Cuvântul Nou, ianuarie 2002 (Anul 13, nr. 3273-3296)

2002-01-04 / nr. 3273

Anul XIII Numărul 3273 4 paginiluvinulul Cotidian social-politic al județului Covasna 0 HART Vineri 4 ianuarie 2002 2000 lei Prioritatea anului: lupta împotriva corupţiei Teodosiu CUMPĂNAŞU La început de an, întrebaţi ce priorităţi văd în viaţa socială şi politică a României anului 2002, cei mai mulţi oameni politici au insistat asupra luptei împotriva corupţiei, de oriunde ar veni aceasta. Cu ochii spre Argentina, politicienii români par a fi înţeles că aşa nu se mai poate. Vreme de 12 ani românii au văzut că Puterea, indiferent de culoarea ei politică, favorizează corupţia, o perpetuează şi o foloseşte în propriul ei interes. La sfârşitul primului an de guvernare, preşedintele Ion Iliescu şi premierul Adrian Năstase au anunţat o nouă cruciadă împotriva corupţiei. Nu doar în vorbe, ci şi în fapte, pentru că acest fenomen poate deveni extrem de periculos, ameninţând chiar statul de drept şi democraţia în ţara noastră, priviţi ce se petrece în Argentina şi veţi înţelege ce uşor se poate trece de la extaz la agonie într-o ţară pe care mulţi o invidiau pentru fericita trecere de la dictatură la democraţie. Dacă măsurile dure împotriva corupţiei vor întârzia este posibil ca, obosiţi de atâta suveran dispreţ din partea clasei politice, românii să-şi pună problema dacă nu cumva o dictatură i-ar scoate din fundul prăpastiei, amintindu-şi cţia de tango sud-american, colorând-o cu mişcări balcanice, catr-un Real TV cu Dracula land. Ca să nu se ajungă acolo, discursurile anti-corupţie trebuie roţite de fapte, de măsuri concrete împotriva corupţilor din foral şi din jurul partidelor politice aflate ba,la Putere, ba în iţie, ca într-un carusel care tinde să se eternizeze. Un semn că a început este şi invitaţia adresată de premier şefilor partidelor ce de a-şi “mărturisi” actele de corupţie şi corupţii din ogradarie. Vom vedea ce va urma, vom vedea cum vor trata concret tema corupţiei oamenii politici. tructura semestrului II anului şcolar 2001-2002 va suferi câteva modificări orită diferenţei mari, faţă de firecedenţi, în ceea ce priveşte oada de sărbătorire a sfintelor bători de Paşti dintre ortodocşi catolici, protestanţi, reformaţi, că în acest an structura semestrul al anului şcolar 2001-2002 va suferi câteva modificări. De asemenea, având în vedere că în această primăvară se va desfăşura procesul de recensământ, în perioada 18-24 martie elevii din toată ţara se vor afla în prima lor vacanţă din semestrul II. Partea mai complicată o va constitui vacanţa de Paşti, deoarece în prima parte vor pleca în vacanţă elevii de la secţia maghiară în perioada 29 martie - 1 aprilie (ei vor fi scutiţi de cursuri două zile - vineri şi luni) timp în care elevii secţiilor române vor continua să vină la şcoală. Cea de-a doua perioadă de vacanţă se va încadra între 29 aprilie - 7 mai pentru toţi elevii, cu o singură diferenţă: cei de la secţia maghiară se vor afla în vacanţă numai până în data de 5 mai, reuşind astfel să recupereze materia pierdută în cele două zile (29 martie şi 1 aprilie). După cum preciza doamna Maria Solomon, inspector şcolar general adjunct al Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna se discuta la un moment dat la nivelul Parohiei ca în acest an sărbătoarea Paştelui să fie ţinută în aceeaşi perioadă: catolici, ortodocşi, reformaţi, etc.,dar se pare că nu s-a ajuns la nici un rezultat. (D.Andrei) URMIUA