Debreczeni Ujság, 1930. augusztus (34. évfolyam, 271-195.[295.] szám)

1930-08-01 / 271. szám

1930 augusztus 1. DEBRECENI ÚJSÁG Tiszapolgárnak létérdeke az új hid Ugyanakkor Tiszapolgáron is fo­lyik a mozgalom a hídért. Itt még kü­lön párt is alakult, amely feláldozva a politikát, a híd ügyét vallja legfőbb programpontjának. Abban ugyanis pártkülönbség nélkül megegyezik az egész Tiszapolgár minden lakosa és minden vezetője, hogy a híd nélkül elsorvad a község. A Hajdúföld munkatársa végigjár­ta Tiszapolgárt, beszélt a vezető fér­fiakkal csakúgy, mint a legegysze­rűbb emberekkel, akik egyértelműig azt hangoztatják, hogy a flld meg­építése az egyetlen lehetőség a köz-­­ség lakosságának boldogulására. Ti­szapolgár piacára minden héten leg­alább egy fél vagon baromfit, ugyan­annyi tojást visznek fel. Ezt azonban csak a legalacsonyabb áron, vagy egyáltalán sehogy sem lehet értékesí­teni. A kereskedők kihasználják a gazdák szorult helyzetét és potom áron vásárolnak össze mindent. A községnek ugyanis egyáltalán nincs piaca. Nyíregyháza messze van, Deb­recent még nehezebb megközelíteni. Legközelebb lenne Miskolc, azonban ide nem érdemes semmit sem vinni, mert a révész elviszi a hasznot, amennyiben igen drága a kompon , való átkelés. A terményeket talán az egész országban Tiszapolgáron vásá­rolják legolcsóbban a kereskedők.­­ Vasúti költség címén 3 pengő 20 fil­lért számítanak le minden méter má­zsa búza árából. Bajok a komp körül A tiszai révész, aki az egri kápta­lantól egyetlen tinóért bérli a kompot, 2 pengő 40 fillért kér egy szekér és ­ UJ ROHAM: INDUL A TISZAPOLGÁRI HIDÉRT Két országrész minden érdekeltsége mozgal­mat indít, hogy Tiszapolgárnál építsék fel az új közúti hidat Hajdúböszörmény és Tiszapolgár kezdeményezik az akciót — Fontos mezőgazdasági érdekek követelik az új híd elkészitését — Miért nem tudnak cukorrépát termelni a böszörményi gazdák ? Debrecen és Miskolc között 60 kilométerrel rövidebb lenne az út Látogatás a tiszapolgári révnél­ ­A Debreceni Újság tudósítójátó A tiszapolgári híd megépítéséé huszonöt év óta tart már a küzdelem Pontosan negyedszáz évvel ezelő ígérte meg Kossuth Ferenc, az akko­ri kereskedelmi miniszter, hogy polgári hidat elkészítteti. Két évv később már a Debrecen—Hajdúnám — Tiszapolgár—­Miskolc közötti vasi építésére is kiadták az engedély-ál­­­latot Dékány Lajos tiszapolgá bankigazgatónak. A háború előtt Haj­dúböszörmény és Hajdúnánás egy egymillió békebeli aranykorom ajánlottak fel a vasútépítéshez val hozzájárulásképpen. A vasútból és Zlidből még sem lett semmi sem. Jó a háború, a forradalom és I­iszapol­gárnál még ma sincs hid a I­iszán. Huszonötéves harc a hidér Hirtelenében pedig elő sem leht sorolni, hogy két országrész ipará­nak, kereskedelmének, legfőképp­ pedig mezőgazdaságának m­ennyi vi­tális érdeke fűződik ahhoz, hogy Ti­szapolgáron keresztül Miskolcot , Debrecent, Felsőmagyarországot és, Tiszántúlt hatvan kilométerrel köze­lebb hozzák egymáshoz. A vasúti , nagyrészben az országúti forgalom is ezidőszerint Nyíregyháza és Sze­rencs vonalon bonyolódik le Miskolc felé. Óriási kerülő, drága fuvarkölt­ség, feleslegesen elpocsékolt idő. Ezzel szemben Hajdúböszörmény Hajdúnánás, Tiszapolgár felé kész­­ jó autó it, hatvan kilométer távolsá­got két óra időt lehetne megtakaríta­ni. Sajnos, azonban nem lehet, mer Tiszafüredtől Tokajig nincs hid­a Ti­szán. A legrövidebb útvonal közepét megszakítja a víz, amelyen csak las­sú, drága, rozoga kompon lehet átkel­ni a másik oldalra. Két országrész egész csapat város és község, egy hatalmas, minden forgalomból kikap­csolt tanyavilág életérdekei kíván­nák, hogy végre megépüljön a híd.