Dacia, ianuarie-iunie 1927 (Anul 14, nr. 1-139)

1927-01-04 / nr. 2

* ANUL XIV Nr: 2 Director Proprietar L. H. MOSCU Redacția și Adminislrafia Strada Traian No. 15 ABONAMENTUL e 12 luni 700 le 6 . . I I . • 403 0 Pentru autorități și Instituțiuni bancare abonamentul îndoit. Manuscrisele nepublicate nu se — înapoia** — TELEFON: No. 42/3 și S511 f1 — Apare zilnic la orele 12 — ___ j — Reclame după tarif — Marți 4 Ianuarie 192T Descătușarea comerțului universal Vremurile tulburi de după răsboi au complicat peste măsură organizația vamală a diferitelor țâri. Tendința de a crește cu orice preț o industrie națională, fie ea chiar nerentabilâ, a adus acel protectionism exagerat, care a fost pricina celor mai multe conflicte de interie în Europa postbelică. Ca o urmare a acestui protecționism nesăbuit, întregul sistem de tarife vamale în mai toate țările de pe glob, a fost revizuit și refăcut după cerințele și trebuințele industriilor lor. Din nenorocire această topera de revizuire a fost de fapt o distrugere a sistemelor vamale, cari existau înaintea răsboiului mondial, in loc de a se profita de pe urma acestei distrugeri, construind în schimb un sistem unitar de tarife vamale bine chibzuite, s’a complicat în mod inutil chestiunea, înmulțindu-se la infinit grupele și categoriile de mărfuri, creindu-se diviziuni de articole de cele mai multe ori în mod arbitrar, fără nici o rațiune. De aci, greutatea imensă ori de câte ori este vorba de taxarea unui articol mai însemnat și conflicte între comercianți și organele vamale. Cine urmărește, fie chiar superficial, publicațiile de specialitate, poate constata cu ușurință mulțimea de note explicative pe care zilnic direcțiunea generală a vămilor este silită a se trimite organelor sale, pentru lămurirea acestora. Se înțelege de la sine că o asemenea stare de lucruri nu poate contribui la prompta desfășurare a operațiunilor vamale. De aci, inutile perderi de vreme și de bani, pentru întregul comerț al țării. Fenomenul acesta este universal, pretutindeni se observa aceiași zăpăceala, pentru că pretutindeni tarifele vamale sunt alcătuite după criterii diferite și greșite. In fața acestui fenomen, o revizuire a tarifelor de vămuire de pe suprafața întregului glob, apare ca o necesitate reală. Se afirmă chiar că Liga Națiunilor e pe cale de a lua o astfel de inițiativă, avizând statele pentru pregătirea lucrărilor de simplificare și unificare a tarifelor vamale. Nădăjduim că în curând, comerțul universal va f descătușat de greutățile va fimale, ce-1 covârșesc în ziua ■ de astăzi. Cronica zilei Activitatea comunistă Se zice și totul concordă pentru a ne face sa credem, anume că greva minieră din Anglia a fost pusă la cale, comentată și apoi susținută de bolșevici. Că tot ei au mobilizat și armat legiunile roșii ale generalului Ch'ang Kai Shek. Urmele și intrigile lor au fost căutate și descoperite in mișcările revoluționare din Java, Formoza, Grecia, Albania, Portugalia, iar munițiunile lor au făcut să răsară din pământ din iarbă verde cohortele prusace, mai sclipitoare și mai „cronometrice” ca oricând, Intr'un cuvânt, emisarii, spionii, ambasadorii și propagandiștii din Moscova sunt peste tot locul. Umbli pe stradă și instinctiv întorci capul de teamă să nu vezi călcându-ți pe urme un adept al zeului Lenin. Strănuți și te minunezi, pâna-i ridica capul, cum de nu ți-a retezat gâtul iataganul liberator al omului cu barbă și șalvari imortalizat de cromotopografia populară. Te intinzi nu pot și te intrebi dacă în ziua ce va să vie, sângele nu va curge șiroaie pe muchea troioarelor. In