OPTIMISTULUI FĂRĂ VIZĂ Motive de optimism la început de an e musai să găsim, altfel ne îmbolnăvim de nervi şi de neputinţă. Primul şi cel mai apropiat de visările noastre iarna la gura sobei: călătoriile fără viză în Europa. Oho, de când aşteaptă românaşii noştri să poată ieşi din ţară fără chinuitorul examen al vizelor! Acum strădania Guvernului s-a împlinit: putem călători în Europa, putem să ne vizităm rudele şi prietenii. Ne mai trebuie, e drept, şi ceva bani, fără acest "accesoriu” nu se poate, dar banii ne-au făcut pe noi?! Optimismul meu e cenzurat doar de gândul că mulţi rromâni vor profita de această libertate şi vor năvăli în Europa cu căţei, cu purcel, cu proastele lor obiceiuri - ceea ce va însemna încă o umilinţă pentru românii civilizaţi, care se duc “dincolo" cu bune intenţii şi civilizate purtări. La graniţe şi vămi se va da o permanentă luptă cu profitorii şi tare mi-e teamă să n-o câştige cei care au ieşit şi până acum din ţară când şi cum au vrut, speriind Europa. ANONIMUS în comuna Sita Buzăului Peste 1500 ha de păduri vor intra în proprietatea primăriei Vasilica CIOBANU în zilele de dinaintea Crăciunului, ia Primăria Sita Buzăului s-a lucrat intens pentru aplicarea Legii nr. 1 din 2000 privind fondul funciar. Prin urmare, se află în faza de finalizare dosarele primăriilor care au păduri pe teritoriul administrativ al comunei Sita Buzăului, pentru că, pe lângă Primăria Sita Buzăului, de aici mai trebuie să primească anumite suprafeţe de păduri încă şapte primării. Aşadar, în funcţie de documentele legale prezentate, ocoalele silvice vor pune la dispoziţia acestor primării suprafeţele de păduri solicitate. Primăria Sita Buzăului va trebui să primească 800 ha de păduri de pe raza administrativă a acestei comune, în plus, va trebui să dispună de încă 725 ha de păduri din teritoriul comunei Vama Buzăului, judeţul Braşov. Pe teritoriul comunei Sita Buzăului există, de asemenea, trei composesorate, care însumează cam 370 ha de păduri. "După ce se finalizează validarea acestor suprafeţe, deci a celor care revin primăriilor şi a celor din composesorate, vom trece la punerea în discuţie a dosarelor persoanelor fizice - precizează domnul Constantin Filofi, primarul comunei Sita Buzăului. Acest lucru îndeamnă, în principal, redarea suprafeţelor de păduri aflate la capetele de fâneaţă, precum şi a celorlalte suprafeţe solicitate prin cererile de retrocedare. Referitor la retrocedarea pădurilor către persoanele fizice, o problemă foarte importantă o reprezintă soluţionarea dosarelor care au la bază doar declaraţii cu martori, pentru că O.G. nr. 102 din 2001 nu permite o a semn e a probă. Trebuie spus că persoanele care se află într-o astfel de situaţie nu vor putea accede la suprafeţele de păduri solicitate. Aşadar, dacă adeverinţele din registrul agricol reprezintă acte oficiale, declaraţiile cu martori nu se iau în considerare ca probe relevante.” Membrii comisiei locale de retrocedare a pădurilor din comuna Sita Buzăului au pus în discuție toate dosarele întocmite în acest scop, constatând astfel valabilitatea documentelor prezentate de către solicitanţi. Urmează ca, după ce vor fi publicate normele metodologice de aplicare a O.G. nr. 102 din 2001, să fie aplicată corect modalitatea legală de retrocedare a suprafeţelor de păduri. Cum era şi firesc, în comuna Sita Buzăului s-a început cu verificarea dosarelor care vizează retrocedarea unor suprafeţe mari de păduri, pentru