Cuvântul Libertății, septembrie 2020 (Anul 32, nr. 9172-9193)

2020-09-16 / nr. 9183

2 / cuvântul libertajii miercuri, 16 septembrie 2020 actualitate Uneori ai impresia că premierul Ludovic Orban, liderul liberalilor, vorbește ca să se afle „în taină”, cum se spune, fiindcă mesajul său, nu rareori, rămâne fad și obligatoriu contondent la adresa adversarilor politici. N-are suplețe, seducție, efervescență, elevație, conținut, practic nimic de luat în seamă. Dar preseverează. Una din ultimele sale cugetări belicoase sună astfel: ..Intrăm pe ultima sută de metri. Mai avem 10 zile de campanie și am stabilit intensificarea campaniei directe a candidaților PNL. Ne luptăm cu 28 de baroni roșii și peste 1600 de satrapi locali, care au ținut localitățile în sărăcie și lipsite de speranță. Bătălia cu PSD este una de o dificultate extrem de mare. Obiectivul nostru este de a scăpa, cât mai multe județe de baronii roșii și de a câștiga cât mai multe primării care au fost conduse de PSD”. Firește, într-o campanie electorală se proferează multe „minuni”, numai că Ludovic Orban o ține ranga cu „baronii roșii” -în sens peiorativ- fără a explica semantica sintagmei, în înțelgerea sa. Lustruirea termenului de „baron”, fără nici o noimă, este o prostie rotundă și rece. Fiindcă în măsura în care există „baroni roșii” există și „baroni galbeni”, presupunând că asta înseamnă realegerea președinților de consilii județene, candidați PSD și a primarilor PSD, care au mai fost în mandat. Prin votul uninomial reinstituit, președinții de consilii județene sunt reinvestiți prin vot popular. Deplin democratic. Dacă a făcut ceva, de-a lungul unui mandat, un președinte de consiliu județean are șanse să fie reales. Dacă nu, „pa” și la revedere, în privința „satrapilor locali”, cum îi numește Ludovic Orban, lucrurile stau de-a dreptul comic: acolo unde „satrapii locali” au trecut de la PSD la PNL au devenit, prin „sublimare”... îngeri de pus în ramă. Dovadă? Pitoreasca reevaluare a lui Mihai Chirică, fost primar PSD la Iași, „o rușine”, cum îl eticheta anul trecut Rareș Bogdan, devenit acum... unul dintre cei mai buni primari din țară, în aprecierea aceluiași europarlamentar, prim-vicepreședinte al PNL. Un plus de seriozitate, în astfel de evaluări conjuncturale, în spațiul public, ar fi de dorit, mai ales când ele vin de la primul-ministru al țării. E drept, cu destule derapaje în afirmațiile făcute, cu referire directă la PSD. N-avem nici baroni roșii, nici baroni galbeni, ne explică DEX- ul dacă e nevoie, avem niște persoane cu vocație administrativă, care au lăsat ceva durabil în urma lor, motiv pentru care alegătorii îi realeg de regulă, în Franța, una din țările europene spre care privim frecvent, din atâtea și atâtea motive, sunt frecvente cazurile de primari și președinți de consilii regionale realeși, cum s-a întâmplat și anul acesta, la alegerile municipale. Termenul de „baron”, utilizat o vreme, până la saturație și de media din Hexagon, a fost aproape, cu desăvârșire abandonat. Mai concret, un candidat nu este mai bun sau mai rău, dacă aparține unei anumite formațiuni politice. El este bun sau frecventabil și poate constitui o investiție de încredere, mai ales dacă a făcut ceva în slujba colectivității, pe durata mandatului expirat, probând putere de muncă, hărnicie, dialog cu cei care l-au investit. Cultivând o adversitate irațională față de adversarii politici, oricare ar fi ei, nu facem decât să întreținem falii în societate, când nevoia cea mare, chiar imperativă, este de solidaritate. Dar cine mai vorbește de așa ceva astăzi? Visând ziua și noaptea doar la alegeri, amăgiți de sondaje mai mult sau mai puțin veridice, scăpămxHir vede multe alte lucruri inclusiv lupta cu pandemia de Covid-19, care ne-a pus pe toți, cu baroni roșii și baroni galbeni, fără discriminare, unde suntem. Și nu suntem unde trebuie.  