Délmagyarország, 1961. március (51. évfolyam, 51-77. szám)

1961-03-25 / 72. szám

Hagyomány és korszerűség Bartók Béla születésének 80. évfordulójára Bartók Béla művé­szete a romantikus nemzeti hagyomá­nyok folytatásával kezdődött. Amikor megírta első nagy művét, a híressé vált Kossuth szimfóniát, még senki sem sej­tette, hogy a fiatal szerző néhány év múlva véglegesen szakít ezzel a muzsi­kával, és nem sokkal később a XX. század zenéjének egyik leg­nagyobb megújítójá­­vá válik. A Kossuth szimfónia szemlélete­sen beszélt ugyan a szerző nagy tehetsé­géről, de tehetségé­nek természetét és fejlődésének irányát nem jelölte meg. A fordulat gyor­san és váratlanul következett be, jó­formán egyik napról a má­sikra, s Bartók életének e rövid és kezdeti szakasza után többé sohasem tért vissza a nemzeti romantika útjára. Sőt nemcsak hogy élete végéig szilárdan és ha­tározottan ragaszkodott ah­hoz, amit ezzel a hirtelen fordulattal megkezdett, ha­nem mindig tovább fejlesz­tette eredeti elképzeléseit, új kifejezésmódokat tárt föl és honosított meg. M­i..., ez a zene, Bar­tók mégis, jenije, amely el­ső látszatra radikális szakí­tás minden hagyománnyal, a valóságban ezer szállal kapcsolódik a múlthoz. S most, amikor születésének 80. évfordulójáról emléke­zünk meg, elsősorban a ha­gyomány és a korszerűség problémáját vizsgáljuk mű­vészetében, mert meggyőző­désünk szerint éppen ez az a kérdés, amellyel az ő bo­nyolult művészetének lénye­ge leginkább megközelíthető. A hagyomány és a korszerű­ség egybekapcsolódása, a múlt és a jelen összefonódá­sa Bartók művészetében sok tekintetben példa lehet a mai muzsikus számára. A már említett hirtelen és radikális fordulathoz a fia­tal Bartók három modern mester, Strauss, Debussy és Sztravinszkij műveivel való megismerkedéstől kapott el­határozó ösztönzést. A ro­mantikával, tehát a mai ze­ne közvetlen előzményével való szakítást ugyanis e há­rom zeneszerző munkássága képviselte akkor a legradi­kálisabban. Bartók romanti­kaellenes hadüzenete is be­lőlük indult ki. Strauss, De­bussy és Sztravinszkij azon­ban pusztán ösztönzést adott és jelentett ehhez a fordu­lathoz, s nem többet. Bartók nem utánozta egyiküket sem, muzsikája teljesen ön­álló, eredeti és egyéni. A fiatal magyar szerző művészetének másik for­máló tényezője a népzenével való találkozás volt. A nép­zene megismerése még mes­­­szebbre vitte Bartókot a nemzeti romantikától. A ma­gyar és a kelet-európai né­pek muzsikájának megjele­nése az ő műveiben valami teljesen újat jelentett az európai zene számára. Bar­tók zenéje azonban semmi­lyen tekintetben sem népies. ízig-vérig modern muzsika az. Éppen az benne az új­szerű, hogy nála a népi ele­mek a modern, ha úgy tet­szik, városi ember élmény- és érzésvilágát fejezik ki. A burzsoá esztétika ezzel kap­csolatban »ősi, misztikus él­mények« felszínre hozásáról, megjelenítéséről beszél. Ez nem igaz. Bartók muzsikája mai, modern zene és telje­sen mentes ezektől a voná­soktól. A szerző a népzene elemeit, a különös ritmuso­kat és a sajátos hangneme­ket a modern é­rzésvilág ki­fejezésére használja fel. A népzene műzenébe azonban csak a közvetlen múlttól, a romantikától vit­te messzire Bartókot. A rég­múlttól azonban nem. Sőt még inkább hozzákötötte: a népzene is a múltat jelenti. Vagyis a népi zene egyrészt előrevitte, másrészt a múlt­hoz kapcsolta a szerzőt, de korántsem ez volt az egyet­len szál, ami Európa régi zenéihez kötötte őt. A régi nagy mesterek muzsikája, amelyekhez, mint forráshoz nyúlt, életének szinte min­den szakaszában, ugyancsak a hagyományok továbbélését jelentik. Például a polifon többszólamúság uralma, a forma megszerkesztésének nagy jelentősége, mind e ha­gyományok érvényesülésé­nek eleven erejét bizonyít­ják. A zeneműnek az a szi­gorú fölépítése és kimunká­lása például, ami a Zene hú­ros és ütőhangszerekre című alkotását jellemzi, talán csak Bach művészetéhez hason­lítható. Mindez azt jelenti, hogy Bartók kora európai zené­jének nemcsak legnagyobb megújítója, hanem legna­gyobb összefoglalója is volt. A zenetörténet ismer nagy újító-alkotókat és ismer nagy összefoglalókat, akik lezárták, befejezték ezeknek a kísérletező, nyugtalan szerzőknek az eredményeit. Olyan zeneszerző azonban, aki egymagában egyesítette az újítót és az összefoglalót, a megkezdőt és a befejezőt, Bartókon kívül nemigen volt még a zene történetében. Bartók korszerűsége, feszülő modern nyugtalansága tehát nem független az európai ze­ne múltjától, és korántsem olyan, amely teljesen előz­mény és minden hagyomány nélkül bukkant elő valahonnan a század elején az ő muzsiká­jával. Bartók műveinek életszerűségét éppen e hagyományok to­vábbélése biztosítja. A mai zene híres újítói, Sztravinszkij, Schönberg sohasem tudták ezt az életsze­rűséget, életközelsé­get, hogy úgy mond­juk, valósággal­ telí­­tettséget nemcsak­­hogy kifejezni, de még megközelíteni sem. Sztravinszkij sokszor üres formai bravúrjai, bűvészmu­tatványokhoz hason­ló trükkjei, Schön­berg végzetes elvont­sága teljesen távol áll a valóságtól, a ma emberének ér­zés- és élményvilágá­tól. S hogy Bartók muzsikája sohasem szakadt el az élettől, a valóságtól, annak egyik oka éppen ab­ban van, hogy a világhírű magyar szerző ragaszkodott a régmúlt értékes elemeihez, a jó hagyományokhoz. A hagyományok kors­szerűségre való törekvés az életének utolsó szakaszában írt művekben érvényesül a szerző szándékait legjobban kifejezően. Bartók egész éle­tében nyugtalanul, szenve­délyesen kereste az újat, a modemet, a korszerűt. Ezért nem egy művében elsősor­ban ezek az új elemek do­minálnak. Élete végén azon­ban, elsősorban az Ameri­kában írt Concerto-ban és a III. Zongoraversenyben szemléletesen megfogalmazta a hagyomány felhasználásá­nak és­ a korszerűség érvé­nyesítésének elveit. A bur­zsoá esztétika Bartók életé­nek erre a szakaszára azt mondja, hogy a szerző a betegség és a sok viszontag­ság, a szenvedés miatt ek­korra már elvesztette alko­tóerőit és nem tudott újat mondani. A valóságban azonban az történt, hogy Bartók ebben a korszakban összefoglalta, lezárta mind­azt, amit addig alkotott. Mi az tehát, ami nála a hagyomány és a korszerűség tekintetében példamutató? Az, hogy a hagyományok felhasználása nélkül éppúgy nincs modern, mai művé­szet, mint ahogy nincs és nem is leht az újra való tö­rekvés nélkül sem. Ez így önmagában, mint elv, kissé általánosnak és egyszerűnek látszik, s mint tételes igaz­ság, valóban az is. De mint a művészetben, a művekben és alkotásokban