Cuvântul Libertății, mai 2015 (Anul 27, nr. 7733-7756)

2015-05-23 / nr. 7750

2 / cuvântul libertății Primarul Iașiului a fost suspendat din funcție Primarul municipiului Iași, Gheorghe Nichita, aflat în arest la domiciliu în dosarul în care edilul este cercetat pentru că ar fi apelat la angajații Poliției Locale ca să-și urmărească fosta iubită, a fost suspendat din funcție, ieri, printr-un ordin emis de prefectul județului, Dan Cârlan, pe durata cât acesta este arestat la domiciliu. Totodată, prefectul de Iași recomandă secretarului Consiliului Local să convoace plenul consiliului pentru ziua de luni, pentru desemnarea viceprimarului care va exercita temporar atribuțiile primarului Nichita De asemenea va fi desemnat un nou viceprimar, din rândul consilierilor, în locul viceprimarului care va prelua atribuțiile lui Nichita Cel mai probabil atribuțiile primarului Gheorghe Nichita vor fi preluate de viceprimarul social-democrat Mihai Chirica Primarul Gheorghe Nichita este cercetat în arest la domiciliu din 8 mai, decizie luată de Curtea de Apel București, care a înlocuit hotărârea Tribunalului București de cercetare a edilului sub control judiciar. Blaga, despre acuzații. Daca un singur cuvânt se adeverește, nu mai particip la ședințele PNL Copreședintele PNL Vasile Blaga a declarat, ieri, la sediul PNL, unde a avut loc ședința de pregătire a Consiliului Național, despre acuzațiile care i se aduc în dosarul lui Darius Vâlcov, că „dacă un singur cuvânt se adeverește, nu mai poate să participe la astfel de ședințe”. Blaga a mai spus că a trecut peste scandalul din partid legat de stenogramele de la Bihor și a anunțat că în Consiliul Național de sâmbătă, de la Pitești, PNL va stabili tot planul pentru acest an și anul viitor. „Mergem înainte”, a adăugat Blaga Numele lui Vasile Blaga apare pomenit de martori și inculpați în dosarul de corupție al lui Darius Vâlcov legat de o presupusă implicare a acestuia în legătură cu modul în care societatea lui Theodor Bema Tehnologica Radion, ar fi câștigat contracte, potrivit unor documente ale anchetatorilor. Blaga spune că nu a intervenit în favoarea vreunei firme participante la licitații și că regretă că numele său „e folosit în declarații pe care persoane aflate într-o situație dificilă le dau în fața anchetatorilor”. EDITOR: S.C. EDPRESS COM S.R.L. . Redacția și administrata: 200733 Craiova, str. Nicolaescu Plopșor nr. 22A: TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: R0 17758027 Email: redactia@cvlpress.ro __________Internet: www.cvlpress.ro__________ REDACTOR-ȘEF: ___________MIRCEA CANTĂR__________ Prim-redactor-șef adjunct: ____________MAGDA BRATA___________ Redactor-șef adjunct: __________MARGA BULUGEAN_________ DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Motirliche, Radu Iliceanu Eveniment Carmen Zuican Economie / Politică: Marga Bulugean Cultură: Magda Bratu Sport: Marius Cîrstov, Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologi Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Sub-redacție Calafat: Cristian Rudăreanu: 0767.464.894 aKlareanucristian@yahoo.com Sub-redacție Bechet: Florina Rădoi: 0760.678.582 radoiflorina@yahoo.com Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personality citate, responsabilitatea juridică le aparține. actualitate sâmbătă, 23 mai 2015 BUMS / NOTES_________________________ GEORGE POPESCU Există, fără îndoială, un mit al Americii, convertit, îndeosebi în ultimele șase-șapte decenii, într-o veritabilă mitologie, în care, odată eludat binomul reprezentat, în anticul Olimp elen, de către zeii buni și zeii răi, o mare doză de utopie s-a suprapus peste o „realitate” dotată cu o forță aproape hipnotică. Așa se întâmplă că, în ciuda „tinereții” sale istorice, SUA, căci de această Americă este vorba, și-au asumat și conservat, cu un orgoliu demn de națiuni fondatoare ale civilizației umane, atributul de „cea mai bună dintre lumile posibile”; o lume, în fond, inexistentă, cum o