Déli Hirlap, 1944. február (20. évfolyam, 25-47. szám)

1944-02-14 / 35. szám

I Diákjainkért u. p* kt*J+ei rvtA-t^k írfa ÁtrcutfroL: Arad magyarsága. Fischer Aladár , római katolikus főgimnáziumi igaz­gató elhunyt a koszor­umegváltás címén több mint félmillió lejt adományozott szegénysoron diákjaink segélyezésére és taníttatására. lapunk folytatólago­san közölte az önként adományozók névsorát, 259 aradi, vagy Aradról el­származott nevet. Szép számban je­lentkeztek olyanok is, akik nem voltak Fischer Aladár tanítványai. A névsorban a tehetősebbek 10—15 I1 ezer tejes adományai mellett sok-sok kevésbbé módos ember 209—500 tejes koszorú megváltását láthattuk. Sőt, fő­leg ilyenekből, iparosokból és kereske­dőkből állt a névsor. Ám valamennyi adomány egyformán örömet keltett az olvasóban, látva, hogyan nőtt naprób­­vanra az összeg. Valahogy azonban mégis jobban esett a kis emberek írts összegeit olvasni. Szemükkel simogat­­ták ezeket a tételeket. A hírlapilag nyugtázott összegeken kivnl néhányat­ olyanok is adományoz­tak, akik valamilyen okból nem akar­tak a nyilvánosság előtt szerepeltei. Ezek nevét és adományát nem közölte az újság. Az adományok három helyre foly­tak be: az aradi római katolikus egy­házközséghez, a népközösségi irodába­­ és a­­gimnázium igazgatóságához, az összegek rendeltetése azonban ugyan­az, középiskolás szegény fiaink tanu­lásának elősegítése, akiknek ügyét mindig szívén viselte az intézet évtize­deken át volt áldozatos lelkű vezetője. Az egybegyű­rt összeg rendeltetésé-­­­ről még nem történt döntés. Még nem fedjük, hogyan fordítják a jelzett cél­ra a félmillió lejt, de a hozandó hatá­rozat minden bizonnyal olyan lesz, amely megfelel az oly korán eltávozott Fischer Alajtár világító szellemének és nemes elgondolásának. (Jezay) mm, 1944 február 14 ÖTSZÁZ ÁLDOZAT EGY JAPÁN HAJÓ ELSÜLLYEDÉSÉNÉL. (Tokió)­. A Suisui Maru japán személy­szállító gő­zös több mint 700 utassal a tengerpart Anzieben, Kagosima városánál elsüly­­­lyedt. Több mint 500 ember életét vesz­tette. (Rador.) SVÉDORSZÁG ÚJJABB NÉGY HA­JÓT­­ BOCSÁTOTT A VÖRÖS KERESZT RENDELKEZÉSÉRE. (Stockholm). A JDNB. jelenti: Az Aftenbladet című svéd­­X. Közti, hogy a Vörös Kereszt szolgá­latába állított svéd haj­ós. számát négy­gyel növelték. Ilyenformán most már tizenhat hajót vehetnek igénybe a görög lakosságnak élelmiszerrel való megsegí­tésére.. (Rador). LINA CAVALLIERI ÉNEKESNŐ HALÁLA. (Firenze.) Lina Cavallieri ismert olasz énekesnő bombatámadás alkalmával meghalt. Egy bomba az énekesnő villájára esett, amelyben Pacint ügyvéddel és egy szolgával együtt tartózkodott. (Bp.) VSZA­R IRAN és AZ ARAB UNIÓ. (Adana.) ■Irán kormánya nyilatkozatot adott Nuri Szaid­­miniszterelnöknek nemrég Szíriá­ban és Libanonban tett utazásáról A nyilatkozat szerint a miniszerelnök b­egbeszél­éseket folytatott az ottani kor­mány körökkel az arab egységről. Nuri Szaid annak idején megelégedésének­­adott kifejezést útjának eredményéről­­és kijelentette, hogy Szíria, valamint Li­banon miniszterelnökét látogatásra meg­óvta Bagdadba. (DNB.) SPORT Kilenc pár hited a mai ökölvívóviada- Igo. Timisoara-T­­emesvárott ma délelőtt 10 órai kezdettel, a Kratnyl-cirk­uszban .Jó sportot ígérő ökölvív­óiadalt rendez a Ch­nézu­l-CAMT. A vendég zsilvölgyi