Cuvîntul Libertății, februarie 2000 (Anul 12, nr. 3029-3057)

2000-02-01 / nr. 3029

Alternativa liberală Pe scena politică românească, Partidul Național Liberal s-a remarcat printr un itinerar absolut original: în primii ani ai democrației a reușit să se manifeste ca o puternică formațiune de opoziție, dacă nu chiar prima, apoi în 1992 Radu Cîmpeanu a dat semnalul scindării, au apărut aripi și aripioare ce-și revendicau moștenirea liberală, lideri meteorici s-au certat pe sedii și pe mașini de scris, a intervenit o perioadă confuză în care nimeni nu mai credea în supraviețuirea partidului istoric, mai ales în opoziție. Atunci, s-a prezis decăderea și chiar dispariția PNL, toată lumea amuzîndu-se pe seama conducerii acestuia, care se încăpățîna să vorbească despre reunificare, o temă devenită subiect de banc politic. Și, cînd nimeni nu se mai aștepta, reunificarea liberală s-a produs, partidul ieșind din înghesuială cu„ un discurs mai proaspăt și împing un” tineri, cu dă priză la elector vi... nu ale prin dosar și .n ținut. .cidentală. Oi I.I ;uvernare, liberal, u . ■ ■ [UNK] > atitudine cel plin în raport cu pak-tiliție, earn sau r . „ tasiv, dar pe palier aducis . PD cu o poziție si cu ora”,PSDR într-o sinva lui cu democrații : ICD.a sforării interne e în public, iar Liva. .... ilaj perseverent'v. ■ '. .. a scopurilor propus nai vorbim des[ de corupție vizî canți ai primei . orma ni. PNL s-a stră , să nu iasă preț :v.u. ță, navigînd de . . i iît să nu-și supere nici u.. .ovarăș de drum, a fost de partea UDMR în chestiunile minoritare, cu PNȚCD în abordarea proprietății, alături de PD în cea a reformei și de PSDR în domeniul forțelor de muncă. Singurul moment în care și-a ieșit din fire a fost atunci cînd, stîrnit de slăbiciunea țărăniștilor în managementul coaliției și al țării, a ieșit la rampă solicitînd o poziție mai solidă în arcul guvernamental și renunțarea la candidatura pe liste comune în alegerile generale. Numele liberalilor nu s-a pomenit prea des nici în materie de corupție și economie subterană. Cele cîteva acuzații aduse n-au fost demonstrate, așadar, pînă la proba contrarie, funcționează prezumția de nevinovăție. La nivelul imaginii, PNL se mai poate mîndri ca fiind una dintre puținele formațiuni unde nu iese în față președintele, ci doi-trei lideri într-o permanentă concurență constructivă, să ai de unde alege, însă toate-s bune și frumoase pînă la prezentarea în fața examenului urnelor. Pentru a depăși hcopul, Partidul Național Liberal trebuie să iasă din stand-by și să recurgă la două gesturi tranșante: ruperea de vechii aliați și desemnarea unui candidat rasat pentru prezidențiale. Țărăniștii nu vor ceda vioara întîi, nerealizînd, probabil, că în alegeri nu vor aduna decît expresia nemulțumirii cetățenilor, sătui de promisiuni neîmplinite și de explicații savante. A merge acum alături de ei ar însemna să-și cumpere singuri frînghie și săpun, apoi să-și bage capul în laț. în ceea ce privește președintele, Mircea Ionescu-Quintus a avut o contribuție esențială la evoluția partidului, îndeosebi pentru că a știut să arbitreze elegant, din umbră și înainte să ia amploare unele divergențe interne, provocate mai mult de personalitatea puternică a vîrfurilor liberale. Dacă are intuiția și înțelepciunea pe care i le bănuim, Mircea Ionescu Quintus va vira către un binemeritat fotoliu de președinte onorific, cedîndu-i locul în față și în focul luptei electorale unuia dintre “lupii” tineri. Fiindcă de zece ani încoace poporului român i s-a făcut îehamite de conducători de vîrsta a treia, avînd nevoie de un lider pentru care viitorul să reprezinte ceva concret, și nu o piatră de mormînt. AURELIA SÎRBU Primăria va asigura și plata asistenților persoanelor cu handicap Consiliul Local al Municipiului Craiova, în conformitate cu prevederile art.5 din Ordinul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap nr. 152/13.12.1999, va încheia o convenție de finanțare cu Inspectoratul de Stat Teritorial pentru Persoanele cu Handicap. Vor fi prevăzute în acest document sumele cu care se