Dimineaţa, septembrie 1920 (Anul 17, nr. 5075-5100)

1920-09-20 / nr. 5092

Luni 20 Septembrie 1920 Sume Informationi §•! îi in îs UK Comitetul executiv al partidului poporului din Olt s’a întrunit ori sub președinția generalului Crăiniceanu, reconstituindu-se comitetul fără d. Georoceanu. Se știe că d. Georoceanu a interpelat în Cameră pe d. ministru, provocând acel vot semnificativ care s-a comentat în cercurile parlamentare. Er a avut loc la ministerul de industrie și comerțț consfătuire a d-lui ministru Tăslăoanu cu reprezentanții industriașilor privitor la înființarea societății „Refacerea Industriei". Trenurile de marfă ale Statului de pe liniile ce depind de depourile din Brăila, Galați, Tg -Ocna și Buzău au încetat să circule din cauza lipsei de combustibil. D. ministru al lucrărilor publice a intervenit pe lângă Automobil-Club, cerăndu-i avizul modificării și complectării legii de circulațiunea automobilelor in țară. Este vorba ca să se interzică circulatiunea camioanelor automobile, cari prin rotile lor de fer, sau din alte motive, deteriorează in așa grad șoselele încât intreținerea lor este imposibilă. D. Camille Blondel, fost ministru al Franței la București, a sosit in Capitală cu Simplonul de ori. Cu începere de ori Sâmbătă 18 Septembrie s-a oprit orice încărcare de mărfuri în vagoane până la 25 Septembrie inclusiv. Nu se va admite încărcarea vagoanelor pentru care se admisese precădere. Ministerul comunicațiilor a decis trimiterea unui inginer în Cehoslovacia pentru a studia modul prescurării de boci și a altor materiale necesare C. F. R. Vaporul „Durostor“ va pleca la 23 Septembrie din Galați la Constantinopole cu călători și mărfuri. Veniturile C F. R. pe luna Iulie sunt următoarele : încasări de taxe pentru călători 1.570.101 lei, bagaje 74.808 lei, mărfuri 1.857.895 lei. Total 3.502.804 lei. Centrala caselor de împrumut pe gaj a acordat un împrumut de un milion de lei casei județene din Constanța. Consiliul de administrație al caselor de împrumut pe gaj a delegat pe d-nii Plagino și Ștefănescu Priboi să meargă la Constanța pentru a lua ultimele dispoziții cu privire la gospodăriile distruse de război. Serviciul de informațiuni comerciale al ministerului de industrie și cornerț ține la dispoziția celor interesate cataloage cu modelele de mașini, materiale și unelte a diferite fabrici, daneze, norvegiene, germane, etc. Pentru reglementarea chestiunei locuințelor din Cluj, șeful biuroului de cuarticure din acel oraș, d. Guiu un funcționar foarte bine intenționat întotdeauna a primit ca atât reprezentanții muncitorimei cât și acei ai presei să facă parte din comisia pentru controlul locuințelor. Joi 28 Sept. c., orele 9 dimineața se va oficia un Te-Deum în Biserica Sfânta Vineri-Herasca cu ocazia înființarei Asociațiunei generale a cântăreților bisericești din România. D-nii cântăreți din Capitală și delegați centrelor județene sunt rugați să ia parte. San Paolo 18 Sept. — ziarele don Romas spun că ministrul român Take Ionescu, va sosi la Roma și d Ziua de 28 Septembrie, sras’fi» as conferi cu Gioliti și Sforza. Cercurile politice abisbwe o mare importanță acestor convorbiri. După o altă știre din Bomusa, ministrul de externe italian Sforza, va avea la sfârșitul lunei o convorbire cu ministrul de externe Ju|g*slav, Trumsbici, asupra chestiunei Adriatisei. In aceiași, zi în care d. Millerand a conferit la Aix-les-Bains cu d. Take Ionescu a primit și pe d. Paderewsky. Socialiștii englezi Ramsay Macdonald și Tom Shaw însoțiți de d-nii Huysmans, Vandervelde și Renaudel, au plecat la Batomi unde vor studia situația din republica Georgiei. Delegații socialiști vor fi oaspeții guvernului Georgian. „Daily Mail“ este informat că fostul Kronprinz german a cerut guvernului olandez să fie transferat în Germania, sau să-i fie permis a părăsi Doom și a trece în altă localitate olandeză. D. Aigrtdlans ministru de interne ,nu se va reîntoarce in Capitală inainte de Miercuri. Eri utrixa de apa din Capitală a dus o simțitoare lipsă de păcură. Din causa aceasta, debitul de apă a fost ți mai restrâns. In ce hal am ajuns dacă nu numai