Délvilág, 2013. szeptember (69. évfolyam, 204-228. szám)

2013-09-11 / 212. szám

A KÖZÉPPONTBAN A NAP NYERTESE:­­ Gárgyán Beáta fűszer­kertész, agrármérnök Lila chili­paprikát, rozmarin­got, majo­ránnát, bí­bor és gö­rög bazsali­komot is kínál a dorozsmai nagybani piacon az ásotthalmi tanyájukon gazdálkodó fűszer­kertész, Gárgyán Beáta. Agrár­mérnökként idén diplomázott, édesapjával együtt vezeti 3,5 holdas gazdaságukat. Több mint 30-féle fűszert tart. Ha egy főzős tévéműsorban feltű­nik valamilyen különlegesség, nála is azt keresik a vásárlók. A NAP VESZTESE: A deszki önkormányzat 6,6 millió forint kártérítést kellett kifizetnie a deszki önkormány­zatnak a bíróság jogerős ítélete alapján a volt deszki jegyzőnek. Román Éva kisebb-nagyobb megszakításokkal 2003-tól 2012 nyaráig dolgozott a deszki pol­gármesteri hivatalban. Közben két gyermeke is született. Tavaly három nap után, méltatlanságra hivatkozva kirúgták, ezután for­dult bírósághoz. A NAP MONDATA: Rémálom a bajai út, szétrázza a futó­művet, tönkreteszi a gumikat, és életveszélyes. Egy autós az 55-ös útról KÖLCSÖNT IGÉNYELTEK, CSAPDÁBA ESTEK Megálljt parancsolnak a fogyasztói csoportoknak CSONGRÁD MEGYE FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Véglegesen betiltják a fo­gyasztói csoportok szervezé­sét, ha a parlament elfogadja a fogyasztóvédelmi törvény kormány előtt lévő módosítá­sát - írta a Magyar Nemzet. A módosítás 2014. január 1-jé­­től végleg megtiltaná új fo­gyasztói csoportok létrehozá­sát, a 2012. január 1-jét meg­előzően alakultakat pedig szigorúbb szabályok szerint engedné működni - ismertet­te a lap a kormany.hu-n köz­zétett tervezetet. A működő csoportok szá­mára előírt szigorítás lehet például, hogy a vállalkozá­sok kötelesek lesznek ügy­félszolgálatot működtetni a fogyasztói panaszok intézé­sére, a fogyasztók tájékozta­tására. A módosítás bővíti azokat az eseteket is, amikor kötelező bírságot kiszab­ni: ezek közé tarto­zik, ha a jogsér­tés koruk, hi­székenységük, szellemi vagy fizikai fogya­tékosságuk miatt különö­sen kiszolgál­tatott ügyfelek­kel szemben tör­ténik. „Ez év január­február hónap­ban témavizs­gálat kereté­ben fogyasz­­t­­ói panaszok­­ alapján vizsg s­­­gáltuk a fo­­­­gyasztói cso­portokat. Ennek keretében összesen 13 kérelem érkezett felügye­lőségünkhöz, ebből 11 eset­ben indult közigazgatási el­járás, amelyek jelenleg is folyamatban vannak. A 11 eljárás 4 fogyasztói cso­port ellen folyik. További 3 eljárás megtévesztő reklám miatt folyik fogyasztói cso­porttal szemben” - közölte Tombáczné Gazsó Éva, a Csongrád Megyei Kormány­­hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetőhe­lyettese. „Sajnos hosszadal­mas a fogyasztói csoportok­kal szembeni eljárások le­folytatása, mert a vállalko­zások nehezen fellelhetőek, sűrűn változtatnak székhe­lyet, ezzel átkerülve más megye cégbíróságának ille­tékességi területére, a cégin­formációs rendszerben meg­adott székhely címükön nem találhatóak” - írta közlemé­nyében Tombáczné Gazsó Éva. A fogyasztóvédők taná­csokkal látják el az embere­ket. A szerződéssel kapcso­latos elállás, az eredeti álla­pot helyreállítása, a befize­tett összeg visszakövetelése, mint polgárjogi jogviszony bírósági útra, valamint bé­kéltető testületi eljárásra tartozik. A szerződéskötés­kor tapasztalt félretájékozta­tás, illetve a szerződés va­lós tartalmával kapcsolatos megtévesztés kivizsgálása viszont a felügyelőség ha­táskörébe tartozik. Arról nincs pontos információjuk, hogy Csongrád megyében hány fogyasztói csoport van jelenleg, de az ügyfélpana­szok alapján egy-kettő mű­ködhet. Fogyasztói csoportokat szervező cég egykori - mostanra megszűnt - irodája Szegeden. Sokan már nem is reménykednek abban, hogy viszontlátják a pénzüket. ARCHÍV FOTÓ: SCHMIDT ANDREA Tovább rombolja az e-útdíj a bajai utat CSONGRÁD MEGYE FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Próbáltunk utánajárni, az 55-ös korábbi használóin kívül kik választhatják kitérőként a rossz minőségű utat. Kopasz Gábor, a Tisza Express Kft. ügy­vezető igazgatója elmondta, saját járműveik nem járnak az 55-ösön. Feltételezései szerint azok, akik Horvátországba, Szlovéniába, Olaszországba fu­varoznak Romániából, és ko­rábban az M5-ösön fölhajtottak Budapestre, majd az M7-esen Dél felé fordultak, irányt vál­toztattak. Egyenesen Bátaszé­­kig mennek, majd „bujkálnak” egy kicsit Kaposvárig, és csak ott hajtanak fel az M7-esre. - Az út ugyan „munkás”, de pénz­ben nagy a tét, a sztrádadíj másfélszerese a kétszámjegyű utakénak - fogalmazott a szál­lítmányozó szakember. Költöttek-e az elmúlt 10 év­ben a bajai útra? - Az 55-ös számú főúton az elmúlt évek­ben társaságunk folyamata-Páratlan hazai gyakorlat Németországban 15 cent az e-útdíj kilométerenként az au­tópályákon, nálunk a duplája, 30 cent. A német sztrádákon kívül még az egy számjegyű utakért kérnek díjat, amelyek jellemzően gyorsforgalmi, sztrádaminőségű utak. Ma­gyarországon a két számjegyű utakon kilométerenként 18 cent az útdíj - holott szolgál­tatás nem jár mellé, a fuvaro­zásban létkérdés a mosdóval felszerelt kitérő, parkoló­­san elvégezte a szükséges üze­meltetési és fenntartási fel­adatokat - válaszolta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Köz­út Nonprofit Zrt. szóvivője -, többek között a kátyúzást, a felhízott padkák nyesését, a nyomvályúk marását. A mun­kálatok évente több millió fo­rintos kiadást jelentettek, je­lentenek cégünk számára. 2008-ban a 2,5 és 4,5 kilométer között 2 kilométeren burko­lat-felújítást is végeztünk mintegy bruttó 151 millió fo­rint értékben. A folyamatos fenntartási munkákon túl a fő­út állapotán igazán érzékelhe­tő végleges megoldást csak a burkolat felújítása jelentene. A szóvivő hozzátette: az 55-ös főúton nincs súlykorláto­zás, így a KRESZ-ben megenge­dett, maximum 40 tonnás össz­­tömeg-korlátozással közleked­hetnek a gépjárművek, ennél nagyobbak útvonalengedéllyel használhatják az utat. A nehéz­gépjármű forgalomnak csak az 5-6 százaléka túlsúlyos, de az utak rongálásában mégis jelen­tős szerepe van. Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője ér­deklődésünkre azt válaszolta: 2014 tavaszán, több szakasz­ban elkezdődhet a több mint 90 kilométer hosszú szakasz felújítása - a burkolatot 11,5 tonnásra erősítik meg, az át­adás 2015 nyarán várható. Je­lenleg tart a Bács-Kiskun me­gyei, a mórahalmi elkerülő és a Csongrád megyei szakaszok közbeszerzési eljárása. A Mó­­rahalom-megyehatár közötti rész kivitelezési közbeszerzési eljárása most ősszel jelenik meg. A projekt az Új Széche­­nyi-terv keretében a Közleke­dés Operatív Program (Közop) részeként valósul meg. 2010-ben a NIF idén év vé­gére, 2011-ben a jövő év elejé­re, egy évvel később 2014 vé­gére ígérte az átadást. „Ha fennáll az átterelődés.” - Amennyiben bebizonyosodik, hogy az ilyen jellegű „átterelődés tartósan fennáll”, illetve köze van az e-útdíjhoz, megtesszük a szükséges lépéseket - fogalmazott Kibé­­di-Varga Lajos egy hónappal ezelőtti cikkünkben, amikor a 43-as útra visszatért kamionforgalommal kapcsolatban kérdeztük. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium E-útdíj Projekt szakmai szóvivője szerint több olyan forgalomszabályozási eszközük van, amelyekkel az indokolatlan gépjárműforgalom átterelhető más, nagyobb kapa­citású, biztonságosabb, településeket elkerülő útszakaszokra. Ilyen lehet például a gyakoribb közúti ellenőrzés vagy a helyi korlátozás. De az e-útdíj-rendszer időszakos felülvizsgálatakor is lehetőség van erre - mondta Kibédi-Varga Lajos. 2013. SZEPTEMBER 11., SZERDA Több ezer panasz A fogyasztói csoportok általá­ban kölcsönt ígérnek fix tör­lesztőrészletért cserébe, de gyakran sorsolással döntik el, hogy ki kaphat pénzt. A rész­leteket viszont annak is fizet­nie kell, akinek nem volt sze­rencséje. A Gazdasági Ver­senyhivatalhoz (GVH) több ezer panasz érkezett fogyasz­tói csoportokkal kapcsolat­ban az elmúlt években, és 2001 óta 33 eljárást indítot­tak. 30 eljárás lezárult, szinte kivétel nélkül megállapítot­ták, hogy a cégek megtévesz­tették a fogyasztókat. A GVH kutatása szerint minden szá­zadik ember tagja ilyen társu­lásnak. Ford Hovány 6728 Szeged, Algyői út 40. Tel.: +36 62/556-300 ♦bruttó 6.286.500 Ft-tól. Az ajánlat 2013. szeptember 30.-ig érvényes. Aktuális ajánlatainkról érdeklődjön márkakereskedésünkben! A Magyarországon elérhető változat kis mértékben eltérhet a képen látható modelltől. Kombinált üzemanyag-fogyasztása 7.6 L/100 km. Kombinált CO2-kibocsátása 199 g/km WWW.fordhovany.hu Kwazuiu NateH dzsungel, Bél-Afoka. . Neki csak egy kis ' . ' pancsolás. Óf Rangéi, ' ■ kategóriájában a legnagyobb gázlómélységgel* 4 950 000 Ft+Áfa-tól

Next