Független Magyarország, 1957 (7. évfolyam, 1-24. szám)

1957-01-15 / 1-2. szám

4. »MaiFÜGGETLEN MAGYARORSZÁG AMERIKAI J­ELEN­T­É­S A MAGYAR ÜGY VISSZHANGJÁRÓL . . . Washington, 1957 Újév. Pár nappal azután, hogy a győzelmes magyar forradalmat 5000 orosz tank vérbefojtotta, a Christian Science Mo­­nitor-ban ezt írta az egyik legnevesebb amerikai publiciszta, Joseph C. Harsch: “Amikor Moszkva összezúzta Ma­gyarországot ... kihasználta a legba­rátibb és legbékésebb magatartást, melyet Washington valaha is tanúsí­tott a Szovjetunió irányában ... Ma kérdezhetjük, váljon a szovjet kor­mány valóban a biztonságot fenye­gető felkeléstől félr-e elsősorban, vagy a Washington részéről felaján­lott barátságot használta-e fel egy sokkal messzebre néző döntő politi­kai offenzíva megindítására.” Harsch ezzel kapcsolatban arra a Nemzeti Biztonsági Tanács által elha­tározott amerikai politikára célzott, mely szerinte — a “genfi szellem jegyé­ben” — a keleteurópai kormányokat ar­ra akarta ösztönözni, hogy maradjanak továbbra is a Szovjetunió katonai szö­vetségesei. S a Szovjet középkeleti fe­nyegető fellépése közvetlenül Magyaror­szág lerohanása után —­ fejezi be cikkét — ominózus előjele lehet egy ilyen of­­fenzívának. Ma Washingtonban s szerte a nyugati világban nagyon sokan hasonlítják ösz­­sze a jelenlegi amerikai politikát Cham­berlain Münchenben tanúsított magatar­tásával. S valóban, nemcsak a két poli­tika szellemében, hanem frazeológiájá­ban is sok a hasonlatosság. Szinte nincsen olyan hivatalos nyilat­kozat (s ez egyformán áll a szuezi s a magyar problémára), mely ne hangsú­lyozná nyomatékosan, hogy “fegyvert pedig semmi esetre sem használunk.” A nukleáris háborútól való félelem irányít­ja nagyon sok tényező tevékenységét. A béke fenntartása, minden más szempont legalább részleges háttérbe szorításával, volt a mai kormány választási hadjára­tának alapgondolata. Az elmúlt hetek­ben egyes lapok arról írtak, hogy Zsu­­kov washingtoni meghívásának ideájá­val foglalkoznak, mert ez is csökkente­né a háborús veszélyt. Minden felelős­séget az Egyesült Nemzetekre háríta­nak, melyről köztudomású, hogy csak a Szovjetet elítélő nyilatkozatokat hozhat, de alig van lehetősége aktív közbelépés­re. A “morális elítélésen” kívül minden más szovjetellenes lépést Moszkva “pro­­vokálásának” tekintenének, mely a har­madik világháborút vonná maga után. Érdemes elolvasni Chamberlain Mün­chen utáni beszédét, melyet az Alsóház­ban mondott el s melyben mindez a szempont előfordul. Chamberlain örö­mét fejezte ki, hogy nem kellett fegy­vert használni, hanem Hitler­­ultimátu­mát egy módszerre lehetett változtatni, melyet nagyrészt egy nemzetközi szer­vezet (t.i. a négy nagyhatalom) felügye­lete mellett lehetett végrehajtani.” (A módszer: a Szudétaföld fokozatos meg­szállása volt, azonnali lerohanás helyett.) “A megkönnyebbülés, hogy sikerült meg­menekülni ebből a nagy háborús ve­szélyből, azt hiszem ebben az ország­ban mindenütt a mély szimpátia érzésé­vel keveredett egy kis és bátor nemzet iránt nemzeti létének legsúlyosabb órá­jában”. (Akkor Csehszlovákia volt az áldozat!) Akárhova lapozunk Chamberlain be­szédében, ilyeneket olvashatunk: “Ba­rátságos eszmecserét folytattunk (Hitler­rel), főleg abból a célból, hogy lássuk, vannak-e közös szempontok egy demok­rata kormány feje s egy totalitárius ál­lam uralkodója közt... Bizonyos, hogy sok bírálóm lesz, aki könnyen hívéssel vádol majd s azt mondja, nem lett vol­na szabad hinnem egy másik nagy eu­rópai ország vezetőjének egyetlen sza­vának sem.” “Én hiszek abban, hogy sikerült a békét biztosítanunk a mi i­­dőnkben”. “Az én szememben a leg­nagyobb erő nem egyetlen személynek az ereje volt, hanem a világ népeinek egyhangú és félreérthetetlen állásfogla­lása, hogy a háborút valahogy ki kell kerülni.” A legtöbb amerikai hírmagyarázó megegyzik abban,­ogy az Egyesült Ál­lamok jövő külpolitikáját az Egyesült Nemzetek útján kívánja megvalósítani. Ez megmutatkozott a szuezi kérdés ke­zelésében éppúgy, mint a magyarországi szovjet intervenció “morális” elítélésé­nek negatív politikájában. Aki az Egyesült Nemzetek Szerveze­tének történetét s lényegét ismeri, ke­vés kétsége lehet, hogy ez a szerv épp­oly kevéssé áll morális alapon, mint an­nak idején a Népszövetség. Amikor Jal­tában a három nagyhatalom megalakí­totta, nem is szánták másnak, mint a nagyhatalmak kondominiumának. Az a­­lapokmányát úgy szövegezték, hogy a tagállamok önsegélyét lehetetlenné tette, azonban nem gondoskodott helyette o­­lyan törvényes eljárásról, melynek út­ján valamely állam érvényesíthetné i­­gényeit egy másik állam akaratával szemben. Maga az a tény, hogy tagsága legalább három különböző csoportból áll, melyek egészen más erkölcsi elve­ket és értékrendszert követnek, világos­sá teszi, hogy egységes állásfoglalásra döntő kérdésekben általában csak ak­kor lehet képes, ha valamelyik csoport erőszakot tesz a saját vagy a másik csoport (ill. csoportok) felfogásán. Az előbbi történt Szuez esetében. A­­merika egy jogi fikció — az UNO mint erkölcsi hatalom! — érdekében a szov­jet blokk és az ázsiai országok politi­káját támogatta szövetségesei s végső soron a saját romlására. Köztudomású, hogy az angol-francia “aggresszió” nem az UNO határozat, hanem az orosz és a (barátibb hangú) amerikai ultimátum hatására szűnt meg. Sokan a hipokrízis minősített esetének tekintették azt a po­litikát, mely “bátran” küzdött az egyip­tomi diktátor érdekében a gyengébb “tá­madók” akciója ellen, ugyanakkor a­­zonban erkölcsileg elegendőnek tartotta a Magyarország elleni barbár szovjet támadás megbélyegzését az Egyesült Nemzetek részéről, továbbra is elfogad­va annak a nagyhatalomnak a vétójo­gát az UNO-ban, mely ezt az agressziót elkövette! Ha az Egyesült Nemzetek Szervezete lényegénél fogva nem is lehet törvény­hozó szerv vagy erkölcsi testület, mint po­litikai gyülekezet s a világ diploma­táinak állandó találkozási helye, hasz­nos szerepet tölthet be. A szovjet tá­madás 55 : 8 arányban való megbélyeg­zése például komoly propagandajelen­tőséggel bír. Sok megfigyelő azonban e téren is bírálta az amerikai politikát. Az emlí­tett határozat, mely “elítélte” a szovjet magatartást, India valamivel enyhébb, de több gyakorlati haszonnal kecsegte­tő javaslatával szemben került az UNO közgyűlés elé. Az Egyesült Államok a­­zonban ragaszkodott az “elítéléshez” — bizonyos fokú meglepetésére azoknak, a­­kik az első hetek