Délmagyarország, 1970. augusztus (60. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-08 / 185. szám

SZOMBAT, lm AUGUSZTUS 8. A Felszabadulás Tsz-ben Befejezték az aratást A szegedi Felszabadulás Tsz-ben befejezték az ara­tást. 680 hold búza és 380 hold takarmánygabona ter­mése került biztonságos helyre. So­k gondot okozott az idén kenyérgabonánk be­takarítása, kimondottan jó szervezésnek számít, hogy az ismert időjárási kellemet­lenségek mellett alkatrész­­hiány és géphibák itt huza­mosabb ideig nem hátráltat­ták a talán legjelentősebb mezőgazdasági kampány­munkát. A termés zömét a szövetkezet maga tisztítja és osztályozza. Képünkön: gyűlnek a tisztított gaboná­val töltött zsákok az algyői úti telepen. Gyári csarnok - diák szemmel A Szegedi Konzervgyár gyümölcsfeldolgozó csarno­kában óriási a hőség. Ned­ves, párás a levegő, talán a gőzfürdő sem különb ennél. Persze itt nem pihenésből „fürdőznek” az emberek, ha­nem dolgoznak, termelnek. Sok a fiatal a csarnokban. Többségük középiskolai ta­nuló. Felhasználják a nyári vakációt egy kis munkára. Négyen állnak körülöttem. Három leány és egy fiú. Katona Szilvia, Csamangó Zsuzsa, Aradi Mária és Ta­kács László. A lányokon fél­lábszárig érő fehér köpeny, pöttyös kendő a fejükön és fekete gumicsizma a lábu­kon. A csarnokban elvegyül­nek a gyakorlott munkásnők között. Pedig látszik rajtuk, hogy fiatalok még, s egy új világba csöppentek. Hamar el is fáradnak, tá­maszkodnak, hangosabban csivitelnek, s talán többet is kóstolgatják a gyümölcsöt, mint akik egész esztendőn át a gyárban dolgozzák le a napi nyolc órájukat. Egyedül Takács László nevezhető a négy tanuló kö­zül „öreg” munkásnak, hi­szen negyedik alkalommal dolgozik itt a konzervgyár­ban. A zárógépről kikerülő üvegeket kocsira rakják, s a kocsit ő húzza a sterilizá­lóig. Nem könnyű munka, de Laci sem valami vékony legény. A fizetésével is elé­gedett : — Meg van havonta az ezernyolcszáz — mondja. Tőle nem is kérdem, hogy milyen benyomásokat szer­zett a gyárban. Katona Szil­via viszont most végezte el az általános iskolát és első gimnazistának tudhatja ma­gát. Először dolgozik a gyár­ban, így beszél: — A barátnőim mondo­gatták, hogy jöjjek a kon­zervgyárba. Nem hittem volna, hogy ilyen nagy te­rületen fekszik. A csarnok­ban nagyon meleg van — panaszolja. Beszélgetünk még Szilviá­val a munkáról, s bizony ezelőtt nem hitte volna el, hogy milyen komolyan kell dolgozni a gyárakban, a gé­pek mellett. „Nem is olyan könnyű a felnőtteknek.” Csamangó Zsuzsa is ha­sonlóképpen vélekedik a fel­nőttek munkájáról. Érezni megjegyzésein, hogy talán a pénznek is nagyobb értéke lesz ezentúl, annak is, amit ő keres, de annak is, amit a szülőktől kér. Aradi Mária most iratkozott be a Ságvári Gimnázium második osztá­lyába. A textilművekben kezdett dolgozni a nyári szü­netben, de azt mondja, hogy nagyon zajos és poros volt a munkahelye, ezért jött át a konzervgyárba. Itt sem le­ányálom persze a munka, er­re rájött már ő is. S mi a véleményük ezek­nek a diákoknak a felnőtt dolgozókról, akikkel most egy-két hónapot együtt töl­tenek el? „Nagyon rendesek és megértőek hozzánk.” „Se­gítenek.” „Jóindulatúak”. Dicsérő szavakat hallani a lányoktól, s Takács Lacitól is. Annyit beszélnek manap­ság a generációk közötti el­lentétekről, a fiatalok­ és az idősek közötti szakadékok­ról. Csoda tudja? A mun­kásemberek között, legyenek fiatalok, vagy öregek, nem­igen találkozni ilyen gond­dal. A négy fiatal szülei is munkásemberek közé tar­toznak. G. L Ha nyílik a virágkiállítás Kossu­th kaktusza • Kertészeti fotók A Csongrád megyei MÉK rendezésében nemzetközi vi­rágkiállítás