lemne si cărbuni nu se pot transporta pe căile ferate, dar nici cele câteva vagoane necesare principalelor uzine care alimentează capitala cu lumină și apă. Ziarul „Je Temps" in ultimul său număr sosit in Capitală reproduce în întregime interviewel acordat ziarului nostru de d. general Ghiray, trimisul generalului Vranghel in România. Un ziar guvernamental spune: O telegramă sosită aseară ministerului de Interne, anunță că un aeroplan așterisat in comuna Frățești din județul Vlașca. D. general Nicoleanu secretarul general al ministerului de Interne a dat ordin, ca un reprezentant al parchetului insolit de d. prefect al județului Vlașca să asiste la percheziția ce se va face atăt pilotului cât și însoțitorului, pentru a nu se introduce ruble mară. După informațiile ce le avem aeroplanul vine din Constantinopol. Ministrul de Interne va fi Marti 21 Sept. la Craiova, iar Miercuri 22 se Întoarce în Capitală. O delegație a birjarilor s’a prezentat ori la Primăria Capitalei, cerând ca nouile taxe comunale impuse birjarilor, să fie proporționale cu numărul de cai pe care îl posedă proprietarii de trăsuri. Comisiunea de Aprovizionare a Capitalei a delegat mai mulți controlori cu deplină putere de a încheia procese și a confisca legumele și fructele ce se vor găsi cumpărate în piețe de acaparatorii și fabricanții de conserve, aplicând cu strictețe dispozițiunile ordonanței cu No. 30146 care prevede amenda de la 1000—10.000 lei și închisoare pentru cei ce acaparează din piețe legumele și fructele cetățenilor. Străzile cele mai frecventate ale Capitalei fiind înmănate în ultimul timp de o mulțime de magazii, barăci și chioșcuri care împiedică circulația și contribuesc să dea orașului un aspect atât de oriental, — primăria a luat deciziunea să le îndepărteze. In scopul acesta a delegat pe d. consilier dr. N. Mariescu. Casa Centrală a Asigurărilor sociale va lichida, fără altă înștiințare, toate societățile libere de ajutor mutual cari nu’și vor fi înaintat statutele spre aprobare până la 1 Octombrie 1920 și pe acelea cari nu și-au modificat statutele, conform cererilor ce li s’a făcut de această casă. Din ințiativa directiunei generale a școlilor industriale din București, la Fabrica de tutun Belvedere se deschide în acest an școala pentru ucenicii atelierelor fabricei. Direcția a pus la dispoziție sălile și fondurile necesare. Școala de la Societatea Română de automobile intră în al doilea an de funcționare. Luni 20 Sept se va ține examenul ■ admitere în anul I al școalei de -i din lucrări publice. Procesul incidentului de li Erida început la Judecătoria ocolului III procesul relativ la incidentul petrecut cu lucrătoarele de la Regie. Ședința este prezidată de d-l Judecător Nicolae Antoniade Mihail. La desbateri asistă un mare număr de lucrători și lucrătoare de la Regie. Au fost audiați o parte din martori acuzărei în majoritate funcționari renunțăndu-se la restul martorilor. Acuzarea a cerut amânarea procesului pentru citarea altor inculpați cari nu se găsesc în rechizitoriul Parchetului. După o scurtă deliberare procesul a fost amânat la 26 Noembrie. DIMINEAȚA sa 9 Viza Livretelor Suntem rugați a publica următoarele: Cercul de Recrutare Ilfov aduce la cunoștința tuturor oamenilor de pe teritoriul Cercului că viza livretelor începe la 26 Septembrie și ține până la 10 Octombrie a. c. și se va face la reședința subcentrelor respective fiecărei comune. Cercul a făcut publicațiuni detaliate care se găsesc afișate în fiecare comună pe toate localurile publice arătând ziua și locul unde trebue să se prezinte fiecare. Cei care nu se vor prezenta la aceastăi viză vor fi pasibili de penalitățile prevăzute de art. 224 din codul de Justție militară,adică pedeapsa cu închisoare de la 15 zile până la 2 luni. „La Nelu“ Noua fabrica őe Pălării — Str. Pătrașcu Vodă 18 — (în dosul Pescăril or Stalului) primește rensrațiuni cu titru simple 40 lei și 50 lei fetru plușat, fiind asortata cu ultimele mode primește pomenirj Nefy și Packer Cățea FOX cu numele M^Ml, două pete negre pe spate și alte două in dreapta și stânga capului s’a perdut Recompensă brună. Adres : Joctor Rottmann, Str. Primăverei No. 43, București, 5940 si cântă Confident roman-german, stenotipist perfect pentru fabrică de cherestea. Oferte cu copia certificatelor arătarea pretențiunilor și referințelor a se adresa: „Societatea Union- SCUTARb prin Of. Onești Jud. Bacău. 