Cuvântul Nou, august 2000 (Anul 11, nr. 2843-2869)

2000-08-01 / nr. 2843

CUVÂNTUL NOU ! “Suntem pregătiţi să depozităm în condiţii corespunzătoare o bună parte din recolta de cereale a judeţului” - afirmă domnul Szőke György, managerul SC COMCEREAL SA Covasna 1 N.................................................................................................. ............................................................................................................ . Aurel GOLCIJ în ultimele zile SC COMCEREAL SA Covasna a început să preia spre depozitare şi păstrare cantităţi mai importante din producţia de grâu din acest an a judeţului, până ieri fiind recepţionate peste o mie de tone. Deocamdată, după cum ne spunea domnul Szőke György, managerul acestei societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, despre eventuala depozitare gratuită, ca în anii trecuţi, a grâului, nu se ştie încă nimic concret. Se vorbeşte doar de un certificat de depozit, iar în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109 din 5 iulie a.c., privind modificarea Ordonanţei guvernului nr.56/ 2000 se prevăd o serie de schimbări referitoare la stabilirea calităţii cerealelor prin gradare. Totodată, aceste acte normative prevăd ca depozitarii să solicite licenţă. Una din condiţiile de acordare a licenţei va pune agenţii economici care depozitează cereale într-o situaţie dificilă din punct de vedere financiar, fiind vorba de obligaţia acestora de a asigura spaţiile de depozitare la societăţi de asigurare, fapt ce ar urma să le încarce cheltuielile cu sume de ordinul sutelor de milioane de lei. “Ştim că în ţările dezvoltate, depozitarii de cereale au obligaţia de a se asigura, dar beneficiază şi de o serie de facilităţi pe care noi nu le avem. Deocamdată nu ne-am asigurat, pentru că nu au apărut încă normele metodologice la care se face referire în art. 36 al Ordonanţei guvernului nr. 56/ 2000. Aşa încât, până la apariţia lor, lucrăm pe sistemul vechi. Tarifele pe care le practicăm pentru prestările pe care le facem - recepţionare cu precondiţionare, depozitare, iar în cazul în care calitatea produsului nu corespunde, tarare şi uscare - sunt aproape cele din anul trecut. Nu leam prea modificat, tocmai pentru a avea de lucru, însă în situaţia în care va trebui să asigurăm spaţiile de depozitare, deci cheltuielile ne vor creşte substanţial, vom fi nevoiţi să le majorăm.” Interlocutorul ne-a mai declarat ca deja SC COMCEREAL SA Covasna are solicitări pentru depozitarea câtorva mii de tone de grâu, din partea unor firme prelucrătoare şi că sunt în curs negocieri cu fabricile de bere, atât pentru depozitarea unor cantităţi de orzoaică, cât şi pentru achiziţionarea de către COMCEREAL de orzoaică de la producători, în numele firmelor respective, COMCEREAL SA Covasna sprijinind astfel producătorii din judeţ în găsirea de pieţe de desfacere a acestui produs. “în ce priveşte grâul, ar fi important atât pentru prelucrători, cât şi pentru consumatori, dacă societăţile comerciale de morărit şi panificaţie ar colabora cu noi în derularea achiziţiilor de grâu de panificaţie pentru a menţine preţul de cumpărare la un nivel real şi pentru a garanta calitatea făinii.” Din acest an SC COMCEREAL SA Covasna lucrează numai cu silozurile de la Sfântu Gheorghe şi Târgu Secuiesc, bazele de recepţie de la Ozun şi Boroşneu Mare fiind trecute în conservare, din lipsă de activitate, şi urmând ca, în virtutea aprobării date de AGA, să fie vândute ca active. Silozurile de la Sfântu Gheorghe şi Târgu Secuiesc, care însumează o capacitate de depozitare de 30000 de tone, au fost