angajează Consiliul Local, în vederea plății salariilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap, precum și a transportului urban al acestora, în momentul de față, la nivelul municipiului Craiova se află în plată un număr de 894 asistenți personali, pentru care se achită lunar 571.027.871 lei, la nivelul actual al indemnizațiilor. Beneficiază de gratuitate pe mijloacele de transport în comun 964 de persoane, pentru care se achită lunar suma de 116.644.000 lei. Cupoane agricole gratuite Guvernul a adoptat normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență nr. 219/1999 privind Programul Național pentru țărănime bazat pe cupoanele gratuite. Distribuirea acestora se va face prin Poșta Română, cupoanele putînd fi ridicate de beneficiari pînă la data de 30 iunie inclusiv. Numărul de cupoane atribuit beneficiarilor se acordă diferențiat: terenuri arabile cultivate cu sfeclă de zahăr sau legume; 0,5 ha-1,5 ha = 10 cupoane; 1,5 ha-2,5 ha = 20 cupoane; 2,5 ha-3,5 ha = 30 cupoane; 3,5 ha-4,5 ha = 40 cupoane; 4,5 ha-5,5 ha = 50 cupoane; pentru fiecare hectar peste 5,5 ha se adaugă cîte 10 cupoane; terenuri arabile cultivate cu alte culturi: 0,5 ha-1,5 ha = 5 cupoane; 1 ,5 ha-2,5 ha = 10 cupoane; 2,5 ha -3,5 ha = 15 cupoane; 3,5 ha-4,5 ha = 20 cupoane; 4,5 ha-5,5 ha = 25 cupoane; pentru fiecare hectar cultivat peste 5,5 ha se adaugă cîte 5 cupoane, terenuri cu vii nobile și livezi: 0,5 ha-1,5 ha= 12 cupoane; 1,5 ha-2,5 ha = 24 cupoane; 2,5 ha-3,5 ha = 36 cupoane; 3,5 ha -4,5 ha = 48 cupoane; 4,5 ha-5,5 ha = 60 cupoane; pentru fiecare hectar cultivat peste 5,5 ha se adaugă cîte 12 cupoane; pentru cei care cresc și exploatează vaci și bivolițe de lapte se acordă cîte 4 cupoane pentru fiecare animal. Noile accize: în Rennes nu poți avea încredere nici cînd face “daruri” Consilierii locali municipali, în formă excelentă, șase ore de discuții tensionate Din 31 de puncte înscrise pe ordinea de zi, 28 au fost bifate. S-a pus, la un moment dat, problema adoptării unui Proiect de hotărîre privind suspendarea consilierului local Mihai Stancu, dar finalmente nu i s-a dat curs. Consiliul Local Municipal Craiova este unul din puținele pe țară care nu respectă o Decizie a Curții Constituționale din luna mai 1998, privind neconstituționalitatea Ordonanței nr. 22, prin care viceprimarii și-au pierdut calitatea de consilieri. Cum ordonanța respectivă nu mai produce efecte, doi consilieri locali municipali sunt retribuiți de mai bine de un an ilegal . “Mihai Stancu își face propagandă, printre vii, cu morții” După deja mediatizata “afacere” cu locurile de veci “însușite” de către consilierii municipali, făcută publică de colegul lor, Mihai Stancu, a urmat și replica în ședința de ieri a Consiliului Local Municipal Craiova, dat fiind că ordinea de zi era, după părerea unora, cam “subțire” (31 de puncte), a fost inițiat un Proiect de hotărîre pentru retragerea mandatului de consilier municipal al domnului Mihai Stancu. După ce au “cochetat” cu interpretarea legilor și chiar cu versurile, colegii lui Mihai Stancu au tras concluzia că e mai bine să-l “ierte”, mai ales că nici inițiatorul Proiectului de hotărîre privind anularea locurilor de veci însușite de consilieri nu se aștepta ca RAADPFL să-i trimită o listă cu 14 membri ai Consiliului Local (Mihai Stancu nu deținea informații decît despre trei dintre ei), care figurează înregistrați cu locuri concesionate în cimitire. Ce să-i faci, la prea multă vervă, unii răspund la fel, iar alții, implacabil, “își face propagandă, printre vii, cu morții”. Guvernul a aprobat : Începînd cu 15 februarie ordonanță privind reducerea a.c., carburanții s-ar putea accizelor la produsele ieftine cu cel mult 500 de lei, petroliere, alcool, cafea și în cazul benzinei, respectiv, confecții. 400 de lei la motorină. MICROCOMPUTER SERVICE S.A. CRAIOVA, str. Bujorului nr.20, cod 1100 Tel.: 051/16.36.00. 