pricilării şi în composesorate, ţinându-se seama, totodată, şi de CF-urile mari, potrivit căreia în cursul anilor au fost făcute dezmembrări de suprafeţe şi care reprezintă un punct de reper pentru verificarea dosarelor de retrocedare a persoanelor fizice. Deşi se circulă cu dificultate, toate drumurile din judeţ sunt practicabile Ninsorile căzute în ultimele zile au scos pe străzi toate utilajele de deszăpezire ale societăţilor care se ocupă cu întreţinerea drumurilor judeţene şi naţionale. Acestea acţionează şi la această oră pentru îndepărtarea obstacolelor creşate de nămeţi. Lt.col. Vasile Sădean, din cadrul Inspectoratului de Apărare Civilă ne-a declarat că până în acest moment nu sau înregistrat blocaje în trafic şi că, în cazul în care ninsorile vor continua şi se vor semnala probleme, Comandamentul de iarnă este pregătit să intervină. Cu toate că se circulă destul de greu, nici un drum din judeţul Covasna nu a fost închis circulaţiei rutiere. Dacă în urmă cu o săptămână încălzirea vremii a dus la creşterea debitului Oltului în zona Micfalău cu aproximativ 10 centimetri peste limita admisă, acum acest lucru nu reprezintă un pericol deoarece prognozele meteo prevăd temperaturi sub 0 grade C. (R.C.) în acest an Zestrea materială cu semnificaţie spirituală a Voineştilor Covasnei se va îmbogăţi cu două realizări remarcabile Construcţia noii biserici ortodoxe din Voineştii Covasnei se apropie de sfârşit. De la domnul Dorel Lungu, consilier în Consiliul local, am aflat cu prilejul unei discuţii avute cu dânsul cu câteva săptămâni înaintea încheierii anului trecut, că începuse montarea pardoselii bisericii, iar pictura interioară era pe terminate. Enoriaşii din Parohia Ortodoxă Covasna-Voineşti şi preotul lor paroh, părintele Ioan Chidiu Măciucă, nădăjduiesc că în acest an noua biserică, înălţată din daniile lor, cu sprijinul Episcopiei de Covasna şi Harghita şi contribuia unor sponsori generoşi, va putea fi sfinţită, în apropierea bisericii a fost construit soclul pe care urmează să fie aşezat bustul episcopului Justinian Teculescu. Soclul şi bordura înprejmuitoare au fost realizate cu fonduri asigurate de la bugetul Consiliului local al oraşului Covasna, iar bustul episcopului lustinian Teculescu va fi turnat cu sprijinul SC REMAT SA Sfântu Gheorghe. (Aurel Golciu) ........... ......... . .......... .......... * ■ 577 )RGY Noul An 2002 a început sub bune auspicii pe plan local. Nu s-au semnalat fapte deosebite, agresiuni, tulburări ale ordinii, accidente rutiere, lumea serbând Revelionul şi petrecându-şi zilele libere în condiţii civilizate ■ Graţie prezenţei în stradă a unor efective sporite ale poliţiştilor şi jandarmilor covăsneni, în vecinătatea locurilor publice unde cetăţenii s-au distrat, a fost menţinut un climat de siguranţă şi nu au apărut probleme de nici un fel -Horia C. DELIU Ca şi în primul “calup” de cinci zile libere decretate cu ocazia sărbătoririi Crăciunului, cînd nu s-a înregistrat în zonă nici un eveniment deosebit, şi în intervalul ultimelor cinci zile dedicate petrecerii Revelionului şi a trecerii în 2002, în judeţul Covasna populaţia a dat dovadă de civilitate, de bună creştere, deşi a fost un moment cu totul deosebit nefiind semnalat nici un incident reprobabil. După cum ne-a înştiinţat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasana, d-na It. Mariana Orzea, la Dispeceratul unităţii nu s-a primit nici un apel care să anunţe vreo faptă ieşită