definitiv, vine o vreme când te oprești, stai să judeci și te intrebi: — Ce pretenții au acești oameni și ce reproșuri au ei de adresat vecinilor cari nici nu-i supără, nici nu se sinchisesc de noul lor regim... vechi ca și al nostru ? După câte știm, lucrul, defectul de căpetenie denunțat de comuniști este.,, imperialismul, imperialismul englez, sau olandez, sau francez, sau american, toate imperialismele, natural afară de cei moscovit. Dar, dacă mi-afi face cinstea să-mi cereți părerea asupra adevăratei cauze a sforțării supraomenești de propagandă comunistă, o ași spune că guvernului de la Moscova i-a venit sfârșitul: trebue să se întindă, să se generalizeze dacă nu vrea să dispară. Nu este oare lesne inteligibil că societate capitalistă și societate comunistă nu pot coexista ? Revenind la sistemul monetar quo ante, Rusia sovietică nu se mai deosebește intru nimic de cea țaristă. Lovește așa dar și agilă in afară, ca să menție in fața lumii Iluzia, legenda, basmul cu comunismul roșu. Dar, până când?... Ax. Porii --------iron------- O plângere a locuitorilor din Palaz Locuitorii din parcul căilor ferate de la Palaz, au adresat direcțiunei generale a căilor ferate plângere, prin care care arată că o în ultimul timp trenul denumit ,specia“ care face curse Constanța și Palaz, nu mai între circulă în mod normal, uneori fiind chiar suprimat, fapt ce-i pune în nenorocita situație de a rămâne izolați la Palat ori de a nu se putea înapoia la domiciliu. In afară de aceasta copiii ce frecventează școlile din oraș nu se pot prezenta în mod regulat la cursuri și s’au întâmplat cazuri când, grație suprimării unei curse acești mici școlari au rămas o zi întreagă pe peronul gării așteptând în zadar trenul, pe frig ori ninsoare. Ar fi un act umanitar de a se dispune regulata circulare a trenului în chestie. ---------xxoxx--------Balul Cercului Artelor Grafice In seara de 1 Ianuarie, a avut loc în sala „Isvor“, balul dat de către ,Cercul Artelor Grafice“ sub patronajul d-lui I. Bentoiu, primarul orașului nostru. Succesul moral și material al balului, a întrecut așteptările. Un public numeros a ținut să ia parte la acest bal, organizat de către lucrătorii tipografi în condițiuni excelente, din toate punctele de vedere. S’a dansat și s’a petrecut până dimineața. O bogată tombolă, a oferit surprize nenumărate participanților, iar un bufet bine asortat a stat la dispoziția publicului, Știri externe . Constituirea pretinsei Ligi militare în Grecia ATENA 2. — Agenția oficială comunică următoarele: Conferința celor cinci șefi de partide, urmată de un consiliu de miniștri, s’a ocupat de zvonurile răspândite în ultimele zile, cu privire la tendința manifestată de un grup de ofițeri de a constitui o nouă Ligă militară. Pe baza lămuririlor date de cei cinci șefi de partide și a raporturilor sosite din toate provinciile, precum și din partea autorităților militare și civile din Atena, consiliul a putut constata că acele versiuni sunt nefondate și că nu există nici un fel de motive de neliniște. Un statut pretins a fi al nouei Ligi, s’a constatat a fi vechiu și datând dinaintea formărei actualului guvern, a cărui situația solidă, permite înfăptuirea complectă a programului propus. S’a luat cu această ocaziune dispozițiunea de a se creia un consiliu militar care să se ocupe cu reintegrarea ofițerilor reformați și cu epurația cadrelor armatei, Cutremur violent în Albania ATENA 2. — Se anunță din Tirana câ un nou cutremur de pământ, de astă dată de o violență rară, a fost resimțit în toată Albania, în ziua de 23 ale lunei trecute. La Durazo, mai multe case s’au surpat, iar localul oficiului telegrafic a trebuit să fie evacuat. La Tirana, numeroși locuitori s-au refugiat în împrejurimi. Procesul răsvrătiților albanezi TIRANA 30. La Scodra se judecă de câteva zile procesul celor 600 arestați, acuzați că au luat parte în răscoala recentă din Albania de nord. Până în prezent au fost condamnați la moarte 5 acuzați și la munca silnică vreo 46.