Déli Hírlap, 1970. február (2. évfolyam, 27-50. szám)

1970-02-25 / 47. szám

A jövő színháza vidéken Egyik laptársunk, a Hajdú-Bihari Napló igen izgalmas, százezreket érintő polémiába kezdett. Az indíttatást Sándor Iván egyik cikke adta, amely a Színház januári számában jelent meg. Bényei József barátunk, a Napló kulturális rovat­vezetője „továbbgondolta” Sándor Iván magvas mondani­valóját, ugyanis az ismert színházi szakíró kizárólag a buda­pesti színházak szervezeti és tartalmi megújításának alter­natíváit tette mérlegre. Nem nehéz a következtetés: Bényei a vidéki színházak méltatlanul mellőzött gondjait, szervezeti és művészi kér­déseit szedte csokorba. Törekvése igen helyes, bár megint szembe kell néznünk a magyar színházművészet „kettéosztá­sának” tényével, ha becsületesen és következetesen meg aka­runk felelni kényszerűen választott feladatunknak. Bényei nyilván azért ragadott tollat, hogy kiigazítsa Sándor Iván egyoldalúságát, saját maga is vállalva az egyoldalú orientáció bocsánatos bűnét. A magyar színházi életnek szép számmal akadnak olyan művészi problémái, amelyeket csak egyetemesen érdemes boncolgatni. A korszerűség értelmezése, a népszínház fogal­ma, a játékkultúra, a naturalizmus elől való menekülés, a klasszikus művek „múzeumi” vagy életközeli korra fogalmazó tendenciái, az új magyar drámák körüli gondok, a színház és a közönség újszerű kapcsolata stb. stb. sorolhatnánk a kérdé­seket egymás után, azokat a témaköröket, amelyek egyformán érintik a fővárosi és a vidéki színi művészetet. Természetesen vannak speciális vizsgálódási területek is, de ezek csak annyiban speciálisak, amennyiben egy-egy táj vagy települési közösség színház iránti vonzódásai, igényei eltérőek. Miskolcon például a „miből mennyit?” kérdés rop­pant bonyolult, mert a város lendületes mozgású közönsége állandóan változó. Az egyik esztendőben megfelel a színház „vegyes” kínálata, ám a másikban már koncepciózusabb, mé­lyebbre ásó, gondolatgazdagabb műsorra vágyik a publikum. E kiragadott példa is azt bizonyítja, hogy a nagy ügysze­retet, amely debreceni laptársunk színművészet-pártoló új­ságíróit fűti, csak a részproblémák élesebb kihatárolására korlátozódhat. De ha e területekre jól figyelünk, s a gondok felett okosan polemizálunk, reményteljes változásokat érhe­tünk meg. Mostani lehetőségeinket figyelembe véve, miképpen érhe­tik el vidéki színházaink a főváros vezető színházainak szín­vonalát? Bényei József utal rá, hogy tájegységenként — eset­leg összevonással — olyan színházakat kellene létrehozni, amelyek mind személyi, mind tárgyi feltételek dolgában ver­senyképesek. Miskolcon már történt változtatás azért, hogy a csaknem 200 ezres város megfelelő színvonalú színházi kul­túra vonzáskörében éljen. Az egri Gárdonyi Géza és a Mis­kolci Nemzeti Színház egyesítése, ha nem is a kívánt módon alakította ki a tájegységi modellt, de a személyi és anyagi erők egyesítésével megteremtette a kvalifikáltabb színművé­szeti lehetőség alapjait. Ehhez járult még az is, hogy az ex­kluzív színházi igényeknek megfelelő kis kamaraszínházat hívtak életre Játékszín elnevezéssel. Természetesen még min­dig várat magára egy olyan kamaraszínház létesítése, amely a differenciált igények, s ezzel párhuzamosan a koncent­rált művészeti tevékenység kiteljesedését teszi lehetővé. S ha valóra válnak a szellemi és művészeti élet decentralizá­ciójának tervei, melyek szerint Miskolcon televízió-stúdiót és az eddiginél hatékonyabb művészeti műsorokat sugárzó rá­dióprogramokat létesítenek, akkor a gazdagabb, színvonala­sabb tájegységi színi kultúra megteremtését az önmagukat egyelőre még a fővároshoz láncoló vezető művészegyéniségek is segíthetik. A halvány kontúrjaiban meglevő miskolci modellhez hasonlatosan Debrecen, Szeged és Pécs hasonló módon és eszközökkel fejleszthetné fel színházi kultúráját. PÁRKÁNY LÁSZLÓ A világhírű Strauss család legifjabb zene­szerzőjéről szól a csütörtökön bemutatásra váró színes amerikai—osztrák film, amelyet Steve Previn