din comun, de genul crimelor, tâlhăriilor, actelor săvârşite cu violenţă, încăierări, tulburări ale liniştii publice, accidente rutiere grave. Deşi, să recunoaştem, ocazii ar fi existat destule, atât trecerea dintre ani, cât şi cinstirea Sfântului Vasile, iscând destule libaţii, care se mai soldează şi cu agresiuni fizice, loviri, alte acte de acest gen, ce în alte perioade ale anului şi în anumite zone şi în rândul unei comunităţi etnice (ne referim la rromi) mai apar; de ce să nu recunoaştem? Este foarte bine că cetăţenii din acest spaţiu geografic dau dovadă mereu de moderaţie în comportment, purtându-se civilizat şi decent inclusiv în momentele mai speciale, cum a fost şi cu prilejul Revelionului 2002, comportament civic de nivel european subliniat nu o dată de dl. col. Constantin Scurtu, şeful Inspectoratului judeţean de Poliţie, cu prilejul conferinţelor de presă de la sediul IPJ din anul trecut. Nici în privinţa circulaţiei pe drumurile publice nu s-au semnalat accidente rutiere, dl. dr. Ioan Huţanu, şeful Serviciului Poliţi Rutiere Covasna, precizând că în afara câtorva tamponări uşoare, nimic nu a împiedicat buna desfăşurare a traficului. Starea şoselelor a fost bună, chit că a mai nins în ultimele ore, însă datorită intervenţiei echipelor de la Drumurile naţionale şi judeţene carosabilul s-a menţinut practicabil şi se depun eforturi spre a fi păstrat în condiţii practicabile şi în continuare. Dacă pe capul românilor au venit în valuri odată cu Revelionul destule supărări datorate scumpirilor ce au intrat deja în funcţiune de la 1 ianuarie 2002, măcar să semnalăm un lucru pozitiv pentru populaţia din judeţ, anume climatul de decenţă în care s-a păşit în Noul An. Efective ale Poliţiei şi Jandarmeriei au fost prezente în stradă, în locurile publice unde lumea s-a distrat, veghind discret ca să nu apară nici un incident, vreun act de tulburare a bunei dispoziţii generale. Aşadar, se poate sărbători și frur «r BIBLIOT £CA JUDfc TEANa COVĂSII sfântu gheorghe T«f. 351 609; ; SIP8lâ2ENTd Primul covăsnean a venit pe lume la numai 15 minute de la intrarea în noul an Personalul medical aflat de gardă în noaptea dintre ani la Secţia de nou născuţi a Spitalului Judeţean din Sfântu Gheorghe nu a avut prea mult timp pentru a sorbi tradiţionala cupă de şampanie (fără alcool). La numai 15 minute de la intrarea în 2002, Bakar Hajnalka din Sfântu Gheorghe a născut o fetiţă. Bebeluşul cântăreşte 3800 de grame şi este perfect sănătos. Cel de-al doilea covăsnean din acest a venit pe lume spre dimineaţă. La ora 8:40 Tóth Judit Agnes a adus pe lume un băieţel de 2700 de grame. La Spitalul municipal din Târgu Secuiesc, în prima zi a acestui an, la ora 18.10, Tamas Edith de 32 de ani din localitatea Turia a născut o fetiţă, în zona întorsuri. Buzăului nu s-a înregistrat încă nici o naştere, nea declarat personalul medical de la Spitalul orăşenesc. (R.C.) pagina Programele TV vor apare în numărul de mâine al ziarului nostru Organizaţiile UDMR din Harghita se implică în acordarea legitimaţiilor de maghiar Cele trei organizaţii teritoriale ale UDMR din judeţul Harghita - Ciuc, Odorhei şi Giurgeu - au început pregătirile pentru eliberarea legitimaţiilor de maghiar, deşi Memorandumul româno-ungar referitor la Legea statutului prevede că procedurile nu se vor desfăşura pe teritoriul României, transmite corespondentul MEDIAFAX, în zona Ciucului şi Odorheiului activitatea se rezumă, deocamdată, la