-------xox——— Din Medgidia Epidemia de scarlatină. — In oraș s’au ivit câteva cazuri de scarlatină. Serviciul sanitar a luat toate măsurile de combatere și izolare.. Cadavru găsit. — Sergentul de oraș Casapu Gh. a găsit pe ghiață în balta Carasu într’o ladă, cadavrul unui prunc. Se fac cercetări, întrucât se bânuește că ar fi vorba de un avort criminal. Vizită ministerială. — In sărbătorile Crăciunului a fost în localitate d. Saleadin Bilosimi ministrul Albaniei la București, fiind oaspetele d-lui dr. I. Themo, cu care este vechiu prieten. Balul studenților. — A doua zi de Crăciun a avut loc în palatul comunal balul dat de studenții locali pentru mărirea fondului bibliotecei ce au înființat în acest oraș. Tot în acest scop vor da de Bobotează un alt bal costumat, cu numeroase surprize. Pentru sinistrați. A avut loc asemenea un reușit bal în saloanele școalei din Murfatlar, dar sub patronajul d lui prefect Popovici, și sub conducerea unui comitet local, care s-a achitat destul de mulțumitor de misiunea sa. Teatrale. Trupa de teatru „Cigalia“ a dat o foarte reușită reprezentație în Medgia. Se știe ca această trupă varsă jumătate din produsul net în scopuri culturale și de binefacere. Condamnări. Judecătoria Medgidia a condamnat la 250 lei amendă pe locuitorul Ion Smeu, din com. Dorobanțu care a găzduit o noapte pe un străin fără a-l declara autorităților polițienești. Pe Gheorghe Negoiță și Ion Cocârlea, din comuna Cobadin, la câte 500 lei amendă pentru că s’au bătut reciproc. Vacanțe.La Judecătoria Medgidia este vacant postul de arhivar. Când dormi ln tren — O d-nă jefuită de bagaje și bani — La trenul No. 814 plecat din Constanța spre București. Sâmbătă seară, abili pungași de buzunare, au reușit să dea o lovitură jefuind pe d na Ester Zeiegi din Brașov str. Veche No. 241. Numita s’a urcat Intr'un compartiment de clasa 2-a, unde, puțin mai apoi se urcaseră și doi tineri bine îmbrăcați ce vorbeau limba ungară. Cei doi păreau a fi comerciali, dar în realitate voiajori după cum s’a aflat ulterior, erau, doi periculoși apași de peste munți, George Ceke, fost în faimoasa bandă Pia Brădeanu și Iosif Bella. D-na Zeregi adormind, s’a trezit tocmai la Ciulnița, unde a constatat că tovarășii de călătorie dispăruseră, și odată cu dânșii un coșuleț de mână în care se aflau acte comerciale, 9100 lei, două inele și o brățară ceas și un pașaport. Probabil că pungașii au uzat de narcotice, căci numai așa se explică somnul greoi al victimei și durerile de cap survenite ulterior. Cercetările ce s'au întreprins în urmă, printre călătorii trenului au dat rezultate negative, căci e lesne de Înțeles că hoții se făcură nevăzuți prin vre-o stație oarecare. Toate stațiunile de cale ferată de pe parcursul Constanța București au primit telegrame de urmărire a celor doi presupuși autori ai furtului. In Rusia s'a înființat o academie pentru instruirea clovnilor. Guvernanții vor să desăvârșească sinistra comedie roșie. Te Deumul și recepția de Anul Nou In dimineața de 1 Ianuarie s’a oficiat la Catedrala episcopală un Te-Deum, de către P. S. S. Episcopul Gherontie asistat de clerul superior, în prezența capilor autorităților