Cuvântul Libertății, februarie 2019 (Anul 31, nr. 8828-8847)

2019-02-14 / nr. 8837

2 / cuvântul libertății actualitate joi, 14 februarie 2019 INSIDN „Atacul golănesc, huliganic pe care l-am văzut la adresa lui Mugur Isărescu, din partea unui senator ALDE, înseamnă că România o să plătească dobândă mai mare la titlurile de stat. Nu o să plătească golanul ăla, ci românii. Dacă avea o treabă, golanul ăla, cu Isărescu era O.R., dar a fost toată condu cerea BNR". Vorbele acestea „meșteșugite” aparțin fostului premier al României, actualmente deputat, Victor Ponta, și au fost proferate pe un canal public de televiziune, vizându-l pe senatorul ALDE, Daniel Zamfir. Se mai poate spune ceva, în fața unui asemenea “talent” oratoric, și a unui repertoriu plin de insanități? Domnul Victor Ponta caută ce nu are, forță și ispită. Dacă nu lasă impresia, de la o vreme, în nicio împrejurare, că a fost crescut în puterea cărților, atunci nici nu cunoaște alte feluri de măreție. Uneori lasă impresia că nu știe ce vrea. A fi înzestrat cu tupeu nemărginit, și a porni cu înverșunare la lupta pentru mărire, înseamnă un contrast pentru omul cu bun simț și cunoscător al măsurii, recomandată în politică de un mare om de stat, nu îi mai dăm numele. Dar în fine. Care era păcatul de neiertat al senatorului ALDE Daniel Zamfir, în afara aceluia de a fi stăruit, până în pânzele albe, a-1 aduce în Senat, în fața comisiilor reunite - economie și buget-finanțe - pe guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, și întreg consiliul de conducere al băncii centrale, pentru o discuție lămuritoare legată de cursul valutar și modul de calcul al fluctuantului indice ROBOR. Și chiar a rezultat o dezbatere incitantă - televizată în direct - cu toate ingredientele ei: replici tăioase, întrebări acide, răspunsuri asimetrice din partea unor membri ai consiliului de conducere al băncii centrale ș.a.m.d. Poate, indiscutabil, un plus de suplețe, în anumite momente învolburate ale dialogului prindea bine, mai ales că senatorul Daniel Zamfir nu a avut în preajmă, competente personalități economice, care să-i oxigeneze discursul, pe alocuri răvășitor. Știam un lucru care nu s-a spus cu claritate: dobânzile la credite sunt în relație directă cu deficitul bugetar, cu deficitul de balanță comercială, și, în primul rând, cu inflația. Dar, Daniel Zamfir a fost mai mult decât îndreptățit moralmente, când a afirmat: „Faptul că ROBOR-ul a crescut de cinci ori în șapte luni nu spune nimic? Dar felul în care s-au dat credite în franci elvețieni, despre care Parlamentul European spune că a fost o înșelătorie, ne lasă indiferenți? Luăm apărarea băncilor când plătim dobânzi de trei ori mai mari ca în Occident? ”. Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu de 30 de ani în funcție nu s-a simțit confortabil, sub tirul întrebărilor, dar nu i s-a întâmplat nimic, ieșind viu și nevătămat, cu capul semeț pe umeri, după ce a dat, cum se spune, cu tifla parlamentarilor că l-au descusut. Acum, să nu-i bănuim pe toți membrii consiliului de administrație al BNR „tobă de carte”, care vezi Doamne s-ar fi simțit... vexați. Unii, Florin Georgescu, Liviu Voinea, indiscutabil, au clasă, dar Eugen Nicolăescu, tot viceguvernator, cu CV-ul său copleșitor, care cuprinde și funcția de ex-ministru al Sănătății, să fim serioși. Cu ce ne-am ales, nu din... viață, ci din dezbaterea despre ROBOR, rămâne de văzut, fiindcă promisiuni s-au avansat. Guvernatorul BNR, în multe momente ale discursului său, bulversat, inegal cu sine, părea un actor mediocru, care dezbrăcat de veștmântul și de rolul regelui, aducea cu un cetățean oprit la o intersecție a istoriei, derutat de absența semafoarelor cu lumină verde. Dacă