Cuvântul Nou, septembrie 2006 (Anul 17, nr. 4685-4710)

2006-09-01 / nr. 4685

Anul XVII Numărul 4685 Vineri 1 septembrie 2006 8 pagini 40 bani — Primul-ministru: “România nu mai este ruda săracă a Europei” Premierul Călin Popescu- Tăriceanu şi-a exprimat joi convingerea că Raportul de monitorizare al Comisiei Europene din 26 septembrie va confirma faptul că România va deveni stat membru al UE pre 1 ianuarie 2007. ’îmi bazez această convingere pe progresele majore făcute în toate domeniile semnalate de-a lungul timpului de Comisia Europeană’, a afirmat premierul Tăriceanu, în cadrul reuniunii anuale a diplomaţiei. De altfel, şeful Executivului a apreciat că Raportul din 16 mai al Comisiei lăsa impresia că România era mai puţin pregătită decât era în realitate, ‘probabil pentru a nu se crea un dezechilibru prea evident şi cu implicaţii politice de nedorit’. ’Cei care cunosc în amănunt dosarul european şi-au dat seama că lucrurile erau altfel. /.../ Situaţia era mai bună decât cea din Raport, dar am convenit cu Comisia Europeană că sunt necesare, în continuare, eforturi susţinute, pentru a nu distruge acel tandem cu Bulgaria’ a explicat Tăriceanu. Menţionând transformările majore pe care le-a traversat România în ultimii ani, primul-ministru a cerut ambasadorilor să transmită în exterior imaginea reală a ţării, şi nu una bazată pe imaginile şocante de la începutul anilor ’90 sau din situaţii sociale - cum ar fi cazuri de infracţionalitate, copii abandonaţi - care reprezintă excepţia, şi nu regula. ’Trebuie să aveţi mereu în vedere că reprezentaţi în exterior o Românie europeană, care ştie să îşi respecte angajamentele. Să reprezentaţi România aşa cum este el, astăzi. Nu o Românie a trecutului, o Românie care era victimă a tranziţiei, ci o Românie europeană“ a subliniat Călin Popescu-Tăriceanu. Primul-ministru a precizat că, în prezent, România nu mai este unda săracă a Europei iar decalajele care încă ne separă de Europa Occidentală pot fi recuperate, având în vedere performanțele economice actuale. AJOFM Covasna Primii paşi în crearea Parteneriatului local pentru ocuparea forţei de muncă din judeţ Agenţia judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă şi Compartimentul de Implementare a Programelor Covasna au organizat recent o întâlnire cu reprezentanţi ai unor instituţii locale publice şi private, ai sindicatelor, agenţi economici şi organizaţii ale oamenilor de afaceri, la care au luat parte şi reprezentanţi ai AJOFM Braşov şi ai Ministerului Muncii, întâlnire care a avut ca obiectiv creşterea gradului de conştientizare a acestora în ce priveşte importanţa parteneriatelor şi a pactelor de ocupare la nivel local - e vorba desigur de ocuparea forţei de muncă disponibile - în scopul accesării după aderarea ţării noastre la Uniunea Europeană de fonduri strcturale care vor fi asigurate din bugetul comunitar şi pentru domeniul oupării. Cum de începutul perioadei în care aceste fonduri se pagina 2 vor demla ne mai despart doar câteva luni, după cum a subliniat dl. Kelemen Tibor, director executiv al AJOFM şi d-na Kovács Tunde, şefa CIP Covasna, Regiunea de dezvoltare din care facem parte şi noi, 7 Centru Alba Iulia, trebuie să fie pregătită să depună proiecte eficiente, eligibile şi viabile, care să fie create de entităţi locale şi regionale prin intermediul unor parteneriate stabilite din vreme. A fost evidenţiat faptul că actorii locali pot aduce o contribuţie unică la dezvoltarea ocupării forţei de muncă şi, în consecinţă, la diminuarea şomajului, dar eforturile lor vor fi mult mai eficiente dacă se constituie în parteneriate şi dezvoltă o strategie comună. S-a accentuat că importanţa deosebită a constituirii de parteneriate rezultă şi din faptul că nici un proiect depus pentru accesarea de fonduri structurale, după integrarea României în UE, nu va fi eligibil dacă aplicantul nu este membru într-un parteneriat încheiat la nivel local sau regional. Procesul de stabilire a pactelor regionale pentru ocupare și al dezvoltării locale pentm ocupare a fost iniţiat începând din decembrie 2005 şi va fi finalizat în octombrie, anul acesta, iar în ce priveşte Regiunea 7 Centru - Alba Iulia, este programată semnarea în 29 septembrie a.c., la Alba Iulia, a unui Pact regional pentru ocupare şi a unui Parteneriat local pentru Ocupare. Aurel GOLCIU Strategie comună de