passzivitását ostoroz­ták. Az ellentét azonban csak látszóla­gos. Ez a határozat is a “morális elítélés” politikájához tartozott, s elettől fogva nyilvánvaló volt, hogy az amerikai kor­mány ezzel a magyar ügyet befejezett­nek tekinti az UNO előtt, legalábbis egyelőre. Még csak a Kádár “kormány” képviseletének megszüntetését sem pró­bálta keresztülvinni. Kéthly Annának, a forradalmi kormány egyetlen szabad föl­dön élő tagjának meghallgatására sem került sor. Az indiai javaslatban nem szerepelt az “elítélés” szócska, viszont lényege a­­zonos volt azzal, melyet az USA támo­gatott. Az indiai, helyesebben ázsiai ja­vaslat többek között ezeket a megálla­pításokat tette: “a magyar nép túlnyo­mó többsége a szovjet csapatok visz­­szavonását követeli”, “a csapatok vissza­vonásának elmaradása felelős a munkás­ság együtt nem működéséért és a békés állapotok helyreállításának megakadályo­zásáért”, “a szovjet kormány október 30.-án megígérte a csapatok visszavoná­sát és az UNO, valamint a világközvé­lemény ismételten sürgette ezt”, “a fegy­veres erők intervenciója Magyarorszá­gon azonnal szűnjön meg”, “a legutóbbi magyarországi események megmutatták, hogy az erőszak nem adhat választ a nép követeléseire”. Nehru, számos jel szerint, komolyan törekszik a magyar kérdés megoldásá­nak elősegítésére. Míg az Egyesült Nem­zetek még csak hozzá sem kezdett no­vember 4.-i határozatának (UNO meg­figyelők Magyarországra küldése, ill. a magyar határon inneni UNO vizsgálat) végrehajtásához, India Budapestre kül­dötte követét a magyar helyzet kivizs­gálására. Hogy ez a vizsgálat mennyire eredményes volt, látható abból a válto­zásból, mely az indiai kormány azelőtt semleges magatartásában beállt. Nehru álláspontja ettől kezdve az volt, hogy az oroszokat tárgyalásokkal s a világ­közvélemény nyomásával Magyarország kiürítésére kell bírni. Ugyanakkor azon­ban tartózkodni kell Moszkva olyan megbélyegzésétől, mely számára presz­tízs szempontjából lehetetlenné tenné a visszavonulást. Miután megbízható in­formációk szerint maga a Szovjetunió is szívesen venné, ha bizonyos ellen­szolgáltatás fejében kiszabadíthatná ma­gát a magyarországi pókhálóból, és az ázsiai közvetítés az orosz presztízsnek sem ártott volna, sokan komoly remé­nyeket fűztek az ázsiai lépéshez. Az Egyesült Államok azonban a “mo­ral condemnation” politikáját követte, így a másik javaslat került szavazásra, az ázsiai blokkot sikerült megbontani, mert több ázsiai ország megszavazta s nem tartózkodott a szavazástól, mint India — a magyar kérdés pedig végleg zsákutcába került. Az ázsiaiak vissza­vonták javaslatukat, mert úgy értesül­tek, hogy Amerikával együtt a tagok hosszú sora tartózkodni fog a szavazás­tól, ha az a közgyűlés elé kerül, így Magyarország elesett attól a lehetőség­től is, hogy a szovjet csapatok azon­nali kivonását egy majdnem száz szá­zalékos UNO szavazás követelje. ★ Szerencsére a jelenkori történelem e talán legfontosabb fázisa nem Ameri­kában, nem az UNO-ban s nem is Szu­eznél dől el, hanem Keleteurópában, pontosabban Magyarországon. A ma­gyaroknak pedig helyén van a szívük. Az amerikai hivatalos köröket lát­hatólag kellemetlenül érintette, hogy a magyarok komolyan vették az olyan jel­szavakat, mint