Délvilág, 2005. március (61. évfolyam, 50-74. szám)
2005-03-21 / 66. szám
HÉTFŐ, 2005. MÁRCIUS 21. Iránban majdnem letartóztatták, mert egy nőt fotózott Világjáró tanár a szegedi Madáchban Szíria, Törökország, Irán, Izland és Spanyolország után idén Kínába készül a szegedi Madách Imre Általános Iskola egyik tanára, Bardócz Attila. A világjáró tanárt Iránban rendőrök hurcolták el, mert lefotózott egy nőt. - A nyugati média és az Egyesült Államok állítja be úgy Iránt, mint a sátán országát, mint az egyik legveszélyesebb gócot a világon - kezdett mesélni Bardócz Attila. Az erdélyi születésű, a szegedi Madách Imre Általános Iskolában tanító földrajz-rajz szakos tanár szenvedélye az utazás. Amikor éppen Szíriából tartott hazafelé, Isztambulban találkozott egy fiatalemberrel, aki Iránban járt, és mesélt neki az országról. - Több ismerősöm járt kint, ők is azt mondták, hogy az ország biztonságos, az emberek barátságosak. Igaz, a helyi sajátosságokat figyelembe kell venni - mesélte a fiatal tanárember, aki öt hetet töltött az arab országban. Az utazás 41 óráig tartott. Bukarestig vonattal jutottak el, onnan busszal Isztambulig, majd ismét buszra szállva érkeztek meg Teheránba. Mivel az országban rendkívül kevés a külföldi turista, az emberek úton-útfélen leszólították Attilát és két barátját. Beszélgettek velük, sőt meghívták őket, hogy aludjanak náluk és tanították őket a farszi nyelvre. Attila elkövetett egy hibát - ami a helyi sajátosságokat illeti. Dél-Iránban, Bandara Abbas városában szeretett volna lefotózni egy lefátyolozott arcú nőt. Az asszony nem engedte, ezért a fiatalember sétált egyet, feltette az objektívet és távolabbról fényképezte le a nőt. - Elégedett voltam a teljesítménnyel, boldogan tettem el a gépet, amikor - mint a filmekben -, megütögették a hátamat. „Hé, Mister" - szólt valaki a hátam mögött. Megfordultam és egy rendőr állt előttem. Hiába mondtam, hogy csak az épületet fotóztam, a rendőrt nem lehetett átejteni, tudta, mire való az objektív. Bevallom, megijedtem. A rendőr gondolkodóba esett, azt hittem, elenged, de végül megfogta a karomat és azt mondta: „office". Ekkor igazán elkezdtem aggódni. Az őrsön alá akart íratni velem egy papírt, amit arabul fogalmaztak. Mondtam neki, hogy felejtsük el, semmit nem írok alá, amit nem értek. Negyedóra után végül elengedtek. A kellemetlen rendőrségi kaland mellett Attila láthatta Iszfahán városának főterét, ami a pekingi Tienanmen tér után a második legnagyobb a világon. - A legszebb város, ahol eddig jártam: Iszfahán. Iránban másztam meg életem eddigi legmagasabb hegyét, az 5671 méteres Demarandot - mesélte Attila. Az öthetes iráni túra 130 ezer forintjába került a fiatalembernek, aki elmondta, a fizetése nagy részét félreteszi, így spórolja össze a pénzt az utazásra. Idén nyáron Kínába készül, de félő, hogy nem tud összegyűjteni elég pénzt. Ha nem lesz meg a szükséges összeg, akkor csak Üzbegisztánig utazik. Az csak egy ugrás Irántól. A. T. J. Ha nem világot jár, Szegeden tanít Bardócz Attila Fotó: Karnak Csaba •MEGYEI TÜKÖR" Júniusban átadják a NATO hadjárat során lebombázott újvidéki hidat A Szabadság a leghosszabb Hat éve húsvétkor bombázta le az újvidéki Szabadság hidat a NATO a Jugoszlávia elleni légi hadjárat idején. A vajdasági székváros jelképének számító monumentális építmény helyreállítása a végéhez közeledik. Az uniós támogatással épülő, ötezer tonnás függőhidat június 30-án adják át. 1999. április 3-án este háromnegyed 8 körül érteaz első találat az újvidéki Szabadság hidat. Szemtanúk szerint az