Delta, 1978 (12. évfolyam, 1-12. szám)

1978-01-01 / 1. szám

4 „Sétabot" az Eiffel-toronynak Párizs egyik látványos­sága, a világhírű Eiffel­­torony 88 éves és az öre­gedés jeleit mutatja. Fő bajait már megálla­pították, de a teljes fel­újításhoz rengeteg pénz­re lenne szükség. Biz­tonsági okokból állan­dóan ellenőrzik a tor­nyot. Már tudják, hogy a környezetszennyezés nagy hatással van rá: a környező kéményekből a levegőbe kerülő kén­dioxid „megeszi” a fő­tartók merevítőit. Eze­ket már kijavították, így azt mondják: nincs veszély , de nincs tel­jes gyógyulás sem. A legtöbb gondot egyéb­ként a felvonók okoz­zák. Főként a harmadik szintről a csúcsra veze­tő lift, amelyet 80 mé­ter hosszú hengerekben sűrített vízzel mozgatott dugattyúk működtetnek. A hengerek immár kis­sé elvékonyodtak, így szükségessé vált egy száztonnás fék felsze­relése arra az esetre, ha esetleg kilyukadnának. Rosszabbá teszi a hely­zetet, hogy nagy hideg­ben a víz megfagy a hengerekben és mozdu­latlanságra kárhoztatja a liftet. A RÁK ÉS A SEJTFEHÉRJÉK Már hosszabb ideje tud­ják, hogy a rák meg­változtat különböző fe­hérjéket a sejtek fel­színén, de eddig kevés erőfeszítést tettek annak felderítésére, hogy va­jon megváltoztatja-e a fehérjéket a sejtek bel­sejében is. Amerikai tudósok nemrégiben megvizsgálták ezt a le­hetőséget. Egészséges sejtek fehérjéit hason­lították össze DNS vagy RNS daganatvírus által megfertőzött sejtek fe­hérjéivel. Vizsgálataik szerint az elfajult sejtek fehérjéinek legalább egy­harmada különbözik az egészséges sejtekben levő fehérjéktől, tekin­tet nélkül arra, hogy milyen típusú vírus okozta a fertőzést. A rá­kos folyamat teljesen más fehérjék létrehozá­sához vezet. KONTINENSEK VÁNDORLÁSA akár 12 milliméternyit is. A vízszintes eltoló­dás évente négy centi­­méternyinél többet is kitehet. Szovjet tudósok felfedezték, hogy a szovjet Távol-Kelet nem egységesen vándorol. Az új kutatások kimutat­ták, hogy ez a vidék négy őskontinensből nőtt össze. A haba­­rovszki geofizikai inté­zet kutatói 180 millió évre visszamenően fel­derítették az őskonti­nensek mozgásait. Az egyik ilyen egyesülési „varrat” például Szaha­­lin szigetének térségé­ben van. A földrészek mozgása napjainkig sem fejeződött be, a Bajkál­­tó térségében levő tö­részóna például tovább­ra is évi két centiméte­res sebességgel sodródik egymás felé. A kontinensek vándor­lását mind jobban bizo­nyítják az állandó mé­rések a világ különböző részein. A geológiai ér­telemben stabil terüle­tek évente 3—5 millimé­ternyit süllyednek vagy emelkednek, a földren­gés aktív vidékek viszont SEGÍTSÉG A PORLASZTÓNAK kezdő szelepből, amely a gázszabályozónál el­helyezett bütykös tár­csával szabályozza a le­vegőáramot , továbbá a szívócső-csonk és a por­lasztó közé iktatott ör­vénykeltő elemből. Ezek az elemek üvegszálas műanyagból készülnek. A bütykös tárcsa alakja a gépkocsitól és a por­lasztó típusától függ. A légfúvó járulékos leve­gőt sajtol a porlasztón át, és ezzel megnöveli a hajtóanyag-levegő keve­rékben az oxigénarányt. A levegőáram egyébként egyidejűleg kicsiny ke­reket hajt, amely a ke­verék jobb örvénylését, elporladását váltja ki. A szerkezet csökkenti a benzinfelhasználást és növeli a motor teljesít­ményét, azonkívül csök­kenti az égésgázok szén­­monoxid-tartalmát is. Egy milánói konstruk­tőr egyszerű kiegészítő szerkezetével jelentősen megjavítható a gépko­csik Otto-motorjának égésfolyamata és ezzel hatásfoka is. A kiegé­szítő szerkezet három elemből áll: állandó tel­jesítményű légfúvóból, amely a gyújtás bekap­csolásakor működni MENTES A ZÁTONYRÓL A homokpadról, szikla­zátonyról könnyen, ol­csón leemelhető a meg­feneklett hajó egy finn vállalat új találmányá­nak segítségével. A bú­vár tömlőket helyez el a megfeneklett hajó alatt. Ezeket kis nyo­mású csővel összekötik a mentőhajó fedélzetén levő vízszivattyúval, amely 0,4—0,8 légköri nyomással vizet szivat­­­tyúz a tömlőkbe. Amint a tömlők megtelnek, ki­tágulnak és felemelik a hajótestet, amelyet most már könnyen levontat­hatnak a zátonyról. A tömlők felületét alkal­mas kenőanyaggal ke­zelve, csökken a súrló­dás , még könnyebb lesz a levontatás. Bizo­nyos esetekben a meg­feneklett hajó saját ma­gát is kiszabadíthatja, ha fedélzeti tűzoltószi­vattyúival juttat kis nyomással vizet a hajó­test alatti tömlőkbe. A bulgáriai Várna kör­nyékén 1972 végén föld­munkák során egy ki­logramm súlyú arany­tárgy került elő a föld­ből. Ezzel a váratlan le­lettel kezdődött meg a várnai „aranytemető” feltárása. 1974 végéig körülbelül kétezer négy­zetméternyi területet kutattak át, és ez a terület nyilvánvalóan csak része a várnai nek­­ropolisznak, a halottak városának. A leletek alapján úgy vélik, hogy a temető időbeli és et­nikai szempontból egy­séges komplexum, jól­lehet két teljesen eltérő sírtípust fedeztek fel benne. Az egyik a csont­maradványokat és sír­mellékleteket tartalma­zó típus, a másik pedig a jelképes sír, amelyben csupán áldozati tárgyak vannak, csontmaradvá­nyok nélkül. Eddig 27 normális és 18 jelképes sírt tártak fel. Az első sírtípusban hanyatt fek­tetve hantolták el az el­hunytakat és a külön­böző tárgyakat a halott feje köré helyezték. A VÁRNAI NEKROPOLISZ Egyébként az ilyen sí­rok leltára nem túlságo­san gazdag: kiégetett agyagedények, kőkések, rézárak. Csak két sírban találtak kicsiny arany­tárgyakat, füldíszeket. Tudományos szempont­ból annál nagyobb rej­télyt jelentenek a jel­képes sírok. Ezekben találták a legtöbb tár­gyat : sok agyagedényt, réz- és kőbaltákat, hosszú tűzkőkéseket, vésőket, árakat. És ösz­­szesen kétezer da­rab ara­nyékszert, 4321 gramm súlyban. Az aranyművesek munká­jának mintegy 60 típusa került napvilágra: kar­kötők, függők, kicsiny bikaalakok és fejek. Az aranyművesek már nyil­vánvalóan tudták, hogy az arany csak ékszer­készítésre való — egyet­len használati tárgyat sem találtak aranyból a sírokban. Az egyik sír mindkét sírtípustól el­tér: egy 40—45 év körüli férfi csontváza mellett 516 grammnyi aranyék­szert és sok további ál­dozati tárgyat találtak benne. Eddig nem sike­rült kielégítő magyará­zatot találni erre, és ar­ra sem, hogy miért csak a jelképes sírokba he­lyeztek aranytárgyakat. A várnai nekropolisz jelentőségét nem a gaz­dag aranylelet adja, ha­nem az, hogy ilyen sok agyag-, kő- és réztár­gyat találtak bennük. Eddig még sehol a vilá­gon nem bukkantak ilyen sok sírmellékletet tartalmazó sírokra az időszámításunk előtti negyedik évezredből. A tudományos kutatók re­mélik, hogy a várnai nekropolisz további fel­tárása választ ad majd a nyitott kérdésekre. KIFÁRADÁSMÉRŐ A repülőgép szilárdsága és ezzel biztonsága attól függ, hogy üzem közben inyen igénybevétel éri a sárkány szerkezetét. Minden anyag kifárad az idők során változó ter­helések hatására és így végül is bekövetkezhet a kifáradási törés. A re­pülőgépek tervezésekor csak átlagos tapasztalati értékekből indulhatnak ki, így bizonyos üzemidő után ki kell vonni a re­pülőgépeket a forgalom­ból, jóllehet a szilárdsá­gi határt még nem min­den esetben érték el. A francia Dassault repülő­­gépgyár szakértői most érdekes kifáradásmérőt fejlesztettek ki. Ezt be­építve a repülőgépbe, ténylegesen mérhetik és regisztrálhatják az üzem közben a repülőgépet érő igénybevételeket. Ezzel egyrészt nő a biz­tonság, mert időben fel­ismerhetik a durva üzemmód okozta idő előtti öregedést, más­részt pedig biztonsági kockázat nélkül akár 65 százalékkal is meghosz­­szabbíthatják egy-egy repülőgép használati időtartamát, amennyi­ben üzemideje alatt csak kevésbé vették igénybe a gépet. Szakadékok az óceán mélyén Két új tengermélyi tö­részónát fedeztek fel és térképeztek fel amerikai tengerkutatók. Az új tengermélyi kanyonok Fokvárostól kétezer ki­lométernyire délnyugat­ra, továbbá az Antark­tisz partjaitól kétezer ki­lométernyire húzódnak. A látványos fő kanyon­­rendszer V-alakú, 700 ki­lométer széles és négy kilométer mély. Tőle néhány száz kilométer­nyire helyezkedik el a második törésrendszer, amelynek fő kanyonja 200 kilométer hosszú, 20 kilométer széles és négy kiométer mély. Ezek a törészónák új fényt vet­hetnek a lemeztektonika szerepére az Atlanti­óceán déli térségének ki­alakulásában. REPÜLŐ DARUTOJÁSOK tojástól veszélyeztetett ritka madárfaj immár csupán két helyen költ a világon — mindkét költőhelye a Szovjet­unióban van. Az egye­dülálló kísérletre szov­jet ornitológusok kezde­ményezésére került sor. A­­Jakutföld északi ré­szén talált darufészek­ből begyűjtött nagy, olajzöld tojásokat heli­kopterrel, majd repülő­géppel szállították Moszkvába, innen pedig Londonon át Chicagóba. Az egész művelet 43 órát vett igénybe — jóllehet a megtett távolság kö­rülbelül 30 ezer kiomé­ter. A legutóbbi madár­számláláson 59 fehér da­rut láttak az Ob alsó szakasza mentén és kö­rülbelül 300-at Jakutföl­­dön — a fehér daru las­sú szaporodását is te­kintetbe véve, a ritka madarat immár a teljes kipusztulás veszélye fe­nyegeti és ennek csak nagyszabású nemzetközi tudományos összefogás­sal lehet útját állni. A fehér daru (Grus leu­­cogeranus) tojásait kel­tették ki nemrégiben egy wisconsini (USA) tudományos intézet in­kubátorában. A kipusz­ Fizessen elő a DELTÁRA

Next