pregătite ca în fiecare an, din timp, prin efectuarea reparaţiilor necesare la utilaje şi dezinfectarea spaţiilor de depozitare, aşa încât activitatea decurge în condiţii bune. Variante cu Mugur, Teo şi Petrică Dumitru MANOLĂCHESCU Mugur Isărescu şi Teodor Stolojan par a fi depozitarii speranţelor unui electorat scârbit de politicianismul balcanic practicat pe Dâmboviţa. Lumea s-a cam săturat de politică, de hăis şi cea, de ţărănişti şi cederişti, de democraţi şi superdemocraţi şi se îndreaptă spre tehnicieni, spre cei care nu s-au dat pe faţă cu un partid. E cazul premierului Isărescu, care până acum a rezistat presiunilor ţărăniste, neimplicânduse în nici o grupare politică. Nu e şi cazul fostului premier Stolojan, care s-a declarat adept al social-liberalismului reprezentat de PNL şi ApR, dar Stolojan este privit ca un tehnocrat capabil să depăşească vasalităţi şi vanităţi partinice şi să impună rigoare economică şi corectitudine unui proces în care românii încă mai cred. Acesta ar fi, în opinia multora, un cuplu ideal, indiferent cum l-ai întoarce. Dar electoratul este supus influenţelor, manipulării prin orice mijloace, el este ca o turmă cuminte dusă la păşune de politicieni, ajutaţi de câinii lor răi şi credincioşi. Până la urmă, politica e făcută tot de partide, jocurile şi iţele stau tot la mâna oamenilor politici. Aşa că degeaba o să avem Mugur şi Teo în sondaje, dacă alde Iliescu, Meleşcanu, Athanasiu şi Roman se vor opune. Singura certitudine pe care o avem până acum în politica românească este declinul iremediabil al ţărăniştilor şi, îndrăznesc a spune, al tuturor celor care vor intra în vreo alianţă cu ţărăniştii. Liberalii au fost primii care au înţeles acest lucru, drept pentru care este extrem de puţin probabil ca în Congresul lor extraordinar de peste două săptămâni să voteze refacerea CDR. Dacă-i excludem pe ţărănişti din schemă, cine rămâne să-l sprijine pe Isărescu? Va candida acesta ca independent? Puţin probabil. Rămân valabile, iată, jocurile stângo-centristo-liberale, la care s-au dedat ApR şi PNL. Numai că aici intervine Meleşcanu, care vrea şi el să fie preşedinte, situaţie în care s-ar putea să avem parte de un amor în trei: un candidat la preşedinţie secondat de doi posibili viitori premieri. Bun, dar ce guvern ar urma să conducă aceştia? Cu siguranţă unul din care vor lipsi ţărăniştii şi, în general, partidele de dreapta. Social-dentocraţia se va regăsi, probabil, în final, chiar dacă ea va guverna fără Partidul Democrat. Partidul de buzunar al lui Al. Athanasiu încearcă să strângă rândurile risipite ale social-democraţilor, începând cu cei lipsiţi de anvergură, cum sunt socialiştii lui Mohora. Vor urma la negocieri a periştii lui Mele, democraţii lui Petrică şi, în final, tătucul Iliescu îşi va da binecuvântarea, stropind cu zeamă de trandafiri Noul FSN. Moment în care cercul se va fi închis. Rămâne de văzut dacă Mugur Isărescu va accepta să participe la regizarea unui astfel de scenariu, sau va ceda insistențelor dreptei, devenind vârful de lance al dreptei la alegerile din 2004. Pentru că, e clar, chiar cu Isărescu- frunte, la alegerile din acest an partidele de dreapta n-au nici o șansă. Dacă nu cumva Petre Roman îl va lămuri pe Mugur Isărescu că-i stă mai bine prim-ministru, mai ales dacă la Cotroceni va domni, totuși, un democrat sadea... “HAIDUCII” DE LA MARGINEA ŞOSELEI » De nevoie, nu de voie, oamenii au început să ia calea codrului. Nu ca să tâlhărească sau să se facă haiduci, ci ca să nu mai plătească întreţinerea la bloc pe timp de vară. Este cazul mai multor familii care s-au mutat din zona Gării