. Cei doi au ales să-și celebreze căsătoria la cumpăna dintre ani. Nunta a avut loc la restaurantul “Flora”. Daniela are 31 de ani și este economistă la SC Insatels SA Craiova. Soțul său are 37 de ani și este inginer la aceeași firmă. Mireasa a explicat tivul căsătoriei, în acest cadru insolit, astfel: ‘Chiar de 1 ianuarie împlinesc 31 de ani. Ne-am gîndit că este un motiv foarte întemeiat să facem nunta, cu atît mai mult cu cît trecem în anul 2000. Am vrut să fie ceva original și am reușit”. Casă de piatră primilor miri ai anului 2000 ! CRISTI PĂTRU Foto: MIHAI VILĂU ( IMPACT ) O echipă de la "Terra Sat" agresată de doi gardieni publici Dana Păun, redactor șef adjunct, Marian Vulcănescu, operator, și Marius Preda, șofer, de la postul de televiziune “Terra Sat”, au avut un revelion cu... surprize. Prezenți în jurul orei 4 a zilei de 1 ianuarie la Serviciul de Urgență al Spitalului Clinic nr. 1, în documentare, ei au fost loviți de Lupa Marian și Toma Fănică, gardieni publici aflați în serviciul de pază. Sub influența alcoolului, cei doi oameni de ordine și-au vărsat nervii și pe autoturismul postului de televiziune. N-au putut furniza vreo informație nici patrulei de poliție sosite la fața locului. Petre Colan, șeful Corpului Gardienilor Publici Craiova, a luat măsura care se impunea: desfacerea contractelor de muncă ale celor doi gardieni, care riscă să răspundă și penal pentru fapta lor. Firește, urmează să se efectueze cercetările de rigoare. Hoțul de cereale CRISTI PĂTRU Și-a găsit sfîrșitul în cadă Nicolița Mirea, în vîrstă de 38 de ani, a murit, în noaptea de 2 spre 3 ianuarie, ca urmare a unui stop cardio-respirator, în cadă. Femeia a intrat să-și facă baie și n-a mai ieșit. Alertată, familia a solicitat ajutor de la Salvare, iar o echipă a SMURD s-a deplasat pe str. Nicovalei. Din nefericire, intervenția medicilor specialiști s-a dovedit a fi inutilă. LUMINIȚA TUDOR în dimineața de 29 decembrie a.c., Maria Dumitru, 55 de ani, din orașul Segarcea, a anunțat poliția că în cursul nopții i-au dispărut din locuință șapte saci cu cereale, sistemul de închidere de la ușa de acces a casei fiind forțat. Pe la prînz, hoțul a fost reținut. El se numește Ăoii Marian Ciupag, în vîrstă de 15 ani, din localitate. Cercetările au stabilit că Ciupag avea ce avea cu Maria Dumitru, tot el fiind autorul sustragerii a șase saci cu porumb, în data de 22 decembrie a.c., tot din locuința aceleiași persoane. GEORGE IULIAN Am intrat în 2000 cu încă opt copii în noaptea de 31 decembrie ’99-1 ianuarie 2000, la clinicile de maternitate ale Spitalului Clinic nr.1 și, respectiv, Spitalului nr.2, s-au născut cinci fetițe și trei băieți. Prima care s-a grăbit să vină pe lume a fost o fetiță de aproape trei kilograme. Mama ei, Loredana Tîrziu, spune că și-a dorit foarte mult acest copil și speră să-i ofere tot ce-și dorește în viață. Tututor le urăm “La mulți ani!” și să aibă parte numai de bucurii. LUMINIȚA TUDOR Accidente cu petarde și dopuri de șampanie Atît adulți, cît și copii s-au prezentat, în aceste zile, la Clinica de Oftalmologie a Spitalului Clinic nr. 1 Craiova, după ce s-au accidentat cu petarde sau dopuri de la sticle de șampanie. Din fericire, cei mai mulți dintre pacienți au avut leziuni ce au necesitat doar tratament ambulator, nu