civile și militare. Detașamente de trupe din unitățile rezidente în garnizoană cu muzică și Drapele, au dat onorurile. La ora 12 a avut loc o recepție la prefectura județului, la care au participat în afară de oficialitate, corpul consular, președinții comunităților streine și confesorii lor. -------non-------- ' :• Calomnii arabe la adresa României, tn străinătate Răuvoitori au lansat la Jaffa svonuri în sensul că în România au fost săvârșite progromuri în contra populațiuni israelite, afirmând că la Cernăuți ar fi fost uciși 150 de evrei S’a constituit un comitet adhoc, care a lansat manifeste în această privință, strângând fonduri pentru ajutorarea evreilor din România. In acelaș timp s’a organizat un mare meeting cetățenesc, manifestându-se în fața consulatului nostru din Ierusalim. Cu vaporul »Dacia“ au fost aduse în țară manifeste din cele răspândite și predate autorităților. ■r. I .■ (N. R.) Considerăm ca evreii din România cari au dat întotdeauna dovezi de tact și simț cetățenesc, se vor desolidariza de acțiunea perversă întreprinsă in străinătate cu scop de a defăima țara, iar guvernul nostru va lua toate măsurile ca adevărul să fie restabilit in litera realității pure. Piața cerealelor 31 Decembr. 1926 Oborul -—nou------ 1 ^ Dr. Elliza Gheorghiu No. 3 Strada Plevnei No. 3 58 căruțe porumb 350-380 1 . grâu de toamnă -780 42 orz 510-530 4 „ fân -200 7 . dughie pac 280-290 1 ff ovăz -440 1 . in >920 1 . meiu 320 1 . fasole -500 I Avansarea d-lui Guralivu Precum am anunțat anterior, d. Guralivu, actual șef al vămei Constanța, a fost avansat și mutat totdeodată în calitate de inspector financiar și vamal, la Cernăuți. Dacă binemeritata d-sale avansare ne umple sufletele de bucurie, încredințându-ne încă odată că, cinstea și hărnicia duc pe om pe treptele cele mai înalte ale societății, apoi nu ne ferim s’o spunem, că plecarea d-lui Guralivu dintre noi, ne întristează. Conducerea d-sale la vama locală, echivalează cu o fericită epocă pentru comerțul constănțean, căci odată cu venirea d-sate, cea mai perfectă ordine a fost pusă în funcționarea servicii vamale, ridicând diverselor nivelul moral al funcționarului și facilitând operațiunile la cât mai mult posibil. Îngăduința și abuzul au devenit noțiuni necunoscute la vama Constanța, ca o urmare firească a priceputei, dar severei șefii a d-lui Guralivu. De acea astăzi, când d-sa pleacă dintre noi, nu putem exprima decât toată gratitudinea față de d-sa, arându-i succes în noua și greaua-i misiune. Alegerea I de la Camera arbitrată Membrii corporației Bursei s’au întrunit eri, alegând persoanele cari vor alcătui Camera arbitral pe anul 1927. Această cameră, a fost constituită în felul următor: Pentru cereale: d-nii T. Weisbuch, V. Popescu, Fl. Florea, Balian, I. Corala, D. Cupcic, P. I. Mihaleco, P. Paladian, D. G. Rizescu și I. D. Xaotopol. Pentru mărfuri d-nii D. Belloiu, P Bârzan, I. Moga, C. Frangopol, I. Finogea, Constantinescu, G. A. Theiler, C. Stețcu și F. Sachetti. --------xxoxz—— Marele scandal din str. Carol Aseară pe la ora 8, un enorm scandal s’a petrecut pe str. Carol în apropriere de cofetăria „Imperial” în următoarele împrejurări : Maiștrii N. Cristescu și Gh. Zavelaș din Divizia de Mare fiind Intr’o stare de ebrietate, au acostat cu expresiuni triviale, fără nici un motiv pe d-na Elena Jescu care trecea întâmplător Rădupe stradă cu soțul și fratele său. La observația soțului, marinarii au tăburit asupra celor trei trecători lovindu-i în mod barbar. Sergentul de oraș din post intervenind pentru a aplana scandalul a fost și el lovit de agresori, au