în pădure, spre Şugaş băi, locuind acolo de vreo două luni de zile. A fost, din fericire, o vară caldă, numai bună de stat în pădure. Dar ce-i prea mult strică, nu ştiu dacă dormitul în cort şi spălatul la râu sunt la fel de entuziasmante după ce repeţi gestul ăsta vreme de o sută de zile şi tot atâtea nopţi... Ca să nu mai vorbim că datoriile la Asociaţie tot trebuie plătite, ele nu se anulează pe motiv de izolare în codru. Experienţa familiilor refugiate în pădure poate fi, însă, molipsitoare, sar putea ca vara viitoare pădurile judeţului să fie asaltate de “haiducii” moderni din blocuri, ceea ce ar determina, desigur, primăriile să impună o taxă de “haiducii”. Nici Agenţia de protecţie a mediului n-ar sta cu mâinile-n sân, hotărând o taxă de mediu celor care tulbură liniştea pădurii şi apelor. Ceea ce ar însemna, probabil, vreo 300000 de lei pe lună de fiecare familie-haiduc... Inutil să vă mai spun că nu haiducia este viitorul familiei în județul Covasna! V.M. TUDOR începând de astăzi, Ministerul de Finanţe oferă cel mai sigur şi profitabil plasament Pentru depozitele în lei, statul român oferă deocamdată cel mai bun şi mai sigur plasament de pe piaţă. Ministerul de Finanţe continuă să se împrumute de la populaţie dar cu dobânzi tot mai mici. Cu toate acestea, dobânda practicată pentru certificatele de trezorerie pentru populaţie, care sunt disponibile de astăzi, este de 40% pe an şi scadenţa peste 90 de zile. MF acordă dobânzi mult mai mari decât orice bancă dar avantajul cel mai mare derivă din faptul că aceste certificate sunt foarte sigure. Valoarea acestora porneşte de la un milion de lei şi poate ajunge chiar la 50 de milioane de lei. în cazul răscumpărării înainte de termenul de 90 de zile, dobânda este de 10% pe an. Dacă titularul sau persoana mandatată nu se prezintă la scadenţă pentru răscumpărare, certificatele vor fi transformate în certificate de depozit la trezorerie. Pentru un certificat de trezorerie cu valoarea nominală de 1 milion de lei, dobânda pentru cele 90 de zile de subscriere este de 100.000 de lei. (M.C.) în acest an, în judeţul Covasna Drepturi de şomaj achitate în sumă totală de peste 19 miliarde de lei Numărul total al şomerilor luaţi în evidenţa Agenţiei Judeţene pentru Ocupare şi Formare Profesională Covasna este de 9871 de persoane, cifră în care sunt luate în calcul şi cele 977 de persoane care acum beneficiază de plăţi compensatorii, iar după expirarea termenului cuvenit au dreptul la ajutor de şomaj. Prin urmare, sumele plătite pentru şomeri se ridică la 19,910 miliarde de lei, ceea ce înseamnă că 9,8 miliare de lei s-au plătit ca ajutor de şomaj pentru 2566 de persoane, 1,760 de miliarde de lei pentru 912 beneficiari de ajutor de integrare profesională şi 8,350 de miliarde de lei pentru persoanele care beneficiază de alocaţie de sprijin. Numărul şomerilor care şi-au găsit loc de muncă este în creştere, în luna iunie înregistrându-se 349 de asemenea angajări. în legătură cu angajarea şomerilor se constată că numărul mediu înregistrat în acest an este de 324 de persoane, faţă de 247 persoane în anul precedent, 195 de persoane în anul 1998 şi 124 de persoane în anul 1997. Din nefericire, tot în creştere este şi numărul şomerilor luaţi în evidenţă, astfel că, dacă în 1998 numărul mediu al şomerilor era de 6203 persoane, în anul trecut a fost de 9377 de persoane, numărul şomerilor ajungând în prezent la cifra amintită mai sus. începând cu ziua de ieri, în rândul şomerilor au mai intrat încă 70 de persoane datorită restructurării personalului de la S.T.T.P.P.L. Târgu Secuiesc, societate comercială ce aparţine