Cuvântul Libertății, ianuarie 2021 (Anul 33, nr. 9257-9276)

2021-01-29 / nr. 9276

2 / cuvântul libertății vineri, 29 ianuarie 2021 actualitate INSIDN Nu știm dacă fostul președinte al României, Traian Băsescu, poate plânge cu adevărat, sincer, deși se spune că și plânsul are rostul lui terapeutic. L-am văzut smiorcăindu-se într-o împrejurare, când cu „dragă Stolo”, prin vara lui 2004, ne îndemna la reflecție, prin ipocrizia lui, dar de atunci a curs multă apă pe Dunăre. Despre cele două mandate succesive de președinte al țării s-a scris mult și probabil cartea lui Radu Călin Cristea, plecat din păcate dintre noi, „împăratul cu șapcă” (RAO, 2018) rămâne radiografia cea mai fidelă a regimului Traian Băsescu. Dar oricâtă adversitate au stârnit, în spațiul public cele două mandate ale sale în fruntea țării, perioadă în care s-a confruntat cu două referendumuri de suspendare, nu poți privi decât cu uimire la ce s-a rezervat restul vieții: lamentările sale referitoare la cererea procurorilor DNA de pedeapsă între 12 și 15 ani pentru Elena Udrea și Ioana Băsescu, afirmațiile sale, acum tendențioase, despre Laura Codruța Kovesi și sistemul de justiție, tulbură orice minte întreagă. Procesul Elenei Udrea și Ioana Băsescu este despre fapte comise în campania pentru alegerile prezidențiale din 2009, pe care le-a câștigat cum le-a câștigat, prin voturile „de afară”, niciodată numărate. Dând filmul înapoi, să ne reamintim secvențe din confruntarea directă, moderată de Robert Turcescu, dintre Traian Băsescu și Mircea Geoană, fiecare cu staff-ul său de susținători. Și ce strâmbături inundau ecranul televizorului, venite din rândul simpatizanților săi. Ceea ce trăiește acum, ca părinte, Traian Băsescu nu este efectul unei lucrături a adversarilor politici, deloc puțini la număr, ci proiecția reală a unei construcții instituționale, al cărei arhitect „destoinic a fost”. Satisfacția lăuntrică, starea de beatitudine a fostului președinte al țări de a-și vedea executați fără scrupule foști adversari politici —cazul Adrian Năstase nu mai trebuie comentat- a avut iată un revers, care vine acum, după cum vedem. Prins el însuși, în alte dosare penale, unul privind declarațiile pe propria răspundere, potrivit cărora n-ar fi colaborat cu fosta Securitate, în urma unei plângeri formulate de Grupul de investigații politice -după ce Curtea de Apel București a stabilit, decizia nu e definitivă, fiind contestată la instanța supremă, europarlamentarul Traian Băsescu, își vede monstrul creat, cu Monica Macovei unul din capete, care îi devorează sufletul. Președintele jucător ce-și alinta în spațiul public adversarii politici cu numele de „Felix” pentru Dan Voiculescu și „Porumbacu” pentru Crin Antonescu, a aflat mai târziu că și el avea un nume. Traian Băsescu a fost președintele țării timp de două mandate, fără să aibă în spate nicio performanță profesională notabilă: Anvers? Vânzarea flotei? Primar al Capitalei? în afara faptului că făcuse proba lipsei de onestitate, rol de ambiții impure și de parvenetism, a proferat demagogia din speța Coriolan Drăgănescu, patriotismul de paradă, evlavia de partid și de stat. Hotărât lucru, Traian Băsescu nu trebuie tăvălit acum prin pesmetul galben al indispozițiilor noastre. Nu propăvăduim exercițiul urii fiindcă n-am fost niciodată seduși de basism, dar spectacolul este unul trist și regretabil. Se spune că, întotdeauna, sfârșitul încununează opera. Poate Traian Băsescu e credincios. Dar fulguranta înregimentare sub steagul crucii e necinstită. într-un târziu poate afla că semnul crucii fără experiența crucii nu face mulți bani. A creat țării un deficit de imagine de o anvergură uimitoare, și asta ar trebui să nu-i dea pace, a creat multă suferință altora, nu puțini la număr. Deși lasă impresia că a uitat totul. Convins că nimic nu se plătește în viață. Sfârșitul care încununează