öklözök az ország legjobb amatőrjei közé tartoznak. Három versenyzőjük a7 országos bajnokságokon a döntőbe ke­rült és egyikük bajnokságot is nyert A bajnok Pármu és a Chinezul-CAMT Ger­mániának találkozója lesz alighanem a legérdekesebb összecsapás. Az országos sífutóbajnokságokon a felnőttek 10 km-es távon versenyeztek. Első lett Adamuta UAB 1:31:36 idővel. A két év óta veretlen Ghicomban a ne­gyedik helyre került. Az ifjúságiak 8 km­-es versenyében Vlake­a (Bucegi) győzött Wagner (Német Népcsoport) előtt. Mi meg­kezdi a labdarúgó edzést a Chinezii­ CAMT és a hosszú téli pihenő után Bürger edző vezetésével a Bacatul­­pályán 3 órakor megkezdődik a komoly munka. Bajnoki rajtra készülődnek a csapatok Magyarországon. Legutóbb már több edzőmérkőzést tartottak: Újpest­—I­rak 7:2 Az újpesti csatánkat a gólszerzés­ben erősen segítette az ellenfél kapusa. Csepel—MA VAG 3:9. Marosvári közep­­c határt játszott. A belső hármast sok változatban próbálták ki, de egyik kísér­let sem bizonyult m­egfelelőnek. Gamma _C-Bu­ la 2:1. A Gamma kényelmesen játszott, a legjobb ember Kincses volt. Ferencváros—FTC vegyes 8:5. A Fe­rencvárosban ig­en jó volt a F°nrédi— GvetV'd balszárnyi KolAC—Marosvá­árhelyi­ SE 8:3. A mezőny legjobb em-­­bere Radnai volt. Szegedi VSE—HASE 1­5:1. Elektromos—­MASE 2:0. DiMA­­VAG—Miskolci VSC 11:4. BSzKRT— WSC 2:2. Kispest—ETC 4:4. Szolnok— Ceglédi MOVE 8:2. . Zágrábban játszik ma a NAC a Graf­­i Janski együttesével. A NAC labda­edzést nem igen tartott még, mert a vasárnapi­­ edzőmérkőzése is elmaradt a nagy hó­fúvás miatt. P­UHLMANR­TEtk enyhíti a köhögést, n’dis a nyá’kát, na gon isvára van a tömörek. A gye­­mekeknek is nagyon használ. 75­­­2 ", és 100 grammos eredeti csom­agolásban kapható minden gyógyszertárban és dio­­gériában. Főlerakat pMY£n, TSmiSCars, AbT. 8R2 A s ­Petőfi Sándor életéből Aszód, Selmec, Ostfi-Asszonyfa Pesti tanulása össze sem hasonlítható a sárkitói­ karmneittel. Az evangénaus iskolában csak még hatan tanulnak gyengébben nála. A planták iskolájában is csak a magyar nyelvben tű­nik ki, Ekkor készíti elő a kon­firmációra Kollár János luteránus lelkész, a pánszláv érzésű költő. Erőszakot akarna el­követni tanítványa lelkén, amit az önérze­tes, magát kiskunak tartó if­jú felháborodva utasít vissza. E lelki merénylet hatására ké­sőbb még a vallását is megtagad­ja és refor­mátusnak vallja magát. Még csak tizenket­tedik évében van s már dicsőségre, hírnévre vágyik. Ez az oka a színház körül való ólál­kodásának. Az apa megijed a rossz bizonyítvány mi­att. Hosszul spekulált a pesti iskolákkal ? Viszi hát a fiát Aszódra, hiszen a fiú már elég jól tud németül, és a kis város nem oly veszedelmes, mint Pest. A választás beválik. A fiú jól tanul megint. „Magaviseletében rendes, szorgalmában kitűnő tanuló”. A három évi aszódi tanulás veti meg költőnk tanulságának alapját. A történelmet, föld­rajzot és természetrajzot magyarul, a hit­tant és a számtant latinul tanulja. Legked­­­­vesebb tárgya a történelem, a stilisztika és­­ a verstan. Az iskolai könyvtár minden köny­­­­vét elolvassa. Igen jól rajzol. Másokat is ta­­­­nít rajzra, havi kat garasért, Írása a leg­­­­szebb. Segít tanárjának a latin és német dolgozatok javításában. Kitűnően szaval. Zenei hallása gyenge, hiába taníttatja zon­gorázni is atyja. Eleinte részt vesz társaival a játékokban,­­aztán­ egyszerre különccé vá­lik. „Hirtelen felnyúlt, vékony, hosszúnyakú fiú. Görnyedten jár, melle beesett.”