Cuvântul Nou, ianuarie 2007 (Anul 18, nr. 4784-4807)

2007-01-13 / nr. 4792

PAGINILE 4-5 Mult așteptata iPhone, dezvăluit de Steve Jobs . PAGINA 2 veche pe malul Oltului Item Un copil a găsit o bombă Editorial Soluția infailibilă: reorganizarea Gabriel FLORESCU “UDMR va pune un accent și mai mare pe autonomia teritorială în contextul integrării în UE” declara la o conferință de presă deputatul Marton Arpad. De asemenea, el se situează pe poziția reorganizării teritoriale a țării în sensul creării de noi regiuni ce ar permite, în opinia sa, dezvoltarea zonelor defavorizate, între care se numără și Covasna. De altfel, idei asemănătoare au mai fost exprimate din rândul udemeriștilor, care mai visează și la alt tip de împărțire administrativă a țării în cadrul căreia să existe un fel de parlamente regionale. In căutare de susținători cu orice chip, platformiștii liberali au lansat, prin fostul ministru Gheorghe Flutur, o altă variantă ce se apropie de propunerea UDMR: înființarea a 10 regiuni conduse de guvernatori, ceea ce ar permite absorbția cu succes a fondurilor comunitare. Găselnițele celor două partide nu sunt deloc inedite, ele au mai fost experimentate în România comunistă, atunci când existau vreo 16 regiuni, între care și Regiunea Autonomă Maghiară de tristă amintire. Din rațiuni numai de conducerea de-atunci știute (?), acestea au fost desființate în 1968 și s-au creat județele, care nici ele n-au fost o redescoperire a Americii, ci sau bazat pe tradiția interbelică. Deci, nimic nou sub soare, vechi este doar sloganul: astfel respectivele unități administrativ-teritoriale se vor putea dezvolta mai bine. Cum au progresat este o altă poveste, dar credem că cel mai mare avânt l-au cunoscut, din punct de vedere economic, județele. Sigur, putem fi contraziși, dar asta-i opinia noastră. De regulă, indiferent dacă este vorba despre regiuni sau județe, capitala teritorială a beneficiat întotdeauna de avantajul de a defalca fondurile primite și... și-a luat mereu partea, iar restul zonelor trebuia să se mulțumească cu ce mai rămânea. Dorind o nouă reorganizare, aceste grupulețe speră că vor beneficia de mare simpatie populară din partea celor care așteaptă să constate un progres oarecare. Pornind însă de la experiența covăsneană - care este deplorabilă - atragerea de fonduri și de investitori nu depinde de împărțirea teritorială a țării, ci de priceperea managerială a celor aflați în conducerea principalelor instituții și societăți județene. Cred, oare, politicienii mai sus amintiți că, formăndu-se de pildă o regiune Cluj, atunci fondurile de dezvoltare vor fi canalizate cu predilecție spre Covasna (iarăși luată doar ca pildă)? Este o naivitate să crezi așa ceva. Sau are cineva impresia că fondurile comunitare vor fi dirijate direct spre Harghita pentru că este condusă de oameni mai simpatici? Nici gând. Și suntem convinși că, așa cum nici în prezent liderii județeni nu au știut să se bată pentru bani cu alte județe, nici în viitor nu vor avea această capacitate. Deci soluția ar fi una: la vremuri noi, oameni noi. Cotidian social-politic al județului Covasna Anul XVIII • Numărul 4792 • Sâmbătă 13 ianuarie 2007 • 8 pagini • 40 bani La Sita Buzăului Când vine vorba de investiții, se discută pe proiecte concrete Foto: Kisgyorgy Tibor NI SPORT PAGINA 6 ANT a investit 5 miliarde de lei vechi în tabăra de la Pădureni și a transformat-o în locație europeană Borbely Karoly, președintele Agenției Naționale pentru Tineret (ANT), s-a aflat vineri în tabăra de la Pădureni, pentru a vizita cele trei căsuțe pe care Direcția Județeană de Tineret (DJT) Covasna le-a realizat în perioada iunie-decembrie 2006. Potrivit lui Tischler Ferencz, directorul DJT Covasna, căsuțele de la Pădureni fac parte dintrun program național al ANT care vizează modernizarea centrelor de agrement pentru tineret și au fost realizate prin respectarea normelor europene; de asemenea, tot după normele UE sau regândit sala de mese a taberei și bucătăria. Cele trei căsuțe de la Pădureni oferă un total de 42 de locuri de cazare, valoarea investiției de până acum ridicându-se la 3, 5 miliarde de lei vechi. Monica RIZEA - PAGINA 3_________________________________|P » BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ „BOD PETER*’ * SFÂNTU GHEORGHE -------------------------------- MASI 609. 315 577 Primăriile lucrează la acordarea ajutorului pentru lemne Aproape 80% din cele 1400 de gospodării existente în comuna Sita Buzăului vor beneficia în acest an de programul social al Guvernului, program ce vizează acordarea unor sume în bani pentru lemnele necesare încălzirii pe perioada rece. Potrivit proiectului, beneficiază de acești bani fiecare familie al cărei venit net pe membru de familie nu depășește 5 milioane de lei vechi lunar, cele mai multe dintre familiile din Sita Buzăului aflându-se în această situație. Nici la întorsura Buzăului situația nu e cu mult diferită, aici orașul fiind împărțit în patru sectoare pentru a grăbi procesul de întocmire a dosarelor celor ce vor beneficia de acești bani, termenul final pentru predarea actelor fiind 29 ianuarie. Pentru cei din Sfântu Gheorghe, de acest aspect se ocupă Direcția de Asistență Socială, dosarele și solicitările urmând a fi primite aici până pe 31 ianuarie, inclusiv. Oamenii vor primi, în februarie, banii de lemne inclusiv pe lunile trecute de iarnă, perioada rece fiind considerată cea cuprinsă între noiembrie și martie. Monica RIZEA —:------—_____||___SEPSISZENTGYÖRGY MERIDIANE Azerbaidjanul poate exporta petrol în Europa prin România Azerbaidjanul ar putea exporta petrol în Europa prin România, porivit unei declarații a președintelui Companiei petroliere de stat a Azerbaidjanului, Rovnag Abdullaev, în perspectiva creșterii producției și exportului de petrol azer, oficialul azer a anunțat că au fost schițate căi de transport al petrolului brut spre Europa, prin România, informează agenția ‘Rusia la zi’. în 2009 partea azeră va produce 50 milioane tone de țiței, iar în 2010 nivelul producției ar putea ajunge la 65 milioane tone, a spus Rovnag Abdullaev. Referindu-se la gazele naturale, prețurile vor crește în 2007 pe plan mondial, iar Azerbaidjanul va crește exporturile la acest tip de carburanți în Europa cu 70 - 80 de procente, a spus Rovnag Abdullaev, vorbind la o consfătuire dedicată rezultatelor pe anul 2006. Potrivit afirmațiilor sale, Azerbaidjanul se află astăzi nu doar în măsură să exporte gaze naturale, dar și să asigure în totalitate cu acest produs necesarul din interiorul țării. ‘în 2008, producția de gaze va fi adusă la 8 miliarde de metri cubi’.