hogy “a világ nem lehet félig szabad, félig rabszolga”, “a sza­badság az életnél is többet ér”, “a rab­népek felszabadítsáa az amerikai politi­ka legfontosabb célkitűzései közé tarto­zik”. Lippmanék pedig arról cikkeztek, hogy a magyarok túl gyorsan és túl meré­­szen mentek el a szabadság kivívása te­rén. Miért nem álltak meg a titoizmus­­nál? Most magukra vessenek. Bár a sajtó nagy része és a közönség jelentős része valódi együttérzéssel kí­sérte a forradalmi küzdelmet, annak e­­gyes fázisai után mindenki igyekezett el­­parentálni, hogy aztán másnap kelletle­nül megintcsak meg kelljen állapítaniuk, hogy újra fellángolt a harc, vagy újabb általános sztrájk kezdődött. A magyar nép hősi kitartásának az lett a következménye, hogy a nyugati politika kénytelen új megoldási lehető­ségekkel foglalkozni, s egy új európai politikai koncepciót megfogalmazni. Ma már alig van, aki kételkedik abban, hogy a magyar forradalmat nem lehet legyőzni fegyverekkel. Tavaszra újabb fellángolását várják, további felkelése­ket Keletnémetországban, Lengyelor­szágban s talán máshol is. Sokan, akik a legjobban félnek az új világháború­tól, épp a magyar kérdés megoldatlan­ságát kezdik egy ilyen háború esetle­ges kiindulópontjának tekinteni. De nemcsak a nyugati politikát állí­totta válaszút elé a magyar szabadság­­harc. A kommunista világ olyan dilem­ma elé került, melyből eddig nem ta­lált kiutat. Minden egyes nap, melyet az orosz csapatok Magyarországon töl­tenek, csökkenti azt a szovjet reményt, hogy a kommunizmus valamikor meg­­­­nyerheti a világ, elsősorban Ázsia népei­nek támogatását s így a bolsevista vi­láguralom megvalósulását. A magyar nép elleni genocídium pedig végleg megsemmisíthetné ezt a reményt. Ezzel szemben Magyarország feladása a Szov­jetunió hatalmi helyzetét rendítené meg, hiszen a többi csatlóst csak a magyar nép szörnyű “bűnhődése” tartja vissza a lázadástól. Azonban, ha Moszkva is úgy látja, hogy ilyen lázadások tavasz­ra mindenkép várhatók, talán maga kezdeményez egy új politikát, mely Ma­gyarország felszabadulásához vezet. Valamilyen új politikára Moszkvának tisztán belpolitikai okokból is szüksége van. A permanens magyar forradalom ugyanis a kommunista rendszert magá­ban a Szovjetunióban kezdi veszélyez­tetni. A nyugati rádióállomások adásai nyomán ma a Szovjetunió lakosainak milliói kezdik felismerni, mi zajlik Ma­gyarországon; a magyar, lengyel, stb. ösztöndíjas diákok szerte Oroszország­ban lelkesítik a szovjet diákságot; a megszálló csapatokat többször fel kellett váltani, mert részben átpártoltak, rész­ben húzódoztak, hogy fegyvertelen tö­megekre s “fasiszták” helyett magára a népre lőjjenek, a hazatérő katonák pe­dig egész Oroszországban elterjesztik a magyar forradalom valódi természeté­nek a hírét. A magyar forradalom legnagyobb je­lentősége valószínűleg abban van — s ezért kell a világ minden államférfiának számolni vele — hogy a cinikus nyu­gati, az elgyakorlatiasodó ázsiai s a sztá­­lin-mítosz szétrombolása óta amúgyis hitét vesztett kommunista világban az emberi szabadság örök eszméjét — sza­badságharcosok tízezreinek önkéntes ál­dozata árán — újra élő valósággá tette. Nyugateurópa fiatalsága új hitet kapott. Indiában