Despre „baronii roșii” 1 și „baronii galbeni” " MIRCEA CANȚĂR Florinei Stancu, candidat PRO România la Președinția Consiliului Județean Dolj: „Noi venim cu o generație nouă pentru administrația publica locală, cu oameni profesioniști care detestă corupția” Președinții de consilii județene și primarii vor avea puteri maxime asupra fondurilor europene de miliarde de euro care vor fi alocate României în perioada de programare 2021 -2027 pentru investiții regionale, destinate inclusiv firmelor mici și mijlocii, conform viitoarei arhitecturi instituționale propuse de Ministerul Fondurilor Europene. Din acești bani vor putea fi realizate investiții județene în drumuri, utilități, școli, spitale, eficiență energetică a clădirilor, turism, patrimoniu cultural, digitalizarea serviciilor publice locale/soluții smart city, etc. Asta înseamnă că autoritățile locale nu vor mai avea nicio scuză dacă nu vor atrage proiecte medii și mari în următorii 4 ani. Vor avea la dispoziție bani pentru dezvoltarea infrastructurii și îndeplinirea obiectivelor indicate în Agenda 2030 a Națiunilor Unite și cele din New Green Deal of the Europe Commission, care să asigure neutralitatea climatică până în 2050 și trecerea la energia regenerabilă până în 2035. Problema rămâne însă aceeași: cu actualii conducători ai județului Dolj capacitatea să atragă aceste fonduri? Președintele PRO România Dolj, Florinel Stancu, candidat pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Dolj, susține că actualii aleși locali și-au spus cuvântul și că administrația județeană are nevoie de oameni pregătiți pentru viitor, nu pentru trecut. „Le mulțumim, dar noi mergem mai departe cu oameni noi. Doljenii trebuie să aleagă viitorul, nu trecutul! Noi vrem ca județul Dolj, orașul Craiova, să se îndrepte către un alt nivel. Viziunea noastră constă în repoziționarea întregii comunități regionale la nivelul Uniunii Europene și al relațiilor internaționale, cu demersuri ce vor face din Oltenia, din județul Dolj, un punct de referință pentru vecini. Noi venim cu o generație nouă pentru administrația publică locală, cu oameni profesioniști care detestă corupția, care pot vorbi argumentat, care pot răzbate, dispun de idei inovatoare și de o strategie de planificare integrată menită să regândească dezvoltarea județului într-o dimensiune globală și într-o economie deschisă”, spune Stancu. Partidul PRO România propune pentru alegerile locale din 27 septembrie oameni cu experiență, majortatea cu activități și cariere impresionante, care nu au mai făcut politică până acum. în unul din textele sale de pe pagina de Facebook, Florinel Stancu își asumă rolul de coordonator cu experiență politică al cărei misiune este să ofere publicului o noua generație de politicieni locali: „Cu excepția mea, care dețin funcția de deputat și fac politică la nivel înalt de peste 8 ani, restul echipei mele candidează pentru prima dată și au ales PRO România pentru că este singurul partid care are drept obiectiv realizarea unui master plan pentru dezvoltarea țării și promovarea unor proiecte de construcție pentru un viitor european fără a ignora specificul nostru național”. Lista candidaților PRO România pentru Consiliul Județean Dolj este alcătuită din ingineri, doctori, arhitecți, IT-ști, antreprenori, profesori și foști angajați ai Ministerului Afacerilor Interne. Toți s-au angajat să implementeze în următorii patru ani un program de guvernare care să asigure o tranziție a județului către o economie „curată”, susținută de o producție tot mai mare de energie regenerabilă, cu o agricultură rezistentă la schimbările climatice și cu fonduri europene îndreptate către dezvoltarea infrastructurii și susținerea unei societăți echitabile. „Pentru asta nu trebuie să inventăm roata, ci s-o facem să meargă mai repede și în folosul tuturor”, declară candidatul PRO România. „Putem schimba lucrurile încă din 28 septembrie 2020 prin câțiva pași concreți, vom constitui o echipă formată din cei mai buni funcționari care s-au ocupat de atragerea fondurilor europene până acum la nivelul administrației județene. în câteva luni o vom complete cu noi consultanți de top de la Comisia Europeană, specializați în politici și proiecte europene. Apoi vom aloca o sumă considerabilă din buget pentru acest departament, dar și pentru cofinanțare. în câțiva ani, vom avea în derulare 3 proiecte județene majore și zeci de proiecte mijlocii care vor transforma județul în bine. în primii doi ani îmi propun să-l fac mult mai atractiv pentru investitorii mari și puternici pentru ca în ceilalți doi să investim în programe menite să reducă decalajele dintre rural și urban”, a concus Florinei Stancu. Comandat de PARTIDUL PRO ROMÂNIA - ORGANIZAȚIA JUDEȚEANĂ DOLJ, executat de S.C. EDPRESS COM S.R.L., tiraj 1000 exemplare/zi, CMF 21200010.