rendezett. A valcerkirály című életrajzi mű a Strauss-dinasztia keringő­császárának izgalmakban bővelkedő, válto­­ zatos életútját vázolja fel. E változatos út bemutatása semmiben sem különbözik a szo­kásos életrajz-filmek sémáitól, de a nézőt kárpótolja idős és ifjú Johann Strauss, vala­mint Offenbach mindig zöld muzsikája. A szépet termő vasporos föld Megnyílt a Borsod—Miskolc kiállítás Budapesten „Ez a szemet gyönyörködtető, jól és szépen megrendezett kiállítás nyilvánosságért kiásit!” — írta lelkesülten a vastag vendégkönyv első bejegyzője. Ami a megnyitó napját illeti, nem hiányzott a nyilvánosság: tegnap este 6 órakor a Fővá­rosi Művelődési Ház földszinti nagytermében nagyon sokan összegyűltek, hogy részt vegyenek a Borsod—Miskolc be­mutatkozása Budapesten című, nagyszabású kiállítás meg­nyitóján. Lelkes tetszésnyilvánítás és vastaps fogadta a mezőke­resztesi Aranykalász Terme­lőszövetkezet háromszoros aranykoszorús kiváló együt­tesének előadását. A 113 esz­tendős múltra tekintő kar — népviseletbe öltözött férfiak és karnagyuk, Engi István — a friss lendületű népdalok­kal már az első pillanatban megteremtette a családias hangulatot, a közvetlen kap­csolatot vendég és vendéglátó között. Hatvan grafika A szép borsodi dalok után Borsod szülöttét, Bihari Sán­dor József Attila-díjas költőt szólaltatta meg nagy sikerrel Zoltán Sára, a Miskolci Nem­zeti Színház művésznője. A jellegzetes borsodi tájat idéz­te a fővárosiak elé a Vaspo­ros föld. Ezután Hegyi Imre, a Hazafias Népfront megyei titkára köszöntötte a részve­vőket, akik között ott vojt dr. Bodnár Ferenc, az MSZMP KB tagja, a Borsod megyei Pártbizottság első titkára, és eljöttek a megyei és városi tanács vezetői is. A megnyitó beszédet dr. Sályi István Kos­­suth-díjas, tanszékvezető, egyetemi tanár, a műszaki tudományok doktora, az El­nöki Tanács tagja, a Haza­fias Népfront megyei bizott­ságának elnöke tartotta, mint­egy szép útmutatót adva a kiállítás gazdag anyagához. Mert látnivalóból bizony van kínálat ezen a bemutat­kozáson. — Hatvan grafikát állítot­tunk ki — mondja Mazsaroff Miklós festőművész, aki Se­res János festőkollégájával együtt nemcsak képeivel, ha­nem személyesen is részt vett a megnyitón. — A ti­zenkét művész itt látható va­lamennyi műve öt év termé­sének legjava, már részt vett hazai vagy nemzetközi kiál­lításokon, biennálékon. I Ismerkedik a főváros Mindenütt Borsod és Mis­kolc várja itt a látogatót, a művelődési ház folyosóin, termeiben. Már az előcsar­nokban mezőkövesdi hímzé­sek vonzzák a tekintetet és olyan szépek — és olyan di­vatosak! —, hogy mind vé­gig kell nézni őket. A gyengébb nem figyel­mét azonban a miskolci Kos­suth Gimnázium tanulóinak kezemunkája, a színesebbnél színesebb pakisztáni, egyipto­mi és kaukázusi szőnyegek kötik le. És itt van a múlt: a par­tizánharcok tárgyi és fotó­dokumentumai és vele szem­ben az új, a most születő modern Miskolc makettje. Hogyan mutatkozott be a kiállításon Borsod és Mis­kolc? Egy kevésbé ismert ar­cával. A művészetével. A szépet nemcsak szerető, a szépnek nemcsak otthont adó, hanem a szépet teremtő ne­ves és névtelen művészeinek képében. És a főváros szere­tettel és gyönyörűséggel is­merkedik ezzel az arccal. BÁRSONY ÉVA Két felvonás között hallott a kombinát­or Osztap Bender — a nagy kombinátor — most éppen nincs szalonképes állapotban. Hallom, amint a spanyolfal túlolda­lán locsolja magára a vizet az izzasztó első felvonás után. Bi­zony, fizikai teljesítménynek sem lebecsülendő Makai Sándor színészi munkája... De hát a nagy kombinátor elsősorban ésszel dolgozik — Ilf—Petrov, no meg a nép­szerű művet átdolgozó Tahi László jóvoltából. Erről be­szélgetünk, miközben a szí­nész átöltözik. — Amikor Orosz György rendező elolvastatta velem a Tizenkét szék 1957-es pesti előadásának kritikáit — a fő­szerepet Agárdi Gábor ját­szotta — megdöbbentem: ennyi mindent követelnek et­től a figurától?! Egyáltalán mennyit tudok én ebből meg­valósítani? ... Vannak színé­szek — a jó nyilatkozók —, akik órákat tudnak mesélni a szerep­építkezésről. Hát persze, gondolatokat csak gondolkodva lehet közölni, én egy kicsit mégis úgy vagyok a feladatokkal, mint Mik­száth hályog­kovácsa. Szíve­sen bízom magam az intuí­ciókra, s ez nem is rossz módszer — bár később elfog a félelem. — A színész nem vissza­kozhat ... — Pályájának 15. évében különösen nem. Ennyi idő alatt — ez talán nem sze­rénytelenség — megtanulja az­ ember a mesterséget. Az­tán vannak élményeim, em­lékeim. Én is sok mindent megpróbáltam az életben, ha nem is úgy, mint a kombiná­tor.