informarea cetăţenilor cu privire la Legea statului maghiarilor din afara graniţelor Ungariei, urmînd ca în a doua jumătate a lunii să înceapă procedura de înregistrare a cererilor pentru legitimaţii. Preşedintele Organizaţiei Teritoriale UDMR Ciuc, deputatul Raduly Robert, a declarat că detaliile cu privire la acestă procedură vor fi finalizate după data de 5 ianuarie, cînd la Tîrgu Mureş va avea loc o întîlnire a tuturor preşedinţilor organizaţiilor teritoriale ale UDMR din România. Spre deosebire de celelalte două organizaţii teritoriale, UDMR Giurgeu, care include zona Gheorgheniului şi a Topliţei, a început înregistrarea cererilor pentru legitimaţiile de maghiar. Preşedintele organizaţiei, Rokaly József, a declarat că pînă în prezent s-au înscris 83 de persoane, iar numărul acestora creşte vertiginos. “încă nu am primit formularele de cerere şi sîntem doar la stadiul de pregătire a formalităţilor, dar cred că după 15 ianuarie vom începe să trimitem cererile la Budapesta", a conchis Rokaly József. Premierii român şi ungar, Adrian Năstase şi Viktor Orbán, au semnat, la sfîrşitul anului trecut, Memorandumul referitor la aplicarea Legii statutului care prevede exceptarea României de la aplicarea extrateritorială a legii ungare, inclusiv în ceea ce priveşte procedura de obţinere a legitimaţiilor de maghiar. Potrivit memorandumului, întreaga procedură de acordare a legitimaţiilor de maghiar va avea loc în Ungaria, iar “organizaţiile reprezentative ale maghiarilor sau alte entităţi de pe teritoriul României nu vor emite nici un fel de recomandări privind originea etnică sau alte criterii”. Organizaţiile sau alte entităţi de pe teritoriul României pot furniza informaţii care nu sînt obligatorii din punct de vedere juridic în absența unor documente doveditoare cu caracter oficial, mai prevede memorandumul Tipărit cu sprijinul Guvernului României - Ministerul Informațiilor Publice A început instalarea forţei multinaţionale de de pace la Kabul Instalarea forţei multinaţionale de pace a început miercuri la Kabul, cu prezenţa unui contingent internaţional de ofiţeri, însărcinaţi cu pregătiri logistice de amploare şi, în paralel, cu sosirea primelor trupe franceze, relatează AFP. Din prima echipă de recunoaştere sosită la Kabul fac parte 24 de ofiţeri, printre care şi un român. Debarcaţi la Kabul, cei 24 se vor afla timp de două zile în capitala afgană, pentru a afla care sînt ultimele necesităţi ale trupelor, începînd cu locul de staţionare al fiecărei unităţi din oraş. Echipa este formată din nouă germani, cîte doi reprezentanţi din Franţa, Grecia, Italia şi Spania, iar Olanda, Danemarca, Austria, Finlanda, Norvegia, România şi Suedia, au cîte unul. Aceste ţări sînt dispuse să contribuie, alături de alte cinci, nereprezentate miercuri, la forţa internaţională de asistenţă pentru securitate în Afganistan (ISAF), în paralel, tot miercuri, a sosit la baza militară de la Bagram un prim detaşament francez, provenind din Duşanbe. Francezii formează, astfel, cel de-al doilea contingent al ISAF, care se află în misiune pe teritoriul afgan, după britanici, care au asigurat deja securitatea la ceremonia de învestire a guvernului afgan, la 22 decembrie şi au primit trupe suplimentare luni. Foarte aşteptată de populaţie şi acceptată de Guvernul de la Kabul, în ciuda tergiversărilor iniţiale, această forţă mandatată de ONU este destinată garantării stabilităţii în ţară, după 23 de ani de război. MERIDIANE