nyílik Szegeden, ma 12 órakor, a Horváth Mihály utcai kiállítási pa­vilonban, melyet dr. Ko­rom Mihály igazságügy-mi­niszter nyit meg. A 27 résztvevő között ro­mán, csehszlovák és jugo­szláv kiállítók is szerepel­nek különleges növényházi gyűjteményekkel,­ rózsákkal és virágkötészeti kompozí­ciókkal. A magyarok kö­zül a pécsiek szobadisz­­kompozícióikat, az újszege­ik estetem -firoesakszt tró­pusi, szubtrópusi növénye­it, a hódmezővásárhelyiek kaktuszaikat mutatják be. Nagy sikerre tarthat szá­mot Kossuth Lajos kaktu­sza, melyet dr. Csongor Győző magángyűjteményé­ből bocsátott a kiállítás ren­delkezésére. A látogatók nemcsak a vi­rágbemutatóban gyönyör­ködhetnek, hanem a kerté­szeti fotómontázsverseny résztvevőinek képeiben is. Ezeket és a virágokat nem­zetközi zsűri bírálja el. A kiállítás 10-ig tekinthe­tő meg délelőtt 1­0 órától este 20 óráig. a Humanizált termékek szépség és a termelés, úgy tűnhet, igazán lazán kapcsolódó fo­galmak. Valóban, mi köze lehet Michelangelo Mózesé­nek, Leonardo Mona Lisájá­­­­nak mondjuk a cipőterm­­e­­­­léshez? Valójában a kapcso­­­­lat nemcsak sokkal szoro­­­­sabb, mint hinnénk, de fon­­­­tosabb, közérdekűbb, társa­dalmibb is, mint amilyen­nek első megközelítésre lát­szik. Engedtessék meg némi történelmi kitérő, mielőtt a cipő vagy a fehérnemű-ter­melés köznapi témájához kanyarodnánk. Nos, a dolgok és a személyiség, tágabban: az ember és a környező vi­lág kapcsolatának, kölcsönös egymásra hatásának mindig lényegbevágó motívuma volt — az eredendő hasznosság, tehát a dolog funkciója mel­lett — a szépség is. Jellem­ző, hogy Marx éppen abban határozta meg az ember lé­nyegét, hogy míg az állat szorosan a szükségleteihez tapadva formálja a környező természeti világot, az ember a „szépség törvényei szerint ala­kít” Nem kevesebbet jelent ez a meghatározás, mint azt, hogy az ember képes felül­emelkedni a létfenntartását kielégítő szükségletein, s el­gyönyörködve a világban, örömét leli a tárgyak kedvé­re való alakításában. Az árutermelés, de kü­lönösen annak modern for­mája szakadékot vág a dolog és a személyiség közé, meg­szakítja azt a közvetlen áramkört, amiből az alko­­­­tásnak ez az imént jelzett öröme táplálkozott. A tár­­­­gyak és az azokat létrehozó ember rideg viszonyát a manapság olyan divatos „el­­­­idegenedés” fogalmával je­löli a filozófia. Korántsem , erről szólunk ezúttal — nem­­ próbálván eggyel szaporítani­­ e téma gáttalanul gya­­­­rapodó publikáció örö­­­­nét, — csupán arra uta­­­­lnnk, hogy a modern tö­­­­megtermelés hajnalán, elő­ször is, a 1R. század Angliá­jában már élesen szembe­került az olcsó sorozatgyár­tás és a művészi megmun­kálás igénye. Egyetlen kö­vetelmény létezett csupán, az, hogy a gép működjön, a cipő vagy a kávéscsésze megfeleljen rendeltetésének. Már a századforduló táján, a kor szecessziós művészeti irányzataiban meghatározott törekvések jelentkeztek e kettősség megszüntetésére, a szépség és a tömegtermelés öszehangolására. Később pe­dig, és különösen manap­ság, amikor a kapitalista ter­melés a fogyasztási manipulá­lásával, a hazai piacok mes­terséges tágításával a tö­megcikkek fantasztikus özö­nét zúdítja a vásárlóra, ér­tékesítési, profitszerzési okokból is, emeli e tárgyak formakulturális színvonalát. Elnézést kérünk az olva­sótól e kultúrhistóriai kité­rőért, de így, a történelmi háttér e vázlatszerű ceruza­rajza nyomán talán még hangsúlyozottabbá válik mindaz, amit ezzel összefüg­gésben a hazai termelésről mondhatunk. A funkció, a használható­ság, illetve a szépség kap­csolatát említve — úgy tű­nik — kézenfekvő a hazai vásárló közbevetése. Igen fontos, hogy a cipő