acţiune ■ PAGINILE 4-5 PROGRAME TV: 1 7 SEPTEMBRIE ——- editoxiat C. FOCŞĂNEANU ______________________________ Trist, dar adevărat Pe lângă numeroasele necazuri pe care le au şomerii români, unul este menit să-i supere şi mai tare. Inspecţia Muncii a controlat 1.336 de angajatori, cu un număr de aproape 33.000 de salariaţi, în cadrul campaniei naţionale privind identificarea cazurilor de muncă fără forme legale, precum şi respectarea prevederilor legale referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă, în domeniul produselor de morărit şi panificaţie, desfăşurată în luna august 2006. Din totalul de 1.100 angajatori controlaţi au fost depistaţi 148 patroni care au folosit personal fără forme legale de angajare, iar 226 persoane desfăşurau activităţi de producţie fără forme legale de angajare. Ca urmare, inspectorii de muncă au aplicat sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 507.000 lei, din care 337.400 lei pentru muncă fără forme legale de angajare. în domeniul relaţiilor de muncă, cele mai frecvente încălcări ale prevederilor legislaţiei specifice au fost neîntocmirea în formă scrisă a contractelor individuale de muncă, nerespectarea termenului legal de înregistrare la inspectoratele teritoriale de muncă a contractelor individuale de muncă, nesemnarea de către salariaţi a documentelor justificative privind ridicarea drepturilor salariale, prestarea muncii de către tineri mai mult de 6 ore/zi, nerespectarea duratei timpului de lucru, neiniţierea procedurii de negociere a contractului colectiv de muncă la nivel de unitate, nerespectarea prevederilor legale privind repausul săptămânal, neacordarea concediilor de odihnă, în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă au fost controlaţi 1.336 de agenţi economici, la care au fost constatate 2.564 de neconformităţi faţă de legislaţia în vigoare. în consecinţă, inspectorii de muncă au aplicat 5/8 sancţiuni contravenţionale, în valoare de 814.000 RON, unui număr de 492 de agenţi economici. rr în situaţia în care s-a constatat că există un pericol iminent de accidentare, s-a dispus sistarea activităţii întregii societăţi (două cazuri), oprirea activităţii la locul de muncă (două cazuri) sau a unor echipamente tehnice (13 cazuri). Cele mai frecvente deficienţe în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă au fost instruirea necorespunzătoare a salariaţilor, neefectuarea controlului medical la angajare şi a controlului medical periodic, neutilizarea de către salariaţi a echipamentului individual de protecţie din dotare precum şi a echipamentului individual de lucru, neacordarea materialelor igienico-sanitare, inexistenţa instrucţiunilor de securitate pentru echipamentele tehnice din dotare, improvizaţii în instalaţiile electrice, nerealizarea măsurilor dispuse cu ocazia efectuării controalelor anterioare etc. Cu alte cuvinte, pe lângă gravele probleme pe care le are populaţia săracă în găsirea unui job, atunci când cu chiu cu vai îl descoperă, poate avea surpriza neplăcută de a constata că este un fel de „căpşunar” sau îngrijitor de bătrâni ( a se vedea meseriile românilor în Occident dâmboviţean. Trist, dar adevărat! 2oo£ SEPT_ — î ° C Cotidian, social-politic al județului Covasna H tfNZSVAOXanyauSHUI lij wgyAOO ywv3LTOnrV03innn Timp de două zile a avut loc la Bálványos Reuniunea diriguitorilor din turismul rural, ecologic şi cultural din ţara noastră • Ing. Daragus Attila a fost ales preşedinte al ANTREC Timp de două zile, respectiv miercuri şi joi, a avut loc la Bálványos Adunarea generală a reprezentanţilor „industriei fără fum”, cum se numeşte sugestiv turismul ecologic, al ANTREC, anume Agenţia Naţională pentru Turismul Rural, Ecologic şi Cultural. Manifestarea s-a desfăşurat într-un cadru propice, bine ales, la Complexul „Cetate” al cunoscutului om de afaceri şi manager de turism, ing. Daragus Attila, care a fost ales în final preşedinte al agenţiei! Felicitări şi urări de noi succese profesionale! Ing. Daragus Attila este de ani buni preşedintele ANTREC Covasna, un om care a făcut mult pentru implementarea şi dezvoltarea turismului rural în zona noastră, dar şi pe plan naţional, iar ca o recunoaştere a meritelor sale a fost ales în onoranta funcţie de preşedinte, iar Marilena Stoian, de preşedinte onorific. Proaspătul preşedinte sa consideră că sunt încă multe lucruri de