opera! "■ MIRCEA CANȚĂR . Numărul persoanelor în vârstă din UE va crește pe parcursul deceniilor viitoare Comisia Europeană a prezentat ieri, o carte verde prin care lansează o amplă dezbatere de orientare cu privire la provocările și oportunitățile pe care le cunoaște societatea în curs de îmbătrânire a Europei Aceasta pune în discuție impactul acestei tendințe demografice pronunțate în întreaga noastră economie și societate și invită opinia publică să își exprime punctul de vedere, în cadrul unei consultări publice, cu privire la modul în care să i se răspundă. Consultarea publică va fi deschisă timp de 12 săptămâni. Cartea verde structurează dezbaterea privind îmbătrânirea populației aducând în discuție viteza și amploarea schimbărilor în societatea noastră și întrebările pe care trebuiem să le punem cu privire la acest fenomen. Acest lucru include totul, de la EDITOR: S.C.EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 2 A, TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: R0 17758027 Email: mediafax@mail.cylpress.ro ___________Internet: www.cvlpress.ro___________ Director: _________MIRCEA CANTĂR__________ Redactor-șef: ________MARGA BULUGEAN________ REDACȚIA: Laura Moțîrliche, Marga Bulugean, Cristi Pătru, Sport: Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Responsabilitate juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenți de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține, promovarea unui stil de viață sănătos și a învățării pe tot parcursul vieții la consolidarea sistemelor de sănătate și de îngrijire pentru a putea răspunde nevoilor persoanelor în vârstă. Cartea verde subliniază necesitatea de a aduce mai multe persoane pe piața forței de muncă, evidențiază oportunitățile de creare de locuri de muncă și analizează impactul îmbătrânirii asupra carierelor, bunăstării, pensiilor, protecției sociale și productivității noastre. „Faptul că trăim o viață mai lungă și mai sănătoasă decât generațiile anterioare demonstrează succesul și puterea economiei noastre sociale de piață, dar aduce și noi provocări și oferă oportunități pe care trebuie să le avem în vedere. Prezenta carte verde va lansa o discuție cu privire la exploatarea întregului potențial al îmbătrânirii populației - a vectorilor inovării pe care îi prezintă aceasta, cât și cu privire la răspunsurile politice necesare.” a precizat Dubravka Luha, vicepreședinta pentru democrație și demografie. Consolidarea solidaritâții între generații Totodată, cartea verde adoptă o abordare bazată pe ciclul de viață, reflectând impactul universal al îmbătrânirii asupra tuturor generațiilor și etapelor vieții. Se subliniază, astfel, importanța găsirii unui echilibru just între formularea de soluții durabile pentru sistemele noastre de protecție socială și consolidarea solidarității între generații. Numărul persoanelor în vârstă din UE va crește pe parcursul deceniilor viitoare. Astăzi, 20 % din populație depășește vârsta de 65 de ani, iar până în 2070 se estimează că proporția va fi de 30 %; în același timp, se estimează că proporția persoanelor cu vârsta de peste 80 de ani va crește de peste două ori, atingând 13 % în 2070. în mod similar, numărul persoanelor care ar putea avea nevoie de îngrijire pe termen lung va crește de la 19,5 milioane în 2016 la 23,6 milioane în 2030 și la 30,5 milioane în 2050 (UE-27). MARGA BULUGEAN Consultarea publică lansată ieri este deschisă cetățenilor și organizațiilor interesate din toate statele membre, inclusiv de la nivel regional și local. Rezultatele consultării vor contribui la identificarea sprijinului necesar pentru cetățeni, pentru regiunile și comunitățile acestora. Pe baza rezultatelor, Comisia va examina posibilele răspunsuri de politică pentru a consolida eforturile statelor membre și ale regiunilor cu privire la abordarea problemelor legate de îmbătrânirea populației.