Délvilág, 2011. április (67. évfolyam, 76-100. szám)

2011-04-22 / 94. szám

A Délmagyarország Csongrádon, Vásárhelyen, Makón, Mindszenten, Szentesen és térségükben megjelenő kiadásaDÉLVILÁG Alapítva: 1944-ben Péntek, 2011. április 22. 67. évfolyam, 94. szám Ára: 150 Ft (előfizetve: 83 Ft) www.delmagyar.hu MAGYAR ANNA A MÚZEUMRÓL A Móra-múzeum jövőjéről beszélt a me­gyei közgyűlés elnöke, de Zombori Ist­ván nyugdíjazását most sem indokolta. 7. oldal DÍSZES OSZLOPOK SZENTESRŐL A budapesti Margit hídra és a szegedi Indóház térre is gyártanak egyedi oszlopokat a szentesi Fémtechnikában. VILÁGCSÚCSOKAT ÍGÉRNEK Több mint húsz versenyzővel Vásárhelyen edzőtáborozik a magyar búvárúszó-válo­gatott - a július végi vb-re készülnek. 19. oldal MÁR NEM KELL HOSSZÚ PERCEKIG VÁRAKOZNI AZ ÁTKELÉSRE A 43-AS MELLETT­­ AZ AUTÓFORGALOM IS A FELÉRE CSÖKKENT Eltűntek a kamionok Makó útjairól Tegnap volt az első teljes kamionmentes nap Szegeden és Ma­kón az M43-as szerdai átadása után. A két város, valamint Deszk, Klárafalva és Ferencszállás is megszabadult a tranzitfor­galomtól - szinte kiürültek az utak. SZEGED, MAKÓ FEKETE KLÁRA_______________ Szinte kiürült Szeged tegnap­ra: eltűntek a kamionok a Kossuth Lajos sugárútról, a nagykörútról, a Bertalan híd­ról, a Temesvári körútról, nem voltak dugók. A Kossuth Lajos sugárúton reggel mindössze egy magyar kamiont láttunk, amelyik húst szállított, való­színűleg nem tévedt el, ha­nem egy szupermarketbe igyekezett. Szegeden április 20-áig, az M43-as átadásáig - a 2009-es forgalomszámlálás adatai szerint - napi 2200 kamion ment át, a forgalom 90 száza­lékát a tranzit tette ki. Ezek a járművek az új autópálya megnyitását követően elkerü­lik a várost. A maradék 10 százalék a célforgalom, a ki­fejezetten Szegedre, vagy a város érintésével elérhető, környező településekre tartó teherautókról van szó. Áthaj­tásukat a szegedi önkormány­zat április 15-i ülésén rende­letben szabályozta (lásd kere­tes írásunkat). Mi lesz a tranzitforgalom miatt tönkrement utakkal? Egy évvel ezelőtt azt írtuk: a Nemzeti Infrastruktúra Fej­lesztő (NIF) Zrt. és a sztráda első ütemét megépítő kon­zorcium 2010 márciusában 447 millió forint kötbér meg­fizetésében állapodott meg, amiért nem készült el idő­ben, 2009 novemberére az autópálya-szakasz. Botka László, Szeged polgármeste­re többször is azt nyilatkoz­ta, hogy a Nemzeti Fejleszté­si Ügynökséghez beérkező kötbér összegét Szegednek kell majd megkapnia, mivel - az M43-as csúszása miatt - a tranzitforgalom sokkal hosszabb ideig használta a város útjait. Folytatás a 3. oldalon Ilyen volt - ilyen lett. Szerdán még egymást érték a kamionok, tegnapra kiürült a 43-as főút a makói régi városháza előtt. FOTÓK: KARNOK CSABA, SZABÓ IMRE JÚLIUS 1-JÉIG ÉRVÉNYES A KILAKOLTATÁSI TILALOM Kész a mentőcsomag a devizahiteleseknek MAGYARORSZÁG MUNKATÁRSUNKTÓL A kormány április végén olyan megállapodást ír alá a bankok­kal, amely kiszámíthatóságot nyújt majd a bajba jutott devi­zahiteleseknek. A megoldásra született mentőcsomag terveze­te bekerült a Brüsszelnek be­nyújtott konvergenciaprogram­ba. A svájci frank árfolyamát 190-195 forinton fixálnák. Amennyiben a bedőlt adós sa­ját maga értékesíti ingatlanát, a bank átmeneti segítségként lakhatási támogatást nyújtana: másfél-két évre átvállalná a la­kásbérleti díj zömét. A kormány felállítja a Nemzeti Eszközkeze­lő Társaságot (NET), amely ár­verésen vagy egyezséggel meg­venné a leginkább rászoruló családok hitellel terhelt ingat­lanát, majd bérbe adná a volt tulajdonosnak. 110 ezer 90 na­pon túli tartozást tartanak nyil­ván az országban. A hitelesekre érvényes kilakoltatási morató­rium július 1-jén lejár. Bővebben a 9. oldalon Mégsem társul Mártély­vásárhely és és Fábiánsebestyén iskolája közös tervek FÁBIÁNSEBESTYÉN, MÁRTÉLY MUNKATÁRSUNKTÓL___________ Mégsem csatlakozhat Mártély a Fábiánsebestyén-Árpádha­­lom iskolai társuláshoz: a fá­­biáni képviselők kedden egy­hangúlag elutasították a tele­pülés kérését, mert „több bi­zonytalanság is felmerült, ami a társulás bővítése ellen szólt”. Megírtuk: a közös munkát Mártély polgármeste­re, Balogh Jánosné kezdemé­nyezte,­ miután jelenlegi part­nerük, Szegvár 3 év után úgy döntött, önállóan oldja meg az iskola fenntartását, még akkor is, ha ehhez komoly ta­karékoskodásra van szükség. Balogh Jánosné szerint az újabb társulás emelt normatí­vát - Mártélynak évi 10 millió forintot - és értékes szakmai együttműködést eredménye­zett volna. A polgármester la­punktól értesült a fábiáni döntésről - még nem tudja, hogyan tovább: intézményük sorsáról a képviselő-testület határoz. Részletek a 4., jegyzet a 3. oldalon Falba ütköztek. FOTÓ: TÖRÖK ANITA SZEGED. Az SZTE felújított Du­gonics téri központi épületé­nek első hivatalos eseménye­ként tegnap együttműködési megállapodást írt alá Szabó Gábor, az egyetem rektora és Hódmezővásárhely polgármes­tere, Lázár János. A keretme­gállapodás lépcsőfokai: az ok­tatás, az egészségügy, a köz­­művelődés és a kultúra. A cél: a felhalmozott tudás igazságos elosztása. Az együttműködés a két város kapcsolatának is szimbóluma, írásunk az 5. oldalon Akció: április 22-23-ig r­ima Fonott kalács Ikg 299 FU Origó szénsavas üdítőitalok 40 Ft/L

Next