Cuvîntul Nou, noiembrie 1970 (Anul 3, nr. 163-186)

1970-11-21 / nr. 180

Pag 2 V Glume ale naturii Natura îşi permite uneori capricii dînd naştere unor forme bizare pe care nu toţi şi nu întotdeauna le sesizăm. Este nevoie de ochiul ager al fotoreporterului pentru a descoperi şi a face şi altora cunoscute asemenea ... glume ale naturii ... _______| „Sfinxul“ Foto : A. BARTHA „Elefanţii" Foto : B. VARGA De toate... In R.F. a Germaniei, la WIESLOCH în apropierea HEIDELBERGULUI trăiesc, într-un orăşel al lor, în număr destul de mare, acei oameni de statură mică, pe care noi, într-un limbaj uzual, îi numim pitici. Aceşti liliputani sînt atestaţi în documente ca existînd încă în prima jumătate a sec. al XVII-lea cînd străbunii lor erau prezenţi într-o serie de ţări ale lumii în care prezentau unele dintre cele mai amuzante spectacole de circ. Arta circului a fost dusă mai departe, din generaţie în generaţie, perfecţionînd-o permanent, în prezent strănepoţii avînd de asemenea un circ al lor cu care s-au pregătit pentru un lung turneu prin numeroase ţări ale Europei. Pe lingă interesantele numere de circ, ei vor prezenta şi un film în care sînt surprinse aspecte privind relaţiile liliputanilor cu oamenii din jur. @ Un bătrîn din Tokio, pe nume KIYOSHIAMAMATO, după o muncă îndelungată şi migăloasă, a realizat macheta impunătoarei clădiri a Parlamentului britanic, folosind în acest scop 50.000 de chibrituri. Macheta live o lungime de 1,42 m, este lată de 1 m, iar cunoscutul turn BIG BEN o înălţime de 6,6 m. Interesant este faptul că artistul japonez n-a văzut niciodată cum arata în realitate clădirea Parlamentului de pe malul Tamisei. Vînătorii de balene sovietici găsesc adeseori în stomacul caşaloţilor ucişi o valoroasă substanţă aromată —ambra. De obicei sînt bucăţi pînă la 10 kg., dar uneori ele sunt mult mai mari. Astfel, cei de pe flotila „Sovetskaia Rossia“ din Orientul îndepărtat au descoperit în stomacul unui cașalot o bucată de ambră cîntărind 300 kg. După ce se extrage din stomacul animalului, ambra se spală și se usucă. Cea mai valoroasă ambră este cea albă şi cea aurie. In antichitate oamenii îi atribuiau proprietăţi terapeutice neobişnuite. In prezent, ambra se utilizează în parfumerie. In partea de vest a Asiei a fost descoperit scheletul celui mai mare mamifer care a trăit vreodată pe pămînt. Este vorba de Indricoterium transuralicum, o specie de rinocer ce a vieţuit cu 20—30 milioane de ani în urmă şi întărea circa 16.000 de kg© Un grup de cercetători brazilieni şi vest-germani, de la Institutul brazilian de geografie şi respectiv, Institutul geografic de pe lîngă Universitatea din Heidelberg, va realiza între 1970 şi 1973, cîteva expediţii în regiunea Amazonului, în scopul studierii acestui fluviu. Guvernul brazilian urmăreşte prin aceasta clarificarea cîtorva probleme legate de structura economică a bazinului amazonic. f In Japonia a fost construit de curînd un minitelevizor de dimensiunea unui ... inel. El cîntăreşte 25 g iar suma cheltuită pentru construirea lui ar fi fost suficientă pentru construcţia a zece televizoare de mărime obişnuită. In preajma localităţii Drumheller (statul Alberta), paleontologii canadieni au descoperit scheletul unui dinozaur. Dimensiunile oaselor (o tibie de peste un metru şi jumătate, dinţii enormi) arată că este vorba de un specimen foarte rar, chiar şi pentru îndepărtatele ore cînd pe Terra mişunau animalele gigantice. ■3 Egalitatea dintre bărbaţi şi femei a fost invocată de curînd, în scopul soluţionării unei „serioase" dileme : cine invită la dans ? In cadrul lucrărilor Congresului Asociaţiei profesorilor germani de dans — desfăşurat recent la Hanovra — a fost luat dreptul de a invita la dans doar bărbaţilor. Concluzia sună cam aşa : „se anulează