Cuvântul Libertății, ianuarie 2003 (Anul 15, nr. 4013-4036)

2003-01-04 / nr. 4013

2 După realizarea ultimelor privatizări. Capitalul privat a devenit majoritar în România în anul 2002, capitalul social privat a devenit majoritar în România. El reprezintă acum 54,84% din totalul capitalului social, iar statul mai deține doar 45,16%. Aceasta a fost posibilă prin evoluția generală a sectorului privat, dar și a A.P.A.P.S., care, în 2002, de la 49% cât reprezenta capitalul privat în 2001, a reușit să ridice această ștachetă la 54,8%. Din această creștere de aproximativ 5%, activității A.P.A.P.S. se datorează 60%. Diferența de 40% se datorează creșterii și dezvoltării proprii a sectorului privat’. pag. 12 pagini 5000 lei din cauza zăpezii și a poleiului. Ambulanțele au rămas împotmolite pe traseu Zăpada căzută și gerul din ultimele zile au dus la impracticarea principalelor artere de circulație în județ. Ieri, poleiul, dar și lipsa materialelor antiderapante au făcut imposibil transportul persoanelor ce au solicitat ajutor Serviciului de Ambulanță Dolj, pentru diferite cazuri. Ieri-dimineață, la Serviciul de Ambulanță Dolj sa primit un apel pentru un pacient grav bolnav din satul Popânzălești, comuna Drăgotești. Numai că, la câțiva kilometri de localitate, autovehiculul salvării s-a împotmolit, rămânând înzăpezit mai bine de trei ore. Un alt telefon s-a înregistrat din comuna Vela, satul Gubaucea. O bătrână prezenta dureri abdominale, iar rudele au sunat disperate după ajutor. Numai că autovehiculul nu a putut ajunge până la domiciliul femeii, aceasta fiind transportată de membrii familiei câțiva kilometri buni până unde ambulanța se afla înzăpezită. Cel mai grav caz a fost al unui băiețel de nouă ani, din comuna Corlățel, județul Mehedinți. Părinții acestuia au solicitat ajutorul cadrelor medicale de la Ambulanță, însă drumurile înzăpezite și poleiul au făcut imposibil accesul până acolo. S-a ajuns în cele din urmă la o soluție: medicii au luat legătura prin telefon cu polițistul din localitate, care le transmitea părinților cum să-i acorde îngrijiri medicale băiețelului. Cadrele medicale de la Serviciul de Ambulanță au declarat că în cursul zilei de ieri au primit foarte multe solicitări din județ. ANCA POSPAI Mii de craioveni noul an In Piața sau la restaurant în Piața “Prefecturii”, locul în care de câțiva ani se organizează o petrecere de Revelion pentru craiovenii cu mai puțină “dare de mână”, în jurul orei 22, numărul forțelor de ordine - polițiști și jandarmi - îl depășea pe cel al curajoșilor care se hotărâseră să înfrunte vântul, ploaia și frigul pentru a urmări spectacolul oferit de Primăria municipiului. Euforia deșteptată probabil cu câteva pahare de vin consumate cu prietenii le-a dat, probabil, elan multora, astfel că, la hotarul dintre ari, Piața devenise neîncăpătoare, au întâmpinat Prefecturii pagina Focuri de artificii, pocnete de petarde, muzică, chiuituri și multă voie bună au fost auspiciile sub care craiovenii și-au luat rămas bun de la anul 2002. Anul Nou i-a găsit pe fiecare petrecând fie cu familia, fie cu prietenii, la un local sau acasă, care pe unde le-a permis “punga”. Am făcut un mic raid prin câteva dintre cele mai căutate restaurante din Craiova, unde i-am găsit pe mai-marii județului mai relaxați, mai bine dispuși, dar tot împreună... în întâmpinarea Anului Nou, creștinii au ales să participe la cea mai puternică slujbă religioasă De Sfântul Vasile, bisericile au fost pline . . La țară, bătrânirile satului cădelnițează prin cimitir . Slujba din dimineața zilei de Sfântul Vasile are o încărcătură spirituală atât de puternică încât mulți dintre preoții care nu se simt curățiți atât la trup, cât și la suflet, nu se încumetă să o oficieze, fiindcă Moliftele Sfântului Vasile cel Mare conțin blesteme la adresa necuratului. 