denunțase chiar Leibniz, inventatorul celebrei formule, așadar egală cu mai toate utopiile ce ne-au însoțit de-a lungul veacurilor și al mileniilor. Greu de tăgăduit faptul că, mai ales după sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, SUA au intrat într-o competiție cu noul Imperiu Roșu al URSS, devenit, printr-un proces malefic intern răpus tot de ambițiile unor viziuni utopice, un fel de topos al infernului, așadar „cea mai rea dintre lumile posibile”. Egale, o vreme, în fazele unei demențiale curse de înarmare țintind, orgolios, substituind chiar cucerirea lumii cu cea a cosmosului, după prăbușirea uriașului răsăritean sub povara ideologiei cu picioare de lemn. SUA au vizat, de data aceasta, fără prea mare efort, locul de lider absolut, reducându-și utopia mai veche la măsura unui ...model. Astfel, există de-acum o americanofonie mai fățișă și mai orgolioasă decât cele, cu substrat și imperialist, legate de Franța, de Spania ori de Anglia. Și oricât de dispersă ori de-a dreptul mascată sub învelișuri de tipul politically correcte, în realitate, nu mai puțin stingheră și, câteodată, ridicolă ca multe alte maladii cu pretenții modelatoare din trecut. Și, pe deasupra, impune aproape aceleași riscuri, cel puțin la nivelul opiniilor curente, încât cea mai nevinovată tentativă recuzatoare a „modelului” te scoate în afara unei dezbateri „serioase”, dacă nu ești trimis în groapa de gunoi a staliniștilor get-beget. E de înțeles, sper, că plaja mea de îndoială nu intenționează să atingă în niciun chip nici rolul și rosturile democrației și ale statului de drept, cu tot ceea ce ele au generat și presupun încă în materie de libertate și de drepturi civile. Chiar și trecând peste adevăruri de o evidență verificată chiar și în prezent, și unele și altele, adică și libertatea și statul de drept, ca de altfel și drepturile civile n-au fost și nu sunt nici acum - valori absolute și, deci, tocmai o astfel de perspectivă ar necesita o grilă reevaluatoare a unor pretenții modelatoare. Evit, strategic, să folosesc termeni, din nefericire la o modă improprie, precum cel de „jandarm al Lumii”: ei înșiși sortiți uzurii, și uzajului, urmare a unui logic proces de inadecvare. Observam, cu ceva timp în urmă, că din dinamica protestelor de o alarmantă amploare ce au cuprins câteva mari metropole americane în urma incidentului de la Baltimore căruia i-a căzut victimă un puști de culoare, au fost eludate cauzele ce-au declanșat și întrețin încă un șir de incidente de același calibru. Puțini analiști, ce-i drept mai mulți chiar de acasă, le-au scos de sub vălul „apetisant” al senzaționalului mediatic și le-au propus spre dezbatere. Printre acestea, cea care personal m-a frapat și care, în sine, s-ar cuveni ierarhizată în prima linie este cea a discrepanței uriașe dintre condiția de viață a americanilor de rând și de culoare - și cea a celor bogați și, firește, ceva mai... albi, între cartierele de lux și cele marginale, generând un hotar nu prea departe, în semnificațiile sale mai profunde, de cele ale unor timpuri pe care nu doar instanțele politice, ci și o majoritate americană le consideră demult apuse. Datele sunt de o elocvență cutremurătoare. Astfel, mortalitatea infantilă o depășește pe cea din unele țări africane, iar speranța de viață pentru această categorie de americani e mai scăzută decât în... Coreea de Nord. In cartierul Little Italy, al sărăciei și al mizeriei, doi copii din o sută mor zilnici înainte de a împlini un an, adică același procent de mortalitate infantilă ca în Nicaragua, în Uzbekistan și chiar și mai mare decât în Honduras și în Cisiordania. Mai e nevoie oare de alte dovezi de care altminteri media din SUA nu face deloc economie pentru invitație la o mare pondere în mania aceasta de la noi de a ne uita spre americani ca la niște dascăli acreditați, indistinct, pe post de... modelatori? Sub falsul gust al unor noi utopii Radu Mazăre a demisionat de la conducerea Primăriei