első cirkálórakéta oldalvást, Futak irányából érkezett. A Tomahawk olyan alacsonyan repült a Duna felett, hogy egészen felkavarta a vízfelszínt. Isten veled, értelem... Novo Halj zöld Mercedes taxijával a híd kamenicai oldalán éppen akkor vágódott ki az alagútból, és tartott az újvidéki oldalra, amikor az első rakéta becsapódott. A robbanás következtében elpattantak-ellazultak a híd tartósodronyai, és az 1981-ben épített, ötezer tonnás függőhíd, középen kettétörve, belesüllyedt a folyóba. A befékezett Mercedes - Novo Balijal a kormánynál - a híddal együtt ereszkedett a víz felé, de csodával határos módon nem csúszott, nem gurult bele, hanem állt az erősen lejtő hídrészen. A taxisofőrt halászok mentették ki a Dunából. A zöld Mercedes azonban még hónapokig ott állt a lebombázott hídon. A támadásnak nem voltak halálos áldozatai, „csak" sebesültjei. A NATO-gépek április elején mind a három újvidéki hidat lebombázták. Az emberek közel egy évig csak komppal és csónakkal tudtak közlekedni a két part között. 1999 áprilisában a Szabadság híd hídépítés számokban A beruházás összege: 40 millió euró. A beruházás kezdete: 2002. szeptember 2. A beruházás befejezése: 2005. június 30. A beruházáson dolgozók száma: 500. A híd súlya: 5000 tonna. A híd hossza: 1350 méter. A híd szélessége: 27,6 méter, romjaira valaki egy feliratot akasztott: „Isten veled, értelem...". Más dühösen azt írta a McDonald's falára szürke spray-vel, hogy „B....d meg Amerikát, egyél babot!" Hetvennyolc napig bombáztak A háborús és az akasztófahumort idéző - a helyieknek szellemi önvédelmet jelentő - feliratok már régen lekoptak a falakról a háromszázötvenezer lelket számláló Újvidéken, amely Ljubko Siseríty szerint mindig a béke és a nyugalom szigete volt. Az idősb férfi - másokhoz hasonlóan - ezért sem érti, mi volt a bűnük, miért bombázta őket hetvennyolc napig a NATO. A hidak mellett az Újvidék melletti kőolajfinomító-telepet és a Fruska Gora csúcsán található televíziós átjátszótornyot is lerombolták. A legfontosabbnak azonban a város jelképének számító, Nikola Hajdin tervezte Szabadság híd helyreállítását tartották, tartják a helyiek. Nemzetközi építőcsapat A Szabadság hidat három évvel ezelőtt kezdték el építeni. Előtte egy dán csoport vezetésével aknamentesítették a folyómedret és kiemelték a roncsokat. Drasko Misulics építési vezető elmondta: azért nem végeztek az eredetileg tervezett időpontban, 2004 decemberében, mert időközben kiderült, hogy az egyik szélső, beton tartóoszlop is megsérült a támadáskor. A beruházást az európai unió újjáépítési keretéből finanszírozzák. A híd mellett az alagutat is helyreállítják, ami szintén találatot kapott. A hídépítők csapata nemzetközi - tudtuk meg Drasko Misulicstól -, hiszen részt vesznek a munkában szerbek, horvátok, románok, lengyelek és angolok is. A beruházás fő kivitelezői németek, a felügyeletet a franciák gyakorolják. A függőhíd külsőre teljesen olyan lesz, mint amilyennek 1976-ban tervezték. Ugyanakkor technikailag mindenben megfelel majd a mostani előírásoknak, szabványoknak. A híd igazi értékmérőjét a két belső tartóoszlop fesztávolsága jelenti, ami a Szabadság esetében 350 méter - magyarázta az építési vezető. Az utolsó, több mint száztornnás elemet a napokban emelték be. Most már megvan a papíron kiszámított súly - mondta Drasko Misulics -, az elkövetkező két-három hétben a tartósodronyok segítségével kiegyensúlyozzák a függőhidat. Az építési vezető reményei szerint az aszfaltozás és festés után, június 30-án adják át a forgalomnak a hat évvel ezelőtt lerombolt Szabadság hidat, amely a leghosszabb híd lesz a Dunán. sz. é. sz. Beemelték az utolsó elemet. Már csak ki kell egyensúlyozni a függőhidat Fotó: Miskolczi Róbert Csúcstechnika az ügyfelek szolgálatában Az Invitel budaörsi rendszerfelügyeleti központja Az Invitel Távközlési Szolgáltató Rt - Magyarország második legnagyobb vezetékes szolgáltatójaként - igazi alternatíva kíván lenni a kézenfekvő, rugalmas, minőségi és innovatív szolgáltatásokat kereső ügyfelek számára. A cég hosszú távú stratégiája, hogy valódi szolgáltató céggé váljon, ehhez pedig, legalábbis ami a technikai berendezéseket és technológiákat illeti, minden a rendelkezésére áll. Budaörsi rendszerfelügyeleti központjában azonnal képes reagálni minden esetleges meghibásodásra, a szolgáltatás biztonságát és minőségét veszélyeztető technikai kihívásra. Az Invítel 390 ezer lakossági és 20 ezer üzleti ügyfélnek szolgáltat a nap 24 órájában. Az ügyfelek megszerzése és megtartása a távközlési versenyben nemcsak a költséghatékony és testreszabott tarifacsomagoknak, illetve percdíjaknak köszönhető, hanem a magas minőségnek, a technikai háttérnek is. Az Invitel egyedülálló hálózat- és szolgáltatásfelügyeleti rendszere, az SMC (Service Management Centre) folyamatosan szemmel tartja a hálózatot, és azonnali beavatkozást tesz lehetővé, ha valamelyik ügyfélnél hibát észlel. Az SMC-ben a folyamatos felügyeletet ellátó csoportot szakértő mérnökök irányítják. Az SMC kettős célt szolgál. Egyrészről egységes üzemeltetési centrumot képez, ahol az Invitelnél használt , különböző típusú berendezések összefogott felügyelete és üzemeltetése zajlik. Másfelől értékesítéstámogató eszköz,mert értéknövelt szolgáltatási elemeket képes biztosíinvitel _______ tani a meglévő szolgáltatásokhoz. A szolgáltatás minőségi szintjét folyamatosan ellenőrzik, végponttól végpontig megvalósított szolgáltatás-felügyeletet, illetve proaktív alarm-felügyeletet biztosítanak, ami az automatikus hibajegyfelvétellel biztosítja a már az ügyfél bejelentése előtt elkezdődő hibaelhárítást. A hibák az utolsó kilométeren fordulnak elő. Sokszor előfordul az is, hogy egy takarítónő véletlenül kihúzza a vezetéket a falból, vagy valaki lekapcsolja a villanyórát. Ez a zárt hibakezelési folyamat és rendszer támogatja a minden pillanatban nyomon követhető és pontosan mérhető, dokumentálható hibaelhárítást. Az esetek többségében a hiba elhárítása olyan gyorsan megtörténik, hogy az ügyfél észre sem veszi, hogy pl. lassult az internetszolgáltatás, és az Invitel részéről beavatkozás történt a rendszerben. A versenytársakhoz képest lényegi különbség a hálózat felügyeletének módjában van. Az alkalmazott proaktív szolgáltatásfelügyeleti motor segítségével nem a hálózatot alkotó berendezéseket, hanem közvetlenül az általuk nyújtott szolgáltatásokat felügyeli. Egy-egy komplex szolgáltatás (pl. internet) megvalósításában több tucat berendezés konzisztens együttműködésére van szükség. Egy berendezés hibája általában nem okoz szolgáltatás-kimaradást, ugyanakkor több berendezés egyidejű hibája akár több szolgáltatásban is fennakadást okozhat. Ezzel a módszerrel már az első pillanattól fogva rendelkezésre állnak a szolgáltatás-kimaradással érintett előfizetők adatai, így reagálni lehet a hibákra. A szolgáltatás monitorozása mellett a felügyeleti rendszerek alapján a berendezések üzemeltetése is folyamatosan ellenőrzött, ill. lehetőség van egy eszköz meghibásodása esetén az érintett szolgáltatások hibajegyeinek összekapcsolására és közös kezelésére.a www.invitel.hu