fost salvate cu mare victimile greutate de publicul adunat în număr considerabil. Agresorii au fost arestați de organele comenduirii pieții și cu greu s-a putut evita linșarea lor de publicul revoltat. —— ■ ■ XTOXX---------Zile grele pentru Cocos Banda atacă și se aprovizionează cu alimente Jandarmeria a fost anunțată că banda faimosului Cocos, constrânsă probabil de anotimpul defavorabil, a reînceput atacurile în regiunile băltoase danubiene, spre a se aproviziona cu alimente. La 30 Decembrie, banda a atacat în puterea nopții oficiul pescăriilor din Gorgova, județul Tulcea, furând de-ale gurii și sumele de bani aflate prin biurouri. Această bandă care de opt ani terorizează regiunile din nordul Dobrogei, se afirmă că posedă un bordei săpat subt albia unui pârâiaș, în desișurile imenselor stufurii, fapt ce face imposibilă capturarea ei, cu toate sforțările repetate ale poterilor. fi vis pan O spunem cu toată convingerea, fără intențiunea de a măguli : Mussolini este astăzi mintea cea mai luminată de pe întinsul globului terestru. Și când am zis astfel, am înțeles, nu în sensul că materia cenușie din craniul dictatorului italian ar fi superioară calității aceleia a unui Rabindranath Tagore r spre xemplu — ci în înțelesul că „duccele“ e singurul om cu vederi clare în haosul ce ne înconjoară. D. Benito Mussolini este, într’adevăr, singurul șef de stat pe care declarațiunile de pace și amiciție ale conducătorilor statelor străine, sau ale reprezentanților acestora reuniți sub cupola palatului Ligii Națiunilor din Geneva, nu-i gâdilă, nu-i amețesc și nici nu-1 fac să cadă în extaz de admirațiune. E omul realităței crude — și, poate, datorită acestei singure calități, modestul învățător de țară de până mai alaltă ori, a ajuns în patria sa în fruntea piramidei sociale și contează ca o forță de primul ordin în viața politică internațională. Dar, ne întrebăm, cum ar putea fi altfel un om de stat desăvârșit conștient de rolul său și de răspunderea misiunei sale, când cele ce se petrec în lumea întreagă și cu deosebire în statele eșite virtualmente învinse de marele răsboi, vin să contribue pe fiecare clipă la încărcarea atmosferei da nesguranța în care trâește omenirea în zilele noastre, lasă spre exmplu câteva cazuri concrete. La Geneva, matadorii paneuropeismului integral, d-nii Briand și Stresseman reprezentând parazii două popoare cu concepțiuni diametral opuse asupra civilizației, dreptului și libertăței, și-au dat mâna, s’au strâns în brațe și au pronunțat discursuri umflate de cele mai pacifice intențiuni, ridicând în slavă ramura de măslin și cântând veșnica pomenire zeului belicos și năbădăios al războiului. A fost o ședință memorabilă, pe urma căreia bieții membrii participanți s’au ales cu labele umflate de aplauze și cu câte o baie veritabilă de sudoare provocată de căldura entuziasmului... Și în acelaș timp, în Germania se reorganiza armata împrospătându-se cadrele comandanților superiori cu ofițeri ce s’au distins prin valori de parsagii în alatoriul ultimului război, se schițau noui tactice de bătaie și se experimentau cele mai proaspete mașini de distrugere și gaze, inventate de mintea inginerilor și alchimiștilor republicei — imperiu. Creadă cine-o vrea și cine-o putea ca aceste demonstrațiuni sunt în fons simple și nevinovate evocări ale trecutului, că experimentarea lor e un simplu examen de clasificare premergător aranjării unui inofensiv muzeu marțian. Există în zilele noastre două concepțiuni: Una ideală pacifistă a Parisului, alta războinică realistă, a Romei. Trebue să o preferim pe cea