Constanța Radu Mazăre, aflat în arest preventiv în dosarul în care este acuzat că a luat mită nouă milioane de euro de la firme pe care le-a sprijinit în obținerea de autorizații, a demisionat, ieri, de la conducerea Primăriei Constanța. Demisia a fost înaintată Consiliului Local și Primăriei Constanța printro scrisoare olografa, fiind adusă la cunoștința prefectului județului Constantin Ion. In scrisoare, Radu Mazăre a explicat motivele demisiei, precizând că stresul, chinul și nedreptățile la care a fost supus în ultima perioadă nu justifică dorința de a face bine orașului, edilul transmițând, în același timp, și un mesaj către constănțeni. „Vreau să mulțumesc sutelor de mii de oameni care m-au votat pe perioada celor 15 ani cât am fost primar. Constanța și constănțenii au fost sufletul meu și datoria mea în tot acest timp. Chiar dacă uneori am fost prea rebel sau nonconformist, toată priceperea și energia mea mi-am dedicat-o comunității. Pentru greșelile făcute, îmi cer iertare în fața tuturor. Dorința mea de a face bine orașului și locuitorilor săi nu justifică însă nedreptățile, stresul și chinul la care sunt supus de atâta vreme, drept pentru care demisionez din funcția de primar al municipiului Constanța. Colegilor și prietenilor le sunt dator cu mult respect și considerație: începând de astăzi (n.r. - ieri) nu-mi mai doresc o viață publică politică”, se arată în mesajul transmis de către Radu Mazăre, aflat, în prezent, în arestul Poliție Capitalei. Atribuțiile de primar au fost preluate de viceprimarul Decebal Făgădău, după ce Radu Mazăre, primar al Constanței din anul 2000, a fost arestat preventiv și suspendat din funcție, prin ordin al prefectului. Joi, instanța supremă a admis cererea primarului suspendat al municipiului Constanța, Radu Mazăre, de înlocuire a arestului preventiv cu cel la domiciliu, în dosarul în care este acuzat că a luat mită nouă milioane de euro de la firme pe care le-a sprijinit în obținerea de autorizații, decizia nefiind însă definitivă, motiv pentru care ea poate fi contestată de procurorii anticorupție. Până la rămânerea definitivă a sentinței, edilul suspendat va sta în arestul Poliției Capitalei. Radu Mazăre a fost arestat în 2 aprilie, în dosarul în care este acuzat că a luat mită nouă milioane de euro de la firme pe care le-a sprijinit în obținerea de autorizații. Tot atunci, a fost emis un mandat de arestare și pentru Sorin Strutinsky, însă acesta era deja arestat preventiv într-un alt dosar. Fostul ministru Darius Vâlcov va fi judecat în arest preventiv în dosarul de corupție Fostul ministru al Finanțelor Darius Vâlcov va fi judecat în arest preventiv, în dosarul în care este acuzat de trafic de influență și spălare de bani, decizia luată ieri de instanța supremă nefiind definitivă, înalta Curte de Casație și Justiție a verificat, ieri, legalitatea și temeinicia măsurilor preventive în cazul lui Darius Vâlcov, Minel Florin Prina, Lucian Petruț Șușară, Petre Bogdan Timofte și Constantin Cristian Tomescu, după ce în 20 mai au fost trimiși în judecată, în dosarul în care sunt acuzați de fapte de corupție legate de atribuirea unor contracte de lucrări. Procurorii Direcției Naționale Anticorupție i-au trimis în judecată pe Vâlcov, în arest preventiv, pe Prina și Șușară, în arest la domiciliu, pe Timofte și Tomescu, sub controlului judiciar, și au cerut instanței supreme să mențină măsurile preventive în cazul acestora și în timpul judecării cauzei. Instanța supremă a admis cererea procurorilor și a dispus ca cei cinci inculpați să aibă în continuare aceleași măsuri preventive. Decizia nu este definitivă și poate fi contestată la un alt complet de la instanța supremă. DNA l-a trimis în judecată, în 20 mai, pe Darius Vâlcov, fost primar al municipiului Slatina, județul Olt, fost ministru al Finanțelor, în prezent senator, pentru trafic de influență, spălare de bani și operațiuni financiare sau acte de comerț incompatibile cu funcțiile ocupa de acesta.