­­ - Fontos, mindenekfelett való honvé­delmi, stratégiai érdek sürgetné, hogy a legrövidebb útvonalon lehes­sen összekapcsolni Erdélyt és a Fel­vidéket. Híd azonban még sincs a Ti­szán. A forradalmak után az érdekelt vá­rosok, községek újra felelevenítették a tiszapolgári híd tervét. Most már, legalább is egyelőre megelégedtek volna a híddal is. A vasút később úgyis meg­lesz, ha egyszer a híd fel­épül. Minden vármegye, minden váror­ sürgette­ az új hidat Hajdú vármegye, Borsod megye, Miskolc, Debrecen törvényhatóságai, Hajdúböszörmény, Hajdúnánás, Ti­szapolgár és az érdekelt községek képviselőtestületei egymás után fog­laltak állást a híd érdekében. A két országrész ipari, mezőgazdasági, ke­reskedelmi érdekeltségei teljes egy­öntetűséggel nyilatkoztak meg és küldték egyre-másra a felterjesztése­ket, memorandumokat a kormányhoz. Két évvel ezelőtt a Bükk és Mátravi­­déki Automobil Club­ és * Xuzámuk­, Automobil Club rendeztek hatalmas demonstrációt a híd mellett. A tisza­polgári füzetekben tartott közös ta­lálkozón megállapították, hogy nem­csak az iparnak, kereskedelemnek mezőgazdaságnak és honvédelemnek hanem az autósportnak, a meggyor­suló forgalomnak is elemi szüksége van a tiszapolgári híd kiépítésére.­­ Hajdúböszörmény és Hajdúnánás öt­­ven-ötvenezer pengőt ajánlottak fel a híd megépítésére, illetőleg az or­szágút karbantartására. Nem sokkal ezután az érdekelt városok, várme­gyék, községek hatalmas deputáció útján kérték Hermann Miksát az ak­kori kereskedelmi minisztert, hogy a hidat az állami költségvetés terhére építtesse fel. Egyedül Szabolcs vármegye nyilat­kozott az ellen, hogy a híd Tiszapol­­gárnál készüljön. A szabolcsi tör­vényhatóság egyik klikkje minden­áron azt erőszakolta, hogy a hidat Tiszadobnál építsék fel. Ez amolyan tipikus szabolcsi határozat volt, amely az országos érdeket alá­ren­delte néhány ember és egyetlen nagy­birtok érdekének. A tiszadobi m­egöl­­ét évi várakozás után most aztán új roham indul a tiszapolgári hídért. Jellemzi a helyzetet, hogy az akció két helyen, egymástól teljesen függet­lenül indult meg, de mihamar egybe­kapcsolódik és remény van rá, hogy olyan hatalmas mozgalommá fejlődik, amelynek ereje elől nem térhet ki többé az államkormány sem. Hajdúböszörményben dr. Csorba Antal készül elindítani az új akciót. Mint a Hajdúföld munkatársa értesül, a vármegye legközelebbi kisgyűlésén fog indítványt előterjeszteni, hogy a vármegye újra foglaljon állást a híd érdekében és szólítsa fel hasonló megnyilatkozásra a törvényhatóságo­kat. Ugyanekkor Tiszapolgár már ké­szíti is a memorandumot, amely ki­fejti a híd megépítésének szükséges­ségét. Közlekedési utak hiánya miatt nem tudnak értékesí­teni a gazát A Hajdúföld munkatársának alkal­ma volt ebben a kérdésben beszélge­tést folytatni dr. Csorba Antallal, a Magyar Nemzeti Párt elnökével, aki a híd ügyéről a következőket volt szíves mondani: — Abból az elgondolásból indulunk ki, hogy a tiszapolgári híd ügyét vagy most tudjuk dűlőre vinni, vagy soha. Ha az állam megkapja a nagy beruházási kölcsönt és sikerül kierő­szakolnunk, hogy annak programmjá­­ba felvegye a hídépítésre szükséges összeget, akkor nyert ügyünk van. — Ha most nem érünk célt, akkor újabb huszonöt esztendőre ismét eltemet­hetjük a Zlid tervét. — Erre a hidra szüksége van Haj­ I­duböszörmény gazdaközönségének. A mi gazdáink már belátták, hogy az egyuLLitu szemtermdés nem jövedel­ia­dás senkinek sem kedvezett volna, -­­ mert az utat alig valamivel rövidíte­­-­ né meg, a nagy­böszörményi tanya­­­világot, Hajdúböszörményt és Hajdu­­­­­­nánást teljesen kikapcsolná a forga­­t­a lomból, azonfelül, mivel Tiszadob fe­­­lé rendes út sem vezet, sokba is ke­ll m­n­ne. Hermann Miksa kereskedelmi mi­­­niszter meghallgatta a deputációt és­­ megígérte, hogy a hidat egy, legfel­­­jebb két