­ Értelme gyorsabban fejlődik, mint a teste. Kissé le­nézi társait. Igaz, egy sincs köztük, aki már annyit látott, hallott, járt-kelt volna az or­szágban. Nehéz elméleti német könyveket lapozgat, de Ovidiusnak a szerelemről írt könyveit, Cicero beszédeit is. Benne van a jellemalakulás leggyorsabb ütemű éveiben. Keményen nyakas, de jellemes. Szembeszáll tanárjával is igaza tudatában. Csinytevő társaiért, ha köztük van, helytáll, de neki­megy a legerősebbnek is közülök. Más, mint a többi, még külsejében is. Fittyet hány a télnek is, akkor is kihajtott inggallér­ban jár. Életének első forgószele is Aszódon kapja el. Vándorszíészek játszanak a városban. Költőnk gyorsan „határoz.” Felvételét kéri a színtársulatba. Az igazgató, aki még nem látott tizenötéves férfi-fajta jelentkezőt, is­­­­kolát elbocsátó igazolványt kér tőle. A fiú rohan a tanárjához érte. Itt aztán egy kis verést kap elbocsátó bizonyitvány helyett, s azonkívül a jó Koren István professzor megírja az esetet az apának. Most az apa rohan szekéren Aszódra s persze „kiveri” fiából a színészi álmokat— egyelőre. Az iskolai évet dicsőséggel fejezi be az if­ju. Tanárja rábizza az évvégi ünnepély búcsúz­tató versének a megírását. Simán, szépen hullámzó hexameterekben, jó elrendezéssel írja meg az első ránkmaradt versét. A hazasiető diák szüleit a szomszédok­hoz költözve találja. A házat, a tanyákat, az állatokat elpusztította a Duna áradása Az apa, akinek „háza, kertje, földje, pénze, mindene volt, (aki) alig tudta számát ök­rének, lovának” elszegényült. „Pénzét a hi­tetlen emberek csalása” sikkasztja el. A szíves pénzkölcsönző nem kapja vissza pén­zét a rokonoktól, a jóbarátoktól. Pőreit el­veszti. Azt akarja, hogy Sándor ég István is legyen mesterember, mészáros. Nagy csa­ládi háborúságok után az apa összekapar pénzt a tandíjra, a költőnk Selmecre megy, mert az aszódi kitűnő bizonyítvány alaapján ott ingyen kap étkezést. „A fiú sebzett lélekkel érkezik Szipacerre.” Ez a lelki seb itt egyre jobban gennyesedik. Egy iszákos hajdúnál lakik. Jó ruhát lekop­nak róla, újra, rendesre nincs mód. „Mintha a jó ruhákkal egy kicsit a bőrét is lehúzták volna.” Osztályfőnöke üldözi, nyomja. A fiú megutálja az iskolát. Nem tanul, inkább a német színházba jár. Hogy ezt megte­hesse el-eladogat egyet-mást a holmijából. Csak a Nemes Magyar Társaság nevű ön­képzőkörben érzi jól magát, ahol a vezető szerep az övé. A félév befejezésekor meg­bukik a magyar történelemből (!), maga­viseleti jegye a kicsapás előtt lévő, így el­vész az ingyen­ étkezés, s kez­dődik a kop­lalás. Megjön az apai dorgáló és fenyegető levél is. Erre a fiú a családi fegyelem alól felszabadultnak tekinti magát. Megint rak­­távoz. Elindul nagyratörő álmai megvalósí­tására. Még nem tudja, színész legyen-e vagy költő. Egyelőre eladja könyveit, ke­vés holmiját. Búcsuvacsorát rendez ön­­kézőköri társainak s Pestre indul gyalog, hóviharban, pénz nélkül. Harmadfél hétig tart az első vándorló útja. Nem tudjuk, mi könnyen elképzelhetjük ennek az útnak a változásait. Most is, mint még ar­a viszor majd később, „az