din urmă, cu conștiința senină că suntem o generațiune de sacrificiu, pe altarul Patriei, al dreptăței și al libertăților. Al. Demetriad O crimă de revelion Un lucrător înjunghiat fără motiv In noaptea Anului Nou, săteanul Ion Popa originar din statul Bezinăn județul Târnava a petrecut în cârciuma d-lui Mică, Pavel de la oborul de cereale. Turn, mentat a eșit apoi din local și întâlnind pe Nicolae Munteanu lucrător la „Româno-Americană“ l-a înjunghiat fără nici un motiv in abdomen. Criminalul a fost arestat chiar în noaptea comiterei crimei —după ce mai întâi a încercat să dispară - iar Munteanu se află internat la spitalul „dr. Sion“ din localitate, încă în stare gravă. Astăzi Popa va fi trimis la parchet, pentru cercetări. .... xxoxx— aȘ Incendiul de la fabrica de biscuiți La fabrica de biscuiți „Le Soleil“, proprietatea d-lui Spiru Selelis, situată pe strada Mircea colț, cu Cuza Vodă, s’a declarat un incendiu în seara zilei de 1 ianuarie. Flăcările au isbucnit din interiorul beciului în care se aflau butoaie cu undelemn și scânduri și în câteva clipe amenințau să cuprindă întreaga clădire. Postul de pompieri fiind anunțat la timp, pompierii au sosit în mai puțin de 5 minute localizând incendiul. Se bănuește că focul ar fi opera unei mâni criminale. In această direcție se fac și investigațiunile polițienești. --------xxoxx------- Crăciunul la cercul cultural din Cavarna CAVARNA 1. — In prima zi de crăciun, la orele 5 p. m. avut loc la sediul cercului cultural din localitate, serbarea pomului de crăciun, în asistența unui numeros public. Bradul a fost gătit admirabil cu jucării de d-na Maria N. Gheorghiu profesoară și Elena Ionescu secretara gimnaziului și a fost admirat de toată asistența. Elevii școalei conduși de preotul Gh. Popescu au cântat imnuri religioase ocazionale. In urmă s’au împărțit daruri copiilor săraci. Accidentul vaporului,Smirna* Vaporul sub pavilion grec „Smirna“, în momentul când eșua din bazinul de petrol al portului nostru spre a-și lua drumul la Constantinopol, încărcat cu produse petrolifere, fie din cauza vântului, fie din pricina unei manevre greșite, s’a ciocnit de aripile porții metalice ale bazinului. „Smirna“ s’a ales cu spărturi laterale, cu cârma și cordonul de lemn din jurul său, sparte în întregime, datorită izbirii și va rămâne mai multe zile în port, pentru reparații. ----------xxoxx-----------j; ; I Lupii atacă un sat in seara de 31 Decembrie anul trecut, o haită de lupi a atacat stânele din marginea satului Peletnia reușind să gânie câteva oi. Lupii au pătruns apoi în sat, pricinuind panică printre locuitori. O goană organizată în grabă, a avut ca efect, împușcarea a șase bestii. xxoxx Misilsil In casele d-lui dr. P. Frangopol din localitate a avut loc eri d. a. logodna d-rei Lucie S. Frangopol fiica distinsului nostru concetățean d. Socrate Frangopol, cu d. L D. Georgescu prefectul județului Caliacra. La logodnă au participat pe lângă membrii familiei, d-na și d. general Pătrașcu senator de Caliacra, cari au schimbat și inelele de logodnă, d-na și d. Petrescu primarul orașului Bazargic, d. Andrei Popovici prefectul județului Constanța, d-na și d. G. Papazoglu președintele comunității elline locale, d-na și d. Gerackis, din Bazargic etc. Transmiteri logodiților felicitări cordiale. Prefectura județului Constanța roagă persoanele care au primit liste de subsripție în folosul sinistraților, să binevoiască a înapoia aceste liste cu banii colectați, fie și listele albe. D. Zalle Gheller— Zeghelea a fost concediat din serviciul ziarului nostru, pe data de 1 Ianuarie 1927.