Cuvîntul Libertății, decembrie 2000 (Anul 12, nr. 3330-3356)

2000-12-01 / nr. 3330

( IMPACT ) Craiovenii care parchează neregulamentari buni de plată . Autovehiculele parcate neregulamentar, pe raza municipiului, vor fi ridicate sau blocate prin intermediul unor echipamente I atașate roților, potrivit Dispoziției nr. 977, a primarului Vasile Bulucea. Ieri, consilierii municipali au aprobat cuantumul taxelor de ridicare și transport la locul de depozitare - 400.000 lei, taxa de depozitare -1000 lei/h, pentru un autovehicul, taxa de blocarede blocare a roților - 200.000 lei. Pentru ambele situații, dacă proprietarul se prezintă înainte de încheierea acțiunilor prevăzute de Dispoziția 977, sumele percepute se reduc la jumătate. Pînă la controlul de legalitate al Prefecturii, după care hotărîrea își va produce efectele, municipalitatea va revizui modalitățile de semnalizare și avertizare pentru spațiile în care amplasarea autovehiculelor atrage după sine procedurile de blocare sau ridicare. MARIAN BĂDÎRCI COTIDIAN DE OPINIE INDEPENDENT Contrapunct întoarcerea ACASĂ 1 Decembrie 2000. Ultima Sărbătorire a Zilei Naționale a României în secolul și în mileniul de care ne vom despărți peste exact o lună. Iar dacă nici mileniul și nici secolul, la plecarea lor în istorie, nu pot oferi umanității decât prea puține motive de glorie, pentru noi, românii, prilejul festiv sosește într-un moment de cumpănă cum au fost atâtea în trecutul mai îndepărtat ori mai apropiat. Riscul cel mare este acela de a intra, într-un nou secol, nu cu orgoliul recâștigării demnității naționale, ci cu spaima de a o pierde, sub presiunea unei crize ce s-a extins bezmetic, în ultimii ani, au uncându-ne în lehamite și sperare. Cu opt zile înaintea celui de-al doilea tur de scrutin prezidențial și cu rezultatele alegerilor generale în fața ochilor, refuzăm, nemântuiți, să credem că stomacul, cu umori cu tot, a devenit rațiune, încă sub șoc, refuzăm, de asemenea, să acceptăm o realitate tristă, dar nu mai puțin realitate: votul românilor a decis fără ambiguități întoarcerea acasă. Adică, revenirea la ale noastre. Care nu sunt, cum clasa politică s-a încăpățânat să creadă, tot mai înstrăinată de nevoile curente, nici integrarea euro-atlantică, nici economia de piață, nici manualele școlare și nici legalizarea homosexualității. Ci: sărăcia, corupția, nedreptatea, șomajul, frigul, disperarea, neîncrederea în noi înșine. Asta nu înseamnă în nici un caz că obiectivele integrării și-ar pierde actualitatea, înseamnă doar că prioritățile s-au schimbat. Dar mai este ceva de care ar trebui să avem o grijă infinită: patriotismul, ca sentiment peren, riscă de vreo cincizeci de ani de obscurantism și de erezie politică să se dizolve, să dispară. Locul său pare să fie luat acum de un naționalism la fel de contraproductiv ca și internaționalismul proletar. Confuzia însă, între naționalismul afișat, agresiv, primar, rudimentar, patriotismul luminat reprezizintă încă un pericol și mai mare. A avea Patrie e un dar divin pe care trebuie să-l prețuim cu toții, la fel. Sunt, acestea, lecții ale istoriei noastre naționale pe care nu le mai simțim decât ca palide, chiar dacă triumfaliste și encomiastice, momente aniversare, în care limbuția oratorilor compromite orice urmă de învățătură. De aceea, nici nu știm dacă n-ar trebui să ne bucurăm că ieri, numai Senatul și-a amintit, în tonul unei ședințe de partid din vremuri nu prea îndepărtate, că azi este, totuși, Ziua Națională a României. Și, la fel, poate e mai bine că oficialitățile, vechi și noi, nu vor transforma, din nou, Alba Iulia, într-un teren de răfuială politică. Lăsând sărbătoarea să alunece spre o altă iarnă, grea, ce se anunță, dar și spre noul secol și noul mileniu, Ziua Națională a României rămâne, oricum, ziua tuturor românilor. De aici și de pretutindeni. MIRCEA CANTĂR Ziua Națională