szép le­gyen — halljuk a polémiát —, de ennél is fontosabb, hogy ne váljon le a talpa, hogy tehát megfeleljen ren­deltetésének. Köszönöm szé­pen az új, formatervezett gépeket — szól közbe a képzeletbeli esztergályos —: ha nem működik jól, ha nem esnek kézre az irányításhoz szükséges alkatrészek, akkor nem kérek belőle ... Bármily kézenfekvőnek tűnnek is ezek az ellenve­tések, a használhatóság és a szépség e merev sorrendisége pontatlan, téves. Valójában a humanizált termelés mind­két tényező egységes, szoro­san kapcsolódó értelmezését feltételezi. Mit értünk e meghatározá­son: humanizált termelés? Mindenekelőtt természetesen azt a társadalmi feltételt, hogy a termelés célja nem a tőkés profit gyarapítása, ha­nem a szükségletek kielégí­tése. Érdemes viszont át­gondolnunk, milyen konzek­venciák származnak ebből a társadalmi alapelvből. Első­sorban az, hogy a vállala­toknak nem valamiféle absztrakt, tehát kizárólag a statisztikákban létező szük­ségletekkel kell számolniok — mert így az a számvetés is megtenné, hogy hány da­rab ilyen vagy olyan termék jut egy főre, —­ hanem a va­lóságban létező, rendkívül bonyolult szükségletekkel. F­ordítsuk le gyakorla­tibb értelmezésre ezt a tételt: ha csupán a statisztikai igényeket ves­­­szük alapul, akkor kielégítő az a hajdanvolt kalkuláció, hogy hány lódenkabát jut egy vásárlóra. A humanizá­­ciós motívum ott szól közbe, ha a vállalat azt is megkér­di: milyen kabátokkal lehet a lehető legjobban kielégí­teni a társadalom kabátigé­nyeit. S itt már elválaszthatatla­nul összefonódik a célszerű­ség a szépséggel: a valóságos igény ugyanis nemcsak ter­mészeti, tehát sokkal több annál, mint hogy a kabát jól védjen az eső és a hideg ellen. A gondolatkör termé­szetesen tágítható a fogyasz­tási javaktól a termelő java­kig, hiszen valóságos — sőt, a termelési grafikonokban érzékelhető — igény az is, hogy a dolgozó ember szí­vesebben dolgozik olyan gé­pekkel, szerszámokkal, ame­lyek nemcsak jók, de szépek is. A formakultúra nem vala­miféle luxustöbblet, amit a célszerűségre, a használha­tóságra ráaggatunk! A tár­gyak világa egyszersmind emberi világ — olymódon természetesen, hogy az em­ber állítja elő a tárgyakat, de azok visszahatnak gondolko­dásmódjára, életérzésére. Gondoljuk meg: vajon el­­képzelhető-e valamelyest tartósan az a társadalmi ellentmondás, hogy a mun­kahelyen a legmodernebb termelőberendezésekkel jól dolgozzék valaki, akit ma­gánéletében praktikusan és formailag avult tárgyi világ vesz körül? Magyarán: dol­gozhat-e igazán jól az auto­matikus gépsoron az, aki otthon petróleumlámpával világít, múltszázadi gondol­kodásmódot ihlető berende­zési tárgyakkal veszi körül magát? I­­tt zárul a kör: a lé­nyeg ugyanis az, hogy az ember termelő és fogyasztó mivoltában egysé­ges: ha modern tárgyi és for­mavilágban él itt, olyképp cselekszik a másik szférában is. következésképp: a társa­dalom kettős érdeke, hogy az emberhez igazodó, humani­zált termékeket állítson elő S valóban: Michelangelo és Leonardo alkotásai végső so­ron a korból vétetett és rop­pant erővel hatottak is a kor­ra. Ma sincs ez másképp: ak­kor sem ha ez a hatás a tö­megtermékek mérhetetlen özönén — cipőn és bútoron gépen és textílián át — hat a korra, az emberre! Tábori András Árvízkárosultak fóruma iizetséges nyugalom Akinek jó képmemóriája van, emlékezhet Varga Ist­­vánék házára Algyőn. Ami­kor először közöltünk ké­peket az alattomosan táma­dó, gát alól szivárgó fakadó vizekről, ez a ház már ös­­­sze is rogyott. Most itt lá­tom a legnagyobb sürgés­­forgást: egy szál magában hordja az alapozáshoz a tég­lát Varga István. Vele be­szélek először, tőle kérde­zek a többiekről. összeom­lott háza helyén, valamiko­ri új háza alapjainál tevé­kenykedő árvízkárosult szá­jából kaptam a választ, sze­retném, ha oda vésődne mindenki emlékezetébe, aki valamit lendíteni tud, ahogy az enyémbe bevésődött. Fölséges lassan megy itt minden, kérem. A falu szélén, ahol 158 tönkrement házból 4R-nak a gazdája számára építenek OTP-s irányítással új házat, legutóbbi látogatásom óta sokat változott a kép. Na­gyobbra nőtt a kukorica, ki­nőtt a bajusza, kihányta cí­merét, és az ide mentett ge­rendákon, ajtókon, ablakto­kokon, és egyéb, szabad ég alatt szikkadó miegymáso­kon még jobban látszik, hogy eső verte és nap szá­rította. De építkezésnek nyo­mát sem láttam. Illetve igen. A DÁV itt is elvégezte, ami rá tartozott, kivezette a vil­lanyt, hogy dolgozhassanak az építőipar gépei. Szikrázó neon­fény szórja be a rom­halmazt esténként, mondja az a néhány ember, aki tesz-vesz, malacokat etet,­­baromfit gondoz. A tanácselnök szerint 29 család maradt az olajos­falu barakkjaiban. Fölszólí­­tottták őt, gondoskodjon ró­luk, mert a vendéglátóipar­nak — a munkásszállás­komplexum fönntartó gaz­dája a vendéglátóipar — szüksége van rá. Mit te­hetne a tanácselnök, vissza­­kérdez: hová tegye őket? Megkérdezi, mit tenne az ő helyében a fölszólító. Szel­lemes választ kap, megké­rik, hogy ne vicceljen, nem a tévével áll szemben, ne játsszák el itt a tévé mű­sorát, itt intézkedni kell. Csatlakozva a tanácsbeliek szándékához, arra kérünk Algyőn mindenkit, akinek házában szabad lakrész vagy szoba van, bocsássa ideigle­nesen rendelkezésére annak, akit legszívesebben befogad­na házába. Legújabb értesü­léseink szerint augusztus 10- én megkezdi a fölvonulást az építővállalat, és a fölvo­nulás után a munkát is. Rövid időre kell tehát a segítség. Ha számokat írtunk egy­más alá az előbb, végezzük el a kivonást is. Ha az új utcákba csak negyvennyolc ház kerül, akkor 110-et má­sutt kell fölépíteni. Saját telken, saját erőből építe­nék, de egyelőre akadályok vannak. Az anyaghiány bé­nító. Oláh Sándor, a ta­nácselnök azt mondja, a megyei tanácstól tudja, hogy ott összegyűjtötték a ma­gánvállalkozókat és az álla­miakat egyaránt, akik ma­guk vállalkoztak. Egy „té­telben” átadták a névsort a járási tanácsnak, hogy itt osszák szét, ki hova kerül­jön. Itt aztán úgy elakadt, hogy csak az admi­nisztrá­­tortól kaphattak biztatást: ha bejön az illetékes, sür­getni fogja, hogy intézze gyorsan. Ha mese lenne ez, most így szólna az ige: a fiókok, nyíljatok gyorsab­ban! Pedig itt a községben min­den készen van ahhoz, hogy kezdhessék a mun­kát. Három építőipari szak­embert kapott a tanács erő­sítésként, negyedik hete dolgoznak, szakszerűen in­téztek minden ezzel járó papírmunkát. Tudom, hogy az a fölsé­ges nyugalom, amit az egyik építő mondott, csak látszat. Sokan eszik kezü­­ket-lábukat, hogy valamit lendítsenek az ügyön. Erő­feszítésük akadálya legtöbb­ször objektív akadály, és csak néhány esetben felelőt­len nyugalom. De ezt a né­hány esetet lenne legkön­­­nyebb fölszámolnunk. Legutóbb azt írtam Al­­győről, lelkek őrlődnek itt a bizonytalanságban. Ha iga­zat akarok most is írni, így kell már fogalmaznom: lel­kek fásulnak. Tápén lát­tam, akinek csak az első ásónyomot tették meg a ház alapjánál, az már boldog, az már reménykedik. Itt a kukoricatáblák között vajú­dó új osztáson még nem szá­molhatok be erről az öröm­ről.«i H. Ik U fogják «a kendert A kánikulai forróság meg­gyorsította a kender éré­sét. Az alföldi megyékben sárgás az ipari növény, é Csongrádban, a hódmezővá­sárhelyi Szántó Kovács Já­nos Tsz földjein megkezdő­dött az aratás.

Next