Cuvântul Libertății, februarie 2018 (Anul 30, nr. 8556-8579)

2018-02-23 / nr. 8575

vineri, 23 februarie 2018 cuvântul libertății / 3 actualitate 5 ani După 9 ani ca eurodeputat social-democrat, premierul Viorica Dăncilă cunoaște de bună seamă Bruxelles-ul. Știe pe unde se intră la Comisia Europeană, la Consiliul European, cunoaște numele comisarilor europeni ș.a.m.d. La prima sa descindere, ca premier al României, la sediul Comisiei Europene, a avut probabil inerentele emoții, surmontate nu ușor, în întâlnirea cu Jean Claude Juncker, surprins și acesta de faptul că se vede în situația insolită de ..a se întâlni cu al cincilea premier român”în mandatul său. Ceea ce n-are echivalent. Ironia lină a luxemburghezului avea, bineînțeles, un substrat, care în românește suna exact cum a spus. ..Să speram că ciclul schimbărilor de la premieri în România se va opri1”. Formulare elegantă. Fiindcă într-un limbaj mai frust, putea fi de-a dreptul „de neuitat”, etichetându-ne ca „pirați din lună”. Cum nu peste multă vreme, cum spuneam, mai exact anul viitor, România va deține președinția Uniunii Europeane, Bucureștiul a fost atenționat de ..responsabilitatea viitoarei președinții române, avându-se în vedere bugetul”. Discuțiile despre Schengen, statul de drept, buna funcționare a sistemului judiciar, MCV, s-au aflat în meniul discuțiilor, purtate de Jean Claude Juncker și Viorica Dăncilă, aceasta mai având întrevederi cu Donald Tusk și Antonio Tajani. De altfel, președintele Consiliului European, Donald Tusk, a postat pe Twitter un mesaj pozitiv: „Abia aștept o cooperare cu România, care va deține președinția Uniunii Europene în 2019”. La Bruxelles, Viorica Dăncilă a aflat și ceea ce putea ști ca premier, de la București: gradul de absorbție a fondurilor europene nu este satisfăcător, existând chiar riscul de pierdere a sumei de 800 milioane euro, pe Programul Operațional Regional (POR), în context, a făcut apel la reprezentanții autorităților locale și centrale să comunice, cât mai grabnic cu putință, problemele pe care le întâmpină în acest sens, pentru a fi soluționate. Dar Viorica Dăncilă mai spune un lucru: „Am introdus în legea salarizării și acordarea unui procent de 20% pentru primari, președinții de Consilii județene, acolo unde avem proiecte pe fonduri europene. Cu toate acestea gradul de absorbție nu este satisfăcător, existând un risc de decomitere a unei sume de 800 milioane euro pe POR”. Cu alte cuvinte, premierul român s-a îngrijorat la Bruxelles, așa lasă impresia, după discuția cu comisarul pentru politici regionale, Corina Crețu. .Cu care însă mai avusese discuții, bănuim, pe această chestiune imperioasă, și la București. Problema absorbției fondurilor europene a fost o constantă a guvernelor rulate, după câștigarea alegerilor de social-democrați. Or, dacă stadiul absorbției de fonduri europene nu a fost urmărit, ce altceva a fost în discuție se regăsește și Doljul, unde se prefigurează construirea unui spital regional, invitat la discuții fiind președintele Consiliului județean, Ion Prioteasa, pentru deblocarea situației viitorului amplasament, asupra căruia nu s-a căzut de acord. Și e o întreagă nebunie în această privință, nu avem cum s-o numim altfel. Și această problemă, dar și dezvoltarea proiectelor de utilități publice, precum și alte detalii, trebuie să-și găsească rezolvarea. Cum dezbaterile zilnice sunt concentrate pe alte ținte „arzătoare”, exact ceea ce trebuia să fie în grafic, nu este. Din păcate, Viorica Dăncilă la Bnnelles, ca premieri MIRCEA CANTAR Primăria Craiova. Apartamentele de pe.Caracal" nu sunt locuințe sociale Locuințele din cartierul de pe strada „Caracal vor fi terminate cu bani de la bugetul local, iar apoi vor fi vândute cumpărătorilor amatori. Autoritățile locale au ținut să precizeze că apartamentele, deși sunt finanțate