Cuvântul Libertății, aprilie 2002 (Anul 14, nr. 3782-3807)

2002-04-01 / nr. 3782

Pentru luna februarie, salariații de la „Avioane“ vor primi 77 la sută din salariu Administrația SC Avioane SA Craiova a plătit, anterior grevei spontane de vineri, 29 martie a.c., în două tranșe, 2.000.000 lei net pentru fiecare salariat, sumă ce trebuia completată cu o diferență dată de Ministerul Industriei și Resurselor. Acești bani nu au fost alocați, până în prezent, la nici o întreprindere din sectorul de apărare, deci nici la S.C Avioane S.A. Joi, 28 martie a.c., s-au purtat discuții între liderii de sindicat și administrația uzinei, în care s-a identificat și argumentat posibilitatea conducerii de a plăti salariile în cuantum de 77 la sută, corespunzător producției realizate pe luna februarie și a timpului efectiv lucrat. “Vineri, oamenii au fost reținuți în fața porților societății de către liderii de sindicat, care le-au comunicat că administrația nu dorește să le acorde retribuția în procent de sută la sută. Conducerea societății, împreună cu M.I.R., M.Ap.N. și organele abilitate, face toate eforturile pentru încărcarea capacităților cu producție civilă și militară,”afirmă surse din cadrul administrației S.C. Avioane S.A. Craiova. DENISA POPESCU S-a găsit încă un cadavru de nou-născut De la începutul acestui an, în Craiova au fost găsite două cadavre ale unor nou-născuți, abandonate de mame, identitatea acestora din urmă rămânând, deocamdată, necunoscută. Un caz similar s-a întâmplat sâmbătă după-amiaza, în cimitirul din cartierul Lascăr Catargiu, în jurul orei 16, o bătrână se afla la curățenie, pe una dintre alei. Undeva, printre morminte, femeia a văzut un pachet care i s-a părut cam dubios. S-a aplecat să-l ia, iar când l-a deschis a rămas cutremurată, într-o pungă din plastic se afla un avorton, în stare avansată de putrezire, fapt ce a condus la imposibilitatea imediată a stabilirii sexului. Cadavrul a fost depus la morga Spitalului Clinic Municipal nr.2 “Filantropia” Craiova, în vederea efectuării necropsiei. Până în prezent, polițiștii n-au descoperit-o pe femeia care și-a abandonat copilul, însă cercetările continuă. CRISTI PĂTRU Accident rutier mortal la Goșoveni Marian Munteanu (39 ani) se afla, sâmbătă după-amiază, la volanul autoturismului Dacia 1310 (CS-04-AEL), alături de el fiind soția, Mariana (38 ani), și băiețelul celor doi, Silviu (2 ani). Veneau de la Caracal și se deplasau spre Reșița, orașul în care domiciliau, în comuna Coșoveni, destinul a făcut ca, pentru unul dintre ocupanții mașinii, călătoria să se sfârșească în mod tragic. Șoferul a adormit, doar pentru câteva secunde, la volan, de ajuns ca să piardă controlul direcției de mers, iar mașina să se izbească violent de un copac aflat pe marginea drumului; în urma impactului, Marian și-a pierdut viața, iar soția sa a fost grav rănită, copilul scăpând nevătămat. CRISTI PĂTRU BERD și BCR pun la bătaie 60 de milioane de euro pentru imm-uri Reprezentanții Băncii Comerciale Române - Sucursala Dolj, au prezentat membrilor Consiliului Național al întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România - Filiala Craiova oportunitatea contractării unui credit al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, care se derulează prin BCR. AGRICULTORISC CEREALCOM LA DOLJ vă asigură la prețuri avantajoase AZOTAT DE AMONIU și ERBICIDE (pentru păioase) Plata se poate face și prin produse agricole din recolta 2002 (pe bază de contract). Informații la tel. 051/41.73.66. 051/41.74.15. 092/65.86.57. A fost timp de 50 de ani „Regina-mamă“ „Bunicuța preferată a britanicilor“ a încetat din viață la vârsta de 101 ani IPJ Dolj reacționează cu privire la devalizarea SC BIOSIN SA Calafat Foștii directori și acoliții lor sunt cercetați penal Așa cum promiteam cititorilor noștri, revenim asupra modului în care SC BIOSIN SA Calafat a fost spoliată de anumite grupuri de interese, intenția membrilor acestora fiind căpătuirea rapidă prin înstrăinarea, în mod ilegal, a activelor societății. După cum am menționat într-unul din numerele noastre trecute, la data de 20 aprilie 2001, când Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului - Sucursala Regională Oltenia a decis înlocuirea fostei conduceri, SC BIOSIN SA Calafat se afla într-o stare jalnică, un fel de moarte clinică. Pierderile înregistrate în anul precedent se situau la circa 11 miliarde lei, raportate la un capital social de 55 miliarde lei, iar la societate era declanșată reorganizarea judiciară și se numise ca lichidator SC ALDERA SA. Mai mult decât atât, cu complicitatea lui Alin Giurgiu, fost director în FPS, având rang de ministru secretar de stat, a fostei conduceri a Direcției de Finanțe a județului Dolj, precum și cea Circumscripției Financiare Calafat, instalații de producție aproape de ultimă generație au fost tăiate și vândute ca fier vechi, deși o bună parte din acestea erau din oțel inoxidabil. Surse din cadrul IPJ Dolj ne declaraseră că ancheta privind elucidarea acestor aspecte a fost preluată de col. Gheorghe Bică, șeful Centrului Zonal de Combatere a Crimei Organizate și Antidrog. întregul scenariu pus la cale de grupurile de interese pentru a devaliza BIOSIN este apoteotic, lăsând să se întrevadă că indivizii au acționat grupat și cu un tupeu incredibil, bazându-se pe faptul că persoane din anticamera fostei puteri le „țin spatele”. La începutul anului 2000, SC NICART IMPEX SRL solicită Tribunalului Dolj declanșarea procedurii de reorganizare și lichidare judiciară a SC BIOSIN SA Calafat, invocând incapacitatea de plată a acesteia. Debitul invocat era de circa 680 milioane lei. IULIAN GEORGE BORA Continuare în pag.3 Sănătatea Reginei-mame “s-a deteriorat în ultimele săptămâni, ca urmare a unei infecții a bronhiilor, însoțită de tuse, începând de la Crăciun”, a declarat un purtător de cuvânt al Palatului. “Starea sănătății sale s-a înrăutățit mult în această dimineață (sâmbătă - n.r) și de aceea au fost chemați medicii. Regina Elizabeth (Regina-mamă, mama reginei Marii Britanii, Elisabeta a ll-a- n.a) a decedat, în somn, în jurul orei 15.15 locale, la Royal Lodge”, la Windsor, a adăugat purtătorul de cuvânt. “Regina Elisabeta a ll-a se afla la căpătâiul ei”, a precizat acesta. Moartea sa survine la șase săptămâni după cea a fiicei sale, prințesa Margaret, sora reginei Elisabeta a ll-a, decedată la vârsta de 71 de ani. Funeraliile reginei-mamă a Marii Britanii, Elizabeth vor avea loc la 9 aprilie, la Abația. O perioadă de doliu național a fost anunțată începând de ieri și până în ziua funeraliilor.. Sicriul reginei-mamă va rămâne în capela regală, din Parcul Windsor (în vestul Londrei), până marți, 2 aprilie. După aceea, va fi transferat în capela reginei din Palatul St. James, la Londra, conform comunicatului dat publicității ieri. Vineri, sicriul va fi condus în procesiune spre Westminster. Regina-mamă a Marii Britanii, Elizabeth a decedat, sâmbătă după-amiază, la Windsor, la vest de Londra. „Basarabia, pământ românesc ieri, în fața Teatrului Național din Craiova, a avut loc o acțiune organizată de Liga Studenților Basarabeni și Bucovineni și Partidul Popular Creștin Democrat “Noua Generație”, în semn de solidaritate cu românii de dincolo de Prut, care, zilele trecute, au manifestat la Chișinău împotriva rusificării Moldovei. Deși organizatorii au contat pe participarea tuturor studenților moldoveni din Craiova - aproximativ 240 -, la miting au fost prezenți mai puțin de jumătate dintre aceștia. Au mai luat parte la eveniment membri ai Partidului National Țărănesc Creștin și Democrat Dolj, precum și ai filialei județene ai Partidului România Mare. “Pentru tineretul basarabean nu există decât o singură direcție -Europa, alături de România, în Moldova situația este jalnică, regimul autoritar al lui Voronin s-a întins în toate ramurile și numai cu ajutorul românilor și al Partidelor Creștin Democrate din U.E., criza prin care trece populația din Basarabia și Bucovina poate fi soluționată”, a declarat Dorin Tăbârță, liderul Ligii Studenților Basarabeni și Bucovineni din Craiova. ANCA POSPAI ContraPunct Există momente în istoria unui popor când interesul național devine imperativ major, un sine qua non dincolo de care oricare alt obiectiv, scop, performanță se dizolvă anonim asemeni unui grăunte de zahăr într-un pahar cu apă. După mai bine de doisprezece ani de rătăciri și confuzii, la umbra unei retorici vide alimentate de o bezmetică bătălie pentru putere, am tasați de speranțe, de promisiuni deșarte, de gafe și de ratări repetate, iată că se apropie clipa în care destinul nostru național își cere votul său inconfundabil: “umbrela" NATO, nu doar ca o recunoaștere a unui trecut merituos, ci ca o garanție că, de-acuma, se poate trece la construcția unui viitor ceva mai departe de riscurile unor derapaje conjuncturale. Iar dacă la Madrid, unde tratativele păreau încă blocate în dansul unui război rece numai formal depășit, s-a spus, în limbajul nostru mioritic, “n-a fost să fie”, de data aceasta suntem condamnați să învingem. Sâmbătă, premierul Adrian Năstase dezvăluia existența la nivelul executivului a unui program coerent și responsabil de derulat în lunile care au rămas până la reuniunea de la Praga; în plus, d-sa adăuga că programul, menit să valorizeze și să instrumentalizeze absolut toate aspectele potrivnice ce se pot ivi pe parcurs, nu e unul al Puterii. Om al formațiunii de guvernământ. Și e bine să fie așa. Sunt prevăzute discuții și angajări ale tuturor forțelor democratice, parlamentare, și ale societății civile; în fond, accesul la NATO, ca prim pas al integrării noastre euro-atlantice, nu-i o problemă de partid. Și nici una de sorginte electorală. Este una patriotică, fie și cu obligația de a reabilita acest epitet exilat,din păcate, din vocabularul nostru cotidian. Cândva, prin anii tulburi ai tranziției noastre în fază infantilă, Theodor Stolojan, pe atunci premier și el de tranziție, spusese, răspicat și indiferent la cârtele de bravadă, că există lucruri cu care nu se glumește, pentru el, atunci, ca și acum, un lucru cu care nu se glumește era Transilvania. Prin urmare, ideea suveranității Țării. Parafrazându-l, am putea spune că și aderarea României la NATO și, în consecință, integrarea ei în structurile euro-atlantice, aparține aceleiași ordini, a lucrurilor cu care nu e de glumit. Oricine cutează a o face își asumă pe cont propriu riscul propriei aneantizări și a delegitimării pe plan politic, social și moral. Democrația poate acredita forme de opoziții, contradicții, disocieri până la confruntare acerbă. Chiar dacă mereu pe făgașul principiilor. Niciodată ea însă nu va accepta, fără a risca să-și piardă justețea, abaterea de la fundamentul unui crez, pe cât de străvechi, pe atât de actual: atașamentul intim la valorile unei națiuni, obligația de a nu trăda interesele sale majore, în numele unor oricât de apetisante năluciri “umaniste” ce sfârșesc, nu o dată, în șleampăte paranteze insidioase. Europenismul (iar nu regionalismul gângav și periculos în faza actuală) nici nu înseamnă altceva decât integrarea într-o familie comună, dar în baza specificităților naționale. Și a potențialului ilustrat prin veacuri, cu tot ceea ce presupune acest lucru: limbă, cultură, spiritualitate, credință etc. Fiindcă, spre a rememora o vorbă mare a lui Lucrețiu Pătrășcanu, care spusese, la Cluj, în ani de vrășmășie antinațională, "înainte de a fi comunist, eu sunt român”, trebuie să spunem și noi, acum, că „înainte de a fi european, suntem români". Cât despre zarva politicianistă, nu cred că e inutil să amintim tuturor celor pe care întâmplarea i-a scos pe scena istoriei de azi a Țării că nici un act ideologic nu se susține dacă nu-i orientat către interesul național. Să ia aminte amatorii de chilipiruri clientelare: orice derapaj de la șansa reușitei din toamnă, de la Praga, capătă dimensiunea unei trădări echivalente cu o crimă. GEORGE POPESCU Cu ce nu se poate glumi!...