« Azt hiszem, a szerep megformálásában az is se­gít, hogy sok operettet ját­szottam. Ez színpadi bizton­ságot ad. A rendező mindezt tudta rólam, sőt ennél jóval többet is, mikor rám osztotta ennek a száztíz oldalas já­téknak főszerepét, amelyből kilencven oldalon Osztap Bender is megszólal. Most együtt kell vállalni a felelős­séget — Milyen a közérzete az első főpróbán? — Nagyon jó, ma kezdett bennem először engedni a szorongás. De nem állítha­tom, hogy „fürdők” a szerep­ben. A darab nagy komédiá­­zó készséget virtuozitást kö­vetel. Majd meglátjuk... — Majd meglátjuk! Pénteken. (gyarmati) * Jármay György karikatúrája a Tizenkét székhez. Díjnyertesek bemutatkozása AF-69 A Magyar Amatőrfilm Szö­­vetség szombaton este hat órakor mutatja be a tizenhe­tedik országos amatőrfilm­fesztivál díjnyertes alkotásait a Rónai Sándor Megyei Mű­velődési Központ színházter­mében. A vetítés előtt Ko­váts György, a városi párt­­ tagja, a művelődési közpo igazgatója mond bevezetőt. A programban tíz fű­ szerepel, köztük a Zoo, Dodó és a Kolozsvári bíró c­mű amatőr alkotások. reggelig VEREKEDÉS AZ EGYETEMEN Verekedés robbant ki a ró­mai egyetemen a szélsőjobb­oldali és baloldali diákok kö­zött. 300 rohamrendőr érke­zett a helyszínre és könny­gáz, valamint gumibot segít­ségével vetettek véget a ve­rekedésnek. TOMBOLT A HURRIKÁN Tizenhat ember halálát okozta és több száz házat döntött romba a Malgas Köz­társaságban végigsöprő Jane hurrikán. SZABADLÁBRA HELYEZTÉK Egy aucklandi rendőrbíró szabadlábra helyezte James Arthur 22 éves sydneyi munkást, aki Agnew, ameri­kai alelnök látogatásakor az­zal fenyegetőzött, hogy meg­öli őt. Ezt többek füle halla­­tára többször is megjegyezte. A bíró, élve a törvényben meghatározott jogával, elej­tette ellene a vádat BOTRÁNY A MÉRKŐZÉSEN A Yarbakirban lejátszott alsó osztályú török labda­rúgó-mérkőzésen óriási bot­rány tört ki. A helyi csapat és az ellenfél szurkolói vere­kedtek össze egy, a hazaiak által tévesnek minősített bí­rói ítélet miatt. A rendőrség­nek kellett közbeavatkozni. 34-en sérültek meg a csete­patéban, hárman eléggé sú­lyosan. LSD ÉS HASIS ötszázezer nyugatnémet márka értékű LSD-tablettát és nagy értékű hasist fe­deztek fel a hanaui hatósá­gok egy razzia alkalmával négy amerikai lakásán. A katonákat és egy jelenlevő amerikai diákot letartóztat­tak. ELTŰNT AZ ARANY A párizsi Orly-repülőtér széfjéből eltűnt 352 kilo­gramm arany, mintegy 2 500 000 frank­­ értékben és 140 000 frank értékű spanyol deviza. Jelentések szerint a széfben erőszakos behatolás­ra utaló nyomoka­t­ találtak. BELEFULLADTAK A TENGERBE A szaúd-arábiai királyi család öt tagja — köztük Fejszál király egyik sógora — fürdőzés közben a ten­gerbe fulladt. ÍTÉLET A KÉMPERBEN A varsói vajdasági bíróság ítéletet hirdetett Maciej Kos­­lowski és négy társa politikai diverziós csoportjának peré­ben. Koslowskit négy és fél­évre, a többieket négytől há­rom évig terjedő börtönbün­tetésre ítélték. A perben be­igazolódott, hogy Koslowski és társai­ Lengyelországból államtitkokat képező politi­kai és gazdasági jelentéseket juttattak el külföldre. BETEMETTE A LAKTANYÁT Újabb lavina-szerencsét­lenség történt a svájci Al­pokban, a Valais kantonbeli Brig közelében. A hatalmas hótömeg egy laktanya épüle­tére zúdult. Ez a kora haj­nali órákban történt, felte­hető, hogy mindenki aludt. Eddig 11 halálos áldozata van a lavinaomlásnak, 19 főt felhoztak a felszínre, 18 em­ber sorsa még bizonytalan.

Next