de BRAFOR Braşov. Este aşadar vorba de restructurarea a 16 persoane de la unitatea din Covasna, 12 pesoane de la cea din Baraolt şi 42 de persoane de la cea din Breţcu, inclusiv secţia din Târgu Secuiesc. Menţionăm că persoanele disponibilizate de la S.T.T.S.L. beneficiază de plăţi compensatorii potrivit O.G. Nr. 98 din 1999. (Vasilica CIOBANU) !,IORGHE : 315 577 Invitaţii noştri Milii Trăistariu şi Dorin Topmiac, adică “VALAHIA” Socotind că într-un stat democratic i se permite orice. Un individ a ieşit "haiduceşte" pe înserat la drumul mare, ameninţând un necunoscut cu cuţitul şi tâlhărindu-l de... 30.000 de lei! Horia C. DELIU Unul dintre dezideratele legitime ale cetăţeanului de rând, ca să folosim un termen generic, este acela de avea siguranţă deplină oriunde s-ar afla: în propria locuinţă, pe stradă, la plimbare într-un parc, pe stadion şi aşa mai departe. Fie că este zi, seară sau noapte. Dacă până în decembrie 1989 acest lucru se cam întâmpla de frica organelor de represiune şi a unor legi extrem de dure - motiv pentru care unii contemporani au rămas nostalgici după vechiul regim - odată cu intrarea deplină în sistemul,democraţiei statuate prin lege, dar şi prin norme de convieţuire liber acceptate, situaţia s-a schimbat radical, în...rău! Au apărut o mulţime de acte banditeşti, de tâlhării, jafuri, bătăi, furturi la drumul mare cărora le-au căzut victime oameni nevinovaţi, care n-au greşit în nici un fel cuiva. Doar au avut neşansa să afle în clipa aceea într-un anumit loc nepotrivit. Nesiguranţa tot mai crescută în anumite locuri publice a devenit un subiect ce se discută serios în ultima vreme de către societatea civilă, care se simte ameninţată de borfaşi, copii ai străzi, indivizi violenţi, fără căpătâi ce mişună pretutindeni. Mai cu seamă în marile aglomerări urbane asemenea acte se petrec frecvent, dar iată că şi zone mai liniştite - cum este judeţul Covasna - se consemnează din când în când o asemenea excepţie negativă. "Una victima innocenta"... Pe data de 23 iulie a.c., după ce se înserase binişor lucrătorii Postului de Poliţie Ghelinţa au fost sesizaţi de către un cetăţean pe nume Ördög Gáspár, domicilat în localitate, despre faptul că pe la orele 19,30 în tmp ce se întorcea din satul Hilib, un necunoscut l-a acostat din senin pe drum, luându-l la bătaie! Agresorul, care avea în jur de 30 de ani, şi îi era complet străin, i-a aplicat mai mulţi pumni peste faţă, năucindu-l, după care a scos un briceag şi l-a ameninţat că-l taie, dacă nu-i dă banii pe care îi are asupra sa. (Continuare în pagina a 3-a^ 1 41 Anul XI Nr. 2843 Marti 1 august 2000 4 pagini 1000 lei Victor Surdu a anunţat înfiinţarea Partidului Social Agrar Român Grupul demisionarilor din PSDR, conduşi de Victor Surdu, a înfiinţat nou partid, Partidul Social Agrar Român (PSAR), care va fi înscris la tribunal săptămîna viitoare. Victor Surdu a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, că noua formaţiune are pînă acum aproximativ 10.200 de membri şi că speră ca, într-un timp destul de scurt, să ajungă la 250.000 de membri. El a mai afirmat că primul Congres al partidului va avea loc în ultima decadă a lunii august, cînd vor fi alese forurile de conducere. Pînă atunci, după cum a spus Surdu, conducerea este asigurată de un grup format din Sorin Prişcă (fost PSDR), Liviu Crăciun Popa (fost PSDR), Lucian Feodorov (fost PSDR), Ioan Mihai (fost PSDR) şi Rădulescu Adrian, preşedintele Asociaţiei Fermierilor din România. Fostul lider PDAR a adăugat că, în materie de programe, PSAR s-a axat pe adoptarea măsurilor prevăzute în planul de acţiune al