Délmagyarország, 1988. április (78. évfolyam, 78-102. szám)

1988-04-29 / 101. szám

Péntek, 1988. április 29 Matematikai hét Makkosházon A kísérleti matematika tagozatos makkosházi álta­lános iskolában hétfőn ma­tematikai hét kezdődött, melynek kiemelkedő prog­ramja volt az 5—6. osztá­lyosok számára szervezett városi szintű verseny. Ezen részt vettek a megye tago­zatos iskolái is. A program­­sorozatot, illetve a vetélke­dőt Szendrei János, a ma­tematikatudományok kan­didátusa, tanszékvezető fő­iskolai tanár nyitotta meg, s a magas színvonalúnak minősített versenyt is ő ér­tékelte. A versenyen az alábbi eredmények születtek: Nem tagozatos ötödik osztályo­sok: 1. Dévényi Csaba (Ság­­vári gyakorló), 2. Juhász Szilvia (1. sz. gyakorló), 3. Nagy Ferenc (Mező Imre Általános Iskola). Tagoza­tos ötödik osztályosok: 1. Olasz Dóra (Ságvári gya­korló), 2. Szalay Miklós (Makói Kun Béla Általános Iskola), 3. Drezsa Krisztián (makkosházi általános is­kola). Nem tagozatos hato­dik osztályosok: 1. Megye­ri Zoltán (1. számú gyakor­ló), 2. Hriska Ágnes (Tar­ján IV. Általános Iskola), 3. Pete Gábor (Mező Imre Általános Iskola). Tagoza­tos hatodik osztályosok: 1. Szakáll Gábor (makkoshá­zi általános iskola), 2. Len­gyel András (Béke Utcai Általános Iskola), 3. Kiss Zoltán (Makói Kun Béla Általános Iskola). Az első helyezett tanu­lóknak a megyei művelő­désügyi osztály balatoni jutalomtáborozást biztosí­tott. Díszhangverseny a színházban A szegedi kórus­mozgalom ünnepe Hánki M. Ede szegedi pékmester, aki minden sza­badidejét a zenének áldozta, a Szegedi Híradóban olva­sott felhívás nyomán össze­­toborzott 16 dalolni vágyó iparost. Próbákat tartottak, fölterjesztették az alakítan­dó egyesület alapszabályza­tát, toborozták a pártoló ta­gokat. 1863 őszén felléptek egy szerenádesten. A Szege­di Dalárda megkezdte mű­ködését. A város művészeti életé­nek ma is szerves része a kóruséneklés; a mozgalom kezdetei 125 évvel ezelőttre nyúlnak vissza. Az évfordu­ló alkalmából jelent meg — a városi tanács művelődés­­ügyi osztályának megbízásá­ból — a megyei tanács mű­velődési központjának kiad­ványaként Erdős Jánosnak, a szegedi kórusmozgalom jeles alakjának könyve (125 éves a szegedi kórusmozga­lom 1863—1988 címmel). A kitűnő zenepedagógus, kar­nagy, a Kóta megyei szer­vezetének titkára a 125 év eseményeinek összefoglalása mellett a jelenleg működő felnőtt és iskolai énekkarok­ról is pontos adatokat szol­gáltat. A jubileumra megjelenik a mozgalom időszakos lapjá­nak, a Szegedi Dalolónak a második száma (a művelő­désügyi osztály megbízásá­ból a Bartók művelődési központ adja ki), kórustagok és -vezetők portréival, a múltra visszapillantó és a jelen kóruséletét áttekintő interjúkkal. Ugyancsak a Bartók művelődési központ megbízásából készült el La­pis András alkotása, a ju­bileumi plakett. Az ünnep legjelentősebb eseménye az a jubileumi díszhangverseny lesz, ame­lyet a nagyszínházban tarta­nak meg holnap, szombaton délelőtt 11 órakor. Nem volt még ilyen nagyszabású énekkari koncert: első részé­ben négy szegedi gyermek­kar énekel Kodály-műveket és népdalokat, majd mun­káskórusok következnek (a Démász Erkel Ferenc Kóru­sa, a MÁV Hazánk Énekka­ra, a Szakszervezetek Szege­di Általános Munkáskórusa, az Ipari Szövetkezetek Ve­gyes Kara), végül az egyete­mi és főiskolai énekkarok. A hangverseny második ré­szében lépnek fel a középis­kolai kórusok, a női karok, valamint a vegyes karok (a Canticum, a Bartók kórus, az Ifjú Zenebarátok, a zene­művészeti főiskolai vegyes kar). A koncert fináléja: az összkar (több mint ezer éne­kes) Berzsenyi Dániel A ma­gyarokhoz című ódájának Kodály Zoltán által írt kó­­rusműváltozatát mutatja be, Oberfrank Gézának, a város fő-zeneigazgatójának ve­zényletével. A hangverseny a szegedi kóruskultúra nagy hagyományokból táplálkozó jelenkori virágzásának mél­tó demonstrációja lesz — Bartók, Kodály, Bárdos La­jos műveivel. Szép hagyomány már a városban, hogy az énekkarok a jeles napokon, évforduló­kon elhelyezik a tisztelet koszorúit a magyar zenekul­túra kiemelkedő egyénisé­geinek emlékhelyein; gyer­tyákat gyújtanak a szobrok talapzatán, mécseseket a te­metői sírokon. Szombaton este a panteonban Erkel Fe­renc, Liszt Ferenc, Bartók Béla és Kodály Zoltán szob­ra előtt tisztelegnek a dalo­sok — koszorúkkal és a mű­vek előadásával. Az eddigi dalolónapok kedves-hatásos hagyományát is folytatják: a város legszebb pontjain, te­reken,­­ udvarokban, parkok­ban hangzik majd fel — az éjszakai szerenád. 5 A Dégáz brigádja Vannak, akik temetik a brigádmozgalmat, s akad­nak, akik létükkel és tet­teikkel bizonyítják értel­mét, fontosságát. Csakhogy ők kevesebbet filozofálgat­nak, és többet dolgoznak. Igazolják nap mint nap, hogy az emberi közösség­nél aligha van nagyobb erő, hitelesebb, jellemformáló, személyiségalakító mérce. A Dégáz Dr. Hága László szo­cialista brigádja példás harmóniában tudta megva­lósítani termelőmunka, kö­zösen vállalt társadalmi te­vékenység és a magánélet egységét. Algyői munkahe­lyükön a mindennapi ter­melési feladatok érdekében úttörő munkát vállalnak, kezdeményezői és aktív résztvevői az újítómozga­lomnak, a minőségi munka­­módszerek elterjesztésének, az anyag- és energiataka­rékosság fokozásának. Folyamatosan és kritiku­san figyelik a világ dolgait és az ország sorsát. Ott se­gítenek, ahol kezdeménye­zőkészségre, erős férfikéz­re, szakértelemre, lelkese­désre, emberi szóra van szükség. Ezért vállaltak önkéntes munkát a föld­rengés sújtotta Berhidán, az épülő SOS Gyermekfa­luban, az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlék­parkban, a Szegedi Város­szépítő Egyesületben, ezért lettek kezdeményezői a megyei rákszűrő autóbusz kialakításának, ezért isme­rik őket az óvodások, vár­ják jelentkezésüket a szo­ciális otthonok lakói. Ha azt írom, hogy megalakulá­suk, tehát 12 év óta társa­dalmi munkájuk értéke 3 és fél millió forint, nem mondtam el a lényeget. A mindenkori készenlétet, a kemény munkák jó hangu­latát, a segítőkészség em­beri tartalmait. És szólni kell arról is, hogy önmaguk épülését, gazdagítását sem hanyagol­ják el. Tudatosan is szeret­nék gyarapítani ismeretei­ket, ezért kötöttek megálla­podást a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Mar­xizmus—Leninizmus Tan­székével, ezért szü­lettek baráti kapcsolatok szegedi festőművészekkel, ezért vállalkoztak műveltségi és szakmai vetélkedőkön való rendszeres részvételre. Ács Gézáné Közel negyedszázada a Szegedi Textilművek ifjú vers- és prózamondója­ként tűnt fel. Irodalmi és munkás színjátszó kört ve­zetett. Rendszeresen írt irodalmi értékű riportokat munkásokról, szocialista brigádokról. Munkahelye támogatta a továbbtanulá­sát, 1974-ben végzett a JATE-n. Ács Gézáné jelen­leg a 640. Számú Textilipa­ri Szakmunkásképző Intézet tanára. Kezdeményezésére ala­kult ki és vált hagyomán­­­nyá megyénkben a mun­kásfiatalok és szakmunkás­­tanulók közös vers- és pró­zamondó versenye. Felké­szítője és minősítője a munkásműveltségi verse­nyeknek. ,,C’’ kategóriájú, színjátszó-rendezői bizo­nyítványt 1981-ben szerzett. Azóta diákszínpadot vezet. A csoport rendszeresen fel­lép a Szegedi Textilművek ünnepségein. Meghívásokat is szívesen elfogadnak. Az iskolai diákkönyvtár vezetője 1975 óta. Könyv és ifjúság-vetélkedőket, olva­sótáborokat, író-olvasó ta­lálkozókat szervez. Az ol­vasóvá nevelés megszállott­ja. A megyei középiskolai könyvtárak szaktanácsadó­­ja. Munkájával követendő példát mutat tanítványai­nak, tevékenységével hoz­zájárul ahhoz, hogy a fia­talok érdeklődő, olvasó, a művészeteket élvezni tudó felnőttekké váljanak. Mun­káját csendes, kitartó, min­dig megújuló küzdelem jel­lemzi. Mit tehet egy köztiszte­letnek örvendő „A” kategó­riás zenész a szakszerveze­ti mozgalomért? Lepény István sok-sok állomás után 1962-től Szegeden elsősor­ban a szakmai, politikai oktatásba kapcsolódott be. Kezdeményezésére 1963-ban a Tisza-parti városban is megalakult az Országos Szórakoztató Zenei Központ megyei stúdiója. Ennek művészeti vezetője és taná­ra lett. Lassan negyedszá­zada szb-elnök. Kezdemé­nyezésére szakmai, politikai előadás-sorozatok indul­tak. Huszonegy éve szb-tit­­kár. Vezetése alatt az szb politikai nevelő munkája országos elismerést vívott ki. Az általa vezetett stú­dió sok zenésznek nyújtott segítséget. Több százan ju­tottak magasabb kategóriá­ba. Honnan indult? A negy­venes évek végén megala­kította a Béke zenekart. Volt szb-titkár, majd 1951 után kultúrfelelős. Zenész­társai annak idején „vö­rös püspöknek” nevezték. Később a munkája elszólí­totta Szegedről, de bárhol járt, mindig benne élt a szakszervezeti mozgalom­ban. Hiába lett rokkantnyug­díjas, munkáját ma is lel­kiismeretesen ellátja. Min­dent megtesz a zenészek érdekvédelméért. Eddigi te­vékenységét a Szakszerve­zeti Munkáért arany és a Munka Érdemrend ezüst fokozatával ismerték el. Lepény István Gondnokság Az elmúlt néhány hó­napban az ÁISH és a KISZ KB kulturális osz­tálya közös alapítványa vonta magára az ifjak fi­gyelmét. E két szerv egy­millió-háromszázezer fo­rint átutalásával ifjúsági letéti számlát hozott lét­re minden megyében, így a miénkben is. Ekként alakult meg a Csongrád Megyei Ifjúsági Letéti Számla Kuratóriuma. A pályázat januári meghir­detésekor a következőket olvashattuk a Délmagyar­­ország január 28-i számá­ban : az elengedhetetlenül szükséges adminisztrációs munka feltételeit az ala­pító szervek megyei kép­viselői, a pénzeszközök kezelését a Szegedi Ifjúsá­gi ház látja el.” Tíz nappal később la­punkban az ifjúsági ház pénzügyi gondjairól olvas­hattunk. Az április 22-i számban pedig arról kaptunk (ad­tunk) tájékoztatást, hogy a „megyei videotéka-háló­zat kialakítására kilenc pályázat érkezett és a leg­nagyobb összeget igénylő vállalkozásra a Szegedi If­júsági Házat tartották al­kalmasnak.” A Szegedi Ifjúsági Ház — mint köztudott — a KISZ városi bizottságának közvetlen irányítása alatt áll. Ezek a megkerülhetet­len tények. Gondoltam, értekezést írok az önma­gát menedzselő mozgalom­ról, — de nem akarom megbántani a belső ne­hézségekkel küzdő ifjúsági szövetséget. Az is föl­vetődött bennem, hogy elévődök a mozgalmi gondnokság, gyámkodás e példáján — de mi sem áll távolabb tőlem, mint hogy pellengérre állítsam a szá­momra szimpatikusan dol­gozó ifjúsági házat. Meg­fordult a fejemben az is, hogy minél több összefüg­gést vélek fölfedezni e tények között, annál hos­­­szasabb válaszra számít­hatok, így csupán ennyi közlésre vállalkozom. De erre is születik vá­lasz. Ugye? D. I. Szegeden is sokan megen­gedhetik maguknak a csalá­dias hangulatú megszólítást: „Tata”, azaz Novák Ferenc­­ népszerű művész. A nem­zetközi szakszervezeti nép­táncfesztiválokon kezdettől fogva részt vett, eleinte „csak” az általa alapított máig legnagyobb szakszer­vezeti néptáncegyüttes, a HVDSZ Bihari János Tánc­­együttes vezetőjeként, majd a gálaműsor, az első önálló táncjáték alkotójaként (He­gyen-völgyön lakodalom, 1972.); egy évtizede a feszti­vál művészeti vezetője. Elsősorban neki — erős egyéniségének, szervező­készségének, tehetségének — és persze további táncjáté­kainak (Májusjárás, Tavasz­köszöntő, Boszorkányok, va­rázslatok stb.) köszönhető, hogy az amatőr mozgalom szegedi fesztiválgálája be­került a szabadtéri játékok mindenkori programjába; az előadások teltházasak, sike­resek. Novák Ferenc hivatásos néptáncosként kezdte pályá­ját; együttesvezető koreog­ráfusként — Molnár István és Rábai Miklós hagyomá­nyait, tanításait követve — az úgynevezett második ko­reográfusnemzedék vezér­alakja lett. A 60-as, 70-es években készült, a Bihari­ban előadott alkotásai a mű­vészi színvonal tekintetében „hajózták” a hivatásosok produkcióit, s nagy szerepük volt a néptáncművészet „honfoglalásában” — a mű­vészeti ágak között. Új, sa­játos műfajok születtek ké­sőbbi munkássága nyomán: a folk-rock opera, a folk­­rock ballada, a folk requiem koreográfusa is (István, a király, Kőműves Kelemen, Csiksomlyói Passió, Fehér Anna balladája stb.). Együt­tesvezetői, koreográfiái, szervezői munkájának hatá­sa külföldön is, az ország­ban is, Szegeden és a me­gyében is jól érzékelhető: a magyar folklór nemzetközi terjesztője; sok hazai nép­táncműhely hozzá igazítja művészi zsinórmértékét, a néptáncszínház polgárjogot nyert művészeti életünk­ben, sajátosan színezi szín­házi kultúránkat; szűkebb hazánkban a néptánc magas színvonalú művelése immár igény, követelmény, hagyo­mány. Novák Ferenc

Next