éven belül elkészítte, és pe­­­­dig nem Tiszadobnál, hanem Tisza­­­polgárnál. A kereskedelmi miniszter i­s több fontos ok miatt a polgári alter­­-­ nativa mellett döntött, már csak l’azért is, mert hír szerint, a katonai­­­­ körök is ezt tartották egyedül ész­­szerűnek. A küldöttség boldogan hazament, ■ azonban a hídból azóta sem lett sem­■ mi. Állítólag azért, mert az államnak ■ nem volt rá pénze, holott egy alka­lommal már a költségvetésbe is fel volt véve a hídra szükséges összeg, ,. sőt a híd tervei is teljesen készen van­nak. Mi több, azokért állítólag már háromszázezer pengőt ki is fizetett a kormány. I mez, abból megélni nem lehet. Mégis a mai viszonyok között egyenesen rá­­ vannak kényszerítve erre. A hajdú­­-­böszörményi határban,­­ Pródo­n és­­ a Réten a föld kiválóan alkalmas vol­­­­na cukorrépa termelésre. A gazdák erre szeretnének áttérni, azonban ez­idő szerint nem tudnak, mert teljesen el vannak zárva az ipari vidékektől.­­­­• Mikor a cukorrépát ásni kezdik, akkorra m­ár rendszerint beköszönte­tek az őszi esők. A tanyai utak járha­­tatlanok lesznek és a termést nem le­het haza fuvarozni. A böszörményi ha­tárból húsz-huszonöt kilométer távol­ságból kellene hazahozni a cukorré­pát, ez azonban horribilis költségbe kerül. Egy hold cukorrépa föld ugya­nis 150—230 mázsa termést ad. Egy iga két nap alatt csak háromszor for­dulhat ilyen nagy távolságban. Egy hold cukorrépát tehát húsz fordulóval, nyolc-kilenc nap alatt tudna csak ha­za számtani a kisgazda. Miután innen még óriási kerülővel Szerencsre kell szállítani a répát, a fuvarköltség mi­att nagy az árveszteség. A répater­melés tehát nem fizetné ki magát.. . Ha azonban elkészülne a tisza­polgári híd, akkor már érdemes vol­na, hogy a gazdáink esetleg szövetkezeti alapon megszervez­zenek egy teherautós vállalatot és a tiszapolgári utón, közvetlenül a ta­nyákról, egyenesen a felsőmagyaror­szági iparvidékre szállítsák csécsán és gyorsan a répájukat. Visszafejlődött a pires dinnye termése . A hajdúböszörményi gazdák ré­gebben arról is nevezetesek voltak, hogy olyan kiváló, finom görög din­­­­nyét termeltek, mint a hevesiek. A régi miskolci vásárokra két-három­­száz szekér görögdinnyét vittek fel a böszörményi határból. Ma azonban ezek a szállítmányok már teljesen hiányoznak, mert a jobb vasúti ösz­­szeköttetést nyert vidékek könnyeb­ben tudják megközelíteni a miskolci piacot. Ha a híd meglenne, akkor ko­­­ra hajnalban a böszörményi határban leszednék a friss dinnyét, amely már kora reggel teherautók segítségével ott lehetne a miskolci piacon. Termel­hetne, értékesíthetne és kereshetne a gazda.­­ Ezt a termelési és értékesítési le­hetőségt pedig meg kell adni a mi gazdáinknak, akik ebben a városban legalább 12 millió pengő súlyos kamat­terhű adósság alatt roskadoznak, a­mely elsősorban az értékesítési lehe­tőségek hiánya miatt következett be. A honvédelmi minisztertől remélnek támogatási Értesülésünk szerint ezt az akciót, amely teljesen politikamentes és a hi­vatalos város álláspontját is fedi, s pártkülönbség nélkül támogatja az egész város. A böszörményiek bizton számítanak ebben az új küzdelemben a vármegye főispánjának és alispán­jának legmesszebbmenő támogatásár­a és az összes hajdúsági képviselők­re. A böszörményiek egyébként is jó reményekkel vannak eltelve az akció sikerét illetőleg, mert pár évvel ez­előtt vitéz jákfai Gömbös Gyula és Borbély-Matzky Emil szinte kötele­­zőleg megígérték, hogy alkalomadtán mindent el fognak követni a híd érde­kében. Azóta Matzky Emilből pedig borsodi főispán lett. Most megvan a módjuk és hatalmuk hozzá, hogy a böszörményieknek tett ígéretet be­válthassák, amiben különben egy pil­lanatig sem kételkednek a böszörmé­nyiek. Az akció indul

Next