a gandhizmus újjáéledését fi­gyelik meg a magyar példa nyomán s a Szovjetunióban feltartóztathatatlanul megindult az erjedési folyamat. Ezért van igazuk az otthoniaknak, hogy a forradalom győzött s csak az a kérdés, mikor ismerik ezt fel az oroszok és — tegyük hozzá — a nyugatiak. Minél később következik be ez a felismerés, annál nagyobb veszély fenyegeti mind­két tábort. Magyarország végleges fel­­szabadulását azonban csak a magyar nép vagy az emberiség fizikai elpusztí­tása akadályozhatja meg. CT.M.) ★ 1957. január 15. . ÉS A TERVBE VETT ALKURÓL Két tekintélyes amerikai lap, a Washington Post és a bos­toni Christian Science Monitor szerkesztőinek odacsúsztatott “hivatalos titok” nyilvánosságra hozásával kezdődött. Magas washingtoni körök jónak látták, hogy zörögjön a nem hivatalos haraszt, és a világ tudomásul vegye: az Egyesült Államok al­kut kínál a Szovjetuniónak Ma­gyarország és a többi keleteuró­pai orosz gyarmat felszabadítása érdekében. A hír szerint, melyet a vi­lágsajtó azonnal átvett, a wash­ingtoni kormány tervezetet fo­galmaz, melyet a Bulganin-féle novemberi leszerelési javaslatra adandó válasz, valamint az E­­gyesült Nemzetek leszerelési al­bizottságának jövő havi ülése kapcsán kíván apránként előter­jeszteni. A tervezet veleje az, hogy az USA nagy vonalakban elfogadná a szovjet leszerelési javaslatot, beleértve a kölcsönös légi megfigyelés korlátozását egy, a vasfüggöny két oldalától 8oo— 8oo kilométerre húzódó terület­re, és a “földközi lövedék” (in­tercontinental ballistic missile) építésének felfüggesztését, a hid­­rogénbomba-gyártás megszakítá­sát és a nagyhatalmak hadsere­geinek megállapodott létszámra való csökkentését. A leszerelés azonban egy szélesebb politikai egyezség része lenne, melynek keretében az amerikai hadsereg kivonulna Nyugateurópából, ha cserébe az orosz hadsereg kivo­nul a varsói szerződést aláíró nem-orosz országok területéről. Ez utóbbi feltétel még a nem­hivatalos, haraszt­zörgető verzió­ban sincs pontosan megfogal­mazva: nem derül ki, hogy “Nyugateurópa” magában fog­lalj­a-e az amerikai légierő ang­liai repülőtereit is, és nem vilá­gos, hogy a javaslat hogy kép­zeli Keletnémetország sorsát, s hogy reméli a lengyel-német ellentéteket orosz csapatoknak az Oder és Neisse két oldalán való jelenléte nélkül megoldani. Alap van ugyanis azt hinni, hogy a lengyel kormány és a lengyel nép nagy­része is őszintén kíván­­ja Keletnémetország szovjet meg­szállását még akkor is, ha ez szovjet csapatok lengyelországi tartózkodását teszi szükségessé. A tervezet hivatalos változatában nincs szó orosz-amerikai alku­ról a csatlósállamokkal, illetve Nyugateurópával kapcsolatban. A londoni Timesnek adott hi­vatalos magyarázat csak egy “általános európai politikai új­­járendezésről” beszél, részletek megjelölése nélkül. A javaslat nyilvánosságra ke­rülése után éles és aggodalmas hangú reakció tört ki a nyugat­európai fővárosokban, elsősor­ban Bonnban és Párisban. A NATO államok éppen ülésező párisi tanácsában az amerikai katonai és diplomáciai képvise­lők erélyesen tagadták, hogy A­­merika fel szándékozná adni e­­lőretolt katonai állásait cserébe a csatlósállamok kiürítéséért. A tagadást kevésbbé egyértelmű formában