a României Pag. 4 în urmă cu 82 de ani, pe 1 Decembrie, o dată cu alipirea Transilvaniei la celelalte două Principate Românești - Moldova și Țara Românească - deja unite, era desăvîrșit Statul Național Unitar Român. După 1989, Ziua Marii Uniri a devenit Ziua Națională a României. Atît municipiul Craiova, cît și alte localități ale județului au programate manifestări dedicate acestui eveniment. La Slatina a votat o femeie în vîrstă de... 144 de ani Bolnavii internați la Spitalul Județean din Slatina și-au putut exprima opțiunea electorală la scrutinul de duminica trecută, așa cum era firesc, chiar în incinta unității, unde a funcționat secția de votare nr. 42. La un moment dat, comisia secției s-a confruntat cu o situație neobișnuită: în buletinul de identitate al pacientei Elena Preduț, eliberat de Poliția Slatina la 6 decembrie 1990, scria clar că femeia e născută pe data de 30 octombrie, anul... 1856. Surprinși, membrii comisiei electorale au rămas cu gura deschisă, întrebîndu-se cum să procedeze în această ipostază inedită. Pînă la urmă, gîndind că cea în vîrstă de ...144 de ani n-are nici o vină pentru eroarea poliției, membrii biroului secției electorale au căzut de acord că femeia are drept de vot. ALEXANDRU ROBA Sucursala de Gaze Craiova are de recuperat, de la agenții economici, 9 miliarde de lei Sucursala Craiova a S.C. Distrigaz Sud S.A. are de recuperat pentru producția de gaze furnizată pînă la 31 octombrie, de la agenții economici, aproape 9 miliarde de lei, din care 6 miliarde este debitul Regiei de Termoficare Craiova (în care sunt incluse restanțe și din luna martie). De asemenea, asociațiile de locatari au de achitat 350 milioane lei, iar consumatorii particulari - 270 milioane lei. Petre Ciocănescu, directorul sucursalei craiovene, a precizat că “vom apela în continuare la importuri de gaze și, ca urmare, fac apel la toate categoriile de consumatori, și în mod special la unitățile Electroputere S.A., MAT S.A. și Elpreco din Craiova, să achite contravaloarea gazului consumat în octombrie, iar o dată cu venirea facturii pe noiembrie să respecte termenii contractuali. Numai în acest fel vom putea asigura condițiile necesare ca întregul sistem de distribuție gaze să funcționeze în siguranță”. LILIANA LĂZĂRICĂ ( IMPACT ) Ion Iliescu refuză confruntarea televizată cu C.V. Tudor Candidatul PDSR la Președinție, Ion Iliescu, a declarat, ieri, că ”’0ol mai probabil” nu va participa la nici o dezbatere televizată alături de contracandidatul său, Corneliu Vadim Tudor, pentru că la o astfel de emisiune electorală s-ar simți ca la ”o coridă”. Iliescu și-a motivat refuzul de a participa la o astfel de dezbatere spunînd că președintele PRM l-a jignit atunci cînd a afirmat despre el că are cancer. ”Dacă asta înseamnă dezbatere politică, atunci eu refuz să particip la o asemenea coridă”, a afirmat liderul PDSR. El a mai spus că, în loc să discute despre programe economice de substanță, Vadim Tudor ar inventa povești despre el ”cu Moscova și KGB, cum a facut-o și în ultimele zile”. Iliescu s-a arătat sigur de victoria în turul doi asupra lui Vadim, considerând că acesta nu are șansa să depășească cele 28 de procente obținute în primul tur de scrutin. Liderul PDSR a adăugat că, în următoarele 10 zile de campanie, va pune accentul pe lupta împotriva extremismului. Casa de Modă ILINCA și o “Noapte de iarnă” Superbe clipe de încîntare a ochilor și a sufletului a oferit, aseară, una dintre cele mai cunoscute și apreciate creatoare de modă craiovene - am îndrăzni să spunem, prea puțin cunoscută, din păcate, și în țară - Ilinca Bulucea Cârstov, în atmosfera selectă oferită de salonul Restaurantului “Union”, 18 manechine au prezentat, cu grație și naturalețe, vestimentația pe care CASA ILINCA o oferă, în prag de iarnă și de nou mileniu. Pentru Ilinca Bulucea, fiecare persoană este unică și, de