érvényesülő erő egyáltalán nem jelenték­telen. Bartók példája is ezt bizonyítja. Ökrös László Háztartási zsiradékot színszappanra cserélünk Cseretelepek: Gogol u. 28. (volt Polgár u.) és szabad­ulté u. 78* Szappad­öző KISZ s Bemutató gazdaságokat jelölnek ki a megyében A korszerű termelési szak­propaganda érdekében ta­nácsadásra és bemutatásra alkalmas termelőszövetkeze­teket jelöl ki a megyei ta­nács végrehajtó bizottsága. Általában járásonként 2—2 szövetkezet jön számí­tásba. A megyében 6—7 bemutató szövetkezet kijelö­lését tervezik. Az említett közös gazdaságokban­­ a nagy­üzemi gazdálkodás példamu­tató, megelőzve más szövet­kezeteket és meggyőzően bi­zonyítja, bemutatja az ered­ményes gazdálkodás mód­szereit. Egy-egy látogatás alkalmával az elmaradot­tabb szövetkezetek tagjai el­sajátíthatják valamennyi termelési ág üzemszervezési, üzemgazdasági, gépesítési el­járásait is. A kijelölt gazda­ságok vezetői, szakemberei a helyszínen gyakorlati bemu­tatókat tartanak és taná­csokkal segítik a látogató­kat. Egy-egy ilyen bemutató gazdasághoz az adottságok­tól függően tanácsadás cél­jából több termelőszövetke­zetet osztanak be. A bemutató gazdaságok kijelölése április első felé­ben megtörténik. NAPIRENDEN: Hiába tégla, cement, betongerenda, ha nincs födémpanel NEM IS OLYAN RÉGEN adtunk hírt róla, hogy meggyorsul Szegeden is az építkezések üteme, s ennek legfontosabb eszköze, hogy több építkezésen két mű­szakban végzik a munkát , illetve csak végezték, mert mostanság csupán a Tolbuhin sugárúton van úgynevezett nyújtott mű­szak, és a Bécsi körúton, meg a Kálvin téren nem­hogy tizenhat, de még nyolc órát sem tudják fog­lalkoztatni maholnap a munkásokat. Nincs födém­panel. A Bécsi körúti, 51 laká­sos ház pincefödémjét már­cius 10-ig rakták fel he­lyére, s már 13-án meg­kezdhették volna a föld­szint feletti födém építé­sét is. Ehelyett a kétmű­­szakos termelést is le kel­lett állítani, abbamaradt a falazás, átcsoportosították a kőművesbrigádokat. Amit télen kigürcöltek — Hell Istvánt, a művezetőt idé­zem —, most elveszett. Elveszett a Kálvin téri építkezésen is. Ha körül­belül két hétig tart a pa­nelhiány, az egy födémpa­­nelezés fél emelet magas­ságú fal-elmaradást »ered­ményez« majd a dolgozók­ és vezetők legnagyobb bosszúságára. Mintegy 180 panelra volna, szükség egy­előre, s van negyven. 9 persze, nincs két műszak, naphosszat álldogál a tör­pe toronydaru, így azutáni nem lehet betartani az ütemtervet sem. DE MIÉRT NINCS pa* nel? Mert a Budapesti t számú Épületelemgyár — annak ellenére, hogy sza­bályosan visszaigazolta a rendelést — mind a mai napig adós az első negyed­évre szóló mennyiség szál­lításával. Lehet, hogy nem gondoltak arra: enyhe lesz a tél, s korán megkezdő­dik az építőipar szezonja. Az is lehet, hogy máshová szállítják a födémpanelt, és csak Csongrád megye a »mostohagyerek«. Nem tud­ni. Az viszont tény, hogy 1961-re jobb anyagellátást ígértek az építőipar fel­sőbb hatóságai, s íme: már­is baj van. Mert hiába van tégla, cement, betongeren­da elég, ha a földémpanel hiányzik onnan, ahol szük­ség van rá — máris ve­szélyben az építkezések üteme! Fehér Kálmán IT- biztosítási forma az épület- és általános háztartási biztosítás Az elmúlt év első hónap­jaiban kötötték Szegeden az első általános háztartási biz­tosításokat. Az Állami Biz­tosító akkor az új biztosítá­si forma bevezetésével a la­kosság kérésének tett eleget. Hiszen az általános háztar­tási biztosítás mind betörés, mind tűzkár, mind pedig a háztartást érő egyéb káro­sodások esetén kárpótolja a biztosítottat a kár értékének, valamint a befizetett bizto­sítási díj mértékének meg­felelően. Akkor az új forma kedve­ző fogadtatásra lelt a város lakóinak körében. Mutatja ezt a szám:. 