internare. Printre cei spitalizați se află Marian Baeram, în vîrstă de patru ani, care a aruncat în foc o petardă, în urma exploziei, băiețelul a suferit ulcerații corneene. MIHAELA CALCIU Un bătrîn și-a pus capăt zilelor cu o zi înainte Dumitru Constantin, în vîrstă de 71 de ani, din comuna Seaca de Pădure, asistat al Căminului Spital de Bolnavi Cronic Craiova, a fost găsit de infirmiere spînzurat cu cureaua de la pantaloni, în baie. Ajunsese la cămin în ziua de 1 octombrie 1998. La internare, prezenta mai multe boli, printre care: cardiopatie ischemică cronică, hipertensiune arterială gradul 1, etilism cronic stadiul 2/3 etc. Din prima căsătorie avea un copil care venea foarte rar pe la el. După cum afirmă sociologul Dumitru Mirescu, din cadrul Serviciului de Asistență Socială, gestul bătrînului poate fi pus numai pe seama unei depresii. GEORGE IULIAN Bugetul local va încasa mai multi bani -atST írül ( IMPACT ) Ieri, pînă la prînz, în Secția de Ortopedie a Spitalului nr. 1 Au fost internați nouă pacienți cu fracturi grave Peste 80 de persoane s-au prezentat, în primele zile ale anului, în cabinetul de Ortopedie - Traumatologie din cadrul Serviciului de Urgență al Spitalului nr. 1 Craiova. “Cei mai mulți dintre pacienți au ajuns aici din cauza căzăturilor pe gheață”, ne-a declarat dr. Victor Mărcușanu, medic rezident. în unele cazuri s-a apelat la măsura spitalizării. Numai ieri, pînă la ora prînzului, la Secția de Ortopedie fuseseră înregistrate nouă internări. Diagnosticul cel mai des întîlnit: fractura de col femural ce necesită protezare. Elvira Burnaz (73 de ani) și Catană Mironica (66 de ani), din Craiova, Ion Mărgineanu (38 de ani), din Murgași, Anica Mărgărit (80 de ani), din Slatina, Victor Bîbu (64 de ani), din Albeni - Gorj, Dorel Decă (37 de ani), din Calafat, sunt cîțiva dintre pacienți. Un caz aparte îl reprezintă Marin Mirion (59 de ani), din Cetate, care a suferit, în urma unui accident rutier, un politraumatism (fracturi costale de la C3 la C7, traumatism toracic, fractură de gambă). “Pe 23 decenii ‘ frînz, veneam cu r, de la Calafat. . într-o curbă, în 1 adusese zăpada de pe cîmp pe șosea. Am simțit că mașina patinează. N-am ciupit frîna, am 41 de ani de muncă la volan, ca șofer profesionist. Am ieșit de pe banda mea de mers, în dreapta. Mașina s-a răsucit și a lovit niște plopi, cu portiera din stînga. Eu am fost proiectat afară. Soția mea nu a avut nimic”. Inițial, bărbatul a fost internat la Reanimare, la Chirurgie toracică. Acum, el se află sub supravegherea dr. Dan Tarniță și este posibil să fie supus unei intervenții chirurgicale. MIHAELA CALCIU MIHAI VILĂU Anul 2000 debutează pentru craioveni cu majorarea impozitelor și taxelor locale. Începînd de la 1 ianuarie a.c., a intrat în vigoare Hotărîre Consiliului Local Craiova, din 20 noiembr 1999, potrivit căreia impozitele și taxele loca datorate de persoanele fizice și juridice majorează cu 50,6 la sută. Este vorba desp impozitele pe clădiri, terenuri, mijloace de trasport, taxa pentru eliberarea certificatului urbanism, a avizelor diverse, autorizațiilor pen construcție, pentru lucrări de racordă branșamente, autorizații sanitare, taxe pen afișaj reclamă, taxe pentru tîrguri, piețe, oboi pentru ocuparea temporară a locurilor publicaxe speciale etc. SABINA DUMIT]