Delta, 1983 (17. évfolyam, 1-12. szám)
1983-01-01 / 1. szám
TERMÉSZETTUDOMÁNYOS TECHNIKAI MAGAZIN KÉPES HÍRLAPJAI A Vezúv áldozatai Az időszámításunk szerinti 79. év augusztus 24- én a Vezúv roppant kitörése maga alá temette Pompeji és Herculaneum városát. Immár száz év óta dolgoznak a hamurétegek alatt konzerválódott maradványok feltárásán, egyedülálló lehetőségként az ókori Itália életének tanulmányozására. A Nápolytól néhány kilométernyire délkeletre fekvő Herculaneum feltárása során eddig mindössze tíz csontvázmaradványt találtak, ebből a kutatók arra következtetnek, hogy a lakók az eltemetés előtt elhagyták a várost. Egy amerikai régész most rábukkant az ókori katasztrófa újabb áldozatának földi maradványaira. Herculaneum egykori lakóit a tengerparton érte a katasztrófa. Csontvázuk csaknem épségben megőrződött a 20 méternyi vastagságú iszapfolyam alatt, amely a kitörést követően óránként 500 kilométeres sebességgel zúdult alá a hegyoldalon. A menekülők egyik csoportját, hat felnőttet, négy gyermeket és két csecsemőt a tengerparti terasz alatti kamrában érte utól a halál, itt kereshettek menedéket a pusztító iszapfolyam elől. Közvetlenül a közelükben, egy kapuboltozat alatt bukkantak rá egy további női csontvázra, arccal a föld felé fordulva, ujján ékköves aranygyűrűvel érte utol a halál. Közvetlenül a tengerparton egy tengerész és egy katona próbálta megmenteni az életet — sikertelenül. A tengerészt evezőt markolva érte utól a halál egy 9 méter hosszúságú bárka közelében — ezutóbbi is nagyszerű lelet. A katona arccal a föld felé fordulva halt meg a tengerparton, a kardja is mellette feküdt. Az előzetes elemzések szerint jóval magasabb volt, mint az átlagos rómaiak. Csontjaiból ítélve, rendkívül fejlett volt az izomzata és jónéhány csatát megjárhatott — erre vallanak a csontjain észlelhető begyógyult sebhelyek. A Vezúv többi áldozatához hasonlóan megfulladt. Eddig 26 felnőtt csontvázmaradványait vizsgálták meg tüzetesebben. Jóllehet a vizsgálati eredményeket még nem lehet általánosítani, annyi már valószínű, hogy Herculaneum egykori lakóinak elég egyoldalú volt a táplálkozása. Most megpróbálják majd a csontvázmaradványok stroncium, foszfor, magnézium és ólomtartalmát elemezni. Az állati és növényi eredetű fehérjék arányából következtethetnek majd táplálkozásukra. Szokatlanul ép fogazatukból ítélve, Herculaneum lakói meglehetősen kevés cukrot fogyaszthattak. Ólommázas edényekből itták a bort — ez súlyos betegségek forrása lehetett, talán része lehetett az ókori Róma bukásában is. A csontmaradványok ólomtartalmának meghatározása új fényt vethet szervezetük ólomszennyezettségének mértékére is. Mikrotokba zárt vitamin Jóval hatásosabb, hosszabb ideig eltartható, kényelmesebben szállítható és felhasználható az állattenyésztésben oly fontos E-vitamin — mikrokapszulákba zárva. A Szovjetunió kalinyini vitamingyárából nemrégiben juttatták el a Kapszuvit E 25 jelzésű készítmény első szállítmányát a szarvasmarha- és szárnyastenyésztő gazdaságokba, továbbá az állami prémesállat-telepekre. Az új készítmény számos betegséget megelőz, gyorsítja az állatok fejlődését, javítja prémjük minőségét. Eddig folyékony állapotban, napraforgóolajban oldva használták fel az E-vitamint a gazdaságokban, as a készítmény azonban egyenetlenül keveredett a takarmánnyal. A kalinyini gyárban zselatinból készült mikrokapszulákba zárják az E-vitamint. Minden egyes mikrotokocska olajban oldott mikroszkóposan kicsiny vitamincsepp. A zselatintok lassan oldódik fel az állati szervezetben és ezzel elősegíti a vitamin jobb felvételét. RESZÉLŐ SEBESSÉGVÁLTÓ A birminghami motorkiállításon olyan sebességváltót mutatott be egy angol vállalat, amely szintetikus hangon figyelmezteti a nehéz tehergépkocsik vezetőit, hogy sebességet kell váltani a városi forgalomban. A mikroprocesszoros berendezés — figyelembe véve a motor fordulatszámát és a jármű sebességét — kiszámítja az optimális sebességváltási pontot, és mesterséges hangon közli a járművezetővel, hogy magasabb vagy alacsonyabb sebességi fokozatba kell kapcsolnia. Fény vagy hangjelzés helyett azért választották a szóbeli utasítást, mert a zsúfolt nagyvárosi forgalomban könnyebben felfogható és kevésbé vonja el a forgalomról a járművezető figyelmét. Gének vezérlik a mutációt Az élő sejtek mutációja nemcsak külső hatások következménye lehet, hanem a kromoszómákban levő különleges gének is vezérelhetik — állítja a japán Kiushu egyetem kutatócsoportja. Bélbaktériumokkal kísérleteztek és a mutációért felelős gént DNS 2-nek nevezték el. A kutatók valószínűnek tartják, hogy ezt a genetikai felismerést a rákkutatásban is hasznosíthatják. Címképünk: Futószalag a szobában Naponta fél óra kocogással megőrizheti karcsúságát, frisseségét, jó kondícióját , és még az utcára sem kell kimennie. Házi használatra szolgál az otthoni futószalag, amely kis helyet foglal, mégis sokat tud: változtatható a szalag futási sebessége és a lejtőszöge is, így fokozatosan növelhető a terhelés. A legerősebb fokozat: 24 kilométer futási sebesség óránként 10 százalékos emelkedőn — ez már komoly erőpróbát jelentene sportolóknak is! Aki eljut eddig a fokozatig, annak bizonyára nincsenek gondjai a felesleges kilókkal. Forog az univerzum? Brit csillagászok úgy vélik: bizonyítékot találtak rá, hogy az univerzum lassan forog. A Jodrell Bank-i rádiótávcsővel nagy pontossággal megmérték erős rádiósugárforrás-párok szögtávolságát és polarizáltságát. A mérések elemzéséből kiderült, hogy a csillagos égbolt korántsem egyforma mindenütt, ahogyan ez az izotróp univerzum elképzeléséből következne, hanem a legkülönbözőbb mozgások észlelhetők benne. A brit kutatók két pólusú anizotrópia létezésére gondolnak, ami a rádiósugárforrásoknak a galaxisközi anyaghoz viszonyított forgásával lenne magyarázható. Becslésük szerint az univerzum 1017 év alatt tesz meg egy teljes fordulatot (az univerzum korát 1010 évre becsülik). REPÜLŐ VÁNKOS A Szovjetunióban kipróbálták az URAL—3 típusjelű mini-léghajók — szállító-szerelő repülő járművek — első, ember vezette példányát. A gumizott szövetből készült, héliummal töltött, kormányozható légi daru rendkívül mozgékonyan manőverezhet, ugyanakkor rendkívül stabil is repülés közben. A kísérleti példányt követő továbbfejlesztett példányok 15 tonna hasznos terhet emelnek és szállítanak majd, előnyösen szolgálva az építőket mindenütt, főként a nehezen megközelíthető terepeken. i