3— 8650 Mangalul de Lux „Dărmănești“ i este singrul care nu bate la cap și r"Z!" K sporne. Se distribue *** 1) cu punga de 100 CA Kilo. la b«c»nr. 2) cu sacul, de 28 kgr n. a 130 kor. adus acast Biroul Sf. Aposstol No. 14 _______ Telefon. 23/99 Luni 20, Marți 21 și Miercuri 22 Sept. 1920 se vinde prin licitație publică, mobile, covoare și obiecte de artă, la orele 10-12 a. m. și 3-5 p. m. Vânzarea va fi precedată de o expoziție care va avea loc Duminică 19 Septembrie, a aceleași ore. 5913 DpilAHÄA bibe făcute angajează MAISOjul GABY Calea Victoriei 88. A se prezenta numai dela 2—3 dupa djun. 228665 PLANURI de orice mărime . Op.iză mrompt Biroul „Hapid“ Gh. V. ALBEANU , Co. București Str. Paris No 2932 „PETROL-BLOCK” Societate Anonimă Română, București în$><j «TARE Consiliul de Administrație al Societății „Petrol-Block" in ședința ținută la 10 Septembrie 1920 a decis chemarea celui de al doilea și ultim vărsămănt de 50% din acțiunile emisiunei a treia. In consecință domnii acționari sunt rugați a efectua acest vărsământ de lei Ș75, de fiecare acțiune In intervalul dela 20—30 Septembrie 1920 la casta societătei din Capitală, Str. N. Golescu No. 5, in toate zilele de lucru dela 10—12 a. m. și 3—5 p. m„ exceptând Sâmbătă după amiază, Duminicile și sărbătorile legale. Pentru vărsămintele neefectuate in termenul de mai sus, se va proceda in conformitate cu codul de comerț. CONSILIUL DE ADMINISTEAȚIE car fag cojită In blocuri Lemne de foc si înl vinde ieftin furnizează imediat transportă la domiciliu FRAȚII ELIS Calea Moșilor No. S7 (apropiere Str. Decebal) 328593 A călători confortabil cheltuind mai puțin ESTE neîndoios că n’ați mers niciodată cu o trăsura atât de confortabilă și de puțin costisitoare ca noua Overland 4. Aceasta pentru că Overland 4 este un model cu totul nou de trăsură. Greutatea ei mică are drept consecință o neînsemnată cheltuială de mers și Întreținere. Arcurile trei puncte, exclusive Overlandului, unesc confortul de mers al unei trăsuri de o lungime de suspensiune de 330 m, cu calitățile economice ale unei trăsuri de 2.54 m. la bază. Arcurile acestea 3 puncte face mersul pe drumurile proaste tot așa de ușor ca și pe mioselele bine panete. Ele micșorează oboseile mecanismului și prelungesc astfel durabilitatea trăsurei. Overland 4 este o trăsură de prima calitate, a cărei valoare este demonstrata. Ea este prevăzută cu un echipament complet, cuprinzând un sistem de luminat și de demaraj *electric „Auto-Lite*. Cereți agentului lui Overland din orașul D v să vă arate acest nou automobil ușor. Veți vedea că, cumpărându-i veți face un plasament excepțional de avantagios. NOBL Soc. Anon. Rom. de Tracțiune Mecanici Calea Victoriei 117 BUCAREST BONBONEPSA pr ® oiu Str. Sărindar, 6 (Vis-a-vis Cercul Militar) 0.0. Farmaciști și Draguiști soc. Ron?, ie Automobile si Leonldo & Co. Dnite Strada Luterana No. 23—31 uspensoare, Instilatoare, Biberoane, Irid artoare de cauciuc, Tuburi de cauciuc, Pânză cauciucată, Periforme, Piepteni, preservative, Suflete, și altele, pe cari le-a pus In vânzare cu prețuri convenabile VANZARF NUMAÎ ENT• inii É IM [«te ® ■ [UNK] pentru Dame și Bărbați cu prețul de 119 lei metrul în sus au sosit la magazinul — HUI 1 ICH -Hanu cu Tei 5. — Telefon 31?14 26633 sunt înștiințați că la au sosit diferite articole ca : - Adolf Grundmann -Ingenieurbüro Centrala Leipzig Rosental psse 2 Adresa Telegrafică GrundMro Leipzig Caută relațiuni cu firme speciale in branșa electrotehnică, cu scopul de a exporta în România, Mașini electrice, Transformatoare, și aparate pentru toate puterile și vostagiile contra compensation, și roagă firmele solicitatoare cari sunt hotărâte ca pe aceste baze să intre în relațiuni comerciale cu casa de mai sus, să binevoiască a trimite adresele D-lor. Corespondențele se duc în toate limbile. 41647 M J2 * n 10 o