pentru un asemenea demers, cum a fost cel al senatorului Daniel Zamfir, acesta poate fi înveștmântat în diatribele folosite de Victor Ponta, atunci noi toți cochetăm cu sminteala generală. „Elogiu” la discursul unui... fost prim-ministru! MIRCEA CANTĂR .... ................. . m O linie de metrou de peste 517 milioane euro Comisarul european Corina Crețu a aprobat ieri, alocarea a peste 517 milioane de euro pentru proiectul major „Construcția liniei de metrou (1 Mai-Tokyo)”, ce a fost inclus de autoritățile române în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare. Cofinanțarea europeană este destinată construcției unei secțiuni de 6 kilometri din linia de metrou, dintrun total de peste 14 kilometri cât urmează să aibă la final magistrala de metrou M6 (Gara de Nord - Aeroport Henri Coandă Otopeni) din București. Aceasta va asigura legătura cu linia de metrou M4 (Gara de Nord - Lac Străulești). Totodată, proiectul prevede construcția a șase noi stații de metrou subterane între zona 1 Mai și complexul comercial Băneasa - acolo unde urmează să fie amplasată stația Tokyo -, precum și achiziționarea a douăsprezece garnituri de metrou, fiecare cu câte șase vagoane. „Va îmbunătăți în mod concret viața de zi cu zi a celor 1,8 milioane de locuitori ai Bucureștiului” „Locuitorii din capitala României vor ajunge mult mai repede în zona de nord a Bucureștiului grație unei investiții de peste o jumătate de miliard de euro din Fondul de coeziune. Acest proiect finanțat prin politica de coeziune va îmbunătăți în mod concret viața de zi cu zi a celor 1,8 milioane de locuitori ai Bucureștiului, care vor beneficia astfel de servicii de transport urban mai bune. Sper ca până Lucrările pentru magistrala de metrou M6, secțiunea 1 Mai - Tokyo, sunt programate să înceapă în a doua parte a acestui an, în 2023 - care este termenul prevăzut pentru implementarea proiectului pe care l-am aprobat astăzi - autoritățile române să găsească soluții pentru finalizarea magistralei M6, astfel încât să se poată circula pe noua linie de metrou de la 1 Mai până la Aeroportul Internațional Otopeni”, a declarat comisarul european pentru politica regională Corina Crețu referitor la proiect. MARGA BULUGEAN Au fost finalizate două dosare cu implicații mari și pentru lucrătorii români Europarlamentarul Marian Jean Marinescu, vicepreședintele Grupului PPE din Parlamentul European a precizat că au fost finalizate recent, la Strasbourg, două dosare pentru care este și raportor. Este vorba de un regulament referitor la marinari și un altul privind cabinele camioanelor, ambele extrem de importante și pentru lucrătorii români din aceste domenii. „Regulamentul privind marinarii, am ajuns la un acord cu Președinția Consiliului asigurată de România în privința noilor reguli pentru formarea continuă a marinarilor. Am decis cum pot fi recunoscute diplomele marinarilor din țări terțe precum și înființarea unei baze de date electronice cu navigatorii, care va elimina suspiciunile privind calificarea unora dintre aceștia. Acest regulament va face viața mai ușoară miilor de navigatori români care lucrează în lume sub diverse pavilioane”, a precizat deputatul european Marian Jean Marinescu. Vicepreședintele Grupului PPE a vorbit și despre cel deal doilea Regulament, al cabinelor camioanelor. „Potrivit acordului încheiat cu Consiliul, de la 1 septembrie 2020 vor intra în vigoare noi reguli pentru cabinele camioanelor. Acestea vor trebui să aibă o formă mai aerodinamică, vor fi mai ușor de manevrat și vor consuma mai puțin combustibil. Toate acestea nu înseamnă altceva pentru cetățeni decât mai mult confort, mai multă siguranță și un aer mai respirabil”, susține deputatul european. MARGA BULUGEAN i