Római Katholikus Elemi Népiskola, Debrecen, 1873

A Lu­BRECZENI . ? 2 ' ' I-* ' RÓMAI KATHOLIKUS ELEMI NÉPISKOLÁK V. HjV 2010ERTESITVEJVYE AZ 1873­-ik TANÉV VÉGÉN. A tanulók összes száma: 353.. ''egyek értelmezése', péld = példás, dics = dicséretes, törv = törvényszerű, kev. törv = kevésbé törvényszerű, erny = ernyedetlen, kell = kellő, hang= hanyatló, esek = csekély, kit = kitűnő, jel == jeles, elég = elégséges, elég­ = elégtelen, I. r. = első rendű, N­. r. = másod­rendű, r. kath. = római katholikus, h. v. = helvét vallásu, ág. v. = ágostai vallásu, M. v. — Mózes vallású, T. n. = Theresianum-árvaintézetben növendék. -------------‘@§*--3------------------------------------------------­I. A tanhatóság 1. A debreczeni róm. kath. elemi népiskolák a helybeli r. kath. iskolaszék közvetlen felügyelete alatt állanak, mely iskolaszék a következő tagokból áll: Ilúzsy Károly helybeli plébános és kisprépost egyházi elnök. Ferenczy Alajos világi elnök. Szakszó Rezső iskolai igazgató. Nemes Kálmán iskolai gondnok. Zivuska Ferencz iskolaszéki jegyző. Baranyi Miklós, Beer Kálmán, Dusoczki Pál, Gaszner Károly, Halmágyi Lipót, Hankó Leo, Hoffmann József, Kacskovics Iván, Kardhordó Ambrus, Kornhoffer József, Körner Adolf, Mikviczky Károly, Ferenczy Aladár, Szepesy Antal, Váczi János, Zacharias Alajos iskolaszéki tagok. Végre Kőrösy Antal a tanítói testület képviselője. II. A tanitó személyzet. 1 . " Hítelemezők: Sztaril Ignácz és Vitkovszky Flóris segédeik ész.ek. . i íiosztály tanítója: Kőrösy Antal. II. íiosztály tanítója: Malovics István. III. íiosztály tanítója: Ditrich Antal. ij.f­ IV. íiosztály tanítója: Jeddi Fejér Rezső. I. leányosztály tanítónője: Bernt Istvánná, Fejér Kornélia. II. leányosztály tanítónője: Jeszenák Leontin. III. Az előadott tantárgyak: 1. Az. 1-ső fiosztályban. Vallástanból: közönséges és alkalmi imák, az apostoli hitvallás, a­­ parancs, az anyaszent­­egyház öt parancsolatja, a hét szentség magyarázva adattak elő A szentirásból a bibliai történetek képekről szemléltetve taníttattak. Beszéd- ér­t­e­le­m - g­ya­k­o­r­la­t­o­k : Tárgyak szemléltetése, összehasonlítás, a család ismertetése. Emlékezet gyakorlatai rövid versecskéket tanultak. I­r­v­a-o­l­v­a­s­á­s és anyanyelvtani elemi ismeretek. Számtan: 1­930-ig terjedő számkörben. Testgyakorlatból: a szabadgyakorlatok állásban, járásban, futásban. Énekből több egyházi éneket és iskolai dalt tanultak. 2. A II-ik fiosztályban. Vallástan: A hitről, a parancsolatról, a szentségekről és imádságokról kisebb körben mozogva. A szentirásból az ó és új szövetségi történeteket. Beszéd- és értelem-gyakorlatból: a város (község) környékének és határának szemléltetése, földrajzi, természet­rajzi elemi ismeretek, a légkör­, a nap-, a hold és csillagok és végül az idő felosztásáról. A szép és helyes irás az ü ténymódszer szerint. Az olvasásból: a folyékony, értelmes és hangsúlyozott olvasás. Az anyanyelvtanból: elemi ismeretek és helyesírási szabályok küzöltettek. Földrajzból: a világtájak ismertetése, a helyrajzi előismeretek kibővítése után Magyarország rövid ismertetése. Ének: Több egyházi éneket és világi dalt tanultak. Testgyakorlatból: szabad gyakorlatok állásban, járásban és futásban sor­rend képzés. Számtanból: 1—100 terjedő számkörben mindennemű számművelet fejből, 1000-ig számjegyekkel a táblán. Emlékezet és előadás gyakorlatául költemény-darabok betanulása és elszavallása. 3. A III. főosztályban. Vallástan: A hitről, a parancsolatról, a bűnről, az erényről. A szentírásból az ó és új szövetség. Helyes és szép irás. Hangsúlyozott és értelmes olvasás. 1

Next