9 Poleiul a paralizat, ieri-dimineață, întregul trafic din Craiova Ploaia căzută, vineri dimineață, a transformat străzile Craiovei în adevărate patinoare, iar traficul rutier a fost paralizat, conducerea regiei locale de transport în comun interzicând șoferilor societății să iasă pe traseu. Poleiul a luat prin surprindere autoritățile locale, care nu s-au mobilizat decât târziu, când gheața începuse să se topească. Din cauza poleiului, nici măcar autobuzele nu au circulat, conducerea regiei locale de transport interzicând șoferilor să iasă pe traseu, dat fiind că mașinile nu au fost asigurate. în aceste condiții, autobuzele au stat la capăt de linie și au așteptat ca echipele de deszăpezire să împrăștie material antiderapant pe carosabil. Alte amănunte în pagina 4 ContraPunct Iminent. La fiecare sfârșit de an, cuvintele se leagă între ele cu greutate, având tendința de a vorbi dezarticulat despre împliniri și neîmpliniri, sărăcie, tristețe și idealuri, orice disertație încheindu-se cu nelipsita cutie a Pandorei, din care răsare speranța. Noul An a sosit, timpul a reînviat, însă trecutul nu a fost ars, așa cum ar fi trebuit, potrivit ritualurilor ancestrale. Multe probleme grave își păstrează coordonatele, căpătând noi valențe. Deznodământul crizei irakiene se lasă încă așteptat: în 2002, în jurul „problemei irakiene”, reactivată de către Statele Unite ale Americii, sa derulat cea mai intensă activitate diplomatică, politică și militară. Din prima lună a anului trecut, președintele George W.Bush a cerut Irakului să accepte revenirea inspectorilor ONU pentru dezarmare, în caz contrar amenințând cu represalii. Ulterior, a lansat un nou concept, ce a făcut înconjurul lumii, desemnând o „axă a răului", formată din Irak, Iran și Coreea de Nord, state acuzate că încearcă să dezvolte arme de distrugere în masă și că sprijină terorismul. Politologii au apreciat că acesta a fost semnalul de deschidere al celui de-al doilea front în campania antiteroristă condusă de SUA, iar președintele american a profitat de moment pentru a anunța cea mai mare creștere a fondurilor destinate apărării, din ultimii 20 de ani. Imediat, Rusia, Franța, Germania, Canada și China și-au manifestat opoziția față de perspectiva atacării Irakului, invocând lipsa de legalitate a unei decizii americane unilaterale, absența unor probe evidente ale acțiunilor incriminate ale Bagdadului, caracterul inacceptabil al intenției președintelui american de a eluda cadrul Națiunilor Unite și chiar apărarea propriilor interese economice. Desigur, dezacordul țărilor europene a fost determinat și de dorința de a nu permite Statelor Unite să traseze în mod independent linia politicii internaționale. Doar Marea Britanie și Israelul au fost de partea SUA, fără comentarii. Astfel, președintele Bush și responsabili din cadrul administrației americane au dus o activitate diplomatică intensă pentru a obține sprijinul membrilor permanenți din Consiliul de Securitate al ONU, urmărind votarea unei rezoluții care să prevadă condiții severe pentru reluarea inspecțiilor în Irak, inclusiv recurgerea automată la forță în cazul în care Bagdadul nuși va îndeplini obligațiile. în demersul său, Bush a mizat foarte mult pe impactul atentatelor din 11 septembrie pentru a convinge opinia publică de necesitatea anihilării pericolelor prin rezolvarea potențialelor crize, lansând un nou concept, și anume principiul „atacului preventiv”. Deși nu au lipsit reacțiile de dezaprobare, în cursul anului noul model de acțiune militară a fost acceptat tacit. Pentru a demonta acuzațiile americane, responsabilii irakieni au decis să reia dialogul cu Uniunea Europeană și cu organismele ONU, în vederea reprimirii unor misiuni de dezarmare. Presa irakiană l-a atacat cu înverșunare pe George W.Bush, afirmând că acesta nu dorește altceva decât o remodelare a hărții Orientului Mijlociu, asupra căruia vrea să-și impună hegemonia. Resursele de petrol ale țărilor arabe reprezintă premiul ce va reveni Statelor Unite, iar regimul lui Saddam Hussein ar fi singura rezistență notabilă împotriva politicii „colonialiste” anglo-americane și sioniste din regiune, în urma referendumului din Irak, la 16 octombrie, Saddam Hussein a fost reales, în unanimitate, în funcția de șef al statului, pentru încă un mandat de șapte ani. în același timp, președintele Bush a semnat rezoluția Congresului american prin care este autorizat să adopte orice măsură împotriva Irakului, inclusiv utilizarea forței, pentru a determina regimul de la Bagdad să se dezarmeze. Prima misiune a experților a ajuns în Irak abia la 27 noiembrie 2002, după ce, la 8 noiembrie, Consiliul de Securitate ONU a votat Rezoluția 1.441, care înăsprește regimul inspecțiilor. Forma finală a rezoluției - în care se stipulează că Irakul se va confrunta cu consecințe grave dacă nu va respecta prevederile textului, fără a preciza recurgerea automată la forță - reprezintă