alja­ nép, az országos sze­génység befogadja és hullámról-hullámra adja tovább.” Pesten a Vörös ökör­ben fog tanyát ma­gának, ahol ismerik apját s igy hiteleznek az ifjúnak. Ám egészen véletlenül megpil­lantja a szállóban apját, s megszökik előle. Most már a pestvidéki csűrökben, istállók­ban lel tanyát éjtszakára. Nappal „tag”-ja a Nemzeti Színháznak, azaz mindenféle szolgai és kifutó­ munkát végez s borrava­lókból tengődik. Otthon óriási az izgalom,­­ rettegés. A fiút meg kell menteni az elzül­­léstől. Az apa is határoz, de most óvatos. A nagy feladatra, hogy fiát hazahozhassák, » legszeretőbb anyát is magával viszi. Terv* sikerül. Költőnk nem tud ellenállani a szülők könnyeinek. Egyelőre megint le­mond a dicsőség álmainak kergetéséről s hazamegy. Otthon egyre rosszabb a vagyoni állapot. Nincs rá mód, hogy Sándor apai segítséggel tovább tanulhasson. Ekkor az egyik rokon, Salkovits Péter megyei tagosító mérnök, magához veszi, így akarja jóvátenni báty­jának azt a bűnét, hogy 5000 forintot csalt ki a mészároséktól s a pénzt nem adta meg. Költőnk örvendezve megy új otthonába. Se­gít a mérnöki munkában, hiszen igen szé­pen rajzol. Írása gyönyörű. Részt vesz a megyei urak életében. Még vadászpuska is kerül a számára. Szerelmes verseket ir egy birtokos huszárőrnagy leányához. Bizton­ságos érzése van jövőjéről: a rokon vállalta a költségeket az iskoláztatás végéig. Egy­szer aztán az ifjú rokon egy nagy nyitót, levelet talál a zongorán, amelyen naponta többször játszik. Ilyen „tapintatosan” ad­ják tudtára, hogy a mérnök úr nem vállalja a taníttatást. „Menjen, ahová neki tet­szik, belőle úgysem lesz egyéb komédiás­nál”. A fiú a „szokottnál is halványabban” áll fel a zongora mellől és dadogva tántorog ki a paradicsomból — írja Illyés Gyula er­ről. Petőfi Sándor a közeli Sopronba megy néhány útravalóra kapott forinttal a zse­bében s beáll a 48-as Gollner-gyalogezredisx közkat­onénak.­­•—#). Rendeleti­ intézkedések MA LÉGVÉDELMI UTASÍTÁS ARAD ELSŐ­ KERÜLETBELI LAKÓINAK Az aradi első rendőrségi kerület lakóinak az ülető utca légvédelmi parancsnoka 12 lej ellenében légvédelmi utasítást ad át. Azt csak a családfőknek kell megvásárolniok. KIMUTATÁS AZ ARADI MAG­ÁN iittző VISELŐKRŐL Az aradi munkakamara — mint meg­­írtuk — felszólította az aradi kereske­deim és ipari vállalatokat, hogy magán­tisztviselő alkalmazottaikról kimutatást nyújtsanak be a mu­nkakamarához. Ma­gántisztviselőknek tekintik az üzleti ki­szolgáló személyzetet is, valamint a pénz­­beszedőket Most közli a munkakamara, hogy a kimutatás benyújtásának határ­idejét február 15-ig meghosszabbította. ARADI IT­JAK SOROZÁSA Az aradi hadkiegészítő parancsnokság közli az 1946. korosztályhoz tartozó (1924-­ ben született), valamint a 4—8 középiskolai­­ osztály végzettségű és 1926-ban született I aradi ifjakkal, hogy sorozásuk végett az­­ alábbi sorrendben kell jelentkezniük az I aradi városházán: február 15-én az első és a hetedik rendőrségi kerületbeliek, 16-án a második és hatodik kerületbelieke, 17-én a harmadik és ötödik kerületbeliek, valamint­­ a középiskolák 1924-ben Arad vagy más­­ megyében született növendékei, 18-án a ne­gyedik kerületbeliek, valamint a 4—8 kö­­­­zépiskolai végzettségű, Arad vagy még a me-e gyében, 1926-ban született

Next