11 hónap alatt 1 ezer 579 általános háztar­tási biztosítást kötöttek Sze­geden. A biztosítottak elé­gedettek a biztosítással: az Állami Biztosító az év folya­mán 500 esetben fizetett ki a­ biztosítottaknak üvegtöré­sért kisebb összegeket. 49 esetben cserépkálya-robba­­násért, 4 esetben betörés mi­atti károsodásért, 3 alkalom­mal tűzkár miatt, több íz­ben pedig vízcső repedés miatt kárpótolták megfelelő összegekkel a biztosítottakat. Mégis szükségessé vált egy, az általános háztartási biztosítást kiegészítő, annál szélesebb körű, új forma be­vezetése: így kezdték meg 1961. január 1-től az Állami Biztosító munkatársai az­­ épület és általános háztar­tási biztosításáról szóló szer­ződések megkötését az újabb biztosítási formát igénylő dolgozókkal. Az épület- és általános ház­tartási biztosítás kötvényei a biztosított épületet ért káro­sodások (tűzkár, vihar, föld­rengés, villámcsapás stb.), a házkörüli ingatlan károsodá­sai és a háztartásbeli károk esetén nyújtanak kárpótlást a kötvény tulajdonosának. Háromezer forintig kárpót­lást nyújt e kötvény tulajdo­nosainak az Állami Biztosító a sertésállományukat sújtó kár esetén is. * Az épület- és általános ház­tartási biztosítás iránt kü­lönösen a háztulajdonosok körében nagy az érdeklődés. Már eddig 70 darab ilyen biztosítási szerződést kötött új ügyfeleivel az Állami Biztosító. Színvonalas hangversenyt adott a vidámpark javára a Bartók Béla Kórus A közismert Bartók Béla Kórus csütörtökön este szín­vonalas hangversenyt adott a Juhász Gyula Művelődési Otthonban a vidámpark ja­vára. A sikeres est műsorát Händel, Liszt, Mendelssohn, Verdi, Puccini, Erkel és Bartók műveiből állították össze. A kórusszámok mel­lett szólóének is szerepelt a műsorban. Az előadott mű­vek között a legérdekesebb és a legjelentősebb kétség­kívül Liszt A munka him­nusza című alkotás volt. Ez a monumentális kórusmű a nagy zeneszerzőnek a mun­kásmozgalom iránti együtt­érzését fejezi ki és a sze­gedi Bartók Béla Kórust di­cséret illeti, hogy az idei Liszt-év alkalmából vállal­kozott az előadásra. A kórus szereplésére jel­lemző volt a szólamok ki­dolgozottsága, a hangzás szépsége, ereje és tömörsége, s ez nemcsak a kórust ve­zető Kertész Lajos kitűnő munkáját dicsérte, hanem azt is bizonyította, hogy az énekkar tagjai szívvel, lé­lekkel vesznek részt az együttes munkájában, s mindent megtesznek azért, hogy a tőlük telhető leg­jobbat nyújtsák. Ezt igazol­ta egyébként a szólóéneke­sek színvonalas szereplése is, különösen Fazekas And­rásné és Zsolt Jánosné ki­fejező előadásmódja. Szombat, 1961. március 15. A Szovjetunióba visznek gyógykezelésre egy súlyosan beteg szolnoki gyermeket Czinege József szolnoki gépkocsivezető 16 éves fia négyéves kora óta szenved súlyos ízületi