aceea, ea promovează ideea că moda, chiar trecătoare, trebuie să ne scoată în evidență personalitatea și frumusețea. Costume taior, paltoane și punctul culminant, rochiile pentru seara de Revelion, toate într-o prezentare de înaltă clasă. Casa de Modă ILINCA nu mai este, de multă vreme, doar un simplu nume, identificîndu-se cu eleganța și rafinamentul în modă. MIHAEI "V."ir Structura și componența viitorului guvern PDSR. Conducerea PDSR a definitivat, aseară, structura viitorului Guvern condus de Adrian Năstase și a nominalizat majoritatea deținătorilor de portofolii ministeriale. Ministerul Afacerilor Externe va fi condus de Mircea Geoană, Ministerul Integrării Europene - Hildegard Puwak; Ministerul Finanțelor Publice - Mihai Tănăsescu; Ministerul Apărării Naționale - Ioan Mircea Pașcu; Ministerul Industriei și Energiei - Dan Ioan Popescu; Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor - Ilie Sîrbu; Ministerul Transporturilor și Lucrărilor Publice - Miron Mitrea; Ministerul Turismului - Dan Matei Agathon; Ministerul Muncii și Solidarității Sociale - Marian Sîrbu; Ministerul Educației și Cercetării - Ecaterina Andronescu; Ministerul Culturii și Cultelor - Răzvan Theodorescu; Ministerul Sănătății și Familiei - Daniela Bartoș; Ministerul Informatizării și Comunicațiilor - Dan Nica; Secretariatul General al Guvernului - Șerban Mihăilescu (cu rang de ministru); Ministerul pentru Relația cu Parlamentul - Acsinte Gașpar (ministru delegat). Structura viitorului Guvern PDSR va conține Ministerul Justiției, pentru care nu a fost stabilit încă titularul, cele mai multe șanse avîndu-le Rodica Stănoiu, Ministerul Ordinii Publice (fostul Minister de Interne), Ministerul Dezvoltării și Prognozei, Ministerul Apelor și Protecției Mediului, Ministerul Tineretului și Sportului, Ministerul Administrației Publice. Componența Cabinetului Năstase va cuprinde și Ministerul Informațiilor Publice, care va fi condus de un ministru delegat, ce va fi în același timp și purtător de cuvînt al Guvernului, și Autoritatea pentru Privatizare și Acționariat, condusă tot de un ministru delegat. în Guvern vor mai ocupa posturi de miniștri delegați, negociatorul șef cu UE și un responsabil pentru IMM. Președintele Camerei Deputaților va fi Valer Dorneanu, iar președintele Senatului, Nicolae Văcăroiu. Și în Republica Moldova Un Președinte pentru Istorie Destinul pare să ne joace feste de la o vreme. Fiindcă, iată, chiar de 1 Decembrie, ziua noastră națională, Parlamentul Republicii Moldova va decide numele viitorului Președinte de la Chișinău. Chiar înainte de a-l cunoaște pe cel de dincoace de Prut. Faptul că el, în capitala străvechii Basarabii, va fi decis în Parlament aproape că nici nu mai are importanța scontată. Mai ales că mica republică, încă membru a CSI, e prima și, deocamdată, unica din fostul Imperiul Roșu care a optat pentru votul indirect al Președintelui. După cum, așa cum se știe, s-a ajuns aici tot din cauza incapacității endemice a clasei politice basarabene de a se maturiza și vindeca de infantilismul retardat. Mai important ni se pare a evalua, în anticipație, care este șansa, de coșmar și ea, ca la timona Moldovei să ajungă un comunist, declarat ca atare, și încă unul rus, respectiv Vladimir Voronin, care dispune, el și partidul său, de 40 de locuri în actualul Parlament. Firesc - dar ce mai e astăzi firesc - ar fi ca Voronin, un marxist-leninist mai fluent și mai remodelat la zilele noastre, adversar însă al oricărei deschideri spre Occident a Republicii, contra NATO și CE, visând cu ochii deschiși la revenirea țării în sânul unei Rusii roșii, indiferent cum se va numi ea, să piardă. Contracandidatul său, Pavel Barbălat, președintele Curții Constituționale, se bucură teoretic de sprijinul unui număr de 55 de parlamentari, din coaliția de centru-dreapta. Numai că cinci dintre aceștia au