Délkeleti Hírnök, 2010 (6. évfolyam, 1-12. szám)
2010-01-29 / 1. szám
Interjú Múlt évben a megyei önkormányzat negyvenhárom települési önkormányzattal és tizenhárom megyei fenntartású intézménnyel közösen indított konzorciumi gázbeszerzést annak érdekében, hogy együtt kedvezőbb feltételekkel, olcsóbban jussanak energiához. A Békés megyei gázbeszerzéshez hasonló mértékű összefogásra még nem volt példa hazánkban. Hogy mennyit lehet mindezzel megtakarítani, és milyen más lehetőségeket rejt magában a partnerség, arról Farkas Zoltánt, a Békés Megyei Önkormányzat alelnökét, a közös beszerzést koordináló munkacsoport vezetőjét kérdeztük. Idén is elindítják a közös gázbeszerzést • • Összefogással takarékoskodik a megye Ma nemcsak a családok, hanem az önkormányzatok, intézmények, cégek költségvetésében is a fűtés az egyik legjelentősebb tétel. Milyen előzmények után döntöttek úgy, hogy összefogással próbálják csökkenteni ennek költségeit? Közel másfél éve kezdődött a gazdasági válság, amelynek a hatásait enyhíteni hivatott megyei munkacsoportok közül, a közös beszerzések munkacsoportjának vezetésével engem bízott meg Domokos László elnök úr. Kérte, hogy vizsgáljuk meg, mely területeken van lehetőség a megye, a települések és a gazdasági társaságok együttműködésére. Miután a gáztörvény változása kapcsán a gázliberalizáció elérte a cégeket majd az önkormányzatokat a nagyfogyasztók (óránként száz köbméter felett) tekintetében, a megyei önkormányzat úgy döntött, meg kell vizsgálni, nem lenne-e célszerű ennek lehetőségével élni több fogyasztó tekintetében. A liberalizációra vonatkozó rendelkezés július elsején lépett érvénybe, a szükséges eljárások lefolytatására szeptember végéig volt idő. Próbáltunk minél több települési önkormányzatot megkeresni, felhívással fordultunk feléjük, hogy ki tudjuk használni a volumen nagyságából adódó előnyöket. Végül negyvenhárom önkormányzat, tizenhárom megyei fenntartású intézmény és néhány gazdasági társaság fogott össze azért, hogy együtt kedvezőbb feltételeket érjünk el a gázpiacon. Megnéztük azt is, hogy ugyanezzel a módszerrel elérhető-e megtakarítás a villamos energia tekintetében, azonban a szakértő egyértelműen megállapította, hogy ezt nem célszerű konzorciumi keretek közt beszerezni. - Melyik gázszolgáltatóhoz ment át a konzorcium, és milyen feltételekkel? - Közbeszerzési eljárást írtunk ki, amelyre négy pályázó jelentkezett. Először megvizsgáltuk az alkalmasságukat, majd következtek az ártárgyalások. A pályázat nyertese végül az Első Magyar Energiakereskedelmi és Szolgáltató Kft. (EMFESZ) lett. A versenytársak nem támadták meg az eredményt, így egy gázévre megköthettük a szerződést az új szolgáltatóval, és lezártuk az együttműködést a régivel. Az önkormányzatoknak, intézményeknek ki kellett számítaniuk, meg kellett tervezniük, várhatóan mennyi gázra lesz szükségük ebben a gázévben. Az adatok módosítására (plusz-mínusz tíz százalékkal) múlt év december 31-ig volt lehetőség, ezzel alig néhányan éltek. Az előzetesen pontosan tervezett adatoknak azért van jelentőségük, mert ha a megadott mennyiség nyolcvan százalékánál kevesebbet, vagy száztizenöt százalékánál többet fogyaszt a megrendelő, akkor kötbért kell fizetnie. Ha az említett értékek között mozog a fogyasztás, akkor viszont jelentős megtakarítás érhető el. - Mennyivel lehet olcsóbb így a gáz? - A megtakarítás mértéke a fogyasztástól függően változó, ennek nagyságába beleszólhat a dollár-forint árfolyam alakulása is. Az óránként húsz köbméter alatti mennyiséget fogyasztók esetében mintegy húsz százalékos, az óránként húsz és száz köbméter között fogyasztóknál ennél három-öt százalékkal nagyobb spórolás valószínű. Azoknál pedig, akik száz köbméter felett fogyasztanak óránként, akár harminc százalékos megtakarítás is jelentkezhet az egyetemes szolgáltatói árakhoz képest. Hozzá kell azonban tenni, hogy ez csak az egyik szegmense a megtakarításnak. Ezen túlmenően kértük az önkormányzatokat és az intézményeket, hogy gazdálkodjanak megfelelően az energiával. Mindenki látott már olyat, hogy folyamatosan nyitott ablak mellett ment a fűtés, ahelyett, hogy pár fokkal lejjebb vették volna a hőmérsékletet. Az általunk elfogadott rendszerben, ha valaki az alsó limiten (az általa megadott mennyiség nyolcvan százalékán) tudja tartani a fogyasztását, az további jelentős megtakarítást érhet el. Az energiatakarékos rendszerek beállítása kardinális kérdés. Több intézményünkben szigeteltünk, ha pályázati lehetőség adódik, szeretnénk korszerűsíteni egyebek mellett a megyeháza fűtési rendszerét is, és vizsgáljuk az alternatív fűtési megoldásokat. A közös gázbeszerzést illetően már most látszik, hogy megérte váltani, aki nem szállt be, rosszabb kondíciókat ért el. - Próbálkoznak a közös beszerzéssel a következő gázévben is? - Rövidesen megint megkeressük a települési önkormányzatokat, hogy ennek az évnek a sikerén felbuzdulva ismét elindítsuk a közös, konzorciumi gázbeszerzést. Látva a megtakarítás mértékét, talán most még többen csatlakoznak. - Milyen más területekre terjeszthető ki hasonló együttműködés? - Munkacsoportunk nem kizárólag az energiára koncentrált, minden olyan lehetőséget igyekeztünk megvizsgálni, ahol a közös beszerzés olcsóbb, illetve együtt járhat a szolgáltatás színvonalának emelésével. Ilyenek például a vegyi anyagok, a papírírószer, amelyek esetében az intézmények konzorciumot alkotva bonyolítják le a beszerzést. Ide tartoznak az élelmezési nyersanyagok, de foglalkozunk azzal is, hogy az üzemanyag esetében megéri-e a központosított beszerzés (kevés töltőállomás van a megyében, amely eszerint igénybe vehető), vagy más megoldást kell keresnünk. Ma, amikor az önkormányzatok, intézmények az elvonások miatt pénzügyi nehézségekkel küzdenek, meg kell ragadni azokat a lehetőségeket, amelyekkel javíthatunk a helyzeten. A megyei önkormányzat meghirdette az Összefogás megyéje programot, ennek minden területen szeretnénk megfelelni. Mikóczy Erika Farkas Zoltán, a Békés Megyei Közgyűlés alelnöke Délkeleti Hírnök 2