vechiul obicei, după care doar cavalerii puteau invita femeile la dans. începînd de acum, doamnele şi domnişoarele vor putea să se adreseze direct celor cu care doresc să danseze. Nu este, însă nevoie ca ele să se ridice dacă persoana aleasă se află în preajmă". Conducătorii Uniunii organelor de poliţie din R.F. a Germaniei auprobleme serioase în legătură cu organizarea lucrului în anul curent. Anul trecut poliţiştii din această ţară au depăşit cu un milion de ore timpul de lucru obligatoriu. Ei pur şi simplu n-au putut face faţă mulţimii delictelor. Statistica înregistrase 2,2 milioane de crime — o crimă în fiecare patru ore, o răpire sau viol în fiecare nouă minute, o înşelăciune în fiecare trei minute. Astfel, la fiecare din cei 28 de locuitori ai R. F. a Germaniei unul a căzut victimă a unui omor sau alt delict. M O N •De la vînătoare" Foto : A. BARTHA Intre miriapode : — Ai văzut ce picioare frumoase are Brigitte Bardot ? — Da, dar cam puţine ! „Eşti primul pacient care a alunecat în acelaşi timp pe două banane !“ — Cînd beau o ceaşcă de cafea nu mai pot să dorm. — Extraordinar ! la mine este exact pe dos. — Cum adică ? — Cînd dorm nu mai pot să beau o ceaşcă de cafea. La hotel : — Dacă nu aveţi bani să plătiţi camera, rămîneţi aici pînă veţi plăti ! — Perfect. Mi-am găsit în sfîrşit un adăpost sigur şi confortabil pentru toată viaţa ! — Gemenii d-voastră seamăr foarte bine. Cum îi deosebiţi ? — Simplu . Gigi ştie să numei pînă la o sută. Mișu numai pîr la nouăzeci și cinci. — Ce părere aveți despre cotletele noastre ? — Prea mici pentru vîrsta lor ! — Apa asta e murdară ! — Scuzați-mă domnule, cred că nu-mi pretindeți să vă spăl apa. — Ospătar ! am cerut două fripturi și mi-ai adus una ! — Scuzați-mă ! Am uitat s-o tai în două. Dînsa : Ascultă : alaltă-seară ai venit acasă ieri dimineață. Dacă și diseară vii mîine, poimîine cer divorțul. — Da, într-adevăr, trebuia să mă însor cu ea dar toată familia s-a opus. — Și fata ? — Păi... ea face parte din familie. — Ați cerut o cafea fără pîine. îmi pare rău dar nu avem pîine. Pot să v-o servesc fără lapte ? — Adam a fost singurul bărbat care nu era însurat cu o fiică a Evei. Cu toate acestea nu s-ar putea spune că s-a descurcat mai bine ca alții. — Fac pariu că nevastă-ta are totdeauna ultimul cuvint. — Nu chiar totdeauna. Mai vorbește și cu alte femei. Cetăţeanul de colo nu şi-a luat bilet ! — Domnul doreşte un menu de zece sau de opt lei cincizeci ? — Ce diferenţă e ? — Un leu cincizeci. Un client cere cu insistenţă să i se găsească pălăria rătăcită la garderobă. Scos din sărite de insistenţele clientului, chelnerul ripostează : — Ce vreți să fac ? Doar n-am mîncat-o eu. — Nu se știe. Era de pai ! Pentru tine, dragă, întotdeauna am timp ! — Ați căzut în apă ? — Nu, locuiesc aici! ORIZONTAL 1. Lucrează în vie (fem.); 2. Ştiinţa vinului. — Aproape setos ; 3. Prinde cercurile butoaielor — Fructul de aur al toamnei — La intrare în Petroasele ; 4. Scoase din sac — Din neamul anţilor — Vînat; 5. Petroasele — Sprijin în vie — Măsoară via ; 6. Un fel de araci — Titan ; 7. Din cupă — Centru viticol în Moldova ; 8 Rîu în Germania — Creşte, pe malul apelor — Ciclu de rodire a viei; 9. Pentru împachetat strugurii (pl) — Coadă de Aligotă; 10. Din Nicoreşti —Cea mai întinsă podgorie din ţara noastră ; 11. Vin alb superior — A prelucra via. VERTICAL : 1. Pictor spaniol, autorul tabloului „Culegătorul de struguri“; 2. Ţesătura din vin — Pereţii cramei — încărcaţi ; 3. Glas de Otonel — Tep ! — Cadă ; 4. Localitate lingă Hunedoara.— Publicaţie anuală ; 5. Altă podgorie în Moldova— Zeul vinului ; 6. Două boabe de strugure — Diminutiv masculin — La Cardinal ; 7. Limită (prese.) — Constelaţie ; 8. Prese pentru muştii strugurii (pl.) — Barbu Georgescu ; 9. în fundul sticlei de Cotnari —■ Avantaje ; 10. Din Fetească — Lamă — In acest fel ; 11. Pregătită pentru toamnă — Perete ! 