făcut în acest domeniu. „Acum un deceniu şi ceva, mai exact în 1994 am avut onoarea să fiu membru fondator al ANTREC, o asociaţie care-şi propunea să pună în valoare potenţialul turistic rural. Cu multă muncă s-a ajuns ca asociaţia să-şi atingă scopurile de bază, acelea de a identifica, dezvolta şi promova ospitalitatea şi turismul rural în zonele pitoreşti ale ţării. Acum ANTREC este o asociaţie recunoscută pe plan naţional şi internaţional ca un Horia C. DELIU ■ PAGINA 2 Controlul frontierelor şi înarmarea Hezbollah reprezintă o problemă, afirmă vicepremierul israelian Desfăşurarea căştilor albastre ale ONU în sudul Libanului trebuie să împiedice reluarea conflictului, dar adevărata problemă o reprezintă controlul graniţelor pentru a înceta înarmarea grupării Hezbollah, a afirmat joi la Roma vicepremierul israelian Shimon Peres, informează AFP. ’Rezoluţia ONU cere dezarmarea Hezbollah. Existe mai multe modalităţi de a o aplica. Una este embargoul privind vânzările de arme către Hezbollah. Siria nu trebuie să mai continue să vândă rachete. Adevărata problemă este cine va controla graniţele’, a explicat responsabilul israelian într-un interviu difuzat de canalul de televiziune Sky TG24. ’Cred că secretarul general al ONU Kofi Annan este pe cale să caute o soluţie.../ Desfăşurarea a 15.000 de căşti albastre şi a armatei libaneze în sudul Libanului trebuie să împiedice reluarea conflictului ’, a apreciat vicepremierul israelian. ’Rezoluţia/1701 a Consiliului de Securitate al ONU/ acordul FINUL o forţă pe care nu a avut-o până în prezent /.../ Acum, căştile albastre au dreptul de a se apăra, de a utiliza arme’, a subliniat Shimon Peres. Shimon Peres va avea o întrevedere cu şeful guvernului italian Romano Prodi în cadrul căreia va saluta ‘rolul foarte important al Italiei în regiune şi deciziile curajoase luate de Roma’. Guvernul italian a avut un rol important în consolidarea FINUL în Liban şi va trimite aproximativ 2.500 de militari pentm a participa la această forţă. Primele elemente ale contingentului italian - aproximativ 1.000 de soldaţi - au sosit marţi în Liban şi urmează să fie debarcate vineri la Tyr. IBS IS.: lai 3HUU03H9 JUNNJS Duminică are loc la întorsura Buzăului Festivalul Ciobănaşul, ediţia a XXXIV-a Intrat în tradiţia manifestărilor folclorice ale judeţului nostru, având o longevitate de invidiat, în acest week-end va avea loc în oraşul de la poalele Ciucaşului o nouă ediţie a Festivalului „Ciobănaşul”. In organizarea Primăriei întorsura Buzăului şi a Casei de cultură, duminică, 3 septembrie 2006 se va desfăşura o nouă paradă a portului popular, cântecului şi jocului românesc. După cum ne-au informat principalii organizatori, respectiv primarul aşezării, Gheorghe Baciu, şi directorul aşezământului de cultură, Costică Oltean - începând cu ora 10,00 invitaţii, gazdele, cu mic, cu mare se vor aduna în centrul oraşului pentru a participa la o frumoasă paradă folclorică ce se va întinde pe parcursul întregii zile, prilej pentru cei prezenţi de a admira frumuseţea straielor străbune, melodicitatea cântecelor populare, îndemânarea dansatorilor, într-un cuvânt, un adevărat regal folcloric. Totul este ca şi vremea să ţină cu organizatorii, iar dacă nu, tot se va putea petrece chiar şi printre.. .picături. Va fi acolo şi un echipaj al redacţiei noastre pentru a ilustra tot ce se întâmplă, urmând a relata în zilele următoare. ...Aşadar, iubitori ai folclorului românesc, sunteţi aşteptaţi la cea mai importantă şi longevivă manifestare a cântecului, jocului şi portului întorsurean duminică, 3 septembrie a.c. Horia C. DELIU ÎNTORSURA buzăului Tobănașî// 2006 , EDIȚIA XXXTV-a Şugaş-Băi trezeşte interesul investitorilor locali Primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Albert Almos, a anunţat ieri un posibil investitor interesat de staţiunea Şugaş Băi, aparţinătoare municipiului. Conform lui Albert, este vorba despre un investitor local care a solicitat o parcelă dezmembrată în urmă cu şase ani, locaţia fiind la intrarea în staţiune, planurile investitorului se leagă de un centru de odihnă şi relaxare sub forma unui mini-hotel. Pentm că investiţia ar schimba radical înfăţişarea staţiunii, Primăria Sfântu Monica RIZEA ■ PAGINA 2 ■ PAGINA 8 Adolescent american autorizat de justiție să poarte un tricou anti- Bush la şcoală ^ mcTco Vânt. Min.:7°C Max.: 21 °C