Dulles külügyminiszter is megerősítette. Jólértesült körök szerint a var­sói szerződés és az Északatlanti Szövetség területéről való orosz és amerikai kivonulást úgyszól­ván egyhangúan ellenzi az ame­rikai hadügyminisztérium, és né­hány személy kivételével a kül­ügyminisztérium is. Úgy látszik, hogy szándékos kiszivárogtatása Dulles jóváhagyása nélkül tör­tént, s hogy az elnök közvetlen környezetéből indult ki. E kö­rök értesülése szerint Eisenhower érzelmileg rendkívül erősen a magyarországi események hatá­sa alatt áll, hogy lelkiállapota időnkint a bűntudattal határos, s hogy eltökélt szándéka valami olyan alkut kilátásba helyezni a szovjet kormánynak, mely Ma­gyarország szovjet megszállását megszüntetheti. Dulles nézete viszont az, hogy a Szovjet előbb vagy utóbb sa­ját érdekéből úgyis feladja majd a csatlósállamokat, mert a ma­gyar felkelés bebizonyította, hogy azok katonailag inkább terhet és veszélyt, mint előnyt jelentenek neki. Nincs tehát ok alkut aján­lani Moszkvának, s az amerikai csapatok kivonásával megjutal­mazni azért, amit saját érdeké­ből úgyis meg kell tennie. Egy ilyen alku kilátásba helyezése viszont elegendő lenne arra, hogy Moszkva megmakacsolja magát és ne menjen ki magától Kelet­­európából, hanem csak cserébe az amerikai csapatok kivonásá­ért. Dulles szerint tehát rossz taktika az amerikai és orosz csa­patok európai jelenlétét akár elvben is a mérleg két tányér­jába tenni, mert az csak tápot adna az orosz makacsságnak és kapzsiságnak. A javaslat sorsa tehát egészen bizonytalan. Lényegében attól függ, hogy hajlandó-e Eisenho­wer, szokásától eltérően, döntést hozni egy kérdésben. Ha az amerikai elnök kész külügy- és hadügyminiszterének azok nézeteivel ellenkező utasí­tást adni, és Washington való­ban felajánlja a fenti alkut Mosz­kvának, az oroszok természete­sen hónapokig halogatják majd az érdemi választ. Érdemes azon­ban emlékezetbe idézni a mosz­kvai kormány álláspontját az ügy lényegével kapcsolatban. November 17.-én Kruscsov, las­san hírhedtté váló pálinkagőzös beszédeinek egyikében kijelentet­te: “Egy nappal sem maradunk tovább Magyarországon, Len­gyelországban és Romániában, mint az amerikaiak Német- és Franciaországban és Angliában”. Öt nappal később Shepirov, jó­zanul és napvilágnál, megismé­telte ezt, kiegészítve azzal, hogy minden idegen földön felállított katonai támpontot fel kell osz­latni, tehát feltehetőleg az ame­rikai légierő izlandi és északafri­kai repülőtereit is. E feltételek teljesítése ellenében hajlandó csak a Szovjet megszüntetni a csatlósállamok katonai megszál­lását. Világos, hogy alkut csak a fel­tételeken való alkudozással lehet kötni; az oroszokkal való alku­dozás kellemetlen és idegtépő, de attól nem kevésbbé szükséges. A nyugati világban, a demokrati­kus nemzeteket jellemző lassú­sággal és biztonsággal, terjed a meggyőződés, hogy ennek az al­kunak a létrehozása elemi köte­lesség Magyarország iránt. ALSOL KRÉM Kiváló csecsemő és gyermekbőrápolószer. — Ekcémákra, égési sebekre, napsütés okozta lesülés utáni bőrkezelésre. — Minden patikában kapható, de legbiztosabban beszerezhető “OXFORD”, 151 OXFORD ST., SYDNEY és “PARKERS”, 13 DARLINGHURST RD., KINGS X alatti patikákban.

Next