Guvernului, adoptat la Bruxelles, în vederea integrării în UE, căruia i s-au adăugat cîteva măsuri proprii în domeniile social şi în cel al agriculturii. Surdu a mai precizat că PSDR şi-a propus să participe la alegerile din toamnă şi va sprijini programul şi candidatura la Preşedinţie a premierului Mugur Isărescu. Victor Surdu s-a înscris în PSDR în 27 ianuarie 2000, iar în data de 23 iulie a demisionat în semn de protest faţă de intenţia de fuziune cu Partidul Socialist. Surdu a fost candidatul PSDR la Primăria Capitalei. Lucrările de artă monumentală vor fi salvate tot de artişti Centrul de cultură Arcuş a găzduit sâmbătă şi duminică, în premieră naţională, reuniunea artiştilor plastici participanţi la ediţiile simpozionului naţional de sculptură organizate în judeţul Covasna între anii 1974-1998. Reuniunea a avut drept scop sensibilizarea autorităţilor locale şi centrale în vederea găsirii unor soluţii concrete de finanţare pentru salvarea celor peste 100 de lucrări de artă monumentală contemporană realizate cadrul celor 12 ediţii ale simpozionului care s-a desfăşurat în taberele de creaţie de la Arcuş, Reci şi Covasna şi care se află într-o stare avansată de degradare. Participanţii la reuniune au pus bazele Asociaţiei Cultural-Artistice Arcuş care are ca scop principal adunarea de fonduri pentru reabilitarea lucrărilor, chiar prin valorificarea unor lucrări ce vor fi donate de către artişti. Deşi au fost impresionaţi de interesul manifestat de Centrul de Cultură Arcuş pentru salvarea sculpturilor, artiştii au dezaprobat atitudinea lipsită de minim interes a Ministerului Culturii, Uniunii Artiştilor Plastici din România şi autorităţile locale, care nu au onorat invitaţia la reuniune.. Printre soluţiile propuse a fost şi aceea a organizării în locul fostelor tabere de creaţie a unor tabere de restaurare în colaborare cu facultăţile de profil din ţară. Dan SUCIU Fiica lui Kadhafi a făcut elogiul IHA, la Londra Fiica liderului libian Muammar Kadhafi a prejudiciat şi mai mult relaţiile destul de fragile dintre Tripoli şi Londra, făcînd elogiul Armatei Republicane Irlandeze în faţa unui public adunat la Hyde Park la Londra, a relatat, duminică, “The Sunday Times”, citat de AFP. Aisha Kadhafi, diplomatic calificîndu-i pe membri IRA drept luptători pentru libertate, într-un discurs pronunţat la “Speaker’s Coin”, un colţ din Hyde Park unde oratori amatori îşi exprimă punctul lor de vedere în faţa trecătorilor. Iniţiativa Aishei Kadhafi este cu atît mai stînjenitoare pentru colonelul Kadhafi, cu cît acesta este bănuit că a finanţat IRA, iar relaţiile dintre Londra şi Tripoli au fost îngheţate pentru mult timp, cele două ţări încercînd de puţin timp să-şi normalizeze relaţiile. Relaţiile diplomatice dintre cele două ţări au fost întrerupte după moartea, în 1984, a unei poliţiste în faţa ambasadei libiene la Londra. Doi ani mai tîrziu, 270 de persoane au murit în atentatul împotriva unui Boeing al companiei PanAm, care a explodat deasupra satului finnr scoţian Lockerbie, act pentru care sunt judecaţi în Olanda. . . ■ doi presupuşi agenţi ai serviciilor secrete libiene. Incidentul s-a produs în timp ce familia liderului libian a fost autorizată să viziteze capitala britanică, sub supravegherea atentă a Foreign Office. Potrivit “The Sunday Times”, vizita ar fi fost încurajată de actualul ambasador al Marii Britanii la Tripoli, Richard Dalton. Ziarul precizează că Aisha Kadhafi a părăsit Londra miercuri, probabil din ordinul tatălui ei, care a evitat astfel o criză diplomatică, în vîrstă de 23 de ani, A/I171Î IFfcf 4 TVTC a încălcat protocolul iVlBildlDIAME