12. Alcool — Perla Carpaţilor. e. DUMITRU 3 00 ■§ CUVÎNTUL NOU Stradivarius va fi... reeditat ? InCîntătorul şi rarisimul sunet scos de celebrele viori ale ilustrului maestru italian STRADIVARIUS a atras atenţia multor specialişti, interesaţi în aflarea secretului miraculoaselor intrumente. De curînd, un chimist suedez a declarat că acest sunet se datorează lacului cu care Stradivarius acoperea instrumentele construite. In susţinerea acestei afirmaţii, a fost descompus un fragment mic de lac datînd de peste 200 de ani după care, din substanţele chimice obţinute, s-a produs un nou lac ce a fost aplicat pe viori construite acum. Supuse audierii de către experţi, aceştia n-au reuşit să aprecieze care dintre viori sunt originale şi care sunt cele ce au fost lăcuite de curînd. Multiplele analize, inclusiv spectografică, la care a fost supus fragmentul de lac, stabilirea compoziţiei acestuia, duc la speranța că Stradivarius va fi. . .reeditat.  uni. ANUL III. Nr. 180 Prin ceaţă Ceaţa a fost creată pentru a ne feri ochii de ororile arhitecturii moderne — a zis un mucalit. E drept că pe la noi acest fenomen meteorologic se produce mai rar şi clăbucii lăptoşi se vălătucesc mai ales pe Valea Oltului, adică tocmai pe acolo unde nu au de ascuns de ochii eventualilor amatori de imagini rupestre, decit tristeţea sălciilor plîngătoare. Ziceam aşadar că, la noi ceaţa e un fenomen mai rar. Şi totuşi, tocmai într-o noapte cu o ceaţă de nu se vedea nici la doi paşi am plecat de la tipografie spre casă. Norocul mi-a stins (ce l-o fi apucat ! 2), scoţîndu-mi în cale farurile galbene ale unui taxi. Am urcat şi i-am comunicat şoferului adresa : — Cvartalul Simeria, blocul 3. — S-a făcut o Apoi, am început să mă mir. După ce ea era ceaţă, mai era şi întuneric ca într-un fund de iad. Păi cum să nu te mri, să nu te topeşti de admiraţie în faţa siguranţei cu care omul de la volan îşi conducea maşina prin acel întuneric alb prin care abia se desenau fantomatic siluete de case, arbori. — Dumneavoastră sînteţi fenomenal. Cum vă descurcaţi prin întunericul şi ceaţa asta ? — Nu-i nimic, extraordinar. E vorba doar de practică. V-aţi mirat vreodată în faţa unei dactilografe care bate la maşină fără să privească clapele ? — Nu, dar între o maşină de scris şi un automobil este o oarecare diferenţă, nu ? — Nu Mi se■ parc. Dacă maşina de scris ar avea patru roţi şi în locul clapelor un volan, n-ar fi automobil sadea ? Mărturisesc că logica de fier a şoferului mi-a închis gura, fără ca aceasta să diminueze admiraţia faţă de îndemânarea lui. — Ei vedeţi dumneavoastră, noi care facemi de ani de zile — dar ce zic eu ? — de zeci de ani, meseria asta, am ajuns să cunoaştem oraşul cum vă cunoaşteţi dumneavoastră apartamentul — dar ce zic eu ?! — cum va cunoaşteţi buzunarele. Mina dumneavoastră are nevoie de lanternă - dar ce zic eu ? ! — are nevoie de luminare ca să găsească ceva în buzunar ? Puneţi în locul mâinii un şofer şi în locul buzunarului oraşul şi veţi vedea cit e de simplu. De pildă, mi-aţi cerut să vă duc în cvartalul Simeria, nr 3. In mintea rhea, ca pe o hartă — dar ce zic eu ? — ca pe un ecran panoramic s-a şi imprimat traseul şi automat v-am adus la adresa indicată Poftiţi vă rog: cvartalul Simeria, blocul 3-11 lei l-am dat 15, felicitîndu-l pentru excepţionalele-i calităţi profesionalo-orientative Am privit luminiţele roşii ale maşinii topindu-se în ceaţă şi am introdus cheia în uşă. Apoi. Apoi mi-am petrecut restul nopţii dîrdîind de frig, cu gulerul ridicat, pe scara blocului nr. 2 din cvartalul Ciucului. • GH. COMANARU V______________________________________________________/ „Intirziata“ Fotó : A. BARTHA