bántalmakban. Keze, lába megbénult és tíz éven keresztül szinte moz­dulatlanul feküdt betegágyá­ban. A gondos orvosi keze­léssel annyit sikerült elérni, hogy nagy fájdalmai két évvel ezelőtt megszűntek, végtagjai azonban továbbra is merevek. A beteg gyermek nemré­giben levelet írt Hruscsov miniszterelnöknek, s kérte, tegye lehetővé számára, hogy a Szovjetunióban kap­jon gyógykezelést. Az egyik­ moszkvai reumakórház igaza­gatója most levélben közöl­te, hogy kívánságát szívesen teljesítik. A beteg gyermek előrelát­hatólag áprilisban utazik a Szovjetunióba. (MTI) Szombat KOSSUTH-RÁDIO 4.26 Rákóczi-induló. 4,30 Hí­­rek. 4.35—7,59 Vidáman, fris­sen. Közben: 5,20 Hírek. 6,00 Falurádió. 6,30 Orvosi taná­csok. 6,40 Hírdetőoszlop. 6,59 Időjelzés. 7,00 Hírek. 7,10 Új könyvek. 7,30 Műsornaptár. 7 óra 59 Időjelzés. 8,00 Műsoris­mertetés. 8,08 Technikai szünet. 8,10 Színes népi muzsika. 8,40 Lányok, asszonyok . . . 9,00 Kó­rusművek. 9/20 D/épület, föld­szint 5. Elbeszélés. 9,40 Fúvós­zene. 10,00 Hírek, lapszemle. 10 óra 10 Óvodások műsora. 10,30 Tánczene. 10,55 Rádióiskola. 12 óra Déli harangszó. 12,10 Ope­rarészletek. 12,50 Mit olvassunk? 13,05 Szív küldi. 13,45 Válaszo­lunk hallgatóinknak. 14,00 Cho­­­pin-zongoraművek. 14,15 Kölcsey­­ Ferenc írásaiból. 14,30 Könnyű­­ zene. 14,55 Műsorismertetés. 13 óra Hírek, közlemények. 15,08 Időjárásjelentés. 15,10 Zengjen 1 dalunk! 15,40 Élőszóval — mu­zsikával. Közben: 16,50 Hét nap a külpolitikában. 17.00 Hírek. 17 óra 05 Közvetítés a Bp. Vasas —Salgótarján bajnoki labdarúgó­mérkőzésről. 17,15—17,40 Kön­­­nyű­zenei híradó. 17,55 Bartók: A csodálatos mandarin -r pan­tomim. 18,35 A Szovjetunió nép­­gazdasági kiállításáról. 18,45 Ta­vasz akar lenni. .. 19,05 A Szabó-család. 19,35 Operettkettő­­sök. 19,50 Jó éjszakát, gyere­kek! 20,00 Esti krónika. 20,30 Jó kedv a divat! 21,45 Sport­­híradó. 21,56 Ügetőverseny ered­mények. 22,00 Hírek. 22,15 Tán­coljunk! Közben: *24,00—0,10 Hí­rek. 0,30 Himnusz. PETŐFI-RÁDIO 6,00 Reggeli zene. 6,30 Műsor­naptár. 6,50 Torna. 8,00—8,10 Hírek. 14,00 Időjárás- és víz­állásjelentés. 14,15 Zenekari muzsika. 14,55 Bélyeggyűjtők öt perce. 15,00 Operakalauz. 16,00 Hírek. 16,05 Futó Jóska. Rádió­játék. 16,53 Görög népzene. 17 óra 15 Verses szatírák. 17,30 Bartók: Contrasts. 17.30 Osztály­­főnöki órán. 18,00 Hírek. 18,05 Operettmuzsika. 18,45 A műszaki fejlesztés és a norma. 19,00 Hírek. 19.05 Jó hangulatban . . . 19.40 Dalest. A szünetben. 20.10 20.30 Koszta József emlékezete. 21.10 Hírek. 21,15 Hangszerszó­lók. 21,30 Népi zenekar ját­szik. 22,00 Zenekari hangver­seny. 23,00 Hírek, időjárásje­lentés. 23,15 Műsorzárás* Televízióműsor 18.00 Falusi posta. 18,30 TV- hiradó. 18,45 Hétről-hétre... 1* óra 05 Közvetítés a Kecskeméti Katona József Színházból: A dohányon vett kapitány. 22.00 Hírek. Rádióműsor Több éves gyakorlattal gépész­mérnököt Szegedre felveszünk. „Fő­mérnök’’ jeligére Károlyi u. hirdetőbe. 13899.T Fa­esztergályost felvesz a Szegedi seprő­­gyár, Moszkvai krt. 4. 13698 Figyelem! Figyelem! Rádióját, televízióját, ház­tartási elektromos készü­lékeit gyorsan megjavítja a SZEGFŰI VEGYESIPARI KTSZ szeged, Lenin krt. 54. szám alatti műhelyé­ben. A VT és Elekther­­max gyártmányok garan­ciális javítását is vállaljuk.

Next