anunțat că vor boicota alegerile, în semn de protest pentru ieșirea din cursă a lui Petru Lucinski, iar în rândul celorlalți n-ar fi exclus să se mai găsească câțiva dispuși să voteze cu Voronin, din lașitate, ori urmare a cine știe ce șantaj. Oricum, momentul este, din nou, important pentru istoria prezentă a Moldovei, strangulată de neputința de a identifica un drum firesc spre o identitate atât de falsificată: de o parte, presiunile Armatei Roșii și a regimului comuniststalinist de la Tiraspol, de alta, tentațiile, firești, ale României, nu Mari, ci Reale, ale Țării Mame, aflată, la rându-i, întro situație deloc de invidiat. GEORGE POPESCU în octombrie 1999, viața unei fetițe a fost curmată tragic din cauza unui accident rutier, petrecut pe raza satului Zănoaga, comuna Leu. Nici pînă în prezent nu s-a făcut lumină în acest caz, dosarul fiind întors de către Parchetul de pe lîngă Judecătoria Craiova la Inspectoratul de Poliție al Județului Dolj pentru completare. în acest timp, părinții își plîng copilul decedat și așteaptă ca eventualii vinovați să plătească pentru fapta comisă. Pe data de 27 octombrie 1999, Daniela Ionela Ion (șapte ani), se întorcea de la școală îndreptîndu-se spre casa bunicilor din satul Zănoaga. Fetița mergea pe marginea străzii (DN 76), cînd, din spatele ei s-a apropiat o dubiță (B-44- SUP), condusă de Antonie Daniel Spînu, pe atunci în vîrstă de 22 de ani. Din motive încă neelucidate, autovehiculul a acroșat-o pe micuță, tîrînd-o sub roata din dreapta-față aproximativ 50 m, pînă în momentul opririi. Petre Dumitrescu a fost martor ocular al nefericitei întîmplări. Și acum își aduce foarte bine aminte de acele momente de groază: “Eu veneam dinspre Primărie, pe partea stîngă a șoselei, iar pe dreapta, din aceeași direcție, pe lîngă asfalt mergea o fetiță,cîntînd. Avea ghiozdănelul la ea, semn că venea de la școală. Din spate o bufnitură puternică și m-am întors repede. Am văzut cizmulița și ghiozdanul înșirate pe marginea drumului. Mi-am dat seama că a lovit o vreo mașină. A oprit mult în față și am alergat spre ea. Șoferul s-a dat jos împreună cu un pasager, a’ lu’ Cruceru’, din Puțuri și s-a uitat ce e sub roată. Au scoso de acolo, au urcat-o în mașină și m-au întrebat care e cel mai apropiat spital, după care au plecat spre Caracal, unde le spusesem”. Din păcate, eforturile medicilor de a o salva pe Daniela Ionela au fost zadarnice, fetița decedînd. “Plîng în fiecare zi cînd mă gîndesc la ea” Acum cîteva zile, părinții micuței - Ion și Rodica - ce mai au o fetiță în vîrstă de zece ani, Cristina Angelica - ne felitau cu lacrimi în •chi și durere în suflet, că, deși a trecut atîta timp, încă nu s-a făcut lumină asupra împrejurărilor în care s-a petrecut tragedia. “Am crescut doi copii și i-am iubit pe amîndoi la fel. Nimeni nuși poate închipui ce e în inima noastră. Plîng în fiecare zi cînd mă gîndesc la ea. Și, cînd văd că nimeni nu ia vreo măsură, îmi vine să-mi iau cîmpii”, ne-a spus îndurerata mamă. Tatăl Ionelei nu-și poate reprima dezamăgirea produsă de tergiversarea anchetei demarate atunci. El bate periodic scările Parchetului și ale Poliției în încercarea de a afla adevărul. “Daniela mea a fost lovită mortal de un nenorocit. Sunt un om sărac, nu am posibilități să-i fac nici măcar pomenile fetiței, cum e creștinește. A venit tatăl șoferului acasă la mine și nea spus că fiul lui nu va face niciodată pușcărie. Nu am fost chemat la nici o anchetă. După un an de la moartea tragică a propriei fetițe. Părinții doresc să afle adevărul nu am fost informat și nu am acces la nimic. Au scos fata vinovată. Mașina mergea cu viteză. Șoseaua era uscată, dar i-au trebuit 50 de m să frîneze. I-a împrăștiat creierii pe jos”, a mai spus Ion Ion. Atît tatăl cît și mama doresc este vinovat să plătească pentru fapta comisă. CRISTIAN PĂTRU CRISTIAN VASILCOIU Continuare în pag. 3