din bani publici, nu au destinația de locuințe sociale, adică nu vor putea fi acordate cu titlu gratuit sau închiriate în regimul apartamentelor ANL, întrucât municipalitatea urmărește să-și acopere investiția integral. Printr-un comunicat de presă, municipalitatea a ținut să facă, ieri, câteva precizări legate de modul în care vor fi ocupate viitoarele locuințe din cartierul de pe strada „Caracal”. Astfel, autoritățile spun că toate locuințele, inclusiv cele 250 de apartamente care vor fi oferite MApN- ului, sunt spre vânzare, la un preț care va rezulta la final, și nu oferite cu titlu gratuit sau închiriate după modelul locuințelor ANL. „Anul acesta am bugetat construcția primelor două blocuri din acest ansamblu rezidențial, dar locuințele vor fi vândute după finalizare, iar investiția va fi recuperată. Aceste locuințe nu vor fi acordate gratuit sau închiriate ulterior de către municipalitate, ele nu vor fi locuințe de tip ANL”, se arată în comunicatul Primăriei Craiova. Singura pierdere pentru craioveni este timpul Autoritățile locale mai spun că, în urma nefinalizării proiectului imobiliar, Primăria Craiova a preluat, cu titlu gratuit, de la firma Shandong Ningjiang toată documentația, reprezentând proiectul tehnic și avizele pentru lucrare, precum și construcțiile deja existente pe șantier în momentul în care dezvoltatorul s-a retras. Aceste lucruri sunt contabilizate drept câștiguri, trecute în dreptul municipalității. „Singura pierdere pentru craioveni este timpul scurs de la demararea investiției și până în acest moment, în rest discutăm doar de câștiguri: toate cheltuielile pentru aducerea în acest stadiu al proiectului au fost suportate de către constructor și cedate cu titlu gratuit Primăriei Craiova. Și nu este vorba de o sumă mică, 8 milioane de euro”, se mai arată în comunicatul de presă 9,36 milioane de lei pentru demararea lucrărilor Suma alocată demarării lucrărilor la ansamblul rezidențial, pentru 2018, este de 9.366.000 lei, iar în acest moment se lucrează la caietul de sarcini pentru execuție. Potrivit autorităților locale, primele două blocuri se vor realiza pe baza unui acord-cadru, execuția urmând să înceapă chiar din acest an. «O sumă de 9,36 milioane de lei este alocată, de la bugetul local, pentru demararea lucrărilor la ansamblul rezidențial de pe strada „Caracal”. Se va începe execuția încă din acest an”, a precizat primarul Craiovei, Mihail Genoiu. Reprezentanții Primăriei Craiova susțin că nu s-a vorbit niciodată despre ansamblul de locuințe ca despre un proiect social, iar singura schimbare privește doar denumirea cartierului, care nu se va mai numi „cartierul chinezesc”. „O să facem solicitări de denumire. Probabil, fiind în zona Parcului „Romanescu”, îi vom toate locuințele vor fi vândute Pentru cele două blocuri cu zece etaje, cele mai avansate ca structură, municipalitatea și-a propus să investească, așadar, suma de 9,36 milioane de lei. Cele 250 de locuințe de acolo trebuie să fie gata în doi ani și puse apoi la dispoziția MApN-ului, conform înțelegerii. Locuințele nu vor fi cedate gratuit ministerului, ci vor fi vândute ca și toate celelalte apartamente din incinta ansamblului rezidențial cadrelor militare care vor dori să cumpere o locuință în perimetrul respectiv. Planul autorităților este ca, din banii obținuți din vânzarea acestor prime apartamente, sa se construiască un al doilea lot de apartamente. Și acestea vor fi scoase la vânzare, dar de această dată vor putea fi cumpărate de către craiovenii amatori să dețină în proprietate un apartament sau o garsonieră nouă. In ceea ce privește prețurile la care vor fi tranzacționate locuințele, autoritățile au precizat că acest lucru se va cunoaște abia după ce se va încheia lucrarea. LAURA MOTÎRLICHE spune cartierul Romanescu sau ceva asemănător», a mai spus Mihail Genoiu.