16.33.03, tax 051/14.71.69. E-mail: micro@cisnet.ro EXPOZIŢIE cu vinzare produse de birotică și consumabile Cafbeă București, bl. A20, parter. Tel.: 051/14.75.72. Dealer autorizat IBM pentru zona Oltenia * Specializată în livrări și instalări de calculatoare, rețele de calculatoare, imprimante, copiatoare, faxuri, case de marcat, echipamente electronice și de telecomunicații, produse program, produse de birotică, consumabile, consultanță și asistență tehnica hardware și software. * Organizează cursuri de instruire, excursii, sejururi la propriul Complex turistic de la “Valea de Pești”, județul Hunedoara, din masivul Retezat. Ținînd morțiș să nu facă ce spun instanțele de judecată, Primarul din Almăj se dă “țanțoș“ în fața Curții de Apel Craiova ____________________________________ * Ion Răcăreanu nu vrea în ruptul capului să facă o punere în posesie conform cu Decizia 462/ 23.10.1996 * Conducerea Prefecturii i-a recomandat lui Ion D. Staicu să ceară în instanță anularea titlului de proprietate * Consiliul Local Almăj și-a însușit abuziv o parte din pămîntul acestuia La scurt timp după promulgarea Legii 18/1991, la fel ca majoritatea sătenilor, Ion D. Staicu pășea pe scările Primăriei din comuna Almăj - Dolj, pentru a revendica pămîntul de care fusese expropriat de comuniști. Acesta deținuse înainte de colectivizare 4,53 ha. Cererea sa a fost înregistrată la Primăria Almăj cu nr. 237/7.03.1991. Trei ani mai tîrziu, bătrînului i s-a reconstituit dreptul de proprietate pentru suprafața respectivă, eliberîndu-i-se adeverința nr. 562/26 martie 1993. Autorul de rol n-a avut, însă, parte să se bucure prea repede de moștenire. Primăria, al cărui primar era atunci Ion Pătruț, îl tot purta pe drumuri. Văzînd că n-are nici o șansă să fie luat în seamă, Ion D. Staicu s-a adresat instanțelor de judecată. în plîngere el a reclamat faptul că Primăria refuză să-i elibereze actele de punere în posesie pentru suprafață de 4,53 ha teren agricol și că 0,75 ha teren se află în folosința Schelei de Petrol Craiova și că, dacă i s-ar fi eliberat procesul verbal de punere în posesie, ar fi putut pretinde la această societate 2,2 milioane lei drept despăgubiri, în numărul de mîine un reportaj zguduitor IMPACT ” CONCURSUL ERMIERUL” Cuvîntul Libertății” si S.C. MAT MAGRIT S.A. Craiova organizează concursul “FERMIERUL”, al cărui premiu este motosată în valoare de 13 o milioane lei. Trimiteți pe adresa redacției taloanele apărute în ziarul nostru în lunile februarie și martie. Mai multe seturi de taloane, mai multe șanse de cîștig. Citești —— ' TiééIémií mni'- ■•mi-'-*TM'*»TM ...............■ [UNK]|miiM^Tmwwiiii wwwBMWwJ«M ___ Cuvîntul Libertății, Adresa: Craiova, str. Iancu Jianu nr. 16, telefon 051/41.97.45. 41.97.46. participi la concurs și cîștigi! Bugetul local acoperă 50 la sută din cheltuielile R.A.T. Craiova Consiliul Local al Municipiului Craiova a aprobat, ieri, în ședință ordinară, subvenționarea cu 50 la sută a cheltuielilor materiale de funcționare - exploatare aferente transportului în comun de călători, pentru RAT Craiova, în situația actuală, cînd noile tarife stabilite potrivit normelor Ministerului Finanțelor nu asigură desfășurarea unei activități rentabile, pot fi acordate subvenții pentru activitatea de transport urban în comun, în conformitate cu prevederile Legii nr. 189/1998 - Legea finanțelor publice locale, aceste subvenții nu-și mai au sursa în transferul de la bugetul de stat cu această destinație, ci în veniturile proprii ale consiliilor locale." Grupaj realizat de MARIAN BĂDÎRCI Ajunși la limita răbdării, Nevăzătorii vor declanșa greva foamei începînd cu 3 februarie * O Ordonanță de Urgență îi lasă fără drepturi pe cei lipsiți de vedere * A.N.R. cere revenirea la situația anterioară și alinierea legislației românești la cea europeană. în anii campaniilor electorale, politicienii se grăbesc să promită multe, își aduc aminte atunci și de cei săraci sau bolnavi. După alegeri, unii dintre ei uită de cele făgăduite. Anul trecut, Guvernul României emis un act normativ care a pus pe jar nevăzătorii din România. Dintr-o dată, drepturile lor par a fi aruncate la groapa de gunoi. ( IMPACT ) în Dolj nu există pericol de inundații Reprezentanții Comisiei Naționale Apele Române - Direcția Apelor Jiu susțin că județul nostru nu va fi afectat în această perioadă de inundații. Directorul Valentin Spătaru ne-a declarat, ieri, că, deși au fost alertați în ceea ce privește producerea unor astfel de fenomene, cotele apelor sunt în scădere, chiar sub limita de atenție: “în nici unul din punctele care ar putea prezenta riscul producerii unor astfel de dezastre, Filiași, Răcari sau Podari, nu s-au înregistrat cote alarmante, ba dimpotrivă, acestea se află la jumătatea cotei de atenție: 74 cm la Filiași, aproape 200 la Răcari și 148 cm la Podari”. în schimb vestul țării se află sub ape. Detalii în pag. 2. LUMINIȚA TUDOR Elevii și studenții nu mai beneficiază de bilete de tren cu preț redus Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători nu mai acordă, de astăzi, bilete de călătorie cu preț redus pentru elevi și studenți, pînă cînd Ministerul Educației Naționale își va achita datoria de 165 de miliarde de lei. Din cauza acestei datorii, SNTFC nu și-a putut achita obligațiile către societățile reparatoare de locomotive și vagoane și către furnizorii de motorină. MEN a avut alocate, în buget, 43 de miliarde de lei, bani care au fost transferați, prin Hotărîre de Guvern, SNTFC și Metrorex, în august 1999. Suma nu a acoperit însă datoriile ministerului către insituțiile respective, iar MEN nu a dispus de alte fonduri pentru subvenționarea diferenței de preț. Trei elevi craioveni - la es în perioada 29 ianuarie - 3 februarie, la Primăria Municipiului și Școala nr. 12 “Decebal” se desfășoară, sub genericul “Universitatea bobocilor”, un stagiu de pregătire a consilierilor aleși în Consiliul Local al Copiilor Craiova. Aici, aproximativ 40 dintre elevii orașului, aleși să își reprezinte, în calitatea amintită, colegii, învață cum se redactează un comunicat, cum se desfășoară o conferință de presă, cum se întocmește un proiect ș.a. Lectori la “Universitatea bobocilor” sunt Kate Olson (S.U.A.), Tony Ajoup (Franța) și Ion Olteanu, directorul organizației neguvernamentale “Master Forum”. Trei dintre consilierii locali vor participa,, în intervalul 1-4 aprilie a.c., la Lamoura, în Franța, la Congresul Internațional al Consiliilor Locale ale Copiilor. Ei își vor asigura numai transportul la și de la congres, cazarea, masa și celelalte cheltuieli urmînd a fi asigurate de “Master Forum”. MIHAELA CALCIU Tarife majorate la SC G.C.L. Calafat Consiliul Local Calafat a aprobat noile tarife practicate de SC G.C.L. pentru gospodărirea comunală în acest an. Acestea au fost majorate cu 25-90 la sută față de cele din 1999. Creșterile au fost motivate prin majorarea prețurilor la piese de schimb, materiale și combustibil. O altă cauză o constituie ajustarea salariului minim din unitate cu cel la nivel de ramură, începînd cu 1 ianuarie 2000, cînd a fost semnat contractul colectiv de muncă. Astfel, retribuția minimă a crescut de la 765.000 lei la 975.000 lei brut. IUSTINIAN CRĂITOIU Angajații Primăriei Cluj au amendat firma condusă de fiica prefectului . Inspectorii Primăriei Cluj-Napoca au efectuat, ieri, mai multe controale la firma de mezeluri condusă de fiica lui Vasile Sălcudean, prefect de Cluj. Ei au amendat cu aproximativ 300 de milioane de lei societatea comercială “Discovery”, condusă de Liana Tătar, din cauză că nu avea autorizație de construire pentru opt firme luminoase, avize de funcționare și nici orarul afișat la șase magazine. Conducerea firmei “Discovery” a spus că inspectorii Primăriei nu le-au mai făcut controale de șase ani și că verificările au reînceput după ce prefectul l-a suspendat din funcție pe primarul Gheorghe Funar. PDSR este interesat de formațiunea lui Radu Vasile Președintele PDSR Ion Iliescu a declarat, luni, că grupul Radu Vasile prezintă un anumit interes pentru PDSR din cauza “poziției deschise și a apetitului pentru dialog”, iar unele elemente de program al acestui grup sunt “pe deplin compatibile” cu programul PDSR. Iliescu a precizat că elementele comune sunt preocuparea grupului Radu Vasile pentru componenta socială, economia eficientizată și tema națională.