rezultatul negocierilor dintre SUA și partenerii din coaliția antiteroristă, printre care Franța și Rusia care au amenințat cu un veto în Consiliul de Securitate, precum și Germania care a exclus categoric participarea la o acțiune militară împotriva Irakului, chiar sub egida ONU. Treptat, țările din zona Golfului Persic s-au alăturat coaliției conduse de Statele Unite, permițând prezența militarilor americani și britanici în bazele proprii și acceptând să susțină logistic o eventuală operațiune antiirakiană ori să participe într-un mod sau altul la efortul de război. Pe 8 decembrie, Irakul a remis Națiunilor Unite un raport asupra arsenalului și programelor de înarmare de care dispune, pe care Statele Unite l-au declarat din start „dovada clară” a încălcării rezoluției de către Irak. Probabil că, indiferent de conținutul raportului, reacția ar fi fost aceeași. Consiliul de Securitate s-a reunit într-o sesiune cu ușile închise, concluzia fiind că regimul de la Bagdad nu și-a îndeplinit obligațiile asumate în fața ONU. La sfârșitul anului 2002, Irakul a rămas singur în fața lumii întregi. Forțele militare din zona Golfului, care în prezent numără aproximativ 65.000 de militari, urmează să fie sporite în următoarele săptămâni cu încă 25.000 de oameni, a anunțat Pentagonul. Un atac împotriva Bagdadului poate fi considerat iminent, în acest moment, cu toate riscurile la care ar fi expuși militarii americani, pentru a se profita de conjunctura favorabilă unei operațiuni militare, în plus, 2004 este un an electoral în SUA, iar președintele Bush aspiră la un nou mandat. LUMINIȚA RISTEA unui atac Concert extraordinar de Anul Nou Luni, 6 ianuarie 2003, Filarmonica „Oltenia" va prezenta publicului, de la ora 19, concertul extraordinar de Anul Nou, ce va avea în program lucrarea „Carmina Burana", de Carl Orff. își vor da concursul Corul „Antifonia”, înființat în anul 1969, cu scopul declarat de a interpreta creația muzicală contemporană, și Ansamblul de percuție condus de Grigore Pop, ambele din cadrul Academiei de Muzică „Gheorghe Dima" din Cluj, ca și Corala Academică a Filarmonicii craiovene - dirijor Edward Man. Conducerea muzicală va aparține maestrului Constantin Rîpă, dirijor, compozitor și profesor, o complexă personalitate a artei muzicale contemporane, a cărui creație acoperă toate genurile - muzică simfonică și vocal-simfonică, lucrări camerale și corale, lieduri. Același concert le va aduce în fața publicului și pe pianistele Veronica Negreanu și Mihaela Gavriș, absolvente ale Academiei de Muzică din Cluj și desfășurând în prezent o bogată activitate didactică. Colaborarea celor două artiste datează din anul 1985, împreună prezentând, de-a lungul timpului, lucrări aparținând compozitorilor Mozart, Schubert, Brahms, Saint-Saëns, Stravinski sau Enescu. Cu același prilej, vor mai evolua și trei cunoscuți soliști - soprana Bianca Luigia Manoleanu, tenorul Șerban Băcilă și baritonul Gheorghe Mogoșan. MAGDA BRATU BANCA ROMÂNEASCĂ Sucursala Craiova (0251)431 001 www.brom.ro Ieri, pe drumurile din județ Material antiderapant doar pentru curbe și pante Ploaia de ieri, transformată foarte repede în polei, a creat probleme și în județ, nu numai în Craiova. Până aproape de prânz nu au circulat pe nici o rută microbuzele particulare care asigură legătura între oraș și diferite comune. Reprezentanții S.C. Lucrări Drumuri și Poduri Dolj SA ne-au informat că se acționează pe drumurile județene cu 20 de utilaje folosite pentru a împrăștia sare și nisip în special ln pante și la curbe, deoarece materialul antiderapant nu era în cantitate suficientă. în aceste condiții se pare că șoferii nu au altceva mai bun de făcut decât să aștepte P"măvara " CARMEN PETREAN DIN ÎNVĂȚĂTURILE UNUI CHESTOR (R) PENTRU UN COMISAR-ȘEF IN ACTIVITATE Chestorul (r) Luchian Mitran (foto dreapta-fundal), și fostul său subaltern, Ilie Vilău (foto stânga-fundal), șeful Serviciului Poliție Economico-Financiară din cadrul IPJ Dolj, s-au întreținut profesional în noaptea de Revelion. Rafinamentul dialogului n-a putut dezvolta decât pasagerii enigme, mai ales că Ilie Vilău a sorbit învățăturile chestorului (r) Luchian Mitran, ambii acceptând că faptele de vitejie, când ele există, mor în uitare, iar rostirea șugubeață „cinstea este germenele sărăciei” reprezintă chiar o cugetare, deloc perisabilă în timp._________________________