Délvilág, 2013. szeptember (69. évfolyam, 204-228. szám)
2013-09-11 / 212. szám
A KÖZÉPPONTBAN A NAP NYERTESE: Gárgyán Beáta fűszerkertész, agrármérnök Lila chilipaprikát, rozmaringot, majoránnát, bíbor és görög bazsalikomot is kínál a dorozsmai nagybani piacon az ásotthalmi tanyájukon gazdálkodó fűszerkertész, Gárgyán Beáta. Agrármérnökként idén diplomázott, édesapjával együtt vezeti 3,5 holdas gazdaságukat. Több mint 30-féle fűszert tart. Ha egy főzős tévéműsorban feltűnik valamilyen különlegesség, nála is azt keresik a vásárlók. A NAP VESZTESE: A deszki önkormányzat 6,6 millió forint kártérítést kellett kifizetnie a deszki önkormányzatnak a bíróság jogerős ítélete alapján a volt deszki jegyzőnek. Román Éva kisebb-nagyobb megszakításokkal 2003-tól 2012 nyaráig dolgozott a deszki polgármesteri hivatalban. Közben két gyermeke is született. Tavaly három nap után, méltatlanságra hivatkozva kirúgták, ezután fordult bírósághoz. A NAP MONDATA: Rémálom a bajai út, szétrázza a futóművet, tönkreteszi a gumikat, és életveszélyes. Egy autós az 55-ös útról KÖLCSÖNT IGÉNYELTEK, CSAPDÁBA ESTEK Megálljt parancsolnak a fogyasztói csoportoknak CSONGRÁD MEGYE FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Véglegesen betiltják a fogyasztói csoportok szervezését, ha a parlament elfogadja a fogyasztóvédelmi törvény kormány előtt lévő módosítását - írta a Magyar Nemzet. A módosítás 2014. január 1-jétől végleg megtiltaná új fogyasztói csoportok létrehozását, a 2012. január 1-jét megelőzően alakultakat pedig szigorúbb szabályok szerint engedné működni - ismertette a lap a kormany.hu-n közzétett tervezetet. A működő csoportok számára előírt szigorítás lehet például, hogy a vállalkozások kötelesek lesznek ügyfélszolgálatot működtetni a fogyasztói panaszok intézésére, a fogyasztók tájékoztatására. A módosítás bővíti azokat az eseteket is, amikor kötelező bírságot kiszabni: ezek közé tartozik, ha a jogsértés koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatékosságuk miatt különösen kiszolgáltatott ügyfelekkel szemben történik. „Ez év januárfebruár hónapban témavizsgálat keretében fogyasztói panaszok alapján vizsg sgáltuk a fogyasztói csoportokat. Ennek keretében összesen 13 kérelem érkezett felügyelőségünkhöz, ebből 11 esetben indult közigazgatási eljárás, amelyek jelenleg is folyamatban vannak. A 11 eljárás 4 fogyasztói csoport ellen folyik. További 3 eljárás megtévesztő reklám miatt folyik fogyasztói csoporttal szemben” - közölte Tombáczné Gazsó Éva, a Csongrád Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetőhelyettese. „Sajnos hosszadalmas a fogyasztói csoportokkal szembeni eljárások lefolytatása, mert a vállalkozások nehezen fellelhetőek, sűrűn változtatnak székhelyet, ezzel átkerülve más megye cégbíróságának illetékességi területére, a céginformációs rendszerben megadott székhely címükön nem találhatóak” - írta közleményében Tombáczné Gazsó Éva. A fogyasztóvédők tanácsokkal látják el az embereket. A szerződéssel kapcsolatos elállás, az eredeti állapot helyreállítása, a befizetett összeg visszakövetelése, mint polgárjogi jogviszony bírósági útra, valamint békéltető testületi eljárásra tartozik. A szerződéskötéskor tapasztalt félretájékoztatás, illetve a szerződés valós tartalmával kapcsolatos megtévesztés kivizsgálása viszont a felügyelőség hatáskörébe tartozik. Arról nincs pontos információjuk, hogy Csongrád megyében hány fogyasztói csoport van jelenleg, de az ügyfélpanaszok alapján egy-kettő működhet. Fogyasztói csoportokat szervező cég egykori - mostanra megszűnt - irodája Szegeden. Sokan már nem is reménykednek abban, hogy viszontlátják a pénzüket. ARCHÍV FOTÓ: SCHMIDT ANDREA Tovább rombolja az e-útdíj a bajai utat CSONGRÁD MEGYE FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Próbáltunk utánajárni, az 55-ös korábbi használóin kívül kik választhatják kitérőként a rossz minőségű utat. Kopasz Gábor, a Tisza Express Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, saját járműveik nem járnak az 55-ösön. Feltételezései szerint azok, akik Horvátországba, Szlovéniába, Olaszországba fuvaroznak Romániából, és korábban az M5-ösön fölhajtottak Budapestre, majd az M7-esen Dél felé fordultak, irányt változtattak. Egyenesen Bátaszékig mennek, majd „bujkálnak” egy kicsit Kaposvárig, és csak ott hajtanak fel az M7-esre. - Az út ugyan „munkás”, de pénzben nagy a tét, a sztrádadíj másfélszerese a kétszámjegyű utakénak - fogalmazott a szállítmányozó szakember. Költöttek-e az elmúlt 10 évben a bajai útra? - Az 55-ös számú főúton az elmúlt években társaságunk folyamata-Páratlan hazai gyakorlat Németországban 15 cent az e-útdíj kilométerenként az autópályákon, nálunk a duplája, 30 cent. A német sztrádákon kívül még az egy számjegyű utakért kérnek díjat, amelyek jellemzően gyorsforgalmi, sztrádaminőségű utak. Magyarországon a két számjegyű utakon kilométerenként 18 cent az útdíj - holott szolgáltatás nem jár mellé, a fuvarozásban létkérdés a mosdóval felszerelt kitérő, parkolósan elvégezte a szükséges üzemeltetési és fenntartási feladatokat - válaszolta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője -, többek között a kátyúzást, a felhízott padkák nyesését, a nyomvályúk marását. A munkálatok évente több millió forintos kiadást jelentettek, jelentenek cégünk számára. 2008-ban a 2,5 és 4,5 kilométer között 2 kilométeren burkolat-felújítást is végeztünk mintegy bruttó 151 millió forint értékben. A folyamatos fenntartási munkákon túl a főút állapotán igazán érzékelhető végleges megoldást csak a burkolat felújítása jelentene. A szóvivő hozzátette: az 55-ös főúton nincs súlykorlátozás, így a KRESZ-ben megengedett, maximum 40 tonnás össztömeg-korlátozással közlekedhetnek a gépjárművek, ennél nagyobbak útvonalengedéllyel használhatják az utat. A nehézgépjármű forgalomnak csak az 5-6 százaléka túlsúlyos, de az utak rongálásában mégis jelentős szerepe van. Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője érdeklődésünkre azt válaszolta: 2014 tavaszán, több szakaszban elkezdődhet a több mint 90 kilométer hosszú szakasz felújítása - a burkolatot 11,5 tonnásra erősítik meg, az átadás 2015 nyarán várható. Jelenleg tart a Bács-Kiskun megyei, a mórahalmi elkerülő és a Csongrád megyei szakaszok közbeszerzési eljárása. A Mórahalom-megyehatár közötti rész kivitelezési közbeszerzési eljárása most ősszel jelenik meg. A projekt az Új Széchenyi-terv keretében a Közlekedés Operatív Program (Közop) részeként valósul meg. 2010-ben a NIF idén év végére, 2011-ben a jövő év elejére, egy évvel később 2014 végére ígérte az átadást. „Ha fennáll az átterelődés.” - Amennyiben bebizonyosodik, hogy az ilyen jellegű „átterelődés tartósan fennáll”, illetve köze van az e-útdíjhoz, megtesszük a szükséges lépéseket - fogalmazott Kibédi-Varga Lajos egy hónappal ezelőtti cikkünkben, amikor a 43-as útra visszatért kamionforgalommal kapcsolatban kérdeztük. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium E-útdíj Projekt szakmai szóvivője szerint több olyan forgalomszabályozási eszközük van, amelyekkel az indokolatlan gépjárműforgalom átterelhető más, nagyobb kapacitású, biztonságosabb, településeket elkerülő útszakaszokra. Ilyen lehet például a gyakoribb közúti ellenőrzés vagy a helyi korlátozás. De az e-útdíj-rendszer időszakos felülvizsgálatakor is lehetőség van erre - mondta Kibédi-Varga Lajos. 2013. SZEPTEMBER 11., SZERDA Több ezer panasz A fogyasztói csoportok általában kölcsönt ígérnek fix törlesztőrészletért cserébe, de gyakran sorsolással döntik el, hogy ki kaphat pénzt. A részleteket viszont annak is fizetnie kell, akinek nem volt szerencséje. A Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) több ezer panasz érkezett fogyasztói csoportokkal kapcsolatban az elmúlt években, és 2001 óta 33 eljárást indítottak. 30 eljárás lezárult, szinte kivétel nélkül megállapították, hogy a cégek megtévesztették a fogyasztókat. A GVH kutatása szerint minden századik ember tagja ilyen társulásnak. Ford Hovány 6728 Szeged, Algyői út 40. Tel.: +36 62/556-300 ♦bruttó 6.286.500 Ft-tól. Az ajánlat 2013. szeptember 30.-ig érvényes. Aktuális ajánlatainkról érdeklődjön márkakereskedésünkben! A Magyarországon elérhető változat kis mértékben eltérhet a képen látható modelltől. Kombinált üzemanyag-fogyasztása 7.6 L/100 km. Kombinált CO2-kibocsátása 199 g/km WWW.fordhovany.hu Kwazuiu NateH dzsungel, Bél-Afoka. . Neki csak egy kis ' . ' pancsolás. Óf Rangéi, ' ■ kategóriájában a legnagyobb gázlómélységgel* 4 950 000 Ft+Áfa-tól