Delta, 1983 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1983-01-01 / 1. szám

TERMÉSZETTUDOMÁNYOS­ TECHNIKAI MAGAZIN KÉPES HÍR­LAPJAI A Vezúv áldozatai Az időszámításunk szerinti 79. év augusztus 24- én a Vezúv roppant kitörése maga alá temette Pompeji és Herculaneum városát. Immár száz év óta dolgoznak a hamurétegek alatt konzer­válódott maradványok feltárásán, egyedülálló lehetőségként az ókori Itália életének tanulmá­nyozására. A Nápolytól néhány kilométernyire délkeletre fekvő Herculaneum feltárása során eddig mindössze tíz csontvázmaradványt talál­tak, ebből a kutatók arra következtetnek, hogy a lakók az eltemetés előtt elhagyták a várost. Egy amerikai régész most rábukkant az ókori katasztrófa újabb áldozatának földi maradvá­nyaira. Herculaneum egykori lakóit a tengerparton érte a katasztrófa. Csontvázuk csaknem épségben megőrződött a 20 méternyi vastagságú iszapfo­lyam alatt, amely a kitörést követően óránként 500 kilométeres sebességgel zúdult alá a hegy­oldalon. A menekülők egyik csoportját, hat fel­nőttet, négy gyermeket és két csecsemőt a tengerparti terasz alatti kamrában érte utól a halál, itt kereshettek menedéket a pusztító iszapfolyam elől. Közvetlenül a közelükben, egy kapuboltozat alatt bukkantak rá egy további női csontvázra, arccal a föld felé fordulva, ujján ék­köves aranygyűrűvel érte utol a halál. Közvetlenül a tengerparton egy tengerész és egy katona próbálta megmenteni az életet — siker­telenül. A tengerészt evezőt markolva érte utól a halál egy 9 méter hosszúságú bárka közelé­ben — ez­­utóbbi is nagyszerű lelet. A katona arccal a föld felé fordulva halt meg a tenger­parton, a kardja is mellette feküdt. Az előzetes elemzések szerint jóval magasabb volt, mint az átlagos rómaiak. Csontjaiból ítélve, rendkívül fejlett volt az izom­­zata és jónéhány csatát megjárhatott — erre vallanak a csontjain észlelhető begyógyult seb­helyek. A Vezúv többi áldozatához hasonlóan megfulladt. Eddig 26 felnőtt csontvázmaradványait vizsgál­ták meg tüzetesebben. Jóllehet a vizsgálati ered­ményeket még nem lehet általánosítani, annyi már valószínű, hogy Herculaneum egykori la­kóinak elég egyoldalú volt a táplálkozása. Most megpróbálják majd a csontvázmaradványok stroncium, foszfor, magnézium és ólomtartal­mát elemezni. Az állati és növényi eredetű fe­hérjék arányából következtethetnek majd táp­lálkozásukra. Szokatlanul ép fogazatukból ítél­ve, Herculaneum lakói meglehetősen kevés cuk­rot fogyaszthattak. Ólommázas edényekből itták a bort — ez súlyos betegségek forrása lehetett, talán része lehetett az ókori Róma bukásában is. A csontmaradványok ólomtartalmának meg­határozása új fényt vethet szervezetük ólom­szennyezettségének mértékére is. Mikrotokba zárt vitamin Jóval hatásosabb, hos­­­­szabb ideig eltartható, kényelmesebben szállít­ható és felhasználható az állattenyésztésben oly fontos E-vitamin — mik­­rokapszulákba zárva. A Szovjetunió kalinyini vi­tamingyárából nemrégi­ben juttatták el a Kap­­szuvit E 25 jelzésű ké­szítmény első szállítmá­nyát a szarvasmarha- és szárnyastenyésztő gaz­daságokba, továbbá az állami prémesállat-tele­­pekre. Az új készítmény számos betegséget meg­előz, gyorsítja az álla­tok fejlődését, javítja prémjük minőségét. Ed­dig folyékony állapot­ban, napraforgóolajban oldva használták fel az E-vitamint a gazdasá­gokban, a­s a készítmény azonban egyenetlenül keveredett a takar­mánnyal. A kalinyini gyárban zselatinból ké­szült mikrokapszulákba zárják az E-vitamint. Minden egyes mikroto­­kocska olajban oldott mikroszkóposan kicsiny vitamincsepp. A zsela­tintok lassan oldódik fel az állati szervezetben és ezzel elősegíti a vitamin jobb felvételét. RESZÉLŐ SEBESSÉGVÁLTÓ A birminghami motor­kiállításon olyan sebes­ségváltót mutatott be egy angol vállalat, amely szintetikus han­gon figyelmezteti a ne­héz tehergépkocsik ve­zetőit, hogy sebességet kell váltani a városi for­galomban. A mikropro­cesszoros berendezés — figyelembe véve a mo­tor fordulatszámát és a jármű sebességét — ki­számítja az optimális sebességváltási pontot, és mesterséges hangon közli a járművezetővel, hogy magasabb vagy alacsonyabb sebességi fokozatba kell kapcsol­nia. Fény vagy hangjel­zés helyett azért válasz­tották a szóbeli utasí­tást, mert a zsúfolt nagyvárosi forgalomban könnyebben felfogható és kevésbé vonja el a forgalomról a járműve­zető figyelmét. Gének vezérlik a mutációt Az élő sejtek mutációja nemcsak külső hatások következménye lehet, hanem a kromoszómák­ban levő különleges gé­nek is vezérelhetik — állítja a japán Kiushu egyetem kutatócsoport­ja. Bélbaktériumokkal kísérleteztek és a mu­tációért felelős gént DNS 2-nek nevezték el. A kutatók valószínűnek tartják, hogy ezt a ge­netikai felismerést a rákkutatásban is hasz­nosíthatják. Címképünk: Futószalag a szobában Naponta fél óra koco­gással megőrizheti kar­csúságát, frisseségét, jó kondícióját , és még az utcára sem kell kimen­nie. Házi használatra szolgál az otthoni futó­szalag, amely kis helyet foglal, mégis sokat tud: változtatható a szalag futási sebessége és a lejtő­szöge is, így foko­zatosan növelhető a ter­helés. A legerősebb fo­kozat: 24 kilométer fu­tási sebesség óránként 10 százalékos emelkedőn — ez már komoly erő­próbát jelentene sporto­lóknak is! Aki eljut ed­dig a fokozatig, annak bizonyára nincsenek gondjai a felesleges ki­lókkal. Forog az univerzum? Brit csillagászok úgy vélik: bizonyítékot ta­láltak rá, hogy az uni­verzum lassan forog. A Jodrell Bank-i rádió­távcsővel nagy pontos­sággal megmérték erős rádiósugárforrás-párok szögtávolságát és pola­rizáltságát. A mérések elemzéséből kiderült, hogy a csillagos égbolt korántsem egyforma mindenütt, ahogyan ez az izotróp univerzum elképzeléséből követ­kezne, hanem a legkü­lönbözőbb mozgások észlelhetők benne. A brit kutatók két pólusú anizotrópia létezésére gondolnak, ami a rádió­sugárforrásoknak a ga­laxisközi anyaghoz vi­szonyított forgásával lenne magyarázható. Becslésük szerint az univerzum 1017 év alatt tesz meg egy teljes for­dulatot (az univerzum korát 1010 évre becsü­lik). REPÜLŐ VÁNKOS A Szovjetunióban kipró­bálták az URAL—3 tí­pusjelű mini-léghajók — szállító-szerelő repülő járművek — első, ember vezette példányát. A gu­mizott szövetből készült, héliummal töltött, kor­mányozható légi daru rendkívül mozgékonyan manőverezhet, ugyanak­kor rendkívül stabil is repülés közben. A kí­sérleti példányt követő továbbfejlesztett példá­nyok 15 tonna hasznos terhet emelnek és szál­lítanak